Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Ditte Linaa Buchwald, Ida Gade Lystbæk
|
Hold
|
2022 EN/x (1x EN, 2x EN, 3x EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream EKSAMEN
Emne om USA med fokus på historie, kultur, samfundsmæssige forhold og værdier. Emnet har desuden til formål at nærme sig en forståelse af begrebet 'The American Dream' og se på dette begrebs relevans i dag samt historisk set. Vi læser både fiktion og nonfiktion, og centrale diskussionspunkter er bl.a. immigration, amerikanernes prioritering af frihedsbegrebet, ideen om selvopretholdelse ('self-reliance'), samt forskelle og ligheder mellem USA og Danmark/Europa.
Kernebegreber:
- American Dream
- Presidential elections
- Racism
- Integration
- Immigration
Tekster:
Læste tekster:
- Frank Gardner: 'The world's love-hate relationship with the USA, 2002
- Emma Lazarus: 'The New Colossus', 1883
- Edward N. Kearny: 'The Impact of the American Frontier'
- A New Nation Needs a New Language (Fra Worlds of English)
- Expert videos: David Crystal on English and American English (Fra Worlds of English)
- Studs Terkel: 'Call me Arnold', 1980
- J. D. Vance: 'Hillbilly Elegy' (uddrag), 2016
- Barack Obama: 'A More Perfect Union', 2008
- Donald Trump's inauguration Speech, 2017
- Joe Biden's inauguration speech, 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime in Fiction EKSAMEN
Emne om kriminallitteratur med fokus på genrens konventioner og tidstypiske træk. Der arbejdes med krimitekster fra forskellige kriminalgenrer samt genretræk og arketyper indenfor krimigenren. Eleverne analyserer forskelligartede tekster ved at anvende litterære grundbegreber og træner litterær argumentation. En del af teksterne behandles med særligt fokus på konstruktionen af klassiske krimigenrer.
Baggrund:
- Ronald Knox: 10 Commandments of Crime Fiction
- Crime Fiction (se dokument: Crime fiction intro)
- Afsnit om hhv. "Plot", Setting" og "Characters" fra Tine Rønlev Eriksen: Case Reopened
Tekster:
- The Thief of Amsterdam (se Crime fiction intro worksheet)
- Andrew Vachss: The Hostage (1996)
- Lee Child: Safe Enough (2008)
- Christine Poulson: Don’t You Hate Having Two Heads (2006)
Tv:
- Mark Gatiss: Sherlock: A Study in Pink (2010)
Brætspil:
- Cluedo
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fairy tales and approaches to literary criticism
I forløbet stifter eleverne bekendskab med genren "Fairy tales". Vi arbejder med genreafgrænsning, genretræk og strukturalistiske modeller, som har særlig relevans i forbindelse med genren, herunder kontraktmodellen, hjem-ude-hjem-modellen, aktantmodellen og Propps "Morphology of the folk tale". I forlængelse heraf arbejdes der med afsæt i eventyret om rødhætte med forskellige læsemetoder, som eleverne skal afprøve på eventyret.
Læste tekster:
Fairy Tales:
- Cinderella
- Tattercoats
- Red Cap
Udleveret dokument med baggrundsviden om genren
Approaches to literary criticism (fra The English Handbook)
- The formalist/new criticism approach
- The psychoanalytic approach
- The Marxist approach
- The feminist criticism approach
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Normal People (værkslæsning)
Eleverne læser, analyserer og fortolker romanen Normal People af Sally Rooney (2018) med særligt fokus på hovedpersonernes udvikling samt romanens miljøskildring. I den forbindelse stiftes der kort bekendtskab med irsk historie og sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hip Hop
Forløbet har fokus på HIP HOP - især på den lyriske dimension men også på den historisk-kulturelle og den genremæssige.
Eleverne har haft ansvaret for at undervise, i det de har udviklet og gennemført lektioner om kernestoffet i grupper.
Kernestof:
Grandmaster Flash & The Furious Five: "The Message" (1982)
Run-DMC: "Proud to Be Black" (1986)
Ice-T: "Colors" (1988)
Notorious B.I.B.: "Ten Crack Commandments" (1997)
Eminem: "Stan" (1999)
Kanye West: "Black Skinhead" (2013)
Eve: "Love Is Blind" (1999)
Nicki Minaj: "Lookin Ass Nigga (2014)
Stephen A. Crockett : “Hip Hop’s New Generation Is Giving a Polished Middle Finger to Toxic Masculinity” (abbreviated). Huffpost, Aug. 29, 2023.
https://www.huffpost.com/entry/hip-hops-new-generation-is-giving-a-painted-middle-finger-to-toxic-masculinity_n_64da42c6e4b0516e112da7b3
Supplerende:
"Reaganomics": https://www.history.com/topics/1980s/1980s#the-new-right
Jakob Bækgaard: "A Short History of Hip Hop". I Bækgaard et al. Open Wide. L&R. 2015, pp. 142-149
Darby Wheeler: Hip-Hop Evolution, ep. 1, season 1. "The Foundation". Netflix, 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multicultural Britain EKSAMEN
Forløbet har fokus på Storbritanniens udvikling siden 1945 med særligt fokus på indvandring, integration og identitet.
Der er desuden fokus på engelsk som lingua franca.
Eleverne har holdt oplæg om UKs kolonier (India, Canada, South Africa, Australia) og om forholdene for mennesker med migrationsbaggrund i UK i dag.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Anvendt materiale:
"Post-War Immigration to Britain". Fra Mustad et al. Being British. Gyldendal. S. 109-113
Simon Chambers: Every Good Marriage Begins with Tears (2006)
Hanif Kureishi: "My Son, the Fanatic" (1994)
Kate Nixon: "Just below the Surface" (1993)
Gurinda Chadha (dir): Blinded by the Light (2019)
“A Pair of Jeans” by Qaisra Shahraz (1998)
"English As a Lingua Franca". I The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166
"Three Models of Integration". I iBogen Everyone Is Here: https://everyoneishere.systime.dk/?id=163
""Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen" (groft forkortet og oversat af eleverne, så de er bekendte med begreberne pure identity, hyphenated identity og creole identity). I Luk samfundet op: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=424&loopRedirect=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gender EKSAMEN
Forløbet har fokus på KØN: kønsidentitet, feminisme, maskulinitet, INCELS, queer mv., og hvordan kønsproblematikker kommer til udtryk til fiktions- såvel som nonfiktionstekster.
Kernestof:
Ernest Hemingway: "Cat in the Rain" (1925)
David Fincher (dir): Fight Club (1999)
Chuck Palahniuk: Fight Club (1996), ch. 6
Emma Watson: "Gender Equality Is Your Issue too" (2014)
Kate Chopin: "The Story of an Hour" (1894)
Jeffrey Eugenides: "Middlesex" (2002), ch. 1
Supplerende:
"Teaching Hemingway". TED-Talk. 00:00-05:51
https://www.youtube.com/watch?v=WztLYVgjmy0&t=1s
"What Does the Term Incels Mean"?
https://edition.cnn.com/2023/03/16/us/incel-involuntary-celibate-explained-cec/index.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Back to Nature EKSAMEN
Forløbet handler om menneskets forhold til naturen. Emnet belyses dels ved at undersøge menneskets forhold til naturen i forskellige literære perioder, herunder synet på naturen overfor bylivet; dels ved at undersøge menneskets forhold til naturen forstået som miljøet.
Der inddrages et bredt udsnit af forfattere, og særligt romantikkens natursyn behandles. Der arbejdes med ordforråd til emnet, og der læses et bredt udvalg af genrer og perioder. Elevernes øger deres evner til analyse og fortolkning, og opnår et nuanceret kendskab til forholdet mellem menneske og natur, som det kommer til udtryk i litteraturen.
I forløbets sidste del arbejdes mere målrettet med klimaforandringer og klimalitteratur.
Tekster:
- Chief Seattle: Selling our Land
- Robert Pack: Dominion over nature
- William Wordsworth: Tables Turned
- William Blake: The Ecchoing Green
- Charles Dickens: Hard Times (excerpt: "Coketown")
- Jon Krakauer: Into the Wild (excerpt)
- Sean Penn: Into the Wild (film)
- Climate Change: Causes, effects and Actions (from "Climate Action – Challenges of Change)
- Emilie Collyer: From the Dark
- Margaret Atwood: The Moment
Musik:
- Eddie Vedder: Long Night
- Eddie Vedder: Guaranteed
- Billie Eilish: All Good Girls Go to Hell
- Childish Gambino: Feels Like Summer
- Gojira: Amazonia
- Miley Cyrus: 1 Sun
Background:
- The Romantic Age (from "Through Literary Landscapes")
- Cli-fi (From "Climate Action – Challenges of Change)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Presidential Election
Forløbet fokuserer på præsidentvalget 2024 og undersøger i den forbindelse det amerikanske politiske system og mediernes forholden sig til valget og kandidaterne, særligt Donald Trump. Eleverne lærer om grundtrækkene i det amerikanske politiske system, undersøger kandidater og faktioner, og analyserer forskelligt materiale med de relevante engelskfaglige metoder. Den kulturelle kontekst i form af valgtemaer og væsentlige kulturelle og historiske referencerammer er det primære fokus i forløbet. I forløbet indgår også en valgaften med oplæg ved Thomas Ærvold Bjerre, Ph.D. i Amerikanske Studier om maskulinitet og kønsroller i amerikansk politik.
Læste tekster
Følgende kapitler fra Mette Holm: Being American
- Checks and Balances
- The Electoral College
- Political Parties
Øvrige tekster
- Pew Research: Demographic profiles of Republican and Democratic voters
- Pew Research: Political Polarization in the American Public
- Donald Trump: The Art of the Deal (excerpt)
- Wendy Ide: The Apprentice review – Jeremy Strong is the Trump card in measured biopic of the Donald
- Katcy Stephan: Trump Campaign Threatens Legal Action Over Sebastian Stan’s ‘The Apprentice’ Movie: ‘This Garbage Is Pure Fiction’
Videos
- TED Ed How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman
- Kamala Harris kampagnevideo: ""Kamala Harris Launches Her Campaign for President"," Harris, 2024
- Forskellige selvvalgte kampagnevideoer
Film:
- The Apprentice
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeare EKSAMEN
I forløbet arbejdes der primært med uddrag af tragedien Macbeth. Med udgangspunkt i dyrkelsen af Shakespeare overfor Shakespeare i hans egen samtid undersøger vi universelle temaer i stykket og drager paralleller til nyere tekster. Eleverne skal desuden stifte bekendtskab med sonetter og som afslutning på forløbet fremføre en dramatisering af "Macbeth" for de elever i deres klasse, som ikke har engelsk A i studieretningen.
- Eleverne skal opnå så god indsigt i de stykker, vi læser uddrag af, at de kan genkende et sted i teksten, som vi ikke har arbejdet med på klassen.
- Eleverne skal kende og kunne anvende relevante litterære termer som f.eks. ”drama, tragedy, comedy, soliloquy, dialogue, dramatic irony, metaphor, simile, personification, sonnet, rhyme, blank verse, iambic pentameter”.
- Eleverne skal kende væsentlige sproglige forskelle mellem Shakespeares sprog og moderne engelsk.
- Eleverne skal kunne orientere sig i større mængder engelsksproget stof og kende til stykkernes samtid /kontekst (Elizabethan England) og teater på Shakespeares tid.
Læste tekster:
Hamlet:
- Hamlet's Soliloquy
Sonnet:
- Sonnet 130
Macbeth:
- Act 1, scene 1
- Act 1, scene 5
- Act 1, scene 7
- Act 5, scene 5 (excerpt)
Film:
- Shakespeare in Love
- Roman Polanski: Macbeth (Excerpt)
- The Merchant of Venice (Excerpt)
Følgende afsnit fra introduktionen til Ole Lund Juul (ed.) "Macbeth"
- Elizabethan England - And William Shakespeare
- The English Dramatic Tradition
- The Elizabethan World Picture
Følgende sider fra "Fields of Vision"
-.C44-48 writer´s gallery, works, theatrical genius
- C57-61 drama, the Elizabethan theatre
- C50-53 hist. and soc. background
Følgende afsnit fra Shakespeare: Lives and works
- Shakespeare's verse and poetry
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Evaluering af engelskundervisningen i 3x, november 2024
-
Expanding_Flash_Fiction_Worksheet.docx
-
Alle skal have uploadet deres Flash Fiction Story til læringsplatformen. Sørg også for at have den med til timen.
-
Guides: Climate Future Fiction 2024: Start
-
Medbring udkastet til jeres cli-fi-noveller
-
Why we need shakespeare.pptx
-
While Watching Shakespeare in Love (2).docx
-
Student presentations.docx
-
Fields of Vision Pages
-
Presentations
-
Shakespeare in love
-
While Watching Shakespeare in Love (2) (6).docx
-
A brief summary of Macbeth.docx
-
macbeth questions for act 1.doc
-
Se så meget, I kan nå af Roman Polanskis "Macbeth" fra 1971. Jeg lægger et USB-stick med film og undertekster i mit dueslag. I skal bruge afspilleren VLC for at få underteksterne til at virke.
-
Guides: Climate Future Fiction 2024: 2b: AI Short Story
-
Grupper til analyse af short stories:
-
Drev med short stories
-
Afsnit
-
Fejlsætninger i min opgave 2.docx
-
Guides: Climate Future Fiction 2024: 3: Analysing Short Stories
-
Læs tre short stories
-
Engelsk i SRP.pptx
-
Presentation of the day 1: (Christoffer & Anders): City, town, country
-
Presentation of the day 2: Politics in Elizabethan England
-
Presentation of the day flyttes til næste gang!
-
Creative assignment 3c 3x.docx
-
Macbeth Act 1 scene 1 SQ.docx
-
Homer plays Macbeth
-
Adaptive opgaver på Minlæring
-
Presentation of the day:
-
Romeo and Juliet: One Page Summary
-
Dramatic irony.pptx
-
Lav jeres one page summaries færdige hjemme og læs act 1, scene 1. I skal ikke læse act 1, scene 5.
-
Jeep - The Middle Super Bowl LV Ad ft. Bruce Springsteen
-
Tre grammatikopgaver.docx
-
Tre grammatikopgaver template.docx
-
Presentation of the day 1:
-
Presentation of the day 2:
-
Shakespeare: Macbeth (Gyldendal), Gyldendal; sider: 46-49, 52-55
-
Read act I, scene V.
-
Instrukser til arbejd selv
-
Macbeth Act I, Scene V Googledoc
-
Macbeth act 1 scene v.docx
-
Macbeth 3x Study Questions act i sc vii .docx
-
Read act I, scene VII at home and write down a few key words.
-
Macbeth in 20 Minutes.docx
-
Macbeth 3x Study Questions act i sc vii (2).docx
-
Macbeth in 20 minutes
-
Program Climate Future Fiction 280125.docx
-
SDU-program 28-01.docx
-
Props
-
Øv jeres replikker hjemme. Vi tager 1-2 generalprøver i klassen, og derefter opfører vi stykket for den anden halvdel af 3x.
-
Rolleliste:
-
Medbring Macbeth-bogen
-
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen i engelsk i 3x.docx
-
Opgaver til 3x og 3c d 72.docx
-
Characters in The Merchant of Venice.docx
-
Chapter 7.pdf
-
Instruktioner til arbejd selv
-
Peer respons på terminsprøver.docx
-
Grupper til peer respons
-
Terminsprøve
-
Lesson plan
-
Shakespeares verse and prose.docx
-
Sonnets arbejd selv 3x.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Climate Future Fiction
Creative Writing forløb i samarbejde med SDU.
Der er ikke læst noveller, men vi har forholdt os til hvad klimalitteratur betyder for vores måde at bearbejde og forstå klimaforandringer på.
Forløbet afsluttes med en Creative Writing konkurrence på SDU, hvor eleverne skirver flash fiction noveller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
South African Contrasts EKSAMEN
Der arbejdes med indsigt i Apartheids historie og de udfordringer, det stadig giver i det demokratiske Sydafrika. Forløbet styrker elevernes evne til at forstå sammenhængen mellem historiske begivenheder og nutidens sydafrikanske samfund.
Gennem arbejdet med både skønlitterære og faglitterære tekster samt filmen District 9 udvikles elevernes analytiske og kritiske kompetencer i forhold til post-apartheid problemstillinger som race, identitet, rettigheder
Tekster:
- Calngialosi, Jeff: "The State of the Rainbow Nation", 2012
- Tyler, Humphrey: "Humphrey Tyler's eye-witness report, 1960
- Jonker. Ingrid: "The Child Was Shot Dead by Soldiers at Nyanga", 1963
- BBC: Soweto protest turns violent, 1976
- Mandela, Nelson: Nelson Mandela's statement from the dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trial, 1964 (excerpt)
- Evans, David: "Dead Man's Shoes", 1998
- Noah, Trevor: "Born a Crime, 2016 (excerpt)
- Blomkamp, Neill: District 9, 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Science or fiction? EKSAMEN
I dette forløb skal eleverne arbejde med science fiction og dystopiske fortællinger som litterære og kulturelle udtryk for samfundskritik, fremtidsforestillinger og etiske problemstillinger. Gennem arbejde med en selvvalgt roman inden for genren science fiction eller speculative fiction skal eleverne undersøge, hvordan genren både kan reflektere samtidens bekymringer og belyse mere universelle etiske og moralske problematikker.
Eleverne skal i forløbet opnået forståelse for genretræk og virkemidler i dystopiske tekster og science fiction.
Selvvalgte romaner:
- Aldous Huxley: Brave New World
- George Orwell: 1984
- Suzanne Collins: The Hunger Games
- Margaret Atwood: The Handmaid's Tale
Film:
- Neill Blomkamp: District 9
Novelle:
- Isaac Asimov: Reason
Baggrund:
- Stephanie Brown: What is Speculative Fiction?
- Zaigam Akhtar: Why Science Fiction Matters
- Satire (from "Serious Business")
- The building blocks og science fiction: Your go-to science fiction encyclopedia (from "The Future is Written")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Alle hjælpemidler er tillladt, undtagen det, der kræver til adgang til internettet.
I må bruge tekster, kompendier, opgaver, analysemodeller osv., hvis de inden terminsprøven er downloadet til jeres computer og kan tilgås uden netadgang. (Eller hvis de er printet ud på papir.)
I må IKKE tilgå Lectio, Google Drev, Google-docs eller andet, der kræver netadgang.
I må ikke anvende AI / ChatGPT. I må ikke anvende oversættelsesfunktioner i onlineordbøger eller apps såsom AppWriter, Grammarly, Word Editor m.fl. – heller ikke i offline tilstand. I må heller ikke bruge studienet i offline-version (Exam mode).
I må kun lytte til musik offline og i et omfang, så det ikke generer de øvrige eksaminander.
I må ikke medbringe telefon, smartwatches o. lign. I eksamenslokalet
Husk at have downloadet alt relevant materiale, inden eksamen starter.
I må tilgå følgende ressourcer via internettet:
- Engram: https://minlaering.dk/bog/1-engram
- Do it, write it! 2.0: https://minlaering.dk/bog/25-do-it-write-20-stx-hf
- Oxford Learner’s Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Thesaurus.com: https://www.thesaurus.com/
- Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
- Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435580959",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435580959",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435580959"
}