Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Henrik Veggerby Jensen, Lea Sose, Margret Heeren
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Danmarks tilblivelse
Titel 2
2. DHO "Kvindehistorie" (eksamen)
Titel 3
3. Romerriget (eksamen)
Titel 4
4. Det Kinesiske Kejserrige (eksamen)
Titel 5
5. Renæssancen (eksamen)
Titel 6
6. Oplysningstiden (eksamen)
Titel 7
7. Fra håndværk til fabrik: Industrialisering (eks
Titel 8
8. Verdenskrigene: ideologier og konsekvenser (eks
Titel 9
9. Fra neutralitet til aktiv internationalisme (ek
Titel 10
10.Verdenspolitiske skift og kons. efter 45 (eksam
Titel 11
11.Forbrydelser mod menneskeheden-Srebrenica (eksa
Titel 12
Opsamlingsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Danmarks tilblivelse
Danmarks tilblivelse - Vikingetid og Tidlig middelader
Overbliksforløb over Danmarks tilblivelse med særligt fokus på Danmarks etablering som et middelalderrige. Forløbet omhandler vikingetidens begyndende statsdannelse, kristendommens indførelse og den indre og ydre ekspansion, samt den tidlige middelalder – Valdemarstiden – og det vigtige forhold mellem kongemagt og kirke.
Der indgår analysearbejde med kilder.
Faglige mål
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Beskrivelsen formuleret på baggrund af undervisningsmaterialet anvendt i forløbet. d.15/2-2024: Le
Indhold
Kernestof:
Medbring en genstand (en ting eller et dokument) som fortæller noget om, hvem du er.
Notatark "Vikingetiden"
Dagsorden i timen
Hvad ved vi om vikingerne - 3 kilder.docx
Vinkler på vikingetiden s. 29-38.pdf
Faghistorie vs. populærhistorie
Forbered kildesamtalen:
Agenda
Hav jeres noter fra læse opgaven i sidste modul klar. Vi fortsætter desuden med samtalerne i dag.
Dagsorden:
Kilder til vikingetidens sociale samfund
Ekstralektie for dem, som ikke var til timen i fredags:
I skal sidde sammen i følgende grupper i dag:
Dagsorden
A Vinker på vikingetiden s. 79, 81-82, 89-90
I skal være færdige med jeres analyse af "Den højes tale" og Rigs vandring" ved at tilføje dokumentation. Gør følgende:
B Vinkler på vikingetiden s. 59-60, 64-66, 69, 75
Quiz og Byt i timen: Begreber, årstal og kilder som vi bl.a. har gennemgået indtil videre:
Lektie til vikingetidens afslutning
45 min. forberedelse af dokumentarfilmen
Historiebrug
Introøvelse: Hvilken viking er du?
Terp vikingetiden!
Tidslinje
Vinkler på vikingetiden s. 6-11 & 14.pdf (Hold B - se navnene nedenunder)
Vinkler på vikingetiden 95-111.pdf (Hold B - se navnene nedenunder)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Vikinge-dokumentar
26-02-2023
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. DHO "Kvindehistorie" (eksamen)
Dansk-historie-forløb med fokus på de to faser i kvindekampen: 1949-1915 og 1950'erne til 1980'erne - med perspektivering til i dag.
Inkl. en byvandring i Middelfart samt et stammetræ-projekt.
Indhold
Kernestof:
At skrive i historie - hvordan?
Kvindehistorie - hvorfor?
Kig på dit stammetræ. Hvor langt kan du gå tilbage? Ved du noget om kvinder og deres udfordringer i din familiehistorie?
Johanne Meyer ”Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed”, 1888
1915: Demokrati og valgret - historien om de 7 F'ere
Jeres families stammetræ
Kampen for politisk ligestilling i Danmark 1849-1915.docx
Medbring jeres stammetræ! Gerne med endnu flere oplysninger, hvis I kan finde mere :)
Dagsorden
Kampen om medbestemmelse 2_Kampen for økonomisk og social ligestilling i DK1960-1980.docx
Program:
Notatark vikingetiden
Medbring de billeder, I tog på Moesgaard Museum!
Medbring jeres stammetræ en sidste gang - fyld al info på, som I kan hente derhjemme :)
Læs kilderne på s. 14-21 i vores kompendium om den anden fase i kvindekampen (kompendiet i sidste modul). Hvilken kilde synes du er mest interessant ift. det der skete i perioden?
Dokumentarfilm: Vejen er lang (1): Rødstrømper og Blåstrømper
Skriveøvelse (Elevfeedback)
DHO intro - del 1
Medbring jeres stammetræ en sidste gang. Vi skal bruge den til en skriveøvelse, som vi starter i dag.
Samme lektie som sidst (dvs. I har allerede lavet den): Læs kilderne på s. 14-21 i vores kompendium om den anden fase i kvindekampen (kompendiet i sidste modul). Hvilken kilde synes du er mest interessant ift. det der skete i perioden?
Orientér dig om Dansk kvindesamfunds historie på denne side.
DHO - foreløbigt valg af opgaver
Kildeopgave: Find kilderne sidst i kompendiet. Kampen om medbestemmelse 2_Kampen for økonomisk og social ligestilling i DK1960-1980.docx
Læs "køreplanen" på DHO-sitet og overvej, hvordan du kan tilpasse din hverdag til når du skal skrive. Erfaringen viser at det giver god mening af aflyse nogle vagter og frigøre skrive- og tænketid.
Orientér dig i oversigten om "Milepæle i dansk kvindehistorie".
Historie - læs kilderne i timen. Lav en ophavsanalyse til hver kilde. Hvad kan de mon bruges til i din opgave? Tilføj dine første stikord under "Elevfeedback".
Opgaveformuleringen og teksterne skal være læst grundigt. Du skal desuden være oprettet som låner på dit lokale bibliotek og medbringe login + password.
Tekstmateriale til DHO-spørgsmål 1, dansk.pdf
Tekstmateriale til DHO-spørgsmål 3, dansk.pdf
DHO på MG
DHO i 1u
Agenda
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
3. Romerriget (eksamen)
Forløbet fokuserer på et af de to store samfundsdannelser i antikkens Europa, Romerriget.
Der er set på de samfundsmæssige, religiøse og politiske forandringer og deres betydning for eftertiden. Eleverne har arbejdet med historieformidling og historiebrug.
Romerriget (ca. 753 f.v.t. - 476)
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Beskrivelsen formuleret på baggrund af undervisningsmaterialet anvendt i forløbet. d.15/2-2024: Le
Indhold
Kernestof:
Lektien er at orientere dig på https://voresverdenshistorie.dk/bind-1/ og vælge hvilket forløb du gerne vil lære om.
Bind 1 - Vores verdenshistorie
Romerriget 1.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 57-76, 78-84
Roms historie - illustreret.pdf
Romerriget 2.docx
Romerriget 3.docx
Romerriget 4.docx
Romerriget 5.docx
Gruppe 1Jonas Enemark PetersenAske Sandager HøghMagnús Fannar MadsenDitlev Kring Ellegaard Simonsen
Romerriget 6.docx
Romerriget 7.docx
Filmanalyse af Gladiator.docx
Ridley Scott: Gladiator (2000)
Den gode problemstilling.pdf
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Det Kinesiske Kejserrige (eksamen)
Forløbet introducerer eleverne til det kinesiske rige, dets opbygning og fald. Eleverne har arbejdet med udformning af problemstillinger og hvordan film kan anvendes i historieundervisning.
Beskrivelsen formuleret på baggrund af undervisningsmaterialet anvendt i forløbet. d.15/2-2024: Le
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 152-181
Det Kinesiske Kejserrige 1.docx
Det Kinesiske Kejserrige 2.docx
Kinesisk filosofi.docx
billede.png
Det Kinesiske Kejserrige 3.docx
Den gode problemstilling.pdf
Det Kinesiske Kejserrige 4.docx
Det Kinesiske Kejserrige 5.docx
Filmanalyse i historie.docx
Bernardo Bertolucci: Den sidste kejser (1987)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 5
5. Renæssancen (eksamen)
Forløbet har fokuseret på de centrale udviklingslinjer og begivenheder / sammenhænge ifm Renæssancen og Reformationen. Eleverne har set på samfundsformer og kulturforståelser (religion og magt, individ og institution/aktør og struktur), arbejdet med problemstillinger, reflekteret over mennesket som historieskabt og historieskabende og bearbejdet forskelligartet historisk materiale.
Beskrivelsen formuleret på baggrund af undervisningsmaterialet anvendt i forløbet. d.15/2-2024: Le
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 182-183, 214-246
Test i forløbet om Kinas kejserrige.docx
Læsefokus:
Renæssancen 1.docx
Renæssancen 2.docx
Renæssancen 3 .docx
Læsefokus:Hvordan adskiller humanismens arkitektoniske træk sig fra middelalderens?Hvad beskæftigede Leonardo da Vinci sig med, når han ikke malede?
Renæssancen 4 arkitektur.docx
Renæssancen 5-6 Reformation.docx
Den gode problemstilling.pdf
De taksonomiske niveauer.pdf
Luther
Filmanalyse i historie.docx
Eric Till: Luther (2003)
Fokuspunkt 10 Historiebrug.pdf
Filmen Luther skriveøvelse.docx
Øvelse: Hvorfor beskæftige vi os med renæssancen i historie?Arbejde i grupper (15-20 minutter) og fælles opsamling (10-20 minutter)Brug evt. tidslinjen side 215Udfyld skemaet side 247.
Quiz - Vores verdenshistorie
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Luther
22-01-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Oplysningstiden (eksamen)
Forløbet fokuser på de politiske, kulturelle, sociale og økonomiske forandringer i perioden ca. 1750-1870 og på samspillet mellem disse. Der fokuseres på enevælden og dennes afvikling på det europæiske fastland samt på den særlige politiske udvikling, der fandt sted i England, i de Nordamerikanske kolonier og i Frankrig i perioden. Revolutionerne i 1776, 1789 og 1848 analyseres mhp at diskutere disses forudsætninger, de deltagende aktørers intentioner og begivenhedernes konsekvenser på kortere og længere sigt. Derudover inddrages Den Amerikanske Borgerkrig som en del af Amerikas Forenede Staters oprettelse, konservatismens og nationalliberalismens betydning for Europa, især Tyskland, Italien og Danmark.
Forløbet afsluttes med et særligt fokus på menneskerettigheder og lange linjer fra Oplysningstiden til i dag med følgende problemstillinger in mente:
1. Hvad var de væsentligste drivkræfter bag udviklingen af menneskerettighederne?
2. Hvad er det grundlæggende menneskesyn bag Verdenserklæringen om Menneskerettigheder og senere konventioner?
3. Hvad betyder det, at menneskerettighederne er universelle, og hvordan kan man argumentere for det?
Afsluttende: Hvordan kan vi trække lange linjer fra oplysningstiden og revolutionernes epoke til menneskerettigheder og ligestilling i dag i nationalt og globalt perspektiv?
Faglige mål:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
**** medbring jeres historiebog Vores Verdenshistorie 3 som I skal aflevere.
Ændringer i forløb: vi starter på Oplysningstiden som er optakt til årets sidste forløb om industrialisering, og til jeres fremtidige forløb i 3g om nyere historie. Jeres lektie er at læse s. 192-199 i Verden før 1914 (udleveres, men vedhæftet her so
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 192-199, 205-237
Bryld.Verdenfør1914.s192-199.pdf
Gruppearbejde: HVER GRUPPE SKAL SØRGE FOR AT HAVE EN PRÆSENTATION KLAR FOR RESTEN AF KLASSEN. Jeres præsentation kan være en poster, en ppt, en screencast, en video….helt op til jer.
REVOLUTIONER gennemgang i timen
Amerikansk revolution
Boston Tea Party
Jeres lektie er at læse side 205-211 i bogen (i timen: uafhængighdserklæringen. Allan Ahle, Den Amerikanske Borgerkrig.pdfUSA%27s forfatning.kilde.docx uddraget af Uafhængighedserklæringen og den amerikanske forfatning).
Spørgsmål 1.Hvilke interessemodsætninger var der mellem de nordamerikanske kolonier og det britiske moderland? Opstil en liste over rettigheder de gør krav på, grundprincipper de hylder mht. beskatning og briternes holdning til disse. 2.Hvorfor var a
kilde.den sociale ulighed (1).docx
Jeres lektie i dag er at læse om den Franske Revolution 1789 - s. 211-216 i grundbogen.
Kilde: Tredjestand udråber sig til nationalforsamling 17. juni 1789
til brug i timen: En kvindelig deltagers beretning + Kongens flugt.pdf
Jeres lektie er at læse side 216-221 i grundbogen og kildematerialet "Stormen på kongeslottet" og "Menneskerettighedserklæringen".
Der er stadig 2 elever der mangler at aflevere Vores Verdenshistorie 3- vil I ikke godt huske at tage den med, tak :)
Gruppe_ Den franske revolution VF1914 s.216-221.docx
Kildekritik. tag noter udgave (3).docx
Dagens lektie er at læse s. 222-228 øverst + 228 nederst - 230 i grundbogen og kildematerialet. Jeres fokuspunkter er - direktorietiden, klientstater og konservatismen.
Direktorietiden og Napoleon.docx
Frankrig 1792-1814 Robespierre_Napoleon.pptx
Læs side 231-237 - lav en oversigt over revolutionerne i 1830 og 1848 og fokuser på hvordan du vil forklare Nationalliberalismens fremkomst og betydning. I skal i timen også arbejde med historikernes fortolkning af den franske revolution. Burke og Pa
Den franske revolution. Wien, 1830, 1848.docx
Nationalliberalisme:
Afslutning på den franske revolution 1830 og 1848.pptx
Mennesker kan dø af sult få hundrede meter fra humanitær hjælp - Forenede Nationers.pdf
Verdenserklæring_om_Menneskerettighederne_1948.pdf
Fokus 3_fra verdenskrig til velfærd, s.130-131. Kilde.pdf
WHAT ARE HUMAN RIGHTS?
I de næste 2 moduler arbejder vi med menneskerettigheder og lange linjer fra Oplysningstiden til i dag.
Fokus 3_fra verdenskrig til velfærd, s. 107-110.pdf
Fokus 3_fra verdenskrig til velfærd, s.116-121.pdf
Andersen, Lars. "Fokus 3-fra verdenskrig til velfærd", Gyldendal, 2006; sider: 107-110, 116-121, 130-131
Vi starter modulet i dag med at arbejde med Burke og Paines fortolkning af den franske revolution (I fik en kopi sidste modul ellers ligger det også som pdf)
I har stadig i dag tid til at arbejde med jeres projekt. Husk at jeres svar skal være uddybende og I skal komme med eksempler fra de relevante tekster. Formålet med opgaven er også at I trænes i at dokumentere jeres svar med bl.a. citater og henvisni
Er menneskerettighederne universelle_ _ Institut for Menneskerettigheder.pdf
Hvordan kan vi trække lange linjer fra oplysningstiden og revolutionernes epoke til menneskerettigheder og ligestilling i dag i nationalt og globalt perspektiv?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Menneskerettigheder
21-03-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
7. Fra håndværk til fabrik: Industrialisering (eks
Forløbets formål er at introducere eleverne for den industrielle revolution i hhv. England, Tyskland og USA. Der er fokus på de forskellige teknologiske udviklinger og deres betydning for landenes industrielle udvikling, og dermed også de samfundsmæssige forandringer som følge af urbaniseringen.
Kernestof: industrialisering, arbejderbevægelser, socialisme, kapitalisme, marxisme, liberalisme.
Faglige mål:
• arbejde selvstændigt med forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodiskkritisk
• indsamle og systematisere oplysninger
• få kendskab til datidens syn på sammenhængen mellem bolig, fattigdom og sygdom og relatere det til nutidens viden herom
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med det sidste forløb for i år om industrialisering. I skal læse s. 241-245 i Verden før 1914 og kildematerialet. Jeres fokus er hvilke forudsætninger skal være til stede for at der kan ske en industriel udvikling. Tag noter til følgend
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 241-280
Industrialisering_kildearbejde.docx
1. Læs s. 246-249 med fokus på den nye struktur indenfor tekstilindustrien i England
Hvorfor England_familie_forbrug_DK arbejdsopgaver _industrialisering.docx
Kære 2u. I skal arbejde selv i dag. Jeres opgave er at besvare arbejdsarket om -ismerne som tager sit udgangspunkt i jeres lektie og de vedhæftede kilder. I skal arbejde i par og aflevere jeres besvarelse når timen slutter i Lectio (opgave: -ismerne)
Phyllis Deane om jernindustrien i England.docx
Arnold Toynbee_ Lectures on the Industrial Revolution in England (1884).docx
Eric Hobsbawm The Age of Revolution _1977.docx
Læs s. 260-263 om Tyskland og s. 263-266 om USAs industrialisering med fokus på amerikanernes forudsætninger for industrialisering og "frontier" idealet. Tag noter til følgende spørgsmål:
Dagens plan
1920px-Deutsches_Reich_Bergwerke.jpg
Marta - presentation on Italian industrialisation - The Italian Industrialisation
Læs s. 266- 273 om byudviklingen og arbejdernes vilkår - vi skal yderligere arbejde med Lewis Hines fotografier
Lewis Hines arb.spg..docx
Læs s. 273 ned. - 280 med fokus på arbejderbevægelser, Karl Marx og socialismen. Læs også dokumentet Socialisme (1).docx
Karl Marx. materialistisk historieopfattelse.kilder.pdf
ARBEJDERNES VILKÅR.pptx
Vi afslutter dette skoleårs sidste forløb i historie med en quiz og en test I gerne må læse lidt op på :)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
8. Verdenskrigene: ideologier og konsekvenser (eks
I kølvandet på 1700-tallets store revolutioner fulgte nye tænkemåder og
løsningsforslag til, hvordan samfundene skulle indrettes politisk og økonomisk. De tre hovedideologier, liberalismen, konservatismen og socialismen, opstod som produkt af denne udvikling og blev gennem det 20. århundrede de ideologiske hovedretninger inden for den økonomiske og politiske samfundsdebat. I perioden fra 1850 til udbruddet af Første Verdenskrig i 1914 var verden domineret af Europa, hvis herskende borgerskab glorificerede materielt og moralsk fremgang inden for
kunst, musik og naturvidenskab.
Kapitalisme og demokrati blev den dominerende samfundsorden fra 1850 og frem til i dag, men perioden mellem de to verdenskrige 1918 til 1945 blev en katastrofernes tid for dette samfundssystem og flere af de stærkeste kapitalistiske økonomier sank i knæ. I mellemkrigstiden blev de politiske ideologier brugt og misbrugt i et forsøg på at skabe et bedre samfund.
Formålet med forløbet er at introducere de fremtrædende ideologier i det 20årh. ved at redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i perioden fra 1914-1945, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhængen mellem den europæiske og den globale udvikling.
Ansvar og fortolkninger af 1 og 2 Verdenskrig vil løbende præsenteres med fokus på fagets metoder (materialistisk vs. idealistisk historiesyn, aktør vs. struktur).
Fagligt:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Fokusområder:
- ideologiernes kamp, verden i udbrud
- nationale, regionale og globale konflikter
- demokrati, menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
3u intro historie 2024_25.pptx
Vi påbegynder et nyt forløb i dag om verdenskrigene, ideologier og konsekvenser. I får tid i timen til at læse i Verden efter 1914 (VE1914) og arbejde med optakten til 1VK.
I timen: undersøg hvem er
1VK-historiesyn- hvorfor brød krigen ud.docx
1VK noter modul 1 og 2.docx
1VK s. 37-45.pptx
Vi afslutter gennemgang af optakten til 1VK - genopfrisk siderne, og ellers er jeres lektie at læse s.37-45. Vi vil arbejde med følgende fokusspørgsmål i timen (skal ikke besvares hjemmefra!).
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914, Systime; sider: 37-51, 55-56, 59-64, 67-69, 74-78, 85-114, 121-144
VERSAILLESAFTALE S.46-51.docx
Læs siderne i grundbogen med fokus på grundideerne i Wilsons fredsprogram og den modstand det mødte fra tyskerne. Overvej retfærdigheden ved Versailles traktatens bestemmelser og efterfølgende dens betydning for eftertiden.
Wilson's Fourteen Points
Stalinisme - kommunisme.pptx Brugt i timen - med notater
Dagens tema er kommunisme og vi skal arbejde med følgende sider. Orientér jer i s. 59-64, 67-69 (+ 74-78: i timen) med fokus på:- Lenin & Novemberrevolutionen, Stalinisme, Det kommunistiske utopi.
Gruppearbejde
KILDEKRITIK OG HISTORISK FORSTÅELSE FOR FASCISMEN SOM IDEOLOGI
Lektien er at læse s. 85-88 i grundbogen med fokus på Italiens vej mod fascisme og læs kildematerialet - fokusér på baggrunden for fascismens fødsel og dens konsekvenser.
Gruppearbejde Fascismen i Italien 3u24.docx
Weimarrepublikken - kilder.pdf
Jeres lektie er at læse s. 89-93 med fokus på Tysklands kriser og tag noter til fokusspørgsmål:
Kildearbejde i timen: Hitler om racelæren, 1924
Vi indleder modulet med gruppefremlæggelserne fra i går :)
Winston Churchills tale i det britiske Underhus d (1).docx
Jeres lektie er at læse s. 121-128 i VE1914 og tag noter til følgende spørgsmål
arbejdspg.2VK..docx
Nürnberglovene 1935.docx
Jeres lektie er at læse side 101-103 øv. + s. 104midt-110øv. Overvej følgende mens du læser:
Jøderne nægtes rettigheder i Nazityskland.docx
Stanton: Folkedrab som stadier
The Holocaust Just Got More Shocking - NYTimes.pdf
Vi skal i dag arbejde videre med vejen til Holocaust (forrige lektie), fortolkninger af Holocaust og arven efter nazisme med fokus på historiesyn, ansvar og historiebrug/misbrug. I må gerne orientere jer i VE1914 s. 128-131 som vi tager udgangspunkt
Lektien er at læse s. 132-136 + 136-139 med fokus på krigens forløb og årsagerne til Japans imperialistiske politik i 1930'erne, Pearl Harbour angrebet og krigens udfald.
Kilde "FB policy" - sammenlign Fb's politik dengang med den politik de har om Gaza i dag (undersøg selv)
IDEOLOGIERNES OVERBLIK IGENNEM TIDERNE
1945 afslutning.pptx
Arven efter Nazismen.pptx
For at afslutte forløbet skal I genopfriske s.128-131 og orientere jer i s. 140-144 i VE1914 med fokus på, hvorvidt man kan forsvare bombningerne af de tyske byer og med hvilke argumenter? Overvej også konsekvenserne af anden verdenskrig for Tyskland
AKTØR OG STRUKTUR - HISTORIE FORTOLKNING.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
9. Fra neutralitet til aktiv internationalisme (ek
Forløbet omhandler Danmarkshistorie fra neutralitetspolitik til aktiv internationalisme. Vi ser på hvordan Danmark har udviklet sig og hvordan de ydre faktorer har påvirket den danske politik, det danske samfund og danskernes selvforståelse.
Eleverne skal arbejde med Påskekrisen, modstandsbevægelsen, Velfærdsstaten (Kanslergadeforliget), de politiske, sociale og økonomiske forandringer, Danmarks rolle i den nye verden - udenrigspolitisk med fokus på den aktive politik, og den nyere historie med fokus på syn på fremmede, Karikatur - krisen og den danske identitet (selvforståelse).
Desuden ser vi på de nye udfordringer i den nye verdensorden som påvirker Danmarks økonomi, militær, politik, samfund og hverdagen.
Formålet et at styrke elevernes observationsevner, kildekritik, og evnen til at reflektere over fortiden. Desuden skal eleverne også kunne perspektivere til de lange linjer i historie.
Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie siden 1915
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Vi indleder et nyt forløb i dag om Danmarkshistorie. Jeres lektie er at læse s.183-187 med fokus på omstændighederne bag folkeafstemningen i 1920 og dens resultater. Læs også kildematerialet - 1919 resolutionerne.folkeafstemning 1920.docx
Frederiksen, Per m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien (2.udg.), Systime; sider: 183-197, 201-203, 217-228, 231-235, 237-238, 245-252, 255-258, 267-278
afstemning påskekrisen 1920.jpg
1930ernes krise arbejdsark.docx
I dag skal vi arbejde med 1930ernes økonomiske krise og Kanslergadeforliget. Jeres lektie er at læse s. 187-192 og s 201-203 i Grundbog til Danmarkshistorien :)
Info om kilde s.201-203: Forfatteren Peter Nordblad-Hansen er født Johan Peter Hansen i Vridsløselille, d.06-12-1902. Kommer fra fattige vilkår.
Ingen lektier. Vi afslutter jeres billedserie præsentationer, og resten af modulet bruges på kildearbejde.
Kanslergadeforliget 1933_gruppearbejde 3u 24.docx
Christmas Møller holdt ude fra Kanslergadeforliget i 1933.docx
Social-Demokratens forside 30. januar 1933
kanslergadeforliget baggrund & resultat.pptx Krise og kriseforlig.docx
Besvares i par i timen:
Den danske regerings svar på det tyske memorandum 9.4..pdf
Oprop samlet nedsat kvalitet .jpg
Occupation of Denmark (Ufa-Tonwoche 1940)
Besættelsestiden: 2VK i Danmark. I skal læse s.192-197 i bogen med fokus på begivenhederne d.9 april 1940 og livet under besættelsen (læs kildematerialet med fokus på de tyske krav til hhv. Danmark og Norge)
Lektie: læs Tysk memorandum til den danske og den norske regering, 9. april 1940 Tysk memorandum til den danske og den norske regering, 9. april 1940
Vi starter timen med en kort opsamling af 2VK, samarbejdspolitikken og modstandsbevægelsen. Jeres lektie er at læse AFRs tale om samarbejdspolitikken som skal bruges i timen hvor I skal arbejde med en kritik af denne tale. Dernæst orientér jer i s. 2
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003.pdf
Danmark efter Anden Verdenskrig 3u 24.docx
Efter 29.8.1943.pptx
Jeres lektie er at læse s. 222-225 og s.237-238 om de glade tressere og Velfærdsstaten.
De glade tressere og Velfærdsstaten 3u 24.docx
Jeres lektie er at læse s.225-228 og kildematerialet s. 237-238 i grundbogen. Vi bruger grundbogen som en baggrundsviden der skal diskuteres i timen, men I kan også se videoerne fra Århus Universitet som forklarer optakten til og velfærdsstaten :-)
Miniforedrag - VelfærdsstatenLektion 8: Velfærdsstaten
Nyhedsindslag om to selvvalgte emner fra dagens lektie
*note
Jeres lektie er at orientere jer i s. 245-252 med fokus på de økonomiske, sociale og politiske forandringer.
Satiretegning
Danmark efter 1973 elevark.docx
Jeres lektie er at læse kildematerialet, s. 255-258 med fokus på hvilket billede af Danmark fremstiller hhv. Herman Knudsen og Henrik Schultz ("DET ER GÅET HELT UFATTELIGT GODT (1992)" & ”FARVEL TIL FATTIGFIRSERNE (1989) ”)
Forsiden. Kvinder nr. 51, august /september 1983
Pensionsbomben - Den skæve alderdom, artikel 1988.docx
Gruppepræsentation: Talkshow historie
problemstillinger.html den gode problemstilling.html
Den samme lektie og modul plan som sidste mandag:
Kvinder nr. 51, august /september 1983
I skal give hinanden lektier - læs kilderne igennem igen, undersøg hvordan de er med til at besvare jeres problemstillinger. I får modulet til at skrive jeres besvarelse.
Tidslinje: Seks krige på tre årtier forandrede Danmark
Vi går i gang med DK efter 1989 og hertil skal vi arbejde med s. 267-278 med fokus på de økonomiske og politiske forandringer, især aktiv internationalisme. Jeres lektie er at orientere jer i disse sider og forklare følgende begreber:
DANMARK EFTER 1989.docx
Lea tager julekager med, hvis andre ønsker at tage andet med, er I velkomne :)
Juleafslutningsopgaver i historie.docx
FLYGTNINGE - GLOBALISERING.pptx
I skal læse uddraget af kapitel 7 (PDF) fra Nikolajsen og Ohnesorge "Den ny indvandring" (ibog). Mens I læser tag noter til spørgsmål på den sidste side i dokumentet.
Uddrag af Kapitel 7 Indvandring og flygtningekrise (2011-2020) Uddrag af Kapitel 7 Indvandring og flygtningekrise (2011-2020).pdf
Dagens plan:
Grønland er ikke til salg øvelse.docx
Vi skal i dag arbejde med Danmarks nyere historie med fokus på fem udvalgte emner:
Danmarks nyere historie 3u 2025.docx
International gratis byvandrings-app kommer nu til København! | Københavns Museum
Alle grupper fremlægger deres produkt. Derefter samler vi op på forløbet om Danmarkshistorie.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
10.Verdenspolitiske skift og kons. efter 45 (eksam
Den kolde krig og verdenspolitiske skift og konsekvenser efter 1945.
Hvordan påvirkede ideologiernes kamp det 20. århundredes historie?
Med Eric Hobsbawm's "korte 20. århundrede" mente han, at det 20. årh. begyndte med Første Verdenskrig og sluttede ca. 75 år efter med kommunismens fald i 1989.
Den røde tråd gennem det korte 20. årh. blev kampen mellem rivaliserende samfundsformer og politiske ideologier, der var formet før krigen, men som i perioden 1918-1989 for alvor fik muligheden for at folde sig ud.
Dermed, er formålet med forløbet at opnå en forståelse af de centrale
problemstillinger i perioden ca. 1945-1990, herunder begreber som
inddæmningspolitik, bipolaritet, liberalisme vs. kommunisme, våbenkapløb, terrorbalance, traditionalisme vs. revisionisme mm.
Dertil inddrages Vietnamkrigen som et eksempel på de varme krig.
Eleverne skal danne sig et overblik over hvordan den kolde krig udviklede sig frem til 1989 og årsagerne til murens fald. Der perspektiveres også til den globale magtstruktur i dag og den nye verdensorden efter Ruslands angreb på Ukraine, magtstrukturen i Mellemøsten og Israel-Palæstina.
Kernestof: ideologiernes kamp, den nye verdensorden, ideologiernes tomrum, forskellige styreformer og samfundsorganiseringer, historiebrug og -formidling.
Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914, Systime; sider: 149-161, 174-178, 207-212, 297-304
jeres lektie er at læse kildematerialet (Potsdam og Jalta) og s. 149-153 i Verden efter 1914. Tag notater til følgende fokusspørgsmål:
Potsdamaftalen august 1945 (1).docx Officiel aftale på Jaltakonferencen februar 1945 (1).docx
De store blokdannelser gruppearbejde.docx
Spørgecirklen SRP.pdf
læs s.153-161 og overvej
Grupper til SRP status:
opfølgning _ Den kolde krig 1.pptx
Lektie: læs s. 174-178 om Våbenkapløb med fokus på udvikling af supermagternes militære styrkeforhold fra 1945-1991 +
President Ronald Reagan - "Evil Empire" Speech
Våbenkapløbet_Reagan.docx
Alle læser s.207-212 om Vietnamkrigen. Jeres læsefokus er: Hvorfor involverede USA sig i krigen i Vietnam og hvad var følgerne af denne krig?
Gruppe 1 - Vietnam
InfoTilKlasserne.pptx SDU Takeover info
USSRs sammenbrud.docx - arbejdsark til i dag
Koreakrigen plakat oversigt.pdf
Jeres lektie er at læse s. 297-304. Opstil en prioriteret liste over de årsager, der var årsagen til Sovjetunionens sammenbrud. Du kan skelne mellem politiske, økonomiske, sociale og udenrigspolitiske forhold.
Opsamling på USSRs sammenbrud
4 skoler_ansvar.pdf Afslutning på den Kolde Krig. Ansvar og konsekvenser.Le.pdf
A. Læs siderne i bogen (s.171-174 + s.304-305 + s.315-317) med fokus på ansvar for den kolde krig og dens konsekvenser
Den nye verdensorden efter Den Kolde krig - to syn på den nye verden Fukuyama, Huntington. - arbejdes med i timen
Den nye verdensorden_Fukuyama og Huntington_dengang og nu_arbejdsark.docx
Der er ingen lektie til i dag. I stedet for skal I genopfriske jeres viden fra dette forløb da I skal lave en lille test :) Efterfølgende skal I besvare en undersøgelse fra EVA, og introduceres til det nye korte forløb inden vi skal i gang med det si
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
11.Forbrydelser mod menneskeheden-Srebrenica (eksa
Målet med dette forløb er at forstå, hvordan og hvorfor folkedrab sker. Folkedrab skal forstås i deres historiske kontekst, men kan med fordel relateres til nutiden. Gennem forløbet skal eleverne opnå indsigt i folkedrabet i Srebrenica (1995) som en del af krigen i Bosnien (1992-1995). De skal kunne forklare baggrunden for konflikten, analysere centrale aktører og diskutere, hvordan folkedrabet er blevet behandlet i internationale domstole og i historiske narrativer.
Hvordan kunne det gå så galt? Titos kommunistiske Jugoslavien var tænkt som et multikulturelt land, hvor muslimer og kristne skulle leve fredeligt sammen. I skolen blev alle børn undervist i, at de nu kunne leve i fred på trods af tidligere tiders blodige konflikter mellem de forskellige befolkningsgrupper. Men i kulisserne arbejdede politikere med nationalistiske budskaber. Indtil Titos død i 1980 blev nationalistiske tendenser undertrykt af landets magtfulde centralmagt for at undgå diskrimination på grund af etnisk tilhørsforhold. I stedet var målet at skabe en kontrolleret fælles, kulturel mangfoldighed.
Efter Titos død kunne man ikke blive enig om en efterfølger, så præsidentskabet gik derfor på tur blandt de seks delrepublikker og to provinser i landet. Dette fik den undertrykte nationalisme til at ulme, og i tomrummet efter Tito så den serbiske ledelse en mulighed for at indtage en førerposition i Jugoslavien. Men andre delrepublikker ønskede selvstændighed. Da Slovenien erklærede sig uafhængigt, brød den første krig ud.
Folkedrab er i sig selv vigtige historiske begivenheder, som markerer væsentlige brud eller forandringer i historiske forløb, og flere folkedrab har haft betydning for, hvordan vores samfund er indrettet i dag. De viser også, hvad mennesker under særlige omstændigheder er i stand til. Folkedrab fandt også sted i det tidligere Jugoslavien, og Srebrenica-massakren anses for den værste forbrydelse mod menneskeheden i Europa siden Anden Verdenskrig.
Indhold
Kernestof:
1. Jeres lektie er at se Youtube videoen Jugoslaviens Sammenbrud 1991-1999: Baggrunden for krigene i Jugoslavien, hvor historiker, Christian Axboe Nielsen, opsummerer baggrunden for krigene i Jugoslavien. Denne baggrund er med til at forklare hvorfor
Srebrenica - folkedrab og symbol
Kilde_ FN'S FOLKEDRABSKONVENTION (1948) _ Folkedrab.pdf Teorien om folkedrabets 10 stadier.pdf
Jeres lektie er at læse FNs Folkedrabskonvention og orientere jer i professor Stantons 10 stadier i folkedrab (PDF fra Grundbogen "Vejen til Folkedrab")
Moduler til udarbejdelse af projektet: d.10/4 og d. 24/4. Alle grupper skal være klar til at præsentere deres produkt den 30/4. Forbrydelser mod menneskeheden _ Srebrenica. Le 2020 (1).docx
Sørg for at have givet hinanden lektier. Jeres projekt skal bygge på relevante problemstillinger og relevante kilder som I skal vurdere kildekritisk. Overvej hvordan I kan bruge fagets metoder og teori, især struktur og aktør metoden. Det er også vig
Stantons 10 stadier af folkedrab illustration.pdf
Jeres opgave var:
Forbrydelser mod menneskeheden - Srebrenica opsamling af projektet.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 12
Opsamlingsforløb
Indhold
Kernestof:
Jeres lektie er at læse det vedhæftede eksamenssæt (bilag) og opstille 2 problemstillinger baseret på kilderne. I timen ser vi en eksamenssituation med votering. Historie-A-2020-VDGB bilag.pdf
Historie eksamen råd.pptx Notatsider og spørgsmål til eksamen-årsprøve i historie.pdf Kronologiforløb i historie 3u 2025.docx
I skal i dag arbejde i jeres grupper med det forløb I har valgt. Sørg for at medbringe de grundbøger I skal bruge, tjek jeres notater, osv.
Kronologiforløb 3u
I dag skal I arbejde med et eksamenssæt som I skal læse og opstille 2-3 problemstillinger til. I skal også kunne besvare problemstillingerne og lave en disposition for jeres oplæg. ⬇️
eksamenstræning opsamling
Jeres opsamlingsdokument skal være færdig til i dag :) Kronologiforløbet 3u
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435631170", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435631170", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435631170" }