Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Mads Bøndergaard Kobbersmed
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Danmark bliver til - vikinger og middelalder
Titel 2
2. Mellemkrigstid og besættelse
Titel 3
3. Romerriget
Titel 4
4. Opdagelserne og de danske kolonier
Titel 5
5. Oplysningstid og imperialisme
Titel 6
6. Osmannerne
Titel 7
7. Ideologiernes kamp (1918-45)
Titel 8
8. Kold krig (1945-1991)
Titel 9
9. Nyere verdenshistorie (1989-2025)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Danmark bliver til - vikinger og middelalder
Vikingetid og middelalder - Danmark bliver til
I dette forløb ser vi nærmere på tiden for Danmarks tilblivelse som stat, kristendommens indførelse og fremvæksten af en lang række af de byer vi kender i dag.
Særlige fokuspunkter i forløbet:
Vikingetiden
- Vikingetiden som periode (hvornår starter den og slutter den?)
- Vikingernes togter og teknologi.
- Vikingerne i England (imperiet)
- Vikingernes ringborge og mysterierne i forbindelse hermed - herunder den nye ringborg ved Køge.
- Jellingudgravningerne og ny viden herfra - også Erritsø inddrages
- Runesten og vikingegrave (skibssætninger)
- Hvordan vikingetiden er blevet brugt fra romantikken i 1800-tallet og frem til i dag.
Middelalder
- Overgangen til kristendom
- Frankerriget og den tyske kejsers indflydelse på Danmark
- hvordan adskiller middelalderen sig fra vikingetiden.
- klosterliv
- byernes fremvækst
Indhold
Kernestof:
Læs dette kapitel hjemmefra
01 Skema til sammenligning af Sigurds og DRs fremstillinger af Chr 6 og Ludvig Holberg.docx
Kap 2 Danmark bliver til i Frederiksen - Vores Danmarkshistorie.pdf
Kongerækken #37: Christian 6.
Hvis man ikke vil høre podcasten, må man læse denne tekst i stedet:
Læs side 27-30 i Vores Danmarkshistorie
Skriv noter til du læser - ikke for mange, max et par linjer per side :-)
Læs side 31-37 i "Vores Danmarkshistorie"
Noter til lektien: skriv én pointe per side du læser. Hvad er vigtigst på:
Vi laver i timen 1-2 kildekritiske analyser ved hjælp af vedhæftede skabelon
Vi ser "Den kvindelige vikings farefulde rejser" -
Skabelon til kildekritik i historie.docx
Læs side 39-42 i Vores Danmarkshistorie
Prøv at lave samme noteøvelse som sidst: hvad er vigtigst på:
05 Staten Danmark bliver til.pptx
Hvordan bliver den danske stat skabt.jpg
Læs 43-45
Skriv nogle gode noter - ikke for mange - til side 43-45.
06 Vikinger og historiebrug LEKTIE.docx
Vores_Danmarkshistorie_PPT_-_3 (1).pptx
Kap 3 Middelalderen - Kirken kongen og folket i Peter Frederiksens Vores Danmarkshistorie.pdf
Læs side 56 - 59
Læsefokus til skriftlig besvarelse:
Læs side 60-65
Svar på følgende mens du læser
Elevark til Margrethe 1
Lektie
Læs s. 67-73
Skriv én vigtig pointe per side. No more, no less.
12 Arbejdsark_til_podcasten_Vores_Danmarkshistorie_episode_3.01.pdf
Podcast om middelalderens forestillingsverden
Lektien: I skal finde et par hovedtelefoner og så vil jeg foreslå, at I går en tur mens I lytter til podcasten (herover) om middelalderens forestillingsverden. Det handler om, hvad mennesker i middelalderen tænkte. Det tager 29 minutter.
Blodbad og reformation
Ekstra opgave: tag et billede af et vildt dyr undervejs på din gåtur og upload det i Messenger-gruppen som Alberte organiserer
Lyt til denne podcast på din gåtur
Ekstra opgave: tag et billede af en forårs-bebuder undervejs på din gåtur og upload det i Messenger-gruppen som Alberte organiserer
Læs det sidste af kapitel 3
Vi så "5 skarpe om Luther" i timen med filosof Anders Fogh Jensen. Herefter udfyldte elever et ark med spørgsmål til udsendelsen
Reformationen - kort fortalt
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Mellemkrigstid og besættelse
Dette forløb afvikles i samarbejde med danskfaget. Hovedfokus vil være på besættelsestiden, 1940-45, og særligt modstandsbevægelsen vil blive undersøgt. Der indledes med at undersøge omstændighederne i Danmark i 1920'erne og 30'erne, bl.a. den økonomiske krise og Kanslergadeforliget. Afslutningsvis undersøges efterspillet af besættelsestiden, bl.a. med fokus på tyske flygtninge, minerydningen på Vestkysten og retsopgøret.
Forløbet indeholdt en ekskursion til museerne FLUGT og Tirpitz i Oksbøl. Her så vi nærmere på de fysiske rester af Atlantvolden, den tyske flygtningekirkegård og naturligvis selve museerne.
Indhold
Kernestof:
01 Krise og kvinder Arbejdsspørgsmål.docx
Du skal færdigudfylde de to a4-ark, som jeg udleverede i timen tirsdag. Hvis du ikke var til timen kan du finde mig på lærerværelset, hvor jeg udleverer de to ark :-)
Læs side 198-204 i vedhæftede kapitel
Læs side 205-209 (til overskriften om LS)
Skriv nogle gode noter - et par stykker per side. Husk sidetal på.
Vi ser 20 minutter (31.00-51.00) af Historien om Danmark (9)
Fælles kildelæsning af kilde 63, Aksel Larsen og Christmas Møller
03 Arbejdsspørgsmål til kilde 65 + tabeller, side 210-211 i Vores Danmarkshistorie.docx
Hagekors over Danmark - podcast
Læs side 210-216 i vedhæftede
Medbring hovedtelefoner til timen
Læs side 217-220 i vedhæftede fil
Prøv, når du har læst teksten, at skrive et kort resumé (5 linjer ca.) af det du har læst. Hvad var det vigtigste?
Vi så de første minutter af udsendelsen "Mænd af ære?"
Vi ser videre på "Mænd af ære" i timen (fra 07:00-22.00)
Læs side 220-224 i vedhæftede
Svar på følgende hjemmefra, tak :-)
Læs side 224-226
Lav to quizspørgsmål til lektien hjemmefra. De skal skrives ned og det skal være muligt at svare, når man har læst lektien :-)
Vi så de to klassikere: Danmark i Lænker (1945) og Det gælder din frihed (1946)
Vi gør os klar til ekskursionen tirsdag
Læs side 227-230
Livsfare - Miner!
Flygtningelejren i Oksbøl
DRTV - Hitlers tyske flygtninge i Danmark
Opfølgning på Tirpitz & Flugt
I timen så vi 25 minutter af dokumentaren "Min mor var tyskertøs" (2016)
Læs side 230-232
DHO på MG
Hjemmearbejde:
Bliv bruger på biblioteket
Plan for timen
Afsnit
Program for timen
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Romerriget
Indhold
Kernestof:
Kristian Jepsen Steg: På sporet af Romerriget, Praxis; sider: 6-21, 39-42, 49-54, 61-64, 71-74, 81-88, 97-101
Svar skriftligt på læsefokusspørgsmålene, s. 7 mens du læser
Vi ser videre på "Dydens republik" (5:6)
Skriv nogle noter til det læste
Medbring "På sporet af Romerriget"
Vi diskuterede siderne omkring "Republikken i krise" og så en smule Godfather (patron-klient-pointen) + dokumentaren "Orden i kaos"
Vi løste opgaverne til kapitel 5 + læste kilden side 44 i bogen:
Asterix-kort - Gallerne vs. romerne
Asterix - Sejren over Cæsar (1985 - TV2 Play)
LFS:
Romerrigets 2.000 år gamle veje præger stadig Europas økonomi
Svar også på læsefokusspørgsmål 1-4 på side 61
Lektieopgave:
Program.docx
2x, mdt. oplæg, studietur.docx
Se denne video hjemmefra
Mon ikke vi også finder tid til at se Gladiator færdig?
Svar på spørgsmål 1-6 hjemmefra.
Opsamling i timen: vi kigger på billederne i bogen. Er der nye indsigter, efter at vi har besøgt Rom?
Afsnit
Dette så vi i Rom (gennemgået m. billeder den 7. maj 2024)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Opdagelserne og de danske kolonier
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 14-34, 36-40, 53-60
Læsefokus
01 Portugiserne opdager verden.pptx
Læsefokusspørgsmål til skriftlig besvarelse hjemmefra:
02 Spørgsmål til læselektie side 21-27 i VV2_.pptx
OBS: ARBEJD SELV - se min besked i Lectio
Besvar disse spørgsmål hjemmefra:
OBS: aflevering udskudt til mandag aften kl. 21.00. Der er mindre tid i timen, pga Studievalg-oplæg kl 10.50
Lektie:
Medbring Vores Verdenshistorie 2
Vi tog hul på dokumentaren om Jens Munk
Vi ser videre på Jens Munk
Jens Munks "Navigatio Septentrionalis" om en julefejring i 1619
07 Danmark og kolonierne.pptx
Lektie: I skal være klar til at fremlægge jeres koloni for de andre
Læs alt materiale hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Oplysningstid og imperialisme
Målet med forløbet er at få indsigt i hovedlinjerne i Vestens historie 1650-1850 og baserer sig på kapitel 2,3 og 5 i Vores Verdenshistorie 2.
I kapitel 2 læser vi om oplysningstiden og de idemæssige forandringer der følger af tre meget forskellige revolutioner, nemlig den industrielle, den franske og den amerikanske revolution. Herefter ser vi i kapitel 3 på ideologiernes opkomst, herunder diskussionen af hvor meget staten bør fylde i "det gode samfund", individets ansvar og markedets rolle. Endelig ser vi i kap 5 nærmere på den periode, der under imperialismens flag, medfører indlemmelse af meget store områder under den britiske krone.
Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
Hovedlinjer i Europa og verdens historie
Globalisering
Periodisering
Kulturmøder
Historiesyn og historieteori
Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, magt og revolution
Historiebrug
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Indhold
Kernestof:
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 64-97, 108-115, 117-125, 164-168, 171-200, 203-208
Svar på følgende hjemmefra:
Læs siderne - INGEN noter, tak :-) I timen skal I skrive lidt...!
Svar på følgende
Industrialisering UK_tavlenoter.png
I timen arbejdede vi med spørgsmålet: hvorfor kom England først med den industrielle revolution (og ikke Frankrig)? Vi så på forklaringer i bogen, i BBC-dokumenter, hvad vi kunne finde på google og på chatGPT...
Læsefokusspørgsmål:
I timen læste vi kilde 25 og 26 som eksempler på stærk diskurs, hvor der er en tydelig vinkling/fortælling om modparten
Besvar disse spørgsmål skriftligt hjemmefra:
The Story of the US (2)
06 Arbejdsopgaver om demokrati og ytringsfrihed 2x HI.pptx
Skriftlige svar på disse spørgsmål, tak :-)
LFS
Vi læste i timen kilde 37, Karl Marx' Det kommunistiske manifest og svarede på tilhørende spørgsmål
Læsefokus:
Vi så i timen en del af Deadline-udsendelse om en ny bølge af marxistisk inspireret forskning
Læsefokusspørgsmål
Vi laver i timen et flowchart, der viser årsagssammenhænge til det britiske imperiums ekspansion frem til 1870
British Empire evolution
Set de første 19 minutter af "Det britiske imperium i farver"
Skriv et kort resumé på 3-4 linjer af lektien med dine egne ord. Forslag: læs først, luk bogen, skriv...
I timen læste vi kilden i VV2 om afrikanernes karakter. Skrevet ca. år 1900 i Salmonsens Konversationsleksikon
Opfølgning på "White Man's Burden"
Læsefokus, som du bedes besvare skriftligt hjemmefra
Universal
Om enkebrænding og andre særheder
Jhola | Nepali Movie | ft. Garima Panta, Late Deepak Chhetri | A Film by Yadav Kumar Bhattarai
Svar på følgende hjemmefra
Africa: Countries - Map Quiz Game - Seterra
I timen arbejdede vi med fokuspunktet om imperier og kolonialisme (side 195 i Vores Verdenshistorie II)
Kort over det fragmenterede centraleuropa omkring år 1800
Vi så de første ca. 15 minutter af "Danmarks sorte samvittighed"
Forberede spørgsmål til den amerikanske ambassadør
Lektieopgave: kig på spørgsmålene side 208. Se om du kan svare på noget af det....
Evt. (hvis tid) kigge på kilde 69 side 204 "Myten om det humane Danmark"
Tavle den 15 april.jpg Tavle den 15. april #2.jpg
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Osmannerne
I dette forløb har vi set nærmere på Osmannerriget i perioden 1300-1922. Vi ser på rigets frem- og tilbagegang og kigger nærmere på hvordan det multietniske imperium blev holdt sammen. Forløbet blev afsluttet med nogle moduler om det armenske folkedrab, hvor eleverne havde til opgave at lave et mindre radioindslag om folkedrabet.
Målet med forløbet er at få indsigt i hovedlinjerne i Europa og verdens historie 1500-1900 og baserer sig på kapitel 4 i Vores Verdenshistorie 2. Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
Hovedlinjer i Europa og verdens historie
Globalisering
Periodisering
Nationale og regionale konflikter
Kulturer og Kulturmøder i Europas og verdenshistorie
Historiesyn og historieteori
Fagets centrale begreber: statsdannelse, samfundsorganisering, magt og revolution
Historiebrug
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 128-159
Skriv én vigtig pointe per side. Hop fokuspunkt og kilder over :-)
Læsefokus
Vi så de første 20 minutter af "Osmannerne", britisk dokumentar fra 2014
Medbring Vores Verdenshistorie 2
Hvis du vil have vist et billede i timen skal det lægges ind i denne mappe:
Vi så videre på dokumentaren "Osmannerne"
Genlæs lektien fra den 22. april, side 128-136 i Vores Verdenshistorie 2.
Medbring Vores Verdenshistorie 2 til timen.
Vi ser det sidste af Osmannerne (1):
Rephoto (5 min): Rebecca
04 Sultan Erdogan.docx
Rephoto: Allberte
Skriv noter til det du læser - hvad er vigtigst?
Podcast om osmannerne
MEDBRING HOVEDTELEFONER TIL TIMEN
Rephoto: Sarah
Skriv noter (m sidetal) til det læste
06 Ungtyrkerne_lærers noter til det læste.docx
06 Det armenske folkedrab_et radioklip_opgave.docx
Rephoto: Honya
Skriv passende noter til det læste
I gør jeres radioklip - ca. 3-4 minutter - færdigt i timen og til sidst hører vi et par af dem.
Rephoto: Astrid
Giv hinanden lektier for, fx research i det i mangler, så I kan nå i mål i timen.
Rephoto: Frederick
Læs også kilde 54 som lektie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Ideologiernes kamp (1918-45)
Målet med første del af forløbet er at få indsigt i perioden mellem de to verdenskrige og kampen mellem de store ideologier. Vi ser i den forbindelse på forståelsen af forholdet mellem stat, folk og magtudøvelse. Denne del af forløbet er baseret på kapitel 2 i "Vores verdenshistorie 3".
I anden del af forløbet har vi undersøgt Anden Verdenskrig med fokus på kampene i Europa og Asien og med et særligt afsnit om holocaust. I denne del af forløbet har vi benyttet siderne fra første halvdel af kapitel 3 i Vores Verdenshistorie 3.
Perioden har altså fokus på årene 1918-1945
Forløbet har fokus på følgende kernestofområder i læreplanen:
Periodisering
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Historiesyn
Kulturmøder
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier
Politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, Coloumbus; sider: 58-62, 67-102, 106-126
Supplerende stof:
Fremstillinger af revolutionen - Vores verdenshistorie
01 Revolutionen i Rusland_s58-73 v MK.pptx
Triumph of the Will (1935) - (Documentary, History, Foreign) - video Dailymotion
Hvad er nazisme_fælles tavlenoter den 3 okt 2024.jpeg
The Story of the US
Friedrich von Hayek – Lex
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
Anden Verdenskrig i farver (4)
09 Folkedrab GRUPPEOPGAVE i 3x.pptx
Vi så ca. 15 minutter af dokumentar om tilfangetagelsen af Adolf Eichmann
En nations fødsel
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Kold krig (1945-1991)
Vi ser i dette forløb om Den Kolde Krig på de meget forskellige udviklinger på hver side af jerntæppet i perioden fra 1945-1991. Vi har især haft fokus på Tysklands opdeling og folkedemokratierne i Østeuropa og hvordan henholdsvis sovjetisk og amerikansk udenrigspolitik forsøgte at påvirke staterne i Europa i perioden. De meget forskellige levestandarder i Vest- og Østeuropa var et naturligt interessepunkt ligesom tilblivelsen af det europæiske samarbejde i EF (Det Europæiske Fællesskab) og vejen mod Det Indre Marked blev undersøgt. Forløbet afsluttedes med et særskilt fokus på DDR og et besøg af en tidligere østtysk borger, der fortalte om opvæksten i DDR og medbragte kilder fra Stasi-arkiverne.
Forløbet er baseret på anden halvdel af kapitel 3 i Vores Verdenshistorie 3.
Forløbet har fokus på følgende kernestofområder i læreplanen:
Periodisering
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier
Politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
Kilde 27 behandles i timen
Fra verdenskrig til kold krig ( 1 )
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, Coloumbus; sider: 127-138, 178-186, 188-193, 196-200, 202-230
Fra Verdenskrig til Kold Krig (2)
02 Slides til side 134-137.pptx
Selvvalgte noter til siderne - prøv at formulere noterne EFTER du har læst og lukket bogen... ;-)
Propaganda i den kolde krig_elevopgave.docx
Læsefokus:
Husk noterne...
Timens program
ETU
UMV
Christianias børn - skyggesiden af eventyret
Husk dit UniLogin :-)
Hippier, oliekrise og sejr.pdf
Læsefokusspørgsmål, der besvares hjemmefra:
kildens ophavssituation.html
Lav noget på opgaven hjemmefra, svarende til en almindelig lektielæsning (30 minutter)
Kort opsamling på undervisningsevalueringen i timen
I skal gøre jeres skriftlige produkt færdig i denne time. En del af jer mangler temmelig meget, så det vil være fornuftigt at lægge minimum en halv times lektietid ind, hvor der bliver produceret noget tekst...find jeres produkt her:
Kunne du have lyst til at repræsentere MG på vores åbent hus-dag, lørdag den 18. januar, kl. 10-12?
Lidt lang læselektie, ja, men I har jo allerede læst en del af siderne i forbindelse med jeres skriftlige arbejde.
I læser hinandens produkt om DDR og....
Pardannelse til feedback på opgaverne om DDR.docx
30-året for Berlinmurens fald
Læs så meget I kan af denne artikel uden at være logget ind
Fordeling af emner til byvandring 3x januar 2025.docx
Sidste halvdel af timen:
Operation Romeo | Third Ear Studio
Medbring Vores Verdenshistorie 3
Vi bruger ca. 45 minutter på en prøve i forløbene "ideologiernes kamp" og "kold krig".
Hjemtur: fredag, kl. 16.32, vogn 34
Test retur - vi snakker om hvad gode svar kan indeholde.
KINA og AI
Medbring Vores Verdenshistorie 3 til timen
...og vi skal høre de sidste byvandringsoplæg....
Operation Romeo, afsnit 3: https://thirdear.studio/da/pods/romeo
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Nyere verdenshistorie (1989-2025)
I dette meget korte forløb om de nye skillelinjer, der opstod omkring 1990 har vi taget udgangspunkt i begrebet "den globale landsby" - det fænomen, at verden på mange måder er blevet langt mindre de seneste 35 år.
Nedslag i tidslinjen for forløbet:
Krigene i eksjugoslavien
9/11 og "The War on Terror"
Finanskrisen
Teori og begreber:
Verdensorden
Stater: småstater, mellemagter og supermagter
Huntington og Fukuyamas bud på en beskrivelse af den nye verdensorden
Indhold
Kernestof:
Kina - hvilken slags supermagt.pptx
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, Coloumbus; sider: 254-277
Læsefokusspørgsmål, som I bedes besvare skriftligt hjemmefra:
I modulet planlægger vi repetition + kronologiforløb
Reformationen: den sorte skole
ALLE: kig forløbet fra 1g igennem. Tag relevant bog med!
Kronologiforløb 3x HI.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435636640", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435636640", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435636640" }