Holdet 2022 id/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ask Overgaard Havgaard Kjær, Malene Ullum Birkholm, Stefanie Vest, Susan Andersen, Thore Daugaard Lundsteen
Hold 2022 id/c (1cy id, 2c id, 3c id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dans
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Pickleball
Titel 5 Ude forløb med valgfrihed
Titel 6 Atletik (eksamensforløb)
Titel 7 Floorball og teamudvikling (eksamensforløb)
Titel 8 Dans: Hiphop & Lanciers (E)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dans

Eleverne skal introduceres til musik-, takt- og tempoforståelse inden for forskellige genrer af dans:
- Folkedans
- Les Lanciers
- Cha Cha Cha

Faglige mål
Eleverne skal:
̶ kunne bevæge sig i takt til musikken ved hjælp af simple grundtrin og variationer i de valgte danse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i pardanse
-Få kendskab til Labans bevægelsesteorier og kunne anvende dem i praksis
-Opleve glæden ved at bevæge sig til musik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ultimate

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, herefter øves både forsvars- og angrebsmuligheder. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Der arbejdes også med taktiske muligheder.

HVAD SKAL eleven KUNNE?

Praktiske færdigheder:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

Overordnet mål med forløbet
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant teori mht. fysiologi og bevægelseskvaliteter.

Mål for den praktiske dimension
- Udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Høre musikkens tælling og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Demonstrere de fem elementer i et opvarmningsprogram og udføre eget opvarmningsprogram
- Formidle eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i øvelserne.
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Koordinere gruppens bevægelser på en hensigtsmæssig måde i forhold til formidlingssituationen og målgruppen
- Kunne koordinere og udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale bevægelser som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk.

Mål for den teoretiske dimension
- Kendskab til hvordan et opvarmningsprogram bygges op og anvendelse af denne viden ved udarbejdelsen af eget opvarmningsprogram
- Opnå teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og forklare om formålet med opvarmning med udgangspunkt i fysiologisk teori om opvarmningens effekt på kroppen og den efterfølgende præstation
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Beskrive bevægelsernes grundkvaliteter (svingende, førende, markerede).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsvideo muskel- eller hoppesekvens 23-11-2023
Arbejdsvideo - svingsekvens 30-11-2023
2c Drejebog til Rytmisk opvarmning 30-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pickleball

PICKLEBALL:
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske færdigheder.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog i Pikleball 01-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ude forløb med valgfrihed

I dette forløb kan eleverne vælge mellem 1 Fodbold, 2 Langbold og 3 Reb i naturen.

1 Fodbold:
I dette forløb er der fokus på boldtilvænning og alt efter gruppens niveau langsom eller hurtig progression herefter. Eleverne niveauopdeles undervejs i forløbet i bestemte øvelser for at fordre tilpas tilvænning til tempo og teknik. Der er fokus på både taktiske, tekniske og relationelle færdigheder igennem de udvalgte øvelser.


2 Langbold:



3 Reb i naturen:

Vi skal lære at opsætte en bivuak og en rebbane
Til opsætning af bivuak anvendes dobbelt halsstik, slipstik og evt. blakestik til bardunopstramning.

Til opsætning af rebbane med udveksling anvendes ottetalsknob, alpine butterfly, HMS-knude, dobbelt halsstik og prusikknude.

Vi skal også arbejde med at holde orden på vores tov og slynger.

Vi skal kunne identificere brugbare træer til rebbane.

De anvendte knob kan findes her:
Knob: https://skovskolen.ku.dk/kurser-og-konferencer/bytraeseminarmaterialer/Knobkompendium_2_udgave.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Atletik (eksamensforløb)

Atletik forløbet tager afsæt i de antikke og moderne olympiske kernediscipliner, hvor man under mottoet "hurtigere, højere og længere" arbejder med 2 discipliner fra 2 af de 3 områder: løb, spring & kast.

Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet fokuserer på 2 discipliner, som der hvert arbejdes med i 3 moduler. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve så en samlet længde på 7-8 moduler.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i de 2 discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske øvelser i de 2 discipliner
- Have en god fysisk kapacitet og teknisk fokus i de 2 discipliner


Spydkast

Tilløb
Kontrolleret og rytmisk løb, ikke for hurtigt – det handler om overførsel af kraft, ikke sprint.
Sidetrin (cross-steps) i slutningen – skaber rotation og forspænding i kroppen.
God balance og koordination gennem hele tilløbet.

Kastteknik / afvikling
Afslutning med kastarm trukket bagud – armen skal "piske" frem.
Rotation i overkroppen – fra hofte og op, modsat arm holder igen og skaber spænding.

Spydets placering
Holdes vandret og i kastelinje, pegende fremad.
Kastes i blød, buet bane, ikke i lodret bue afsæt med ca. 40 grader.
Spydet skal lande med spidsen først og inden for sektoren.


Længdespring
Tilløb
Hurtigt og kontrolleret løb – maks. fart ved afsæt.
Stabil rytme og skridtlængde – tilløbet skal være ens hver gang.
Afmærkning: Startposition markeres for at ramme planken præcist.

Afsæt
Eksplosivt afsæt med ét ben på afsætsplanken.
Krop i oprejst position – let foroverbøjet kan koste højde.
Afsæt vinkel: ca. 18–22 grader for optimal længde (teoretisk ideel, men individuelt varieret).

Svævefase
Hang- eller løbestil: Brug af arme og ben til at balancere og forlænge flyvefasen.
Fokus på at holde kroppen stabil og ikke "falde sammen" i luften.
Øve koordination af arme/ben under svæv.

Landing
Ben strakte frem i landingen.
Hænder og krop fremad – undgå at falde baglæns
Bøj i hofte og knæ ved landingen – absorberer stødet og bevarer balancen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Floorball og teamudvikling (eksamensforløb)

Formålet med floorball og teamudviklingsforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball og en generel viden inden for teamudvikling.

I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksi- malt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Undervejs introduceres team tanken og de effekter som kendetegner gode og dårlige teams. Der vil også arbejdes med verbal og nonverbal kommunikation.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Floorball:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden - Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Teamudvikling:
- Kende til synergieffekt
- Teamsammensætning
- Kendetegn ved nonverbal og verbal kommunikation
- God kommunikation
- Team præstation og optimering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dans: Hiphop & Lanciers (E)

Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og bo- dy-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst- nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow

Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin & gåtrin i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i dansen starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved Lanciers historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer