Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Malene Ullum Birkholm, Stefanie Vest, Susan Andersen
|
Hold
|
2022 id/x (1xz id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Teambuilding og adventure-race
Adventurerace og teambuilding
Træning til, og deltagelse i, adventurerace for alle 1g. elever i grundforløbet.
Eleverne undervises i team-building, o-løb og kajak
Faglige mål:
Elevernes evne til at indgå i samarbejdrelationer
Elevernes evne til at orientere sig i naturen
Elevernes evne til at indlære teknik i at manøvrere en kajak og komme ud af den i vandet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Formålet med forløbet er at danne et fælles udgangspunkt og en fælles terminologi for eleverne, som fundament for senere undervisning i specifikke boldspil.
Eleverne bliver præsenteres for forskellige boldspilkategorier. Spillene eksemplificeres med en 2 undervisningsgange i hver af spillene; Bold på tværs, Kin-ball og Korf-ball
HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
- Kendskab til at aflevere, modtage og drible med bolden
- Evne at gøre sig spilbar
- Kendskabtil at udnytte banens bredde/dybde i spilsituationer
- Kendskab til opdækningsformer
- Kendskab til at kommunikation kan være både verbalt og nonverbalt
- Udvikle evnen til at samarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Introduktion til dans
Eleverne skal introduceres til musik-, takt- og tempoforståelse inden for forskellige genrer af dans:
- Folkedans
- Les Lanciers
- Cha Cha Cha
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ kunne bevæge sig i takt til musikken ved hjælp simple grundtrin og variationer i de valgte danse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i pardanse
-Få kendskab til Labans bevægelsesteorier og kunne anvende dem i praksis
-Opleve glæden ved at bevæge sig til musik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forløb i 1xz Dans (elev).docx
-
1.x: Læs afsnit 31.1 Side 1269 til 1270 i Yubio. Vi ses til folkedans.
-
1.x: Lektie: Læs i Yubio: Den muntre kreds: Afsnit 31.3 side 1280 til 1283.
-
1.z: lektie: Læs i Yubio kap.32 Vild med dans s.1291-1293 om standard og latin: hvilke danse er standard-danse og hvilke er latin? Og læs om cha-cha-cha s.1295-1296 og se de fem videoer 32.A1, 32.A2, 32.A3, 32.A4, 32.A5, så du kan huske grundtrin sam
-
Vi mødes i hallen.Fælles 1xz: Læs i Yubio: side 1271 til 1274.
-
Læsefokusspørgsmål som besvares skriftligt samtidig med læsning af lektien:
-
Vi mødes i hallen.Fælles 1xz: Genlæs i Yubio: Afsnit 31.2 side 1274 til og med side1276.
-
1z: Lektie: Læs i Yubio: Totur til Vejle: Afsnit 31.1Side 1269 til 1270.
-
1.x Lektie: Læs i kap.30.8 i Yubio om Labans bevægelseslære s.1262-1264 med fokus på at forstå de tre figurer, 30.5, 30.6, 30.7 og de begreber, der indgår heri. Figur 30.5: Hvad står forkortelsen "BESS" for? Figur 30.6: hvilke planer kan bevægelser f
-
1z: Lektie: Læs i Yubio: Den muntre kreds: Afsnit 31.3 side 1280 til 1283.
-
1.x lektie: Læs i Yubio kap.32 Vild med dans s.1291-1293 om standard og latin: hvilke danse er standard-danse og hvilke er latin? Hvilke forskelle er der i stilen på standard og latin? Læs om cha-cha-cha s.1295-1296 og se de fem videoer 32.A1, 32.A2,
-
i salene
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate -EKSAMENSFORLØB
Eksamensforløb
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, herefter øves både forsvars- og angrebsmuligheder. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Der arbejdes også med taktiske muligheder.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
Praktiske færdigheder:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Materiale fra Thomas Skadhede m.fl. Yubio idræt C+B 2022
Teori om boldspil og boldspilsfamilier: s. 419-424, 439-444
Ultimate: s.651-667, s.669-672 incl. videoer
Øvrigt materiale:
Dokumenter: Teori om forsvarspil (2 sider), Teori om stack (2 sider)
Videoer om stack og cut
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rytmisk opvarmning - EKSAMENSFORLØB
Eksamensforløb
RYTMISK OPVARMNING og naturvidenskabelig metode
Overordnet mål med forløbet
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant teori mht. fysiologi og bevægelseskvaliteter.
Mål for den praktiske dimension
- Udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Høre musikkens tælling og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Demonstrere de fem elementer i et opvarmningsprogram og udføre eget opvarmningsprogram
- Formidle eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i øvelserne.
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Koordinere gruppens bevægelser på en hensigtsmæssig måde i forhold til formidlingssituationen og målgruppen
- Kunne koordinere og udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale bevægelser som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk
- Udførsel af en opvarmningstest før og efter et opvarmningsprogram
Mål for den teoretiske dimension
- Kendskab til hvordan et opvarmningsprogram bygges op og anvendelse af denne viden ved udarbejdelsen af eget opvarmningsprogram
- Opnå teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og forklare om formålet med opvarmning med udgangspunkt i fysiologisk teori om opvarmningens effekt på kroppen og den efterfølgende præstation
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- kendskab til naturvidenskabelig metode og test-metoder
Teoretisk stof
fra Thomas Skadhede m.fl. Yubio idræt C+B 2022
Om opvarmning: s.71-72, 1242-1243, 1246,1247, 1250-1254
Labans bevægelseslære: s.1262-1264
Om tests: 192-195
Dokumenter:
Naturvidenskabelig metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball EKSAMENSFORLØB
Eksamensforløb
PICKLEBALL:
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske færdigheder.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Desuden skal eleverne opnå indblik i idrættens organisering og udviklingen af organisationer og nye idrætter i Danmark
Materiale
Fra Thomas Skadhede m.fl.: Yubio idræt C+B 2022
Om idrættens organisering s.1353-1355
Udleveret dokument om pickleball: Pickleball regler, teknik og taktik (7 sider)
Videoer om diverse slag og øvelser i pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OBS 2x: gruppe 6 skal varme op i dette modul. Derefter starter vi på forløbet i pickleball, så husk indendørs sko.
-
The Rules of Pickleball - EXPLAINED!
-
2z: Rytmisk opvarmning med SA i salene på MG. Vi laver opvarmningstest i dag for at se om opvarmning har en effekt. Vi mødes i pigernes gymnastiksal - omklædte i idrætstøj/sko. Hvis du ikke har indendørssko, så er det bare fødder :-)
-
Pickleball regler, teknik og taktik (2).pdf
-
Pickleball Serve-Legal and Effective
-
The SECRETS to Hitting a PERFECT Serve Return | The Pickleball Clinic
-
How to Hit a PERFECT Pickleball Return of Serve in 5 Simple Steps
-
2x: Læs i Yubio s.1353-1355 om Idrættens organisering (Afsnittet er i kapitlet "Teori i praksis").
-
Top 3 Tips For Strong Pickleball Volleys
-
Pickleball 411: Improve Your Third Shot Drop with Wes Gabrielsen
-
2z: Der læses om bevægelseskvaliteter, Labans bevægelseslære og hvordan et program kan være bygget op. Tænk over nogle musikstykker, som du kan have med til gruppen og måske passer rigtig godt ned i et af de fem elementer (udstræk, styrke, sving, gan
-
Yubio C+B (2022); sider: 1244-1247, 1262-1264
-
Tap BPM - Online Beats Per Minute Calculator And Counter
-
Drejebog opvarmningsprogram.docx
-
Krav til gruppearbejde om rytmisk opvarmning_Elev2z.docx
-
Arbejd selv: 2z arbejder videre med jeres opvarmningsprogram i grupperne. Sidst i modulet skal I optage og aflevere en video i jeres gruppemappe på Google Drev, hvor I viser jeres Løbe/hoppe- eller muskelstyrkesekvens. I skal alle være med på videoen
-
3 Keys To Hitting A Winning Offensive Lob Without Eating An Overhead Smash
-
2z: Rytmisk opvarmning. Efter modulet, skal I aflevere en video i jeres gruppemappe på Drev, hvor I viser jeres sving-sekvens. I skal alle være med på videoen.
-
[Fundamentals] Stuck in No Mans' Land
-
Skabelon til drejebog i pickleball.docx
-
Øvelsesbank til pickleball_forløbsprøve.docx
-
Forløbsprøve i Pickleball_2x 2024.docx
-
2z: Mødes i pigesalen. Jeg printer ark ud til de grupper der sidder over undervejs. Gruppe 5 kigger på Gruppe 1, Gruppe 1 kigger på Gruppe 2 og Gruppe 2 kigger på Gruppe 3.
-
Pickleball turnering 2g.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Udeforløb
Langbold:
Akrobatik:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Træningsprojektet har fokus på konditionstræning. Der løbes en bip-test først og sidst i forløbet, der kører over 10 uger. I forlængelse af biptesten og introduktionen til træningsprojektet udarbejder hver elev et konditiontræningsprogram, som skal trænes hjemme.
Overordnet vurderes eleverne i træningsprojektet på fysisk form, aktivitet og evaluering af opfyldelsen af målsætningen.
Som afslutning på træningsprojektet udarbejdes en præsentation, hvori eleven skal:
• dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt konditionstræningsprogram:
• koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
• demonstrere korrekt brug af faglige termer
• redegøre for målet med projektet
• beskrive hvordan det har været at gennemføre træningsprojektet
• redegøre for om det skitserede mål er blevet opnået.
Materiale
Thomas Skadhede m.fl.: Yubio idræt C+B 2022
s.67-72, 193-198
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atletik - EKSAMENSFORLØB
Eksamensforløb
Atletikforløbet tager afsæt i de antikke og moderne olympiske kernediscipliner, hvor man under mottoet "hurtigere, højere og længere" arbejder med kuglestød og hækkeløb.
Formålet med forløbet er udover indblik i OL´s historie, en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Alle skal arbejde med disciplinerne kuglestød og hækkeløb og det er disse 2 discipliner der skal vises til eksamen.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i de 2 discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de 2 discipliner
- Kunne udføre de 2 discipliner, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i de valgte discipliner
I kuglestød er der fokus på:
- Korrekt fatning af kugle, som holdes helt ind til halsen
-Hinkestilen:
-Overkroppen lænes forover, mens der stås på ét ben
-Det modsatte ben føres frem til standbenet for at skabe forspænding
-Under hinket sparkes der aktivt af med standbenet, mens det modsatte ben føres bagud - tyngdepunktet holdes lavt, så der er lang arbejdsvej
-Efter landing roteres hoften og der gennemføres en centralbevægelse til skulder, albue og håndled
-Afleveringsvinkel på 40 - 45 grader
I hækkeløb er der fokus på:
-Svingben: sving lige frem; vigtigt at underbenet ikke sparkes ud før knæet er færdig med at løfte opad- bøjet fodled. Før foden aktivt mod jorden; land på fodballen.
-Afsætsben hækpassage: Lår og underben er vandret ved hækpassagen; før og efter denne position ligger knæet højere end foden; fodleddet er bøjet. Der landes på fodballen.
-Rytme mellem hækkene
- Arme krydser ikke kroppens midterlinje
Produktkrav:
Udførsel af færdigt hækkeløb og kuglestød
Videooptagelse af de færdige discipliner
Resultater fra de færdige discipliner
Drejebog til begge discipliner
Materiale fra Thomas Skadhede m.fl: Yubio idræt C+B 2022
Om OL: s.875-884
Om kuglestød: 900-903
Udleverede dokumenter:
Teknisk progression i kuglestød (23 sider)
Hinketeknik i kuglestød (2 sider)
Teknik i hækkeløb (2 sider)
Diverse videoer om hækkeløb og øvelser til træning af hækkeløb
Bl.a. øvelser til hæk i linket: https://a-sport.dk/shop/haek-18478-ide
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Floorball - EKSAMENSFORLØB
Eksamensforløb
Faglige mål
I forløbet arbejdes med tekniske og taktiske elementer i floorball. Eleverne skal opnå basale tekniske færdigheder (driblinger, pasninger, modtagning, afslutninger) samt beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, forståelse af forskellige roller på banen, hensigtsmæssige løbemønstre og desuden kendskab til de vigtigste regler i foorball.
Hvad skal eleven kunne:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud med og uden at bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med den taktiske del af spillet og de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning. Opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale. Kendskab til dynamikker på teams og til basale elementer i teambuilding.
Materiale fra Thomas Skadhede m.fl: Yubio idræt C+B 2022
Om anaerob og aerob træning s.72-77
Om superkompensation og arbejdets tre faser s.67-72
Om tests: s.193-196
Om floorball s. 615-625, 629-637 incl. diverse videoer, 645-646 om den gode floorballspiller
Om teambuilding s.136-142
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dans EKSAMENSFORLØB
Eksamensforløb
Formål med forløbet er at lære Les Lanciers og X, der er to meget forskellige danse.
Les Lanciers tager udgangspunkt i den særlige "MG-udgave" og selve det historiske aspekt kan I finde i Yubio, kap. 31 (s.1269-1280, 12 sider)
Desuden skal I opnå kendskab til og anvende Rudolf Labans bevægelsesanalyse (Yubio kap.30.8s.1262-1264, 3 sider)
Formål Les Lanciers:
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, fatning, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin og gåtrin
- Opstilling i kvadrille i Les Lanciers, samt en forståelse for at parrene på skift styrer dansen
- Udføre kompliment og hilsen på det rette tidspunkt i Les Lanciers
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i Les Lanciers starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige ture i dansen udenad, så du kan danse med passende udtryk og i takt til musikken
- Kunne redegøre for og forstå dansens historiske og samfundsmæssige betydning
Materiale
Fra Thomas Skadhede m.fl.: Yubio idræt C+B 2022
Labans bevægelseslære kap.30.8s.1262-1264, 3 sider
Les Lanciers s. 1269-1279
Cha-cha-cha s. 1291-1293, 1295-1301 incl. videoer af kombinationer og rutiner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435670401",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435670401",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435670401"
}