Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Malene Ullum Birkholm, Stefanie Vest, Susan Andersen
Hold 2022 id/x (1xz id, 2x id, 3x id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teambuilding og adventure-race
Titel 2 Boldbasis
Titel 3 Introduktion til dans
Titel 4 Ultimate -EKSAMENSFORLØB
Titel 5 Rytmisk opvarmning - EKSAMENSFORLØB
Titel 6 Pickleball EKSAMENSFORLØB
Titel 7 Udeforløb
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Atletik - EKSAMENSFORLØB
Titel 10 Floorball - EKSAMENSFORLØB
Titel 11 Dans EKSAMENSFORLØB

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teambuilding og adventure-race

Adventurerace og teambuilding

Træning til, og deltagelse i, adventurerace for alle 1g. elever i grundforløbet.

Eleverne undervises i team-building, o-løb og kajak

Faglige mål:
Elevernes evne til at indgå i samarbejdrelationer
Elevernes evne til at orientere sig i naturen
Elevernes evne til at indlære teknik i at manøvrere en kajak og komme ud af den i vandet.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Boldbasis

Formålet med forløbet er at danne et fælles udgangspunkt og en fælles terminologi for eleverne, som fundament for senere undervisning i specifikke boldspil.

Eleverne bliver præsenteres for forskellige boldspilkategorier. Spillene eksemplificeres med en 2 undervisningsgange i hver af spillene; Bold på tværs, Kin-ball og Korf-ball

HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
- Kendskab til at aflevere, modtage og drible med bolden
- Evne at gøre sig spilbar
- Kendskabtil at udnytte banens bredde/dybde i spilsituationer
- Kendskab til opdækningsformer
- Kendskab til at kommunikation kan være både verbalt og nonverbalt
- Udvikle evnen til at samarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Introduktion til dans

Eleverne skal introduceres til musik-, takt- og tempoforståelse inden for forskellige genrer af dans:
- Folkedans
- Les Lanciers
- Cha Cha Cha

Faglige mål
Eleverne skal:
̶ kunne bevæge sig i takt til musikken ved hjælp simple grundtrin og variationer i de valgte danse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i pardanse
-Få kendskab til Labans bevægelsesteorier og kunne anvende dem i praksis
-Opleve glæden ved at bevæge sig til musik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate -EKSAMENSFORLØB

Eksamensforløb
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, herefter øves både forsvars- og angrebsmuligheder. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Der arbejdes også med taktiske muligheder.

HVAD SKAL eleven KUNNE?

Praktiske færdigheder:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering

Materiale fra Thomas Skadhede m.fl. Yubio idræt C+B 2022
Teori om boldspil og boldspilsfamilier: s. 419-424, 439-444
Ultimate: s.651-667, s.669-672 incl. videoer

Øvrigt materiale:
Dokumenter: Teori om forsvarspil (2 sider), Teori om stack (2 sider)
Videoer om stack og cut

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rytmisk opvarmning - EKSAMENSFORLØB

Eksamensforløb
RYTMISK OPVARMNING og naturvidenskabelig metode

Overordnet mål med forløbet
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant teori mht. fysiologi og bevægelseskvaliteter.

Mål for den praktiske dimension
- Udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Høre musikkens tælling og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Demonstrere de fem elementer i et opvarmningsprogram og udføre eget opvarmningsprogram
- Formidle eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i øvelserne.
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Koordinere gruppens bevægelser på en hensigtsmæssig måde i forhold til formidlingssituationen og målgruppen
- Kunne koordinere og udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale bevægelser som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk
- Udførsel af en opvarmningstest før og efter et opvarmningsprogram

Mål for den teoretiske dimension
- Kendskab til hvordan et opvarmningsprogram bygges op og anvendelse af denne viden ved udarbejdelsen af eget opvarmningsprogram
- Opnå teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og forklare om formålet med opvarmning med udgangspunkt i fysiologisk teori om opvarmningens effekt på kroppen og den efterfølgende præstation
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- kendskab til naturvidenskabelig metode og test-metoder

Teoretisk stof
fra Thomas Skadhede m.fl. Yubio idræt C+B 2022
Om opvarmning: s.71-72, 1242-1243, 1246,1247, 1250-1254
Labans bevægelseslære: s.1262-1264
Om tests: 192-195

Dokumenter:
Naturvidenskabelig metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball EKSAMENSFORLØB

Eksamensforløb
PICKLEBALL:
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske færdigheder.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Desuden skal eleverne opnå indblik i idrættens organisering og udviklingen af organisationer og nye idrætter i Danmark

Materiale
Fra Thomas Skadhede m.fl.: Yubio idræt C+B 2022
Om idrættens organisering s.1353-1355

Udleveret dokument om pickleball: Pickleball regler, teknik og taktik (7 sider)

Videoer om diverse slag og øvelser i pickleball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

Træningsprojektet har fokus på konditionstræning. Der løbes en bip-test først og sidst i forløbet, der kører over 10 uger. I forlængelse af biptesten og introduktionen til træningsprojektet udarbejder hver elev et konditiontræningsprogram, som skal trænes hjemme.

Overordnet vurderes eleverne i træningsprojektet på fysisk form, aktivitet og evaluering af opfyldelsen af målsætningen.

Som afslutning på træningsprojektet udarbejdes en præsentation, hvori eleven skal:
• dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt konditionstræningsprogram:
• koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
• demonstrere korrekt brug af faglige termer
• redegøre for målet med projektet
• beskrive hvordan det har været at gennemføre træningsprojektet
• redegøre for om det skitserede mål er blevet opnået.

Materiale
Thomas Skadhede m.fl.: Yubio idræt C+B 2022
s.67-72, 193-198
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Atletik - EKSAMENSFORLØB

Eksamensforløb

Atletikforløbet tager afsæt i de antikke og moderne olympiske kernediscipliner, hvor man under mottoet "hurtigere, højere og længere" arbejder med kuglestød og hækkeløb.

Formålet med forløbet er udover indblik i OL´s historie, en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Alle skal arbejde med disciplinerne kuglestød og hækkeløb og det er disse 2 discipliner der skal vises til eksamen.

HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i de 2 discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de 2 discipliner
- Kunne udføre de 2 discipliner, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i de valgte discipliner

I kuglestød er der fokus på:
- Korrekt fatning af kugle, som holdes helt ind til halsen
-Hinkestilen:
-Overkroppen lænes forover, mens der stås på ét ben
-Det modsatte ben føres frem til standbenet for at skabe forspænding
-Under hinket sparkes der aktivt af med standbenet, mens det modsatte ben føres bagud - tyngdepunktet holdes lavt, så der er lang arbejdsvej
-Efter landing roteres hoften og der gennemføres en centralbevægelse til skulder, albue og håndled
-Afleveringsvinkel på 40 - 45 grader

I hækkeløb er der fokus på:
-Svingben: sving lige frem; vigtigt at underbenet ikke sparkes ud før knæet er færdig med at løfte opad- bøjet fodled. Før foden aktivt mod jorden; land på fodballen.
-Afsætsben hækpassage: Lår og underben er vandret ved hækpassagen; før og efter denne position ligger knæet højere end foden; fodleddet er bøjet. Der landes på fodballen.
-Rytme mellem hækkene
- Arme krydser ikke kroppens midterlinje

Produktkrav:
Udførsel af færdigt hækkeløb og kuglestød
Videooptagelse af de færdige discipliner
Resultater fra de færdige discipliner
Drejebog til begge discipliner

Materiale fra Thomas Skadhede m.fl: Yubio idræt C+B 2022
Om OL: s.875-884
Om kuglestød: 900-903

Udleverede dokumenter:
Teknisk progression i kuglestød (23 sider)
Hinketeknik i kuglestød (2 sider)
Teknik i hækkeløb (2 sider)

Diverse videoer om hækkeløb og øvelser til træning af hækkeløb
Bl.a. øvelser til hæk i linket: https://a-sport.dk/shop/haek-18478-ide
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Floorball - EKSAMENSFORLØB

Eksamensforløb

Faglige mål
I forløbet arbejdes med tekniske og taktiske elementer i floorball. Eleverne skal opnå basale tekniske færdigheder (driblinger, pasninger, modtagning, afslutninger) samt beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, forståelse af forskellige roller på banen, hensigtsmæssige løbemønstre og desuden kendskab til de vigtigste regler i foorball.

Hvad skal eleven kunne:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud med og uden at bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med den taktiske del af spillet og de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning. Opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale. Kendskab til dynamikker på teams og til basale elementer i teambuilding.

Materiale fra Thomas Skadhede m.fl: Yubio idræt C+B 2022
Om anaerob og aerob træning s.72-77
Om superkompensation og arbejdets tre faser s.67-72
Om tests: s.193-196
Om floorball s. 615-625, 629-637 incl. diverse videoer, 645-646 om den gode floorballspiller
Om teambuilding s.136-142
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dans EKSAMENSFORLØB

Eksamensforløb
Formål med forløbet er at lære Les Lanciers og X, der er to meget forskellige danse.
Les Lanciers tager udgangspunkt i den særlige "MG-udgave" og selve det historiske aspekt kan I finde i Yubio, kap. 31 (s.1269-1280, 12 sider)
Desuden skal I opnå kendskab til og anvende Rudolf Labans bevægelsesanalyse (Yubio kap.30.8s.1262-1264, 3 sider)

Formål Les Lanciers:
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, fatning, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.

HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin og gåtrin
- Opstilling i kvadrille i Les Lanciers, samt en forståelse for at parrene på skift styrer dansen
- Udføre kompliment og hilsen på det rette tidspunkt i Les Lanciers
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i Les Lanciers starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige ture i dansen udenad, så du kan danse med passende udtryk og i takt til musikken
- Kunne redegøre for og forstå dansens historiske og samfundsmæssige betydning

Materiale
Fra Thomas Skadhede m.fl.: Yubio idræt C+B 2022
Labans bevægelseslære kap.30.8s.1262-1264, 3 sider
Les Lanciers s. 1269-1279
Cha-cha-cha s. 1291-1293, 1295-1301 incl. videoer af kombinationer og rutiner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer