Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Jonas Albers Dam, Jørgen Friis Kjeld
|
Hold
|
2022 MA/u (1u MA, 2u MA, 3u MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer
Kap 5: Vektorer side 90-102 og
Kap 10: Vektorer og trigonometri side 182-201
i Kernestof Mat 1
Vektorers koordinater
Vektorregneregler
- Sum
- Differens
- Konstant gange en vektor
Længde af vektor
Skalarprodukt
Tværvektor
Determinant
Polære koordinater
Retningsvinkel og -punkt
Vinkel mellem vektorer
Projektion af vektor på vektor
Arealer
Sinusrelationerne
Cosinusrelationerne
Beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver i vektorer
|
05-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Statistik
Kapitel 5 side 46-55 i Kernestof Mat 1 stx
Her er der gennemgået:
- Ikke grupperede observationer
- Diagrammer og kvartilsæt
- Boksplot
- Grupperede observationer
- Diagrammer for grupperede observationer
- Kvartilsæt for grupperede observationer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver i sinus- og cosinusrelationerne
|
22-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Sandsynlighedsregning og kombinaorik
Kapitel 4 Sandsynlighedsregning og kombinatorik side 66-79
Her er der gennemgået:
- Kombinatorik - tællemetoder
- Additions- og multiplikationsprincippet
- Kombinations og binomialkoefficient
- Sandsynlighedsregning
- Sandsynlighedsfelt
- Ræsonnementer og beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i deskriptiv statistik
|
13-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Procent og indekstal
Kapitel 6 Procent side 112-119 i Kernestof Mat 1 stx
Her er der gennemgået:
- Procent
- Procentregning og indekstal
- Renteformlen
- Beregning af start- og slutkapital
- Beregning af renter og terminer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Eksponentielle funktioner
Kapitel 7 Eksponentielle funktioner side 130-139 i Kernestof Mat 1 stx
Her er der gennemgået:
- Egenskaber og definition af eksponiental funktion
- Beregning af a og b i forskriften for en eksponentialfunktion
- Halverings- og fordoblingskonstant
- Eksponentielle vækstmodeller
- Ræsonnementer og beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Ligefrem og omvendt proportionalitet
Kapitel 8 Proportionalitet side 150-153 i Kernestof Mat 1 stx
Her er der gennemgået:
- Ligefrem proportionalitet
- Omvendt proportionalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Potensfunktioner
Kapitel 9 Potensfunktioner side 162-171 i Kernestof Mat 1 stx
Her er der gennemgået:
- Egenskaber og definition af potensfunktionen
- Beregning af a og b i forskriften for potensfunktionen
- Potensregression
- Potensmodeller
- Vækst og procent for både x og y
- Teori og beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Andenggradspolynomier
Kapitel 1 Andengradspolynomier i Kernestof Mat 2
Parabler og koefficienter
Diskriminant
Toppunktsformlen
Bestemmelse af rødder
Faktorisering og modellering
Polynomier af højere grad
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Funktioner
Side 24-37 i Kernestof Mat 2 stx. Her er gennemgået:
- Monotoniforhold
- At regne med funktioner
- Sammensatte funktioner
- Parallelforskydning af grafer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver i andengradspolynomier
|
12-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Trigonometriske funktioner
Side 40-49 i Kernestof Mat 2 stx. Her er gennemgået:
- Radianer
- Funktionen sin(x)
- Amplitude
- Periode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Logaritmer
Side 52-63 i Kernestof Mat 2 stx. Her er gennemgået:
- Logaritmefunktioner
- Logaritmiske skalaer 1
- Logaritmiske skalaer 2
- Beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Binomialfordeling
Binomialfordelingen
Indhold:
Stokastisk variabel
Binomialeksperiment
Middelværdi og spredning
Binomialtest (enkeltsidet)
Kernestof 2 STX s. 66-87.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialregning
Differentialregning:
Indhold:
Sekanthældninger (differenskvotient)
Væksthastighed og tangenthældninger (differentialkvotient)
Afledet funktion
Beviser vha. tretrinsreglen.
Brug af følgende regneregler: sum-, differens- og konstantreglen.
Monotoniforhold.
Optimering.
Kernestof 2 STX s. 92-128.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Analytisk plangeometri
Analytisk plangeometri
Indhold:
Normalvektor og linjens ligning.
Skæring mellem linjer
Afstand mellem punkter.
Midtpunkt mellem punkter.
Afstand fra punkt til linje.
Cirklens ligning.
Retningsvektor og parameterfremstilling
Skæringspunkter og skæringstidspunkter
Beviser
Kernestof 2 STX s. 158-178.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition af differentialregning
Repetition af differentialregning:
Eleverne starter med at repetere produkt- og kædereglen (også uden lineært indre). Efterfølgende bevises produktreglen vha. tretrinsreglen, som vil blive introduceret ved beviser for differentialkvotienten for forskellige simple funktioner.
Der vil ligeledes blive arbejdet med løsning af opgaver omhandlende differentialregning - herunder optimering.
Litteratur:
Kernestof 2, s. 112-117.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Integralregning
Der trækkes på elevernes erfaringer fra differentialregningen og bestemmelse af stamfunktioner omtales som den omvendte proces af differentiation.
Eleverne vil arbejde med følgende indenfor emnet:
- Stamfunktionsfamilier.
- Fortrolighed med bestemmelse af stamfunktion for de elementære funktioner og med regnereglerne (sum, differens, ‘gange en konstant’ og substitution)
- Bestemmelse af stamfunktion gennem et punkt.
- Det bestemte integral og bestemmelse af areal afgrænset af funktioner.
- Kurvelængde.
- Rumfang af omdrejningslegemer.
Følgende er bevist:
- Regneregler for bestemte integraler.
- Arealet af området mellem to grafer.
- Integralregningens hovedsætning.
- Volumenformler for geometriske figurer ved brug af omdrejningslegemer.
Som afslutning på forløbet designede eleverne i et gruppeprojekt deres egne shotglas vha. omdrejningslegemer. Glassene blev efterfølgende 3D-printet.
Anvendt litteratur:
- Kernestof 3, s. 6-41
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Normalfordeling
Normalfordelingen:
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes viden fra B-niveau, hvor de har arbejdet med normalfordelingsapproximation. Eleverne startede med at veje en masse terninger og undersøgte deres vægtfordeling.
I forløbet vil der blive arbejdet med følgende:
- Tætheds- og fordelingesfunktionen for normalfordelingen, herunder standardnormalfordelingen, repræsenteret ved tabel, graf og forskrift.
- Middelværdi og spredning og deres betydning for form og beliggenhed af tæthedsfunktionens og fordelingsfunktionens graf.
- Normale og exceptionelle udfald samt sandsynligheden for, at en observation falder i hver af kategorierne.
- Brug af Maple og GeoGebra til beregninger i normalfordelingen og til undersøgelse af, om et givet empirisk datasæt med rimelighed kan antages at stamme fra en normalfordelt stokastisk variabel - eleverne har desuden arbejdet med at undersøge om residualerne fra lineær regression er normalfordelte.
Der er blevet arbejdet med følgende beviser:
- Sammenhængen mellem normalfordelingens og standardnormalfordelingens tæthedsfunktioner.
- Sammenhængen mellem normalfordelingens og standardnormalfordelingens fordelingsfunktioner.
- Den omvendte fi-funktion til fordelingsfunktionen er en ret linje.
- Tæthedsfunktionen har maksimum i x=μ.
For at kunne gennemfører beviserne er der blevet arbejdet med omvendte funktioner og deres egenskaber.
Slutteligt arbejdede eleverne historisk med normalfordelingen, hvor de bl.a. lavede opgaver via opslag i Erlang S - statistiske tabeller og undersøgte datasæt vha. normalfordelingspapir.
Anvendt litteratur:
Kernestof 3, s. 46- 61
Erlang S - Statistiske tabeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Differentialligninger
Differentialligninger:
I dette forløb vil eleverne blive præsenteret for forskellige differentialligninger og deres løsninger.
Eleverne vil arbejde med følgende:
- lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, eksponentiel vækst, og forskudt eksponentiel vækst.
- De grundlæggende elementer i en kvalitativ analyse af differentialligninger
- Opstilling af simple differentialligninger på baggrund af en sproglig formulering
- Undersøgelse af, om en bestemt funktion er løsning til en forelagt differentialligning
- Bestemmelse af ligningen for en tangent til en bestemt løsningskurve.
- Linjeelementer (både i hånden og i CAS).
Eleverne prøvede ligeledes kræfter med at opstille og løse differentialligninger på baggrund af et fysisk forsøg. Eleverne fik udleveret spande med hul i bunden og skulle estimere, hvor lang tid det ville tage for spanden at blive tømt for vand.
Følgende bevises:
- Løsningsformlen til lineære differentialligninger.
- Løsningsformlen til eksponentiel vækst.
- Løsningsformlen til forskudt eksponentiel vækst.
Anvendt litteratur:
Kernestof 3, s. 100-129.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner:
Forløbet starter med en kort repetition af centrale begreber fra vektorregning. Herefter indføres vektorfunktioner som parameterfremstillinger.
Eleverne vil arbejde med følgende:
- Banekurver (hvordan de tegnes vha. Maple og GeoGebra)
- Cirklen som vektorfunktion.
- Banekurvens skæring med koordinatakserne.
- Bestemmelse af dobbeltpunkter - herunder repeteres to ligninger med to ubekendte.
- Problemstillinger i relation til et objekts bevægelse, hvor tiden er input og stedkoordinaterne er output, og at de kender betydningen af begreberne hastigheds- og accelerationsvektor.
- Tangenter til banekurver.
- Vinkel mellem tangenter i dobbeltpunkt.
- Kurvelængde.
Følgende bevises:
- Arealet af en cirkel vha. det overstrøgne areal.
Anvendt litteratur:
Kernestof 3, s. 84-95 og projektbeskrivelsen til Spirographen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Trigonometriske funktioner
Trigonometriske funktioner:
Eleverne startede med at arbejde med enhedscirklen og repeterede definitionen af cosinus og sinus. De arbejdede ligeledes med radianbegrebet.
Eleverne arbejdede derudover med følgende:
- Amplitude, periode og faseforskydning knyttet til en harmonisk svingning samt at kende disse begrebers betydning for funktionens forskrift og for grafens beliggenhed.
- Ligevægtsværdien.
- Vinkelhastigheden
Følgende bevises:
Sætningerne omkring den harmoniske svingnings periode og faseforskydning.
Anvendt litteratur:
Kernestof 3, s. 66-79.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forberedelsesmateriale
Eleverne har arbejdet selvstændigt med forberedelsesmaterialet med mig som vejleder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable:
Eleverne har arbejdet med følgende:
- Hvordan grafer for funktioner af to variable tegnes i Maple.
- Niveaukurver.
- Snitfunktioner og deres grafer.
- Bestemmelse af partielt afledede - både vha. CAS og i hånden.
- Gradienter.
- Stationære punkter.
- Den retningsafledede.
Der er blevet arbejdet med følgende bevis:
- Gradienten peger i den retning, hvor funktionen vokser mest.
- Ligningen for tangentplanen.
Anvendt litteratur:
Kernestof stx 3 s. 134-143.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435731944",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435731944",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435731944"
}