Titel
5
|
Forløb 8 - FF3
FF3 afholdes i studieretningsfagene MA og SA. I forløbet er der fokus på, hvorledes man udformer en flerfaglig problemformulering i fagene matematik og samfundsfag. Eleverne skal endvidere i grupper planlægge og udføre en undersøgelse af sammenhængen mellem socialklasse/uddannelse og sundhed i Danmark med henblik på at afdække sociale forskelle i sundhed.
Formål
• Kendskab til og anvendelse af matematiks metoder og teorier.
• Kendskab til og anvendelse af det samfundsvidenskabelig fags genstandsområde, metoder og teori i samarbejde med matematik.
• Kendskab til hypotetisk – deduktiv metode, herunder opstille operationaliserbare hypoteser og i tilknytning hertil overveje, metodens muligheder og begrænsninger
• Udarbejde en flerfaglig problemformulering
• Kombinere viden fra to fag til at gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
• Udarbejde en skriftlig synopsis
• Formidle resultatet af det flerfaglige arbejdet i et præcist sprog med anvendelse af faglige begreber og fagenes taksonomiske niveauer ved hjælp af en PowerPoint præsentation
Samfundsfaglige delmål:
Ulighed står central i den aktuelle samfundsmæssige debat. I samfundsfag skal vi kende forskellige mål for ulighed (fx Gini-koefficient og Lorenz-kurve) og hvordan økonomisk ulighed måles ved at anvende af kvantitative metoder. Vi vil i tilknytning til det flerfaglige forløb afdække begrebet økonomisk ulighed, samt mekanismerne bag og konsekvenserne af disse forskelle med fokus på sundhed.
Vi vil sætte fokus på sundhed og ulighed ud fra dokumentaren ”En syg forskel”, en dansk dokumentarserie sendt hos DR1 i maj 2016. Vi sætter bl.a. fokus på: ”Hvorfor bliver nogle mere syge og lever kortere end andre”? http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011605232045 Login ind med MitCFU.
Matematiske delmål:
Hypotesetest med udgangspunkt i en frekvensbaseret binomialfordeling.
Der arbejdes overfladisk med forskellige økonomiske ulighedsmål (fx Gini-koefficienten og 80/20-målet). Ulighedsmålene er resultatet af en matematisk præskriptiv modelleringsproces, som vi ikke vil gennemgå.
Vi vil derimod arbejde med hypotesetest som matematisk metode til at sandsynliggøre et udsagn.
Arbejdsform:
Klassen inddeles i 6 grupper á fire personer. Der vil blive vekslet mellem klasseundervisning, vejledning og gruppearbejde.
Skriftligt produktkrav: Forløbet afsluttes med en synopsis, der indeholder en hypotese, overordnet problemformulering og en række problemstillinger. Omfang max 5 sider. Elevtid 3 timer. Mundtligt produktkrav: Mundtlig fremlæggelse. Hver gruppe har 20 minutter incl. respons og kommentarer. Fremlæggelsen skal understøttes af en PowerPoint præsentation
Der gives 15 min. til fremlæggelsen, hertil kommer, at opponentgruppen har 5 min. til spørgsmål samt kærlig og konstruktiv respons. Hver fremlæggelse afrundes med lærernes kommentarer.
Vi ser:
Alex Vansopslagh møder kontanthjælpsmodtager, fra DR2 den 12/3-20.
Alex Vanopslagh har sagt ja til at tilbringe to dage sammen med Chanelle, der har været på kontanthjælp i årevis. Alex må undervejs kravle op i en container efter mad, men han har også nogle forslag til, hvordan Chanelle kan forbedre sit liv. For Alex Vanopslagh mener ikke, at man er fattig på kontanthjælp, men det har Chanelle sat sig for at modbevise.
Vi ser en Syg forskel, fra DR1 den 16.05.16.
Jan har risiko for at dø tidligt, for han er arbejdsløs og bor i et socialt boligbyggeri i Aalborg Øst. Syv kilometer vestpå i det velhavende villakvarter Hasseris lever de jævnaldrende mænd i snit 16 år længere end Jan, mens kvinderne der gennemsnitligt lever 10 år længere end jævnaldrende kvinder i Aalborg Øst. Den lave levealder i Aalborg Øst svarer til gennemsnitslevealderen i et tredjeverdensland, og selv om danskernes gennemsnitlige levealder er steget markant siden 1950'erne, så halter 25% af danskerne alvorligt bagefter. Hvorfor bliver nogle mere syge og lever kortere end andre? Fordommene tilsiger, at forskellene i levealder navnlig skyldes underklassens problematiske livsstilsvalg som rygning, druk, fed mad, for lidt motion, medicinmisbrug m.v., men der er mange andre faktorer: Negativ social arv, lavt uddannelsesniveau, fysisk nedslidende arbejde, dårligt arbejdsmiljø, dårlig økonomi, arbejdsløshed, depression, ensomhed o.a.
|