Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Ask Overgaard Havgaard Kjær
|
Hold
|
2022 id/u (2u id, 3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate (Eksamensforløb)
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate herunder elementer af både teknisk, taktisk og social karakter.
Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, herefter øves både forsvars- og angrebsmuligheder. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Der arbejdes også med taktiske muligheder og med FairPlay og "spirit of the game". Forløbet afsluttes med en forløbsprøve og en intern turnering mellem b og u klassen.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Vide hvordan "player of the match" udvælges
- Du skal kunne forklare FairPlay gør sig gældende i spillet?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball 2bu (Eksamensforløb)
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Forløbet afsluttes med forløbsprøve samt en årgangsturnering i lillebæltshallen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk Opvarmning 2u (Eksamensforløb)
Overordnet mål med forløbet
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant teori mht. fysiologi og bevægelseskvaliteter.
Mål for den praktiske dimension
- Udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Høre musikkens tælling og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Demonstrere de fem elementer i et opvarmningsprogram og udføre eget opvarmningsprogram
- Formidle eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i øvelserne.
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Koordinere gruppens bevægelser på en hensigtsmæssig måde i forhold til formidlingssituationen og målgruppen
- Kunne koordinere og udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale bevægelser som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk, særligt med vægt på Rudolf Labans effortfaktorer (tid, rum, vægt og flow), brug af rum/space (zone, niveau og planer)
Mål for den teoretiske dimension
- Kendskab til hvordan et opvarmningsprogram bygges op og anvendelse af denne viden ved udarbejdelsen af eget opvarmningsprogram
- Opnå teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og forklare om formålet med opvarmning med udgangspunkt i fysiologisk teori om opvarmningens effekt på kroppen og den efterfølgende præstation
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Dette bliver jeres forløbsprøve! Læs den så i er klar Eksempel på drejebog til pickleball.pdf
-
2b - Pickleball i Hallen
-
2u - Rytmisk opvarmning i gymnastiksalene. Vi mødes i pigernes gymnastiksal - omklædte i idrætstøj/sko. Hvis du ikke har indendørssko, så er det bare fødder :-) Vi laver opvarmningstest i dag for at se om opvarmning har en effekt. I skal IKKE begynde
-
2b:Læs om pointsystemet og tælling i pickleball på s.5 i det vedhæftede dokument. Læseformål: Du skal selv være i stand til at tælle point i kamp, og du skal kunne forklare pointsystemet til andre.
-
Pickleball Serve-Legal and Effective
-
Coach Dekel | Return of Serve
-
BPM Counter/Calculator - Tap For Beats Per Minute | Another Producer
-
Musik inspiration » Gymnastik Guiden
-
Naturvidenskabelig metode_Elev.pdf
-
2u: Læs i Yubio kap.3, s.71-72 om opvarmning/nedvarmning
-
2u: Læs i Yubio kap.30, s.1242-1243 om Selve musikken
-
Skabelon til drejebog idræt c.docx
-
2b: Læs følgende afsnit: Banen & Taktik
-
2u lektie: Læs om opbygningen af et opvarmningsprogram og øvelser i Yubio s.1246-1247 (afsnit 30.4 og 30.5)
-
Krav til gruppearbejde om rytmisk opvarmning_2g 2023.docx
-
2u: Grupperne arbejder videre med opvarmningsprogrammet. Efter modulet i dag, skal I aflevere en video eller link hertil, hvor I viser jeres hoppe- eller muskelstyrke- sekvens. I skal alle være med på videoen.
-
2b: Lektier
-
2b: vi mødes og forbereder os til forløbsprøve, som afvikles næste gang
-
2u: Grupperne skal arbejde videre med opvarmningsprogrammet I skal efter modulet i dag (23/2) oploade et youtupe-link i afleveringsmappen i Lectio, som indeholder en video af jeres svingsekvens, hvor I alle udfører sekvensen.
-
2u: Forløbsprøve: Gruppe 1, 2 og 3 fremlægger deres opvarmningsprogram
-
2b: Forløbsprøve - i skal fremvise jeres drejebog / selvvalgte øvelser
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Udeaktiviteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik (eksamensforløb)
Atletik forløbet tager afsæt i de antikke og moderne olympiske kernediscipliner, hvor man under mottoet "hurtigere, højere og længere" arbejder med 2 discipliner fra 2 af de 3 områder: løb, spring & kast.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet fokuserer på 2 discipliner, som der hvert arbejdes med i 3 moduler. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve så en samlet længde på 7-8 moduler.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i de 2 discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske øvelser i de 2 discipliner
- Have en god fysisk kapacitet og teknisk fokus i de 2 discipliner
Spydkast
Tilløb
Kontrolleret og rytmisk løb, ikke for hurtigt – det handler om overførsel af kraft, ikke sprint.
Sidetrin (cross-steps) i slutningen – skaber rotation og forspænding i kroppen.
God balance og koordination gennem hele tilløbet.
Kastteknik / afvikling
Afslutning med kastarm trukket bagud – armen skal "piske" frem.
Rotation i overkroppen – fra hofte og op, modsat arm holder igen og skaber spænding.
Spydets placering
Holdes vandret og i kastelinje, pegende fremad.
Kastes i blød, buet bane, ikke i lodret bue afsæt med ca. 40 grader.
Spydet skal lande med spidsen først og inden for sektoren.
Længdespring
Tilløb
Hurtigt og kontrolleret løb – maks. fart ved afsæt.
Stabil rytme og skridtlængde – tilløbet skal være ens hver gang.
Afmærkning: Startposition markeres for at ramme planken præcist.
Afsæt
Eksplosivt afsæt med ét ben på afsætsplanken.
Krop i oprejst position – let foroverbøjet kan koste højde.
Afsæt vinkel: ca. 18–22 grader for optimal længde (teoretisk ideel, men individuelt varieret).
Svævefase
Hang- eller løbestil: Brug af arme og ben til at balancere og forlænge flyvefasen.
Fokus på at holde kroppen stabil og ikke "falde sammen" i luften.
Øve koordination af arme/ben under svæv.
Landing
Ben strakte frem i landingen.
Hænder og krop fremad – undgå at falde baglæns
Bøj i hofte og knæ ved landingen – absorberer stødet og bevarer balancen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball og teamudvikling (eksamensforløb)
Formålet med floorball og teamudviklingsforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball og en generel viden inden for teamudvikling.
I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksi- malt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus. Undervejs introduceres team tanken og de effekter som kendetegner gode og dårlige teams. Der vil også arbejdes med verbal og nonverbal kommunikation.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Floorball:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden - Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Teamudvikling:
- Kende til synergieffekt
- Teamsammensætning
- Kendetegn ved nonverbal og verbal kommunikation
- God kommunikation
- Team præstation og optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dans: Hiphop & Lanciers (E)
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og bo- dy-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst- nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin & gåtrin i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i dansen starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved Lanciers historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792620125",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792620125",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792620125"
}