Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Uffe Merrild Jouttijärvi
|
Hold
|
2022 id/y (2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate (eksamensforløb)
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, herefter øves både forsvars- og angrebsmuligheder. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Der arbejdes også med taktiske muligheder.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Teori i forløbet omhandler Ultimates historie, fairplay begreb og regler. Forsvarstaktik i forhold til at lukke et område og angrebstaktikken stack.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball (Eksamensforløb)
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske færdigheder.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teorien i forløbet omhandler spillets historie, regler og pointtælling, samt taktiske placering på banen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning (eksamensforløb)
Overordnet mål med forløbet
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant teori mht. fysiologi og bevægelseskvaliteter.
Mål for den praktiske dimension
- Udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Høre musikkens tælling og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Demonstrere de fem elementer i et opvarmningsprogram og udføre eget opvarmningsprogram
- Formidle eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i øvelserne.
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Koordinere gruppens bevægelser på en hensigtsmæssig måde i forhold til formidlingssituationen og målgruppen
- Kunne koordinere og udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale bevægelser som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk.
Mål for den teoretiske dimension
- Kendskab til hvordan et opvarmningsprogram bygges op og anvendelse af denne viden ved udarbejdelsen af eget opvarmningsprogram
- Opnå teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og forklare om formålet med opvarmning med udgangspunkt i fysiologisk teori om opvarmningens effekt på kroppen og den efterfølgende præstation
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Beskrive bevægelsernes grundkvaliteter (svingende, førende, markerede).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ude forløb med valgfrihed
I dette forløb kan eleverne vælge mellem 1 Fodbold, 2 Langbold og 3 Reb i naturen.
1 Fodbold:
I dette forløb er der fokus på boldtilvænning og alt efter gruppens niveau langsom eller hurtig progression herefter. Eleverne niveauopdeles undervejs i forløbet i bestemte øvelser for at fordre tilpas tilvænning til tempo og teknik. Der er fokus på både taktiske, tekniske og relationelle færdigheder igennem de udvalgte øvelser.
2 Langbold:
3 Reb i naturen:
Vi skal lære at opsætte en bivuak og en rebbane
Til opsætning af bivuak anvendes dobbelt halsstik, slipstik og evt. blakestik til bardunopstramning.
Til opsætning af rebbane med udveksling anvendes ottetalsknob, alpine butterfly, HMS-knude, dobbelt halsstik og prusikknude.
Vi skal også arbejde med at holde orden på vores tov og slynger.
Vi skal kunne identificere brugbare træer til rebbane.
De anvendte knob kan findes her:
Knob: https://skovskolen.ku.dk/kurser-og-konferencer/bytraeseminarmaterialer/Knobkompendium_2_udgave.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Træningsprojekt
I træningsprojektet skal I måle jeres kondital i starten og i slutningen af forløbet ved hjælp af en Coopertest.
Træningsprojektet kommer til at forløbe sideløbende med Basket ball, der kommer til at indgå som en del af jeres konditionstræning.
I skal lave, gennemføre, justere og evaluere et træningsprogram.
Træningsprogrammet laves og justeres på baggrund af viden om forskellige typer af træning, herunder intervaltræning og kontinuert træning, samt ud fra motivation og mål.
Træningsforløbet afrapporteres skriftlig i form af træningsprogram, træningsdagbog samt træningsresultater og teoretiske overvejelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Street Basket (Eksamensforløb)
Street Basket med gæstetrænere fra BørneBasketFonden.
Forløbet har kørt sideløbende med træningsprojektet
I forløbet skal vi arbejde med Street basket hvor der spilles 3 mod 3 på en kurv.
Tekniske færdigheder:
- Drible med højre og venstre hånd. Fokus på at være nede i knæ, at se op, og at drible ved siden af kroppen. Vi skal også stifte bekendtskab med cross over, hvor der skiftes mellem højre og venstre hånd i driblingen.
- Afleveringer til bryst, studs og en håndsafleveringer. Fokus på, at albuerne er nede under afleveringerne. Ved to håndsafleveringer holdes hænderne, så der dannes en trekant mellem tommel og pegefingre før afleveringen, og så håndfladerne vender udad med tommelfingrene nedad efter afleveringen. Ved en håndsafleveringer holdes bolden foran kroppen ude til siden, og slippes først med den anden hånd kort før afleveringen. Studsafleveringen rammer jorden tættere på modtageren end den afleverende spiller.
Taktiske færdigheder
Fokus på bevægelse efter en aflevering.
Regler:
Spilleren er uden for banen, hvis yderlinjen berøres.
Ved turn over skal bolden spilles ud over 3m linjen før angrebet er skiftet.
Ved fejl eller hvis bolden er ude, startes på midten, og bolden checkes med en modspiller.
En bold i kurven giver 1 point inden for 3m linjen og 2 point uden for linjen.
Teori i forløbet er træningslære. herunder superkompensationsprincippet, De tre faser iltdeficit, steady state og afvikling af iltunderskud. Begreberne aerob og anaerob træning.
Der er arbejdet med resultat og præstations-mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rope skipping (Eksamensforløb)
Forløbet falder ind under færdighedsområdet 'Nyere og klassiske idrætter'.
I forløbet vil vi have fokus på tekniske færdigheder, tricks med rebene og kondition. Vi skal lave øvelser alene og i samarbejde, og have kendskab til double dutch.
Single rope. Vi arbejder med Krydshop, dobbelt hop, sidesving, sidesving på arm, skift mellem forlæns og baglæns, EB cross.
Samarbejdøvelser. Vi arbejder med the traveler og chinese wheel.
Svingtov eller double dutch. Vi øver ind og udhop i svingtov og double dutch. I svingtov gives inspiration til hvordan man kan lave forskellige hop i svingtovet.
Teoretisk, vil vi se på betydningen af en aktiv livsstil i forhold til en sund alderdom.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les Lanciers og cha cha cha (Eksamensforløb)
Vi skal danse Les Lanciers og Cha cha cha.
I kvadrille dansen Les Lanciers har vi danset alle fem ture efter MG-doktrinet.
Der har været fokus på ensartethed blandt danserne i koreografierne.
I pardansen Cha cha cha, har der været fokus på trinenes placering på de rigtige taktslag.
I grundtrinnet betyder det, at herren træder til højre på 1, frem på 2, tilbage igen på 3, chassétrin til venstre på 4-og-1. Tilbage på 2, frem igen på 3, chassétrin til højre på 4-og-1. Damen danser i samme takt, men følger herren ved først at træde til venstre på 1 og derefter bagud på 2.
Vi har arbejdet med udtryk i dansen, samt ud over grundtrinnet variationerne:
- Spotdrejning
- Damedrejning
- New York
- Hand to hand samt variation med triple chassé i promenade
- Triple lockstep
- Skulder ved skulder, men en anden variation end i Yubio
- Turkish Towel
- Cuban breaks
Teori i forløbet omhandler lidt historisk om Les Lanciers, samt Labans BESS-teori til især at beskrive planer og bevægelsesudtryk i dansene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792648714",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792648714",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792648714"
}