Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Susan Andersen, Thore Daugaard Lundsteen
|
Hold
|
2022 id/z (2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Eksamensforløb
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, herefter øves både forsvars- og angrebsmuligheder. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Der arbejdes også med taktiske muligheder.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
Praktiske færdigheder:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Eksamensforløb
PICKLEBALL:
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske færdigheder.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Eksamensforløb
Rytmisk opvarmning og naturvidenskabelig metode
Overordnet mål med forløbet
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant teori mht. fysiologi og bevægelseskvaliteter.
Mål for den praktiske dimension
- Udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Høre musikkens tælling og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Demonstrere de fem elementer i et opvarmningsprogram og udføre eget opvarmningsprogram
- Formidle eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i øvelserne.
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Koordinere gruppens bevægelser på en hensigtsmæssig måde i forhold til formidlingssituationen og målgruppen
- Kunne koordinere og udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale bevægelser som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk.
Mål for den teoretiske dimension
- Kendskab til hvordan et opvarmningsprogram bygges op og anvendelse af denne viden ved udarbejdelsen af eget opvarmningsprogram
- Opnå teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og forklare om formålet med opvarmning med udgangspunkt i fysiologisk teori om opvarmningens effekt på kroppen og den efterfølgende præstation
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Beskrive bevægelsernes grundkvaliteter (svingende, førende, markerede).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OBS 2x: gruppe 6 skal varme op i dette modul. Derefter starter vi på forløbet i pickleball, så husk indendørs sko.
-
The Rules of Pickleball - EXPLAINED!
-
2z: Rytmisk opvarmning med SA i salene på MG. Vi laver opvarmningstest i dag for at se om opvarmning har en effekt. Vi mødes i pigernes gymnastiksal - omklædte i idrætstøj/sko. Hvis du ikke har indendørssko, så er det bare fødder :-)
-
Mødes i lokale 23. I skal ikke klæde om. Det er bliver et teoretisk modul.
-
Naturvidenskabelig metode_Elev_.pdf
-
Yubio C+B (2022); sider: 71-72, 1242-1247, 1262-1264
-
2x: Læs i Yubio s.1353-1355 om Idrættens organisering (Afsnittet er i kapitlet "Teori i praksis").
-
Top 3 Tips For Strong Pickleball Volleys
-
Pickleball 411: Improve Your Third Shot Drop with Wes Gabrielsen
-
2z: Der læses om bevægelseskvaliteter, Labans bevægelseslære og hvordan et program kan være bygget op. Tænk over nogle musikstykker, som du kan have med til gruppen og måske passer rigtig godt ned i et af de fem elementer (udstræk, styrke, sving, gan
-
Tap BPM - Online Beats Per Minute Calculator And Counter
-
Drejebog opvarmningsprogram.docx
-
Krav til gruppearbejde om rytmisk opvarmning_Elev2z.docx
-
Arbejd selv: 2z arbejder videre med jeres opvarmningsprogram i grupperne. Sidst i modulet skal I optage og aflevere en video i jeres gruppemappe på Google Drev, hvor I viser jeres Løbe/hoppe- eller muskelstyrkesekvens. I skal alle være med på videoen
-
3 Keys To Hitting A Winning Offensive Lob Without Eating An Overhead Smash
-
2z: Rytmisk opvarmning. Efter modulet, skal I aflevere en video i jeres gruppemappe på Drev, hvor I viser jeres sving-sekvens. I skal alle være med på videoen.
-
[Fundamentals] Stuck in No Mans' Land
-
Skabelon til drejebog i pickleball.docx
-
Øvelsesbank til pickleball_forløbsprøve.docx
-
Forløbsprøve i Pickleball_2x 2024.docx
-
2z: Mødes i pigesalen. Jeg printer ark ud til de grupper der sidder over undervejs. Gruppe 5 kigger på Gruppe 1, Gruppe 1 kigger på Gruppe 2 og Gruppe 2 kigger på Gruppe 3.
-
Pickleball turnering 2g.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram, grp. 1, 2 og 3
|
13-03-2024
|
Opvarmningsprogram, grp. 4 og 5
|
20-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Udeforløb
Langbold:
Akrobatik:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
Eksamensforløb:
Atletik forløbet tager afsæt i de antikke og moderne olympiske kernediscipliner, hvor man under mottoet "hurtigere, højere og længere" arbejder med kuglestød og hækkeløb.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet fokuserer på 2 discipliner, som der hvert arbejdes med i 2 moduler. Herefter er der 2 moduler til specialisering i hver af de 2 discipliner. Der er desuden et modul til udarbejdelse af drejebog, som afleveres samme med videoafleveringer i begge discipliner.
Alle skal arbejde med disciplinerne kuglestød og hækkeløb og det er disse 2 discipliner der skal vises til eksamen.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i de 2 discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de 2 discipliner
- Kunne udføre de 2 discipliner, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i de valgte discipliner
I kuglestød er der fokus på:
- Korrekt fatning af kugle, som holdes helt ind til halsen
-Hinkestilen:
-- Overkroppen lænes forover, mens der stås på ét ben
-- Det modsatte ben føres frem til standbenet for at skabe forspænding
-- Under hinket sparkes der aktivt af med standbenet, mens det modsatte ben føres bagud - tyngdepunktet holdes lavt, så der er lang arbejdsvej
-- Efter landing roteres hoften og der gennemføres en centralbevægelse til skulder, albue og håndled
-- Afleveringsvinkel på 40 - 45 grader
I hækkeløb er der fokus på:
-Svingben: sving lige frem; vigtigt at underbenet ikke sparkes ud før knæet er færdig med at løfte opad- bøjet fodled. Før foden aktivt med jorden; land på fodballen.
-Afsætsben hækpassage: Lår & underben er vandret ved hækpassagen; før og efter denne position ligger knæet højere end foden; fodleddet er bøjet. Der landes på fodballen.
-rytme mellem hækkene
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog Atletik
|
10-09-2024
|
Videooptagelser kugle/hæk
|
10-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt og basket
Basketball er eksamensforløb
Basketball forløbet kombineres med træningsprojektet med fokus på konditionstræning. Der løbes en Bip-test først og sidst i forløbet. Der lægges vægt på konditionsgivende øvelser i Basketball. I forlængelse af bip-testen og introduktionen til træningsprojektet udarbejder eleverne individuelt et konditionstræningsprogram, som skal trænes hjemme.
Overordnet vurderes I på fysisk form, aktivitet, fremlæggelsen samt evaluering af om du opfyldte målsætningen.
Som afslutning på træningsprojektet fremlægges i grupper, hvori den enkelte skal:
• dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt konditionstræningsprogram:
• koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram
• demonstrere korrekt brug af faglige termer
• redegøre for dit mål med projektet
• beskrive hvordan det har været at gennemføre træningsprojektet
• redegøre for om det skitserede mål er blevet opnået.
Formålet med basketball er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af basketball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
Formålet med forløbet er opnå overblik og udvise spilforståelse i kaosspil. Fokus har været på at gøre sig spilbar og medvirke til at skabe mulighed og plads til gennembrud. Teknisk har fokus været på aflevering og modtagning, lay up og driblinger i nævnte rækkefølge.
Hvad skal eleven kunne?
-Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Gøre sig spilbar ved brug af V-cut
- bevæge sig på banen med henblik på at gøre sig spilbar og true kurven, dvs. modtage bolden i positioner, hvor man enten selv kan komme til afslutning eller skabe mulighed for medspillerne
- kunne aflevere bolden sikkert og direkte over ca. 5m
- Have kendskab til ”Give ´n go” (bandespil)
- Kunne udfører bevægelsesmønsteret til lay up
- Kunne udføre bevægelsesmønstret til skud
-- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Have kendskab til skridtreglen
- Have kendskab til kængurufinten
- Have kendskab til personligt forsvar - dvs. holde sig mellem manden og kurven uden at lave for mange fejl ved skub og slag.
-Have kendskab til zoneforsvar
-Forståelse for ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dancefit og Les Lanciers
Eksamensforløb
Formålet med forløbet i dancefit er, at eleverne lærer at udføre forskellige små serier i takt til musikken, Som en del af forløbet arbejdes der med at sammensætte en koreografi, hvor eleverne skal vise, at de kan analysere musikkens opbygning of bruge musikkens stil og opbygning og evt. tekst til at lav en koreografi til HOT af Nik og Jay
Hvad skal eleven kunne:
• Kunne udføre små koreografier i dancefit
• Få pulsen op og udføre forskellige grundtrin inden for dancefit
• Vise at de kan følge rytmen i musikken, når de udfører en dancefit-koreografi
• Lære at optælle et musikstykke
• Lære at sætte øvelser sammen til en koreografi til musik, så musikken træder i forgrunden og så man får pulsen op ved at udføre det
• Sammensætte og udføre en koreografi til HOT af Nik og Jay
• Opnå viden om hvordan dancefit er opstået og blevet udbredt
• Opnå kendskab til Rudolf Labans bevægelsesanalyse, så den kan anvendes til analyse af danse.
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
HVAD SKAL eleven KUNNE?
Udføre de forskellige trin såsom chassétrin og gåtrin
- Opstilling i kvadrille i Les Lanciers, samt en forståelse for at parere på skift styrer dansen
- Udføre kompliment og hilsen på det rette tidspunkt i Les Lanciers
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i Les Lanciers starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for og forstå dansens historiske og samfundsmæssige udtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dancefit video
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792681075",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792681075",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60792681075"
}