Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Hanne Paarup, Jacob Sloth Hylleberg, Rasmus Drisdal Hansen
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 The Odd One Out GRUNDFORLØB
Titel 2 1) Big City Life
Titel 3 5) Multicultural Britain and Lingua Franca
Titel 4 2) American history and values
Titel 5 Creative writing
Titel 6 The American Presidential Election
Titel 7 3) Science or fiction?
Titel 8 6) Værklæsning: "Animal Farm"
Titel 9 Graphic novels
Titel 10 4) The British Empire
Titel 11 Repetition
Titel 12 TILLADTE HJÆLPEMIDLER
Titel 13 Dansk-/historieopgaven Besættelsen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 The Odd One Out GRUNDFORLØB

Fokuspunkter i forløbet:

- Opøve basale læsestrategier for de forskellige tekster og genrer.
- Træne analyse og fortolkning af især litterære tekster med anvendelse af faglig terminologi.
- Introduceres til fagets metoder og terminologi med fokus på fiktionsanalyse: Der er fokus på miljøbeksrivelse og personkarakteristik.
- Sproglig bevidsthed med vægt på både den mundtlige og skriftlige sprogfærdighed.
- Beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk.
-Eleverne skal blive trygge ved at tale engelsk i klasserummet og udvikle  deres samtalefærdigheder.

Texts:
- Paul Milenski:Tickets 1984
- Steven King: The Man Who Loved Flowers 1978
- Nick Cave: Where the Wild Roses Grow 1996
- Reg E. Gaines: Please, don´t take my Air Jordans. 1994
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1) Big City Life

Link til Google sites: https://sites.google.com/mail-mg.dk/big-city-life/start

Emnet fokuserer på moderne fiktion og medier, der på den en eller anden vis beskæftiger sig med forskellige aspekter af livet i storbyen.
Three main questions:
Who are the individuals of the city?
How do people feel about life in the big city?
What does the city do to the people living there?

Vi analyserer forskellige genrer og arbejder med faglig terminologi.

Tekster:
Preface from R. Bühlman’s New York City – the making of the urban individual (systime, 1993)
Mattafix, "Big City Life" (2005) https://www.youtube.com/watch?v=JS7S2dVPjXU
Charles Higson: "The Red Line"
Homeless: short film
The Star Nov 12 2015: New Yorkers debate apps for spotting the homeless  https://drive.google.com/file/d/1BqlkMZyvNfYrq40KeGASGu9sbhHUqf8-/view
Georg the Poet: My City (spoken words)

Forløbet sluttes af med et kort innovationsprojekt om bæredygtige byer:

Current, Jan/Feb 2019:Smart Cities. Welcome to Your Future
Current Sep/Oct 2018: What Happens When the Water Runs Out
National Geographic 12 JUN 2019,ALEJANDRA BORUNDA: How can city dwellers help with climate change? Buy less stuff
https://www.nationalgeographic.co.uk/environment/2019/06/how-can-city-dwellers-help-climate-change-buy-less-stuff
Saci Lloyd: Carbon Diaries 2015 exceprt (2010)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 5) Multicultural Britain and Lingua Franca

Materiale til forløb i Google Drev
https://sites.google.com/mail-mg.dk/multiculturalbritain/start

Fokuspunkter:
At belyse det nutidige multikuturelle samfund i Storbritanien, de problemstillinger det medfører og kulturelle sammenstød.
Historisk indsigt i hvilke grupper der udgør det multikuturelle samfund og hvor de kommer fra.
Tekstanalyse, fortolkning og perspektivering.
Fokus på væsentlige forhold i Storbritannien og sammenligning med aktuelle forhold i Danmark.
Oparbejdelse af emnespecifikt ordforråd via øvelser.
Der er fokus på begreber som: multiculturalism, prejudice, integration

Fokus på engelsk som verdenssprog & lingua franca (ELF)
Eleverne skal kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation.

Tekster:
Movie: Gurinder Chadha: Blinded by the Light 2019
Short Story: Kate Nivison:Just below The Surface 1993
Short Story:Hanif Kureshi: My Son the Fanatic 1997
Short Story: Rahila Khan:Pictures 1987
Poems:John Agard: Listen Mr Oxford Don 1985 & Mr & Mrs Xenophobia 2006
Documentary: BBC: Last Whites of the East End 2017
Lyrics: Bob Vylan: We Live Here 2020

Sekundær litteratur:
How Britain Has Been Shaped by Migration: Systime Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain
World English: Worlds of English (Anne Mette Finderup & Agnete Fog Systime 2021)
English as Lingua Franca: Worlds of English (Anne Mette Finderup & Agnete Fog Systime 2021)
Current: English the World´s Biggest Brand
David Krystal: What is Standard English?

Omfang

Krav i forhold til bekendtgørelsen:
̶  et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opgave 1-4 03-03-2024
Blinded by the Light - Power Point presentation wi 08-05-2024
Essay: Company 23-05-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 2) American history and values

Emne om USA med fokus på historie, kultur, samfundsmæssige forhold og værdier. Emnet har desuden til formål at nærme sig en forståelse af begrebet 'The American Dream' og se på dette begrebs relevans i dag samt historisk set. Vi læser både fiktion og nonfiktion, og centrale diskussionspunkter er bl.a. immigration, amerikanernes prioritering af frihedsbegrebet, ideen om selvopretholdelse ('self-reliance'), samt forskelle og ligheder mellem USA og Danmark/Europa.

Theodore White, 'The American Idea' ("America in close-up" 30-31)

Datesman et al., 'The Context of Trad. Am. Values' ("The American Ways" 22-25)

Studs Terkel, 'Arnold Schwarzenegger' ("The Sky's the Limit" 19-20)

Will Jawando, 'My Seven Black Fathers'

Martin Luther King, 'I Have a Dream' (www)

Taylor Swift, 'Love Story' (www)
Billie Eilish, 'Bad guy' (www)

Don Baer & Mark Penn, ‘One Nation, Divisible’ (June 2013)
https://www.theatlantic.com/national/archive/2013/06/one-nation-divisible/277286/

Kanye West, 'Ye vs. the People'

Amanda Gorman, 'The hill we climb'

Aflevering:
Sophia A. Nelson, ’Kamala Harris Just Revived the Am. Dream’
David Leonhardt, ‘Reviving the American Dream’
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Creative writing

Et kort forløb i kreativ skrivning som mundede ud i, at hver elev fik skrevet en novelle.

Omfang: ca. 5 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 3) Science or fiction?

Emnet har som formål at tage pulsen på hvilke fremtidstendenser, vi kunne tænkes at have i vente på en række forskellige områder. Både opdelingen under overskrifter samt de fleste tekster er taget fra Systimes udgivelse "World in Motion 2.0" (2012).

Vi ser i forbindelse med forløbet et uddrag af Phie Ambos dokumentar 'Mechanical Love'.

Surveillance and the Culture of Fear:
1) George Orwell, the beginning of "1984"
2) Glenn Harlan Reynolds, ‘Watching the Watchers’

Living online:
3) Mail Foreign Service, ‘Facebook users “are insecure…”’
4) Digital Media & Learning, ‘New Study shows time spent online…’
5) Jenny Hope, ‘”Internet addiction” linked to depression…’
6) Wray Herbert, ‘Coming of Age on the Internet’
7) Nicholas Carr, ‘Is Google Making Us Stupid?’
8) Jeff Orlowski, 'The Social Dilemma' (film)
9) Bo Burnham, 'White Woman's Instagram'

Genes and Destiny:
10) Andy Ridgway, ‘A Life Decoded’
11) Film: 'Flowers for Algernon'

Robots:
12) Isaac Asimov, ‘Segregationist'
13) Oliver Moreland, 'Where's My Robot?'
14) Udd. af Phie Ambo, 'Mechanical Love'

Aflevering:
Thomas Ha, 'Window Boy'

Omfang: ca. 35 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 6) Værklæsning: "Animal Farm"

Emne om George Orwells klassiker, "Animal Farm"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Graphic novels

Forløb om genren 'graphic novels'. Forløbet er til dels tematisk funderet via et par hovedværker, der beskæftiger sig med den selvbiografiske genre ved at undersøge hovedkarakterer, der søger at forstå deres nutid ved at undersøge deres fortid. Det tematiske glider dog oftest i baggrunden til fordel for at arbejde med genrens særkender og dens karakteristiske virkemidler og analytiske værktøjer.

Materiale:
- Teori fra "Getting Graphic", s. 6-23 (om analytiske værktøjer og begreber).

- Teori fra "Understanding Comics", s. 62-74 (om ’transitions’ og ’closure’)

- Troy Hickman, ’Time of Their Lives’ (www)

- Art Spiegelman, "Maus", chapters 1-3

Forløbet afrundes med screencast-præsentationer i grupper om seks forskellige uddrag af 'graphic novels', hvoraf de fem stammer fra bogen "Getting Graphic":

The extract from Daniel Clowes’ "Ghost world" (pp. 33-38)
The extract from Joe Sacco’s "Trauma on Loan" (pp. 44-51)
The extract from Craig Thompson’s "Blankets" (pp. 55-72)
The extract from David Small’s "Stitches" (pp. 77-97)
The extract from Paul Karasik & David Mazzuchelli’s "City of Glass" (pp. 121-131)
Chapters 1-3 from Marjane Satrapi's "Persepolis"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 4) The British Empire

Dette historiske forløb om 'The British Empire' knytter sig til forløbet i 2g om 'Multicultural Britain'. Tanken er, at der gives et historisk perspektiv på, hvorledes den britiske kolonitid har været med til at forme den multikulturelle situation, man ser i landet den dag i dag.
Forløbets primære fokus er, hvordan den britiske tilstedeværelse påvirkede (nogle af) kolonierne. Eleverne laver mundtlige præsentationer om en række tidligere britiske kolonier i grupper.

Materialer - Part 1:
- James Thomson, 'Rule, Britannia!' (www)
- 'The Golden Age' ("Passwords" 106-109)
- Laurens van der Post, "South African Incident" ("Sparks of Contact" 19-21)
- George Orwell, 'A Hanging' ("Sparks of Contact" 70-75)
- Ngugi Wa Thiong'o, 'The Return' ("Stories from Africa" 112-118)
- uddrag af Yuval Noah Harari, 'Sapiens' (fra s. 214-231)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 TILLADTE HJÆLPEMIDLER

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL 2x skriftlig terminsprøve og eksamen I ENGELSK 2025

• I må bruge tekster, kompendier, opgaver, analysemodeller osv., hvis de inden terminsprøven er downloadet til jeres computer og kan tilgås uden netadgang. (Eller hvis de er printet ud på papir.)

• I må IKKE tilgå Lectio, Google Drev, Google-docs eller andet, der kræver netadgang.

• I må ikke anvende AI / ChatGPT. I må ikke anvende oversættelsesfunktioner i onlineordbøger eller apps såsom AppWriter, Grammarly, Word Editor m.fl. – heller ikke i offline tilstand.

• De eneste steder på nettet, I må bruge under terminsprøven (udover den hjemmeside, hvor I henter opgaven), er følgende sites, og de må kun tilgås ved at trykke direkte på nedenstående links (I må fx ikke søge efter dem på Google):

https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/en/
https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-thesaurus

• Hvis I vil høre musik på en streamingtjeneste (Spotify, Tidal, I-Tunes eller lignende), må det kun være off-line-versionen.

• Sørg for at medbringe headset / høretelefoner, da I vil få brug for det i prøvens grammatikdel.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Dansk-/historieopgaven Besættelsen

I forløbet (der bygger videre på arbejdet med Danmarks historie i 1800-tallet) kommer der stadig mere fokus på dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Der er fokus på de forskellige grupperingers og partiers syn på hvordan det op gennem 1800-tallet stadig mindre Danmark bedst kunne overleve og forsvares i det 20.århundrede. Der fokuseres på forholdene før, under og efter 1. verdenskrig. Den danske politik overfor Tyskland før og efter nazisternes magtovertagelse og på besættelsen af Danmark. I behandlingen af besættelsestiden er der fokus på samarbejdspolitikken og dennes sammenbrud, ligesom der er fokus på at granske motiverne hos de danske, der gik ind i modstandsarbejdet og de der ikke gjorde - samt de der søgte et mere aktivt samarbejde med tyskerne i form af f.eks frivillig militærtjeneste på østfronten.

Materiale:
Frederiksen. Danmark - besat og befriet. Gyldendal 2000. s. 6-16, 22-32.

Lykkegaard, A.M. ”Danmark undgik 1. verdenskrig med udenrigspolitisk snilde” Videnskab.dk 2014 https://videnskab.dk/kultur-samfund/danmark-undgik-1-verdenskrig-med-udenrigspolitisk-snilde/

Blüdnikow, B. ”Et katastrofalt dårligt afsnit af DRs danmarkshistorie” Berlingske 7/10 2017 https://www.berlingske.dk/serieanmeldelser/et-katastrofalt-daarligt-afsnit-af-drs-danmarkshistorie

Hardis, A. ”Erik Scaveniusvej” Weekendavisen 31/10, 2019 https://www.weekendavisen.dk/2019-44/samfund/erik-scaveniusvej


Dokumentar
DR ”Store Danskere - Erik Scavenius”

DR Historien om Danmark afsnit 7 og 8  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer