Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Hanne Paarup, Jacob Sloth Hylleberg, Rasmus Drisdal Hansen
Hold
2023 En/x (
1x En
,
2x En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#0 The Odd One Out GRUNDFORLØB
Titel 2
1) Big City Life
Titel 3
5) Multicultural Britain and Lingua Franca
Titel 4
2) American history and values
Titel 5
Creative writing
Titel 6
The American Presidential Election
Titel 7
3) Science or fiction?
Titel 8
6) Værklæsning: "Animal Farm"
Titel 9
Graphic novels
Titel 10
4) The British Empire
Titel 11
Repetition
Titel 12
TILLADTE HJÆLPEMIDLER
Titel 13
Dansk-/historieopgaven Besættelsen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#0 The Odd One Out GRUNDFORLØB
Fokuspunkter i forløbet:
- Opøve basale læsestrategier for de forskellige tekster og genrer.
- Træne analyse og fortolkning af især litterære tekster med anvendelse af faglig terminologi.
- Introduceres til fagets metoder og terminologi med fokus på fiktionsanalyse: Der er fokus på miljøbeksrivelse og personkarakteristik.
- Sproglig bevidsthed med vægt på både den mundtlige og skriftlige sprogfærdighed.
- Beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk.
-Eleverne skal blive trygge ved at tale engelsk i klasserummet og udvikle deres samtalefærdigheder.
Texts:
- Paul Milenski:Tickets 1984
- Steven King: The Man Who Loved Flowers 1978
- Nick Cave: Where the Wild Roses Grow 1996
- Reg E. Gaines: Please, don´t take my Air Jordans. 1994
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1) Big City Life
Link til Google sites:
https://sites.google.com/mail-mg.dk/big-city-life/start
Emnet fokuserer på moderne fiktion og medier, der på den en eller anden vis beskæftiger sig med forskellige aspekter af livet i storbyen.
Three main questions:
Who are the individuals of the city?
How do people feel about life in the big city?
What does the city do to the people living there?
Vi analyserer forskellige genrer og arbejder med faglig terminologi.
Tekster:
Preface from R. Bühlman’s New York City – the making of the urban individual (systime, 1993)
Mattafix, "Big City Life" (2005)
https://www.youtube.com/watch?v=JS7S2dVPjXU
Charles Higson: "The Red Line"
Homeless: short film
The Star Nov 12 2015: New Yorkers debate apps for spotting the homeless
https://drive.google.com/file/d/1BqlkMZyvNfYrq40KeGASGu9sbhHUqf8-/view
Georg the Poet: My City (spoken words)
Forløbet sluttes af med et kort innovationsprojekt om bæredygtige byer:
Current, Jan/Feb 2019:Smart Cities. Welcome to Your Future
Current Sep/Oct 2018: What Happens When the Water Runs Out
National Geographic 12 JUN 2019,ALEJANDRA BORUNDA: How can city dwellers help with climate change? Buy less stuff
https://www.nationalgeographic.co.uk/environment/2019/06/how-can-city-dwellers-help-climate-change-buy-less-stuff
Saci Lloyd: Carbon Diaries 2015 exceprt (2010)
Indhold
Kernestof:
Read Big City Life lyrics:
Afsnit
guide to homework English (1).docx
New Yorkers debate apps for spotting the homeless (2).docx
non-fiction analysis chart.pdf
Google Site- Big City Life
Medbring opladet computer & høretelefoner
I skal lave nogle øvelser på Engram om kongruens. Følg linket og lav de markerede opgaver.
Læs de vedhæftede sider om hvordan man kommer i gang med at skrive en opgave. Det er en del af Knæk Koden intro.
text-the-red-line (8).pdf
Brug linket & lav øvelser om adjektiver.
current-smart-city-welcome-to-the-future (6).pdf
Skematisk formativ peer feedback efter summary .docx
current-what-happens-when-the-water-runs-out (1) (2).pdf
carbon-diaries-2015-excerpt (4) (4).pdf
Minlæring I skal læse, se videoer & lave de markerede opgaver om genitiv.
Reading focus:
This is preparation for your innovation project.
Husk høretelefoner
What s So Great About City Living, Anyway.docx
Vi skal arbejde med jeres forhold til sociale medier: Hvordan er jeres liv på nettet er & hvad det vil sige at være social på nettet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
5) Multicultural Britain and Lingua Franca
Materiale til forløb i Google Drev
https://sites.google.com/mail-mg.dk/multiculturalbritain/start
Fokuspunkter:
At belyse det nutidige multikuturelle samfund i Storbritanien, de problemstillinger det medfører og kulturelle sammenstød.
Historisk indsigt i hvilke grupper der udgør det multikuturelle samfund og hvor de kommer fra.
Tekstanalyse, fortolkning og perspektivering.
Fokus på væsentlige forhold i Storbritannien og sammenligning med aktuelle forhold i Danmark.
Oparbejdelse af emnespecifikt ordforråd via øvelser.
Der er fokus på begreber som: multiculturalism, prejudice, integration
Fokus på engelsk som verdenssprog & lingua franca (ELF)
Eleverne skal kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation.
Tekster:
Movie: Gurinder Chadha: Blinded by the Light 2019
Short Story: Kate Nivison:Just below The Surface 1993
Short Story:Hanif Kureshi: My Son the Fanatic 1997
Short Story: Rahila Khan:Pictures 1987
Poems:John Agard: Listen Mr Oxford Don 1985 & Mr & Mrs Xenophobia 2006
Documentary: BBC: Last Whites of the East End 2017
Lyrics: Bob Vylan: We Live Here 2020
Sekundær litteratur:
How Britain Has Been Shaped by Migration: Systime Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain
World English: Worlds of English (Anne Mette Finderup & Agnete Fog Systime 2021)
English as Lingua Franca: Worlds of English (Anne Mette Finderup & Agnete Fog Systime 2021)
Current: English the World´s Biggest Brand
David Krystal: What is Standard English?
Omfang
Krav i forhold til bekendtgørelsen:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Indhold
Kernestof:
TEXT Just Below the Surface (1993).pdf
Just Below the Surface
How Britain Has Been Shaped by Migration (4).docx
Bring headphones
My Son The Fanatic and more
My Son The Fanatic
Text My Son The Fanatic.doc som virker
Hej 1x. Historielæreren bliver engelskvikar. Det skal nok blive godt - selvom han nok lige skal finde ud af hvor langt I er nået og sådan. Der er ingen lektier - denne gang.
Part 1: Read My Son The Fanatic pp.193- 197 l.9 and find as many changes in Ali- before & after-as you can in the text. Eg the son´s room before and later, etc.
Text My Son the Fanatic (1).pdf
My Son the Fanatic read aloud part 1 Lektien er de første 10 minutter læst op her
Text My Son The Fanatic.doc
Blinded By The Light.docx
My Son the Fanatic vocab2.docx
Read the rest of My Son the Fanatic. While you read notice the different attitudes Ali & Parvez has to the way of life in Britain. Use the attached file to make notes.
My Son the Fanatic read aloud part 2
Blinded By The Light (1).docx
Blinded by the Light Individual presentation.docx
Toolbox - Wider Contexts.pdf
Ingen lektier - men I skal se resten af filmen. Det må være nok:)
Blinded by the Light Individual presentation (2).docx
Ingen egentlige lektier MEN I har jo en aflevering (PowerPoint om "Blinded the the Light") til i aften.
Afsnit
Blinded by the Light Individual presentation (2) (4) (1).docx
English Idioms, Phrases & Idiomatic Expressions - UsingEnglish.com
Thesaurus.com - The world's favorite online thesaurus!
1x do omskrivning (3).docx
Minlæring
John Agard: 'Listen Mr Oxford don'
Read Listen Mr Oxford Don & Mr & Mrs Xenophobia intensively ( more times & look up words).
Listen Mr Oxford Don m gloser (2).docx
TEXT poem Mr and Mrs Xenophobia.docx
Kan vi huske do-omskrivning øv 7-12 Minlæring
Recipe essay 1x2.docx
Company.pdf
Company warm-up
Homework:
Many different kinds of English
Recipe essay 1x2 red.docx
Homework focus:
World English (4).docx
Brits and Americans No Longer Own English.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
opgave 1-4
03-03-2024
Blinded by the Light - Power Point presentation wi
08-05-2024
Essay: Company
23-05-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
2) American history and values
Emne om USA med fokus på historie, kultur, samfundsmæssige forhold og værdier. Emnet har desuden til formål at nærme sig en forståelse af begrebet 'The American Dream' og se på dette begrebs relevans i dag samt historisk set. Vi læser både fiktion og nonfiktion, og centrale diskussionspunkter er bl.a. immigration, amerikanernes prioritering af frihedsbegrebet, ideen om selvopretholdelse ('self-reliance'), samt forskelle og ligheder mellem USA og Danmark/Europa.
Theodore White, 'The American Idea' ("America in close-up" 30-31)
Datesman et al., 'The Context of Trad. Am. Values' ("The American Ways" 22-25)
Studs Terkel, 'Arnold Schwarzenegger' ("The Sky's the Limit" 19-20)
Will Jawando, 'My Seven Black Fathers'
Martin Luther King, 'I Have a Dream' (www)
Taylor Swift, 'Love Story' (www)
Billie Eilish, 'Bad guy' (www)
Don Baer & Mark Penn, ‘One Nation, Divisible’ (June 2013)
https://www.theatlantic.com/national/archive/2013/06/one-nation-divisible/277286/
Kanye West, 'Ye vs. the People'
Amanda Gorman, 'The hill we climb'
Aflevering:
Sophia A. Nelson, ’Kamala Harris Just Revived the Am. Dream’
David Leonhardt, ‘Reviving the American Dream’
Indhold
Kernestof:
Kære x'ere. Håber I har haft en fantastisk sommer. Jeg glæder mig til at lære jer at kende! Der er ingen lektier her til første gang efter ferien. Vi ses! Jacob
Kongruens escaperoom
Hej gode 2x'ere! Herligt at møde jer i mandags. Der er heller ingen lektier her til vores 2. modul - men I må gerne gå og braine lidt over de mundtlige præsentationer om USA, som I skrev jer på i mandags. Vi ses! Jacob
The UK riots this summer, 2x En, 2024.docx
Hej gode 2x'ere! Endnu engang har I ingen lektier for til i dag. Vi kommer til at lave en masse forskellige ting i vores to engelsktimer i dag: noget speaking, writing, reading, grammar mm. Det skal nok blive sjovt (kinda). Vi ses! Jacob
Kompendium - 'The USA and the American Dream', 2x En, 2024.pdf
'The American Idea' - a few questions, 2x En, 2024.docx
'Our impression of the USA', 2x En, 2024.docx
I denne time får vi allerede vores første mundtlige præsentation om USA. Det er Rasti, Gustav og Kristian, der vil fortælle om basketball, og hvorfor det er super amerikansk.
Jumbled texts, 2x EN, August 2024.docx
Arnie, 2x EN, 2024.docx
Kære 2x'ere. I dag er jeg på kursus, og I skal arbejde selv med nogle grammatikopgaver. Opgaverne finder I 'old-style' på papir i mit dueslag ude foran lærerværelset i rodehjørnet med laserprinterne. Samme sted afleverer I grammatikopgaverne, når mod
Kære 2x'ere. Dagens præsentation om USA holdes af Victoria og Frida, der vil tale om school shootings. Til i dag er lektien nok desværre en lidt tør omgang - og den er også lidt lang. Sorry! Jeg vil bede jer læse "The Context of Traditional American
Arnie, 2x EN, 2024 - repetition.docx
'The Context', comprehension check, 2x En, 2024.pdf
'The Context of Traditional American Values', 2x En, 2024.docx
'The Context of Traditional American Values', 2x EN, 2024
Gode 2x'ere! Dagens præsentation om USA står Bastian og Benjamin for. De vil tale om religionens rolle i USA. Til i dag vil jer bede jer læse 'My Seven Black Fathers', som er en nyere fortælling om livet i 'the ghettoes of the US' fra 2022. Den står
'The Context of Traditional American Values', summary exercise, 2x En, 2024.docx
Dagens input om USA står Issak og Patrick for: de vil fortælle om obesity. I dag bruger vi det meste af modulet på at komme i gang med jeres næste aflevering. Derfor skal I læse de to tekster, der indgår i afleveringen, til i dag: det er to tekster,
The USA and the American Dream, 2x En, 2024.docx
Hej gode 2x'ere! Lektien til i dag er den (måske) mest berømte tale, der nogensinde er afholdt på engelsk, nemlig Martin Luther Kings tale med de berømte ord, "I have a dream". I kan høre den på linket her og følge med i teksten i jeres kompendium. O
Martin Luther King - I Have A Dream Speech - August 28, 1963
Martin Luther King speech, language, 2x En, 2024.docx
Martin Luther King speech, analysis, 2x En, 2024.docx
I dag har Emma og Emilie podiet, og de vil underholde og oplyse om the American Flag. Der er ingen lektier til i dag - yayy!! Vi ses, Jacob
Gender norms in American high schools, 2x En, 2024.docx
Taylor Swift and Billie Eilish, 2x En, 2024.docx
Hej gode 2x'ere! Lektien til i dag er, at I skal læse artiklen "One Nation, Divisible", som I kan finde enten på side 19-24 i vores kompendium eller i linket her nedenfor. Dagens to mundtlige præsentationer holdes af Jonas og Lukas, der vil fortælle
'One Nation, Divisible' - link
'One Nation, Divisible', 2x En 2024 - step 1.docx
'One Nation, Divisible', 2x En 2024 - step 2.docx
'One Nation, Divisible', 2x En 2024 - step 3.docx
Hej gode 2x'ere. Dagens to præsentationer om USA holdes af Victoria og Frida, der vil tale om school shootings, samt af Emma og Emilie, som vil underholde og oplyse om the American Flag. Der er ingen lektier til i dag - whoopie! Men medbring kompendi
Kany West intro - Donald Trump, 'Make America Great Again', 2x En, 2024.docx
Kanye West, 'Ye vs. the people', 2x En, 2024.docx
Dagens to mundtlige præsentationer holdes af Noah & Robert, som vil gøre os klogere på "homelessness", mens Eik & Tarik vil fortælle om "slavery". Der er heller ingen lektier i engelsk i dag! Vi ses, Jacob
Amanda Gorman, 'The Hill We Climb', genre intro, 2x EN, 2024.docx
Amanda Gorman, 'The Hill We Climb', understanding the poem, 2x EN, 2022.docx
Hej gode 2x'ere! I dag skal I parvist arbejde med en webquest for at blive klogere på "The Death Penalty in the US". Der er ingen lektier til i dag. Vi ses! Jacob
Death Penalty webquest, 2x En, October 2024.docx
Gode 2x'ere! Der er ingen lektier til i dag, men medbring kompendiet om USA for sidste gang. Dagens to præsentationer om USA afholdes i dag af Thea og Lærke, der vil fortælle om "fast fashion" og af Freja & Laura, som vil fortælle om "abortion laws".
Opsamlingsskema, USA-emne, 2x En, 2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Creative writing
Et kort forløb i kreativ skrivning som mundede ud i, at hver elev fik skrevet en novelle.
Omfang: ca. 5 ns
Indhold
Kernestof:
I den næstsidste runde af mundtlige oplæg om USA er det i dag Frieda og Magnus, der vil oplyse os om fentanyl-krisen, mens Isabella og Sophie vil have fokus på "American holidays". Dernæst starter vi på vores nye forløb om Creative Writing, som jeg i
Creative Writing, step 1, 2x En 2024.docx
Creative Writing, step 1, 2x En 2024 - with a task.docx
Creative Writing, step 2, 2x En 2024 - part 1.docx
Creative Writing, step 2, 2x En 2024 - part 2.docx
Creative Writing, step 2, 2x En 2024 - part 4.docx
Den allersidste præsentation om USA kommer fra Frederik og Peter, der vil tale om NASA. Der er ingen lektier til i dag, men man må gerne tænke lidt videre på sin novelle. Vi fortsætter med vores lille forløb i kreativ skrivning i dag. Vi ses! Jacob
Creative Writing, step 3, 2x En 2024 - part 1.docx
Creative Writing, step 3, 2x En 2024 - part 2.docx
Hej gode 2x'ere. Samme besked som til timen i går: der er ingen lektier som sådan i engelsk, men det ville være en god ide at komme lidt videre med den novelle, I er ved at udklække for tiden. Vi ses! Jacob
Creative Writing, step 4, 2x En 2024 - part 1.docx
Creative Writing, step 4, 2x En 2024 - part 2.docx
Hej gode 2x'ere! I får det meste af dette modul til at skrive på jeres novelle. Vi ses! Jacob
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
The American Presidential Election
Indhold
Kernestof:
Kære 2x'ere. Ingen lektier til i dag. Vi bruger et par moduler på at se lidt nærmere på det amerikanske præsidentvalg. Vi ses! Jacob
US election 2024, compendium, 2x En.docx
Kære 2x'ere! Vi har kun ½ modul i dag, da I starter med at skulle til noget information om studievalg. Der er ingen lektier til i dag. Vi kigger på noget grammatik og bliver enige om, hvem der vinder præsidentvalget i morgen. Vi ses! Jacob
En ny grammatisk regel, 2x En, 2024.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
3) Science or fiction?
Emnet har som formål at tage pulsen på hvilke fremtidstendenser, vi kunne tænkes at have i vente på en række forskellige områder. Både opdelingen under overskrifter samt de fleste tekster er taget fra Systimes udgivelse "World in Motion 2.0" (2012).
Vi ser i forbindelse med forløbet et uddrag af Phie Ambos dokumentar 'Mechanical Love'.
Surveillance and the Culture of Fear:
1) George Orwell, the beginning of "1984"
2) Glenn Harlan Reynolds, ‘Watching the Watchers’
Living online:
3) Mail Foreign Service, ‘Facebook users “are insecure…”’
4) Digital Media & Learning, ‘New Study shows time spent online…’
5) Jenny Hope, ‘”Internet addiction” linked to depression…’
6) Wray Herbert, ‘Coming of Age on the Internet’
7) Nicholas Carr, ‘Is Google Making Us Stupid?’
8) Jeff Orlowski, 'The Social Dilemma' (film)
9) Bo Burnham, 'White Woman's Instagram'
Genes and Destiny:
10) Andy Ridgway, ‘A Life Decoded’
11) Film: 'Flowers for Algernon'
Robots:
12) Isaac Asimov, ‘Segregationist'
13) Oliver Moreland, 'Where's My Robot?'
14) Udd. af Phie Ambo, 'Mechanical Love'
Aflevering:
Thomas Ha, 'Window Boy'
Omfang: ca. 35 ns
Indhold
Kernestof:
Hej gode 2x'ere. Vi er ved at være færdige med præsidentvalget og skal starte op på et ny emne, som kommer til at handle om science-fiction og forskellige fremtidstendenser. Vi lægger ud med en vaskeægte klassiker, nemlig "1984" af George Orwell. Det
Kompendium - 'Science and Fiction', 2x En, 2024.pdf
Gode 2x'ere! I dag arbejder vi videre med "1984", som vi startede op på sidste gang. Der er med andre ord ingen nye lektier. Vi ses! Jacob
Kære 2x'ere. I dag skal I medbringe et udkast til jeres novelle! Viel Spannung dabei! I kommer til at arbejde i grupper med jeres udkast, mens vi afholder karaktersamtaler. Vi ses! Jacob
Creative Writing, step 5, 2x En 2024.docx
Kære 2x'ere! I dag er jeg på kursus, og I skal se en film, som passer ind i vores nye emne om fremtidstendenser og science fiction. Filmen hedder "The Social Dilemma" og ligger på Netflix. Nogle af jer har måske set den før, men jeg håber I kan holde
Gode 2x'ere! I dag arbejder vi videre med "1984", hvilket vi skulle have gjort for efterhånden længe siden, hvor der blev strejke i stedet. Der er med andre ord ingen nye lektier. Vi ses! Jacob
'1984', 2x En, November 2024.docx
George Orwell’s '1984', 2x En, 2024
'1984', Newspeak exercise, 2x En, 2024.docx
Hej gode 2x'ere! Jeg vil bede jer om at læse en artikel i den nye bog, I fik udleveret sidst, som hedder "World in Motion 2.0". Teksten hedder "Watching the Watchers", og den står på side 55-58 i bogen. Teksten diskuterer hvordan det ser ud i dag med
'Watching the Watchers', 2x En, 2024.docx
Grammatikopgaver, 2x En, November 2024.docx
Hej folkens i 2x! I skal medbringe vores bog, "World in Motion 2.0", men der er ingen lektier i engelsk til i dag (yay!). Til gengæld skal I læse en halvlang novelle til på mandag, så den kan I jo så småt kaste jer over, hvis I har lyst. Vi ses! Jaco
5 short texts about Living Online, 2x En, November 2024.docx
Grammatikopgaver, en slags rettenøgle.docx
Kære 2x'ere. Til i dag skal I læse en temmelig lang novelle, som I skal skrive opgave om. Jeg har valgt en sci-fi novelle, så den passer sammen med vores nuværende emne om fremtidstendenser. Novellen hedder "Window Boy", den er fra sidste år og er ve
Thomas Ha, 'Window Boy', 2x EN, 2024-25.docx
Quotes and explanations, 2x English, 2024.docx
Gode 2x'ere! Der er skisme heller ingen lektier til i dag i engelsk. Vi ses! Jacob
White Woman's Instagram, grammar, 2x En, 2024.docx
White Woman's Instagram, analysis, 2x En, 2024.docx
White Woman's Instagram, creative task, 2x En, 2024.docx
Targeted Ads, 2x En, 2024.docx
Kære 2x'ere! I dag kommer vores fremtidsemne til at handle om et andet område, hvor der helt sikkert vil ske en masse indenfor jeres livstid, nemlig genteknologi. I skal til i dag læse teksten "A Life Decoded", som I finder på side 84-89 i bogen ("Wo
'A Life Decoded', 2x En, December 2024.docx
Andy Ridgway, ‘A Life Decoded’, 2x En, 2024
'A Life Decoded', udvidet tid, 2x En, 2024.docx
Gode 2x'ere! Vi lagde i dette forløb ud med en af de helt store forfattere indenfor science fiction (George Orwell, forfatteren til "1984" og opfinderen af "Big Brother"). Til i dag skal I læse endnu en af de helt store: Isaac Asimov. Nogle af jer ke
'Segregationist', 2x En, 2024.docx
Kære 2x'ere. Til i dag skal I læse den sidste tekst i vores fremtidsemne. Det er en artikel med navnet "Where's my robot?" og den står på s. 118-123 i vores bog. Artiklens forfatter er vist nok ikke vildt imponeret over den hastighed, robotteknologie
'Where's my robot', 2x En, 2024.docx
'Mechanical Love', 2x En, 2024.docx
Kære 2x'ere. Ingen lektier til i dag i engelsk! Vi samler op på vores emne og laver lidt jule-engelsk. Vi ses! Jacob
Opsamlingsskema, 'Science or fiction?', 2x En, 2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
6) Værklæsning: "Animal Farm"
Emne om George Orwells klassiker, "Animal Farm"
Indhold
Kernestof:
Hej gode 2x'ere. I skal til i dag have læst de første to kapitler i den lille bog, "Animal Farm", hvilket vist nok svarer til side 1-16 i jeres udgave. Det er en festlig lille historie om nogle bondegårdsdyr, der bliver trætte af den uduelige bondema
Læseplan, 2x En 2025, 'Animal Farm'.docx
Animal Farm ch 1, 2x En, January 2025.docx
Grammatical explanations, 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere. Velkommen hjem fra 'over there'! Håber det har været en fantastisk tur. Jeg håber også, I har fået læst lidt foran i "Animal Farm", for vi skal igennem resten af bogen i løbet af den kommende uges tid. Til i dag er lektien kapitel 3-4 (s
Animal Farm ch 3-4, analysis, 2x En, January 2025.docx
'Animal Farm', chapters 3 and 4
Animal Farm ch 3-4 vocab, 2x En, January 2025.docx
Gode folk i 2x! I dag napper vi de næste to kapitler i "Animal Farm", og det er kapitel 5-6. Vi ses! Jacob
Animal Farm ch 5-6, the students' questions, 2x En, February 2025.docx
Kære 2x'ere. Vi nærmer os slutningen i "Animal Farm". I dag taler vi om kapitel 7-8 (som også er lektier til i dag). Vi ses! Jacob
Animal Farm, keywords for chapters 7-8, 2x En, 2025
Opgavesæt, 2x En, februar 2025
Gode folk i 2x. Så er vi nået til vejs ende med brægen og muhen på bondegården. Til i dag skal I have læst "Animal Farm" færdig, dvs. de sidste to kapitler 9-10. Vi afrunder bogen i dag, inden vi går på vinterferie. Vi ses! Jacob
Animal Farm, the whole book, 2x En, February 2025.docx
Animal Farm, written assignment, 2x En, 2025.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Graphic novels
Forløb om genren 'graphic novels'. Forløbet er til dels tematisk funderet via et par hovedværker, der beskæftiger sig med den selvbiografiske genre ved at undersøge hovedkarakterer, der søger at forstå deres nutid ved at undersøge deres fortid. Det tematiske glider dog oftest i baggrunden til fordel for at arbejde med genrens særkender og dens karakteristiske virkemidler og analytiske værktøjer.
Materiale:
- Teori fra "Getting Graphic", s. 6-23 (om analytiske værktøjer og begreber).
- Teori fra "Understanding Comics", s. 62-74 (om ’transitions’ og ’closure’)
- Troy Hickman, ’Time of Their Lives’ (www)
- Art Spiegelman, "Maus", chapters 1-3
Forløbet afrundes med screencast-præsentationer i grupper om seks forskellige uddrag af 'graphic novels', hvoraf de fem stammer fra bogen "Getting Graphic":
The extract from Daniel Clowes’ "Ghost world" (pp. 33-38)
The extract from Joe Sacco’s "Trauma on Loan" (pp. 44-51)
The extract from Craig Thompson’s "Blankets" (pp. 55-72)
The extract from David Small’s "Stitches" (pp. 77-97)
The extract from Paul Karasik & David Mazzuchelli’s "City of Glass" (pp. 121-131)
Chapters 1-3 from Marjane Satrapi's "Persepolis"
Indhold
Kernestof:
Gode folk i 2x! I dag starter vi på et nyt forløb, som jeg håber (og tror) bliver sjovt. Det kommer til at handle om tegneserier (Yayy!). Vi skal dog være lidt fine på den og kalder derfor tegneserierne for "graphic novels". Anyway, der er egentlig i
Intro, 'Odd one out', 2x En, 2025.docx
'Time of their Lives', 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere. I dag skal vi arbejde med nogle af de vigtigste analytiske begreber, man skal bruge, når man analyserer graphic novels. I skal derfor have læst det teoretiske afsnit på side 14-23 i "Getting Graphic" til i dag. Det er en lang lektie - I
Intro to 'Getting Graphic', pp 6-10, 2x En, 2025.docx
Graphic novels - important concepts, 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere! Til i dag skal i læse de første to kapitler af den grafiske roman "Maus", som er vedhæftet her. Det er cirka til side 33 i PDF'en. Det er mange sider, men der står jo ikke mange ord på hver side, så jeg satser på, det er overkommeligt. V
'Maus', chapters 1-3.pdf
Kære 2x'ere! Vi skal i dag arbejde med et aspekt af "graphic novels", som måske nok er det vanskeligste. Måske også det mest interessante. Faktisk er det nærmest filosofisk. Det handler om "closure" og "transitions" eller med andre ord - det der fore
'Understanding Comics', pp 62-74, 2x En, 2025.pdf
'Understanding Comics', pp 62-74, step 1, 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere. Der er ingen lektier til i dag i engelsk, men det er vigtigt, I medbringer bogen "Getting Graphic" til timen. Vi ses! Jacob
Delprøve 1-opgaver, 2x En, 2025.docx
193318_template.docx
Screencast assignment, 2x En, 2025.docx
'Persepolis', first chapter.pdf
I dag samler vi op på de to ting, vi arbejdede med sidst i engelsk: Vi ser først på de grammatiske opgaver, I lavede i timen sidst og uploadede under "Elevfeedback". Og så får vi de præsentationer, I lavede om forskellige graphic novels. Nogle af jer
Delprøve 1-opgaver, 2x En, 2025 - besvarelse.docx
'Persepolis', pp 3-39.pdf
Kompendium, British Imperialism, 2x En, 2025.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
4) The British Empire
Dette historiske forløb om 'The British Empire' knytter sig til forløbet i 2g om 'Multicultural Britain'. Tanken er, at der gives et historisk perspektiv på, hvorledes den britiske kolonitid har været med til at forme den multikulturelle situation, man ser i landet den dag i dag.
Forløbets primære fokus er, hvordan den britiske tilstedeværelse påvirkede (nogle af) kolonierne. Eleverne laver mundtlige præsentationer om en række tidligere britiske kolonier i grupper.
Materialer - Part 1:
- James Thomson, 'Rule, Britannia!' (www)
- 'The Golden Age' ("Passwords" 106-109)
- Laurens van der Post, "South African Incident" ("Sparks of Contact" 19-21)
- George Orwell, 'A Hanging' ("Sparks of Contact" 70-75)
- Ngugi Wa Thiong'o, 'The Return' ("Stories from Africa" 112-118)
- uddrag af Yuval Noah Harari, 'Sapiens' (fra s. 214-231)
Indhold
Kernestof:
Hej gode 2x'ere. Jeg vil til i dag bede jer om at læse en tekst fra en tidligere britisk koloni, nemlig Burma. Det er et essay af den berømte, engelske forfatter, George Orwell. Ham har I både mødt i forbindelse med "Animal Farm" og "1984", som vi læ
Kompendium, British Imperialism, 2x En, 2025.pdf
'A Hanging', 2x En, March 2025.docx
'Rule, Britannia', 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere! En af de sidste tekster, vi kommer til at læse i engelsk, er den sidste tekst i kompendiet om 'British Imperialism'. Novellen er skrevet af manden med verdens sejeste navn, nemlig Ngugi Wa Thiong'o. (Prøv at sige navnet hurtigt 10 gange
'The Return', 2x En, 2025.docx
Facitliste, de grammatiske opgaver, 25-05-2022.pdf
Skriftlig opgave på klassen, 2x En, 24-04-2025.docx
Vi mødes kl. 8.10 og starter ExamCookie. Husk headset. Don't be late today! Vi ses, Jacob
Tilladte hjælpemidler, skriftlig eksamen, 2x engelsk, februar 2025.docx
Template, 2x En, april 2025.docx
Grammatiske opgaver, 2x En, april 2025.docx
2 Billion Voices_ How to speak bad English perfectly _ Heather Hansen _ TEDxOdense.mp4
5A, fiction, 2x En April 2025.pdf
5B, non-fiction, 2x En April 2025.pdf
Hej gode 2x'ere. Vi nærmer os afslutningen på vores sidste emne om The British Empire, og jeg vil til i dag bede jer om at læse en tekst fra en anden tidligere britisk koloni, nemlig Sydafrika. Teksten hedder "South African Incident", og den er ikke
'South African Incident', 2x En, 2025.docx
Former British colonies - presentations, 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere! I dag starter vi med, at I holder jeres præsentationer om tidligere britiske kolonier for hinanden. Jeg smutter rundt mellem grupperne og lytter med. Grupper og opgaver kan ses i det vedhæftede dokument. Vi ses! Jacob
Kære 2x'ere. Ingen lektier til engelsk i dag. Vores allersidste tekst bliver en, vi læser sammen på klassen. Vi ses! Jacob
Harari, 'Evil Empires', 2x English, 2025.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til engelsk i dag. Vi afrunder vores sidste emne og gør klar til at repetere i de sidste moduler. Vi ses! Jacob
Rettenøgle, 2x En, april 2025.docx
Repetitionsplan 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere! I dag får I den første times tid af modulet til at gøre jeres repetitionspræsentationer færdige. Derefter får vi den første præsentation. Det er Thea, Victor, Peter, Lærke og Isabella, der fortæller os alt, der er værd at vide om jeres 1
Kære 2x'ere! I dag har vi vores første runde af repetition til mundtlig eksamen i engelsk. Vi skal have intet mindre end 3 præsentationer i dag: Først er det Thea, Victor, Peter, Lærke og Isabella, der vil fortælle alt hvad der er værd at vide om 'Bi
Gode 2x'ere! I dag har vi det 2. modul i vores repetitionsrunde, og i dag er britisk dag: Først vil Frieda, Emilie, Jonas, Freja og Kristian repetere emnet om 'The British Empire' for os. Herefter vil Frederik, Laura, Sophie, Tarik og Rasti genopfris
Repetition - noter og præsentationer
Trish Reagan - What's wrong with Denmark, 2x En, 2025.docx
Kære 2x'ere. I dag er det blevet tid til vores aller-aller-aller-sidste engelsktime ever in life! Yikes! Vi skal have den sidste præsentation i vores repetitionsrunde. Det er the funky bunch, Lukas, Noah, Robert og Patrick, der vil genopfriske 'Anima
Eksamensråd, mundtlig eksamen, engelsk B, 2x, 2025.docx
Tilladte hjælpemidler, skriftlig eksamen, 2x engelsk, februar 2025.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
TILLADTE HJÆLPEMIDLER
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL 2x skriftlig terminsprøve og eksamen I ENGELSK 2025
• I må bruge tekster, kompendier, opgaver, analysemodeller osv., hvis de inden terminsprøven er downloadet til jeres computer og kan tilgås uden netadgang. (Eller hvis de er printet ud på papir.)
• I må IKKE tilgå Lectio, Google Drev, Google-docs eller andet, der kræver netadgang.
• I må ikke anvende AI / ChatGPT. I må ikke anvende oversættelsesfunktioner i onlineordbøger eller apps såsom AppWriter, Grammarly, Word Editor m.fl. – heller ikke i offline tilstand.
• De eneste steder på nettet, I må bruge under terminsprøven (udover den hjemmeside, hvor I henter opgaven), er følgende sites, og de må kun tilgås ved at trykke direkte på nedenstående links (I må fx ikke søge efter dem på Google):
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/en/
https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-thesaurus
• Hvis I vil høre musik på en streamingtjeneste (Spotify, Tidal, I-Tunes eller lignende), må det kun være off-line-versionen.
• Sørg for at medbringe headset / høretelefoner, da I vil få brug for det i prøvens grammatikdel.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dansk-/historieopgaven Besættelsen
I forløbet (der bygger videre på arbejdet med Danmarks historie i 1800-tallet) kommer der stadig mere fokus på dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Der er fokus på de forskellige grupperingers og partiers syn på hvordan det op gennem 1800-tallet stadig mindre Danmark bedst kunne overleve og forsvares i det 20.århundrede. Der fokuseres på forholdene før, under og efter 1. verdenskrig. Den danske politik overfor Tyskland før og efter nazisternes magtovertagelse og på besættelsen af Danmark. I behandlingen af besættelsestiden er der fokus på samarbejdspolitikken og dennes sammenbrud, ligesom der er fokus på at granske motiverne hos de danske, der gik ind i modstandsarbejdet og de der ikke gjorde - samt de der søgte et mere aktivt samarbejde med tyskerne i form af f.eks frivillig militærtjeneste på østfronten.
Materiale:
Frederiksen. Danmark - besat og befriet. Gyldendal 2000. s. 6-16, 22-32.
Lykkegaard, A.M. ”Danmark undgik 1. verdenskrig med udenrigspolitisk snilde”
Videnskab.dk
2014
https://videnskab.dk/kultur-samfund/danmark-undgik-1-verdenskrig-med-udenrigspolitisk-snilde/
Blüdnikow, B. ”Et katastrofalt dårligt afsnit af DRs danmarkshistorie” Berlingske 7/10 2017
https://www.berlingske.dk/serieanmeldelser/et-katastrofalt-daarligt-afsnit-af-drs-danmarkshistorie
Hardis, A. ”Erik Scaveniusvej” Weekendavisen 31/10, 2019
https://www.weekendavisen.dk/2019-44/samfund/erik-scaveniusvej
Dokumentar
DR ”Store Danskere - Erik Scavenius”
DR Historien om Danmark afsnit 7 og 8
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62780809487", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62780809487", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62780809487" }