Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Margret Heeren
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0.1. Tilladte hjælpemidler
Titel 2 E 3. Give the murderer a sporting chance! (Crime)
Titel 3 E 4. A safe place to explore (Horror)
Titel 4 5. The American Dream (focus: USA)
Titel 5 6. Crossroads (mundtlighedsforløb)
Titel 6 E 7. Multicultural Britain
Titel 7 8. Breaking Barriers
Titel 8 E 9. War, weapons and words (focus: USA/Vietnam)
Titel 9 E 10. Humor
Titel 10 E 11. Værklæsning 2.0: THE WAVE
Titel 11 12. Opsamlingsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0.1. Tilladte hjælpemidler

I må IKKE gå online under eksaminationen. Kommunikation med omverdenen er forbudt. Det betyder:

I må ikke tilgå Lectio, Google Drev, Google-docs osv. Værktøj til tekstanalyse, som vi har brugt i timerne, er vedhæftet modulerne og/eller lagt ind i engelskmappen på Lectio: Alt det I skal bruge, skal downloades til jeres pc eller printes ud på papir.

I må IKKE anvende AI / ChatGPT, oversættelsesfunktioner i onlineordbøger eller apps såsom AppWriter, Grammarly, Word Editor m.fl. – heller ikke i offline tilstand. Hvis I vil høre musik på en streamingtjeneste (Spotify, Tidal, I-Tunes eller lignende), må det kun være offline-versionen.

De eneste steder på nettet, I må bruge under terminsprøven (udover den hjemmeside, hvor I henter opgaven), er følgende “tilladte hjælpemidler”, og de må kun tilgås ved at trykke direkte på nedenstående links. Gem derfor denne liste på et dokument på jeres pc:

Grammatik:
- Engram - engelsk grammatik på Minlæring.dk (minlaering.dk)

Bilingvale ordbøger (dansk-engelsk):
- Ordborgen.com: www.ordbogen.com
- ABC-ordbogen: https://abc.ordbogen.com/

Monolingvale ordbøger (engelsk-engelsk):
- Oxford (https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/)
- Cambridge (https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/)
- Merriam-Webster (https://www.merriam-webster.com/)
- Longman (https://www.ldoceonline.com/)

Thesaurus, idioms, collocations:
- Thesaurus: Collins (https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-thesaurus) & Dictionary.com (https://www.thesaurus.com/)
- Vocabulary.com (https://www.vocabulary.com/)  
- Idioms and collocations: https://www.theidioms.com/ & https://www.freecollocation.com/
- Slang: The Online Slang Dictionary (http://onlineslangdictionary.com/) & Urban Dictionary (https://www.urbandictionary.com/)

Huskeliste til selve eksamensopgaven:
- Generelt: Opgaven hentes på en internet-adresse, som udleveres ved prøvens start. Template (skabelonen) downloades: Her skriver du din besvarelse. Du må ikke skrive dit navn i sidehovedet. Du afleverer en anonymiseret opgave i pdf-format. Sørg for at medbringe headset / høretelefoner til prøvens grammatikdel.
- Grammatikdelen: Det er en god idé at begrænse tidsforbruget til ca 1 time. Hvis I får tid senere, kan I gå tilbage til det.
- Den skriftlige opgave: Vælg ENTEN opgave A  ELLER B

Husk også:
- hørtelefoner
- vand og lidt mad
- at prioritere en god nattesøvn :)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 E 3. Give the murderer a sporting chance! (Crime)

Who doesn't love a good murder mystery? - I dette forløb undersøger vi, hvad der er så fascinerende ved crime stories. Vi analyserer teksterne med henblik på at finde ud af hvilke "regler" der gælder for crime fiction, og hvordan crime fiction adskiller sig fra true crime stories. Vi fokuserer på tre genrer:
- Whodunnit / detective fiction
- Howdunnit
- True Crime

Afslutningen på forløbet består af en "mock trial", hvor eleverne skal øve sig i at argumentere nuanceret og klart for at vinde en retssag, samt "literary investigations", hvor eleverne anvender deres analyseevner i en lingua franca undersøgelse samt en komparativ opsamlingsøvelse om forløbet.


Introduktion til genre og analyseredskaber:

Tine Rønlev Eriksen: Case Reopened - An Anthology of Crime Fiction, Lindhardt og Ringhof  2017, s. 7-8 og10-16.

Materiale:

S. S. van Dine: Twenty rules for writing detective stories (1928)

Roald Dahl: "Lamb to the Slaughter" (1954)

Rian Johnson: Knives Out (2019)

Serial, season 1, episode 1: The Alibi (2014), https://open.spotify.com/episode/2ZRVxPgjm8aPRqYf1FA7WV  (52:42), udgiver: This American Life (2014 - 2024)

samt forskellige korte murder mysteries (Whodunnits), hvor eleverne i mundtlige øvelser skulle finde morderen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 E 4. A safe place to explore (Horror)

Man behøver ikke være en fan af horrorgenren for at forstå, at det faktisk kan være ret nyttigt at sætte sig ind i, hvordan den fungerer: Analysearbejdet kan hjælpe os med at værdsætte et værk, men også afdramatisere det for den elev, der plejer at være skræmt af horror fiction.
Vi starter med det teoretiske: Hvad er det, der gør os bange? Hvorfor lader vi os frivilligt skræmme? Og hvilke teknikker er det, der gør en historie uhyggelig?
Herunder vil vi især fokusere på hvordan horror gennem historien er med til at spejle og bearbejde ganske specifikke societal fears. Derfor arbejdes der med Horror i forskellige tidsaldre og forskellige genrer.
Kernebegrebet i forløbet er derudover ”suspense” og hvordan dette skabes i fiktive tekster (setting / atmosphere, foreshadowing, flashbacks, cinematic devices). Eleverne udarbejder selv en ”horror short film”, og forløbet slutter med en film konkurrence samt en selvevaluering med fokus på, hvorfor det var hhv. nemt eller svært at skræmme - og blive skræmt!

Teori:
John Hess: The Psychology of Scary Movies (2013)
Rasmus Drisdal & Johanne Rickstrup Hansen: Horror. A book about texts that scare you. Systime 2017.

Brian De Palma: Carrie (1977)

Hansel and Gretel. Fairy tale and Bedtime Stories for Kids in English, Brothers Grimm (retold), https://www.youtube.com/watch?v=Lt4RVA8Bd-Q (4:16)

Tim Burton's "Hansel and Gretel" (1982/83 TV special), https://www.youtube.com/watch?v=Cy3HRjieYP8  (34:17)

Anthony C. Ferrante’s Hansel and Gretel (trailer, 2012), link: https://www.imdb.com/title/tt2415464/  (00:56)

Tommy Wirkola’s Hansel and Gretel: Witch Hunters (trailer, 2012), link: https://www.youtube.com/watch?v=9246msCh7x4 (2:17)

Ben Demaree’s Hansel vs. Gretel (2015, trailer), link: https://www.youtube.com/watch?v=o-8fnKgRfBE (00:56)

Oz Perkins: Gretel and Hansel: A Grim Fairy Tale (trailer, 2020) https://www.youtube.com/watch?v=QZblQLhKcZQ (1:56)

Carrie (1976) - De-Modernized Trailer, https://www.youtube.com/watch?v=LKUYRM3Iezc
Bullying scene ("Plug it UP" 1976/2013), https://www.youtube.com/watch?v=FMPKngtYVDU

Bram Stoker: Dracula (1897, excerpts)

King on King (excerpts from interviews with Stephen King from 1981, '82 og '88)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 5. The American Dream (focus: USA)

Introduktionen af konceptet "den amerikanske drøm" samt analyse af sagprosa, som formidler drømmen. Analysefokus er på retorisk analyse af sagprosa.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 E 7. Multicultural Britain

Forløbet Multicultural Britain sætter fokus på, hvordan britisk identitet og samfund er formet af migration og kulturel mangfoldighed. Gennem arbejde med fiktion, film og sange undersøger eleverne mødet mellem forskellige kulturer og dets betydning for både individ og nation. Forløbet styrker elevernes evne til at analysere kulturelle udtryk og reflektere over, hvordan sproget bruges til at skildre identitet og tilhørsforhold i et multikulturelt Storbritannien.

Tværfagligt samarbejde med historie om "Rudyard Kipling’s The White Man’s Burden (1899)"

Materiale:

Gurinder Chadha: Blinded By The Light (2019)

samt 3 sange af Brunce Springsteen (Blinded by the light, Born to run, I'll stand by you)

Sten Pultz Moslund: How Britain Has Been Shaped by Migration (2021)

Kate Nivison: Just Below The Surface (1993)

inkl. første større skriftlige opgave op til efterårsferien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 E 9. War, weapons and words (focus: USA/Vietnam)

Forløbet undersøger sprogets magt i med udgangspunkt i Vietnamkrigen og særlig fokus på USA's rolle i den. Vi ser på hvordan "sprog kan bruges som våben" samt teorier om "retfærdig krig" og undersøger gennem skønlitteratur, taler, musik og film historiske perspektiver på Vietnamkrigen samt hvordan Vietnamkrigen fremstilles og retfærdiggøres. Temaer i forløbet er autoritet, propaganda samt de følelsesmæssige og psykologiske konsekvenser for både individ og samfund.

Kobling med historiefaget om "Vietnamkrigen":
Intro: Eleverne møder Vietnamkrigen både engelsk- og historiefagligt igennem sange fra samtiden
Outro: fælles time og tværfaglig analyse af filmen "Full Metal Jacket"

Materiale:

Definitions of "power" (from: Tine Vedel Eriksen: Definitions of “power”, from: ibid., Language and power. Columbus, 2013, s. 9-13.)

The “Just war theory” (from: Rolf Alexander Wiecker, Joachim Sonne: On the battlefield, from: ibid: Warriors, Praxis, 2024, pp. 8-12.)

The Vietnam War - introduction (from: Rolf Alexander Wiecker, Joachim Sonne: The Vietnam War, from: ibid: Warriors, Praxis, 2024, pp. 78f.)

- Donald Trump’s Inaugural Adress 2025

- Country Joe and the Fish: I Feel Like I´m Fixin´ to Die Rag (1965).

- Live performance: https://www.youtube.com/watch?v=3W7-ngmO_p8 (lyrics) Lyrics: https://genius.com/Country-joe-and-the-fish-i-feel-like-im-fixin-to-die-rag-lyrics

Tim O'Brian: The Man I Killed (1990)

Stanley Kubrick: Full Metal Jacket (1987)

Johnny Wright: Hello Vietnam (song, 1965)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 E 10. Humor

Humoristiske tekster kan gøre det lettere at nærme sig tabuer og alvorlige emner. Vi undersøger både, hvordan et “humoristisk sprog” bliver skabt, og hvordan det virker på modtageren. Sidst men ikke mindst nyder vi at blive underholdt af kloge forfattere, der ved lige hvordan man serverer en vigtig pointe.

Kernestof og faglige mål:

1. Sprogfærdighed:
- Når grammatik, ordforråd, udtale giver anledning til humor, fokus: punctuation, ordklasser, udvidet tid, homophones, dangling participles;
- hvordan man lærer at grine ad memes ved hjælp af ordbogen (og ikke AI)
- Læse og forstå sprogligt humoristiske udtryk
- Gør rede for humoristisk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Forklare og anvende humoriske virkemidler
- Kommunikationsstrategier: Hvad bruger vi humor til (uformelt og formelt)?
- Kulturforståelse: Hvad er forskellen på britisk, amerikansk og dansk humor?

2. Tekstanalyse:
- Intro til teorier om og virkemidler ift. humor: the incongruity / superiority / relief theory
- (verbal / dramatic / situational) irony; sarcasm
- parody; pastiche
- ambiguity, pun, litotes
- stereotype, caricature, carnivalism
- genrer: satire, gags, lazzi, (Black, Low) Comedy, Situation Comedy (Sitcoms), mockumentary
- intertextuality
- Læse og forstå en humoristisk fortælling og humoristisk sagprosa
- Gør rede for og analysere hvad er og hvad der kendetegner humoristiske genrer.
- Skrive en klar og sammenhængende analyse / mundtlig formidling af brugen af humoristiske virkemidler i peer groups

Opgaver:
- Korte skriftlige opgaver (elevfeedback)
- En “parody” af Philomena Cunk

Materiale:
- Leigh Hunt: To a Fish, and A Fish Answers (1836)
- Kellie Pickler: Things That Never Cross a Man's Mind (2007), https://www.youtube.com/watch?v=O7PbvBNA70E
- Michael Schur / NBC: The Good Place, 1st episode (2016)
- e. e. cummings: nobody loses all the time (1926)
- lBBC & Netflix: Cunk on Earth (2022) (on Netflix)
- Percival Everett: The Appropriaton of Cultures (1996)
- Dixie’s Land - Daniel Emmett - 1860, https://www.youtube.com/watch?v=eLrg_k0iqPU
- Sitcoms: Miranda vs. Call me Cat (elevernes selvvalgte uddrag) samt yderligere selvvalgte klip og tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 E 11. Værklæsning 2.0: THE WAVE

Gennem arbejdet med romanen "The Wave" af Todd Strasser udvikler eleverne deres tekstanalytiske kompetencer og diskuterer centrale emner som konformitet, manipulation og demokrati med fokus på karakterernes relationer og handlemuligheder. Der inddrages og perspektiveres til tekster, der viser romanens tilblivelse samt dens relevans for os i dag.

Kernestof og faglige mål

1. Sprogfærdighed:
- grammatik: syntaks, verbets tid og form med fokus på kongruens, hjælpeverber og modalverber, pronominer, præpositioner, adjektiver, adverbier (revision)
- nuanceret, kritisk og argumentativ stillingtagen
-  formidle analysen af en selvvalgt protagonist i romanen

2. Tekstanalyse:
- genretræk: roman (novelization, young adult fiction, historical fiction)
- krakterisering
- intertekstualitet
- littertaturens relevans i dag
- “put into perspective”
- eksamensforberedelse: formidle romanens indhold samt væsentlige konklusioner af forløbets analysearbejde mundtligt og på skrift


Materiale:

Morton Rhue (Todd Strasser): The Wave (1981)

The Wave Audiobook, YouTube, https://www.youtube.com/playlist?list=PLMq498BMzu8TyrFaT6bwVsp65qQ1Ft1wA

Interview with Todd Strasser about his pen name Morton Rhue (2015), https://www.youtube.com/watch?v=XMtqyjZIJHE (2 mins: 13:00-14:50)

Documentary Lesson Plan: The Story of the Third Wave (2019, excerpt), https://www.youtube.com/watch?v=Ynfw1Q_Zmqs (uddrag)

Q & A with Todd Strasser, b Eric Norton | Jan 14, 2021, https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/childrens/childrens-authors/article/85310-q-a-with-todd-strasser.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 12. Opsamlingsforløb

Vi beslutter sammen, hvad der er behov for. Måske repeterer vi også nogle af de andre forløb, der er langt væk for jer.

Incl. Det grønne bord - ekstra terminsprøve - mundtlig eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer