Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Margret Heeren
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0.1. Tilladte hjælpemidler
I må IKKE gå online under eksaminationen. Kommunikation med omverdenen er forbudt. Det betyder:
I må ikke tilgå Lectio, Google Drev, Google-docs osv. Værktøj til tekstanalyse, som vi har brugt i timerne, er vedhæftet modulerne og/eller lagt ind i engelskmappen på Lectio: Alt det I skal bruge, skal downloades til jeres pc eller printes ud på papir.
I må IKKE anvende AI / ChatGPT, oversættelsesfunktioner i onlineordbøger eller apps såsom AppWriter, Grammarly, Word Editor m.fl. – heller ikke i offline tilstand. Hvis I vil høre musik på en streamingtjeneste (Spotify, Tidal, I-Tunes eller lignende), må det kun være offline-versionen.
De eneste steder på nettet, I må bruge under terminsprøven (udover den hjemmeside, hvor I henter opgaven), er følgende “tilladte hjælpemidler”, og de må kun tilgås ved at trykke direkte på nedenstående links. Gem derfor denne liste på et dokument på jeres pc:
Grammatik:
- Engram - engelsk grammatik på Minlæring.dk (minlaering.dk)
Bilingvale ordbøger (dansk-engelsk):
- Ordborgen.com: www.ordbogen.com
- ABC-ordbogen: https://abc.ordbogen.com/
Monolingvale ordbøger (engelsk-engelsk):
- Oxford (https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/)
- Cambridge (https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/)
- Merriam-Webster (https://www.merriam-webster.com/)
- Longman (https://www.ldoceonline.com/)
Thesaurus, idioms, collocations:
- Thesaurus: Collins (https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-thesaurus) & Dictionary.com (https://www.thesaurus.com/)
- Vocabulary.com (https://www.vocabulary.com/)
- Idioms and collocations: https://www.theidioms.com/ & https://www.freecollocation.com/
- Slang: The Online Slang Dictionary (http://onlineslangdictionary.com/) & Urban Dictionary (https://www.urbandictionary.com/)
Huskeliste til selve eksamensopgaven:
- Generelt: Opgaven hentes på en internet-adresse, som udleveres ved prøvens start. Template (skabelonen) downloades: Her skriver du din besvarelse. Du må ikke skrive dit navn i sidehovedet. Du afleverer en anonymiseret opgave i pdf-format. Sørg for at medbringe headset / høretelefoner til prøvens grammatikdel.
- Grammatikdelen: Det er en god idé at begrænse tidsforbruget til ca 1 time. Hvis I får tid senere, kan I gå tilbage til det.
- Den skriftlige opgave: Vælg ENTEN opgave A ELLER B
Husk også:
- hørtelefoner
- vand og lidt mad
- at prioritere en god nattesøvn :)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
E 3. Give the murderer a sporting chance! (Crime)
Who doesn't love a good murder mystery? - I dette forløb undersøger vi, hvad der er så fascinerende ved crime stories. Vi analyserer teksterne med henblik på at finde ud af hvilke "regler" der gælder for crime fiction, og hvordan crime fiction adskiller sig fra true crime stories. Vi fokuserer på tre genrer:
- Whodunnit / detective fiction
- Howdunnit
- True Crime
Afslutningen på forløbet består af en "mock trial", hvor eleverne skal øve sig i at argumentere nuanceret og klart for at vinde en retssag, samt "literary investigations", hvor eleverne anvender deres analyseevner i en lingua franca undersøgelse samt en komparativ opsamlingsøvelse om forløbet.
Introduktion til genre og analyseredskaber:
Tine Rønlev Eriksen: Case Reopened - An Anthology of Crime Fiction, Lindhardt og Ringhof 2017, s. 7-8 og10-16.
Materiale:
S. S. van Dine: Twenty rules for writing detective stories (1928)
Roald Dahl: "Lamb to the Slaughter" (1954)
Rian Johnson: Knives Out (2019)
Serial, season 1, episode 1: The Alibi (2014), https://open.spotify.com/episode/2ZRVxPgjm8aPRqYf1FA7WV (52:42), udgiver: This American Life (2014 - 2024)
samt forskellige korte murder mysteries (Whodunnits), hvor eleverne i mundtlige øvelser skulle finde morderen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
E 4. A safe place to explore (Horror)
Man behøver ikke være en fan af horrorgenren for at forstå, at det faktisk kan være ret nyttigt at sætte sig ind i, hvordan den fungerer: Analysearbejdet kan hjælpe os med at værdsætte et værk, men også afdramatisere det for den elev, der plejer at være skræmt af horror fiction.
Vi starter med det teoretiske: Hvad er det, der gør os bange? Hvorfor lader vi os frivilligt skræmme? Og hvilke teknikker er det, der gør en historie uhyggelig?
Herunder vil vi især fokusere på hvordan horror gennem historien er med til at spejle og bearbejde ganske specifikke societal fears. Derfor arbejdes der med Horror i forskellige tidsaldre og forskellige genrer.
Kernebegrebet i forløbet er derudover ”suspense” og hvordan dette skabes i fiktive tekster (setting / atmosphere, foreshadowing, flashbacks, cinematic devices). Eleverne udarbejder selv en ”horror short film”, og forløbet slutter med en film konkurrence samt en selvevaluering med fokus på, hvorfor det var hhv. nemt eller svært at skræmme - og blive skræmt!
Teori:
John Hess: The Psychology of Scary Movies (2013)
Rasmus Drisdal & Johanne Rickstrup Hansen: Horror. A book about texts that scare you. Systime 2017.
Brian De Palma: Carrie (1977)
Hansel and Gretel. Fairy tale and Bedtime Stories for Kids in English, Brothers Grimm (retold), https://www.youtube.com/watch?v=Lt4RVA8Bd-Q (4:16)
Tim Burton's "Hansel and Gretel" (1982/83 TV special), https://www.youtube.com/watch?v=Cy3HRjieYP8 (34:17)
Anthony C. Ferrante’s Hansel and Gretel (trailer, 2012), link: https://www.imdb.com/title/tt2415464/ (00:56)
Tommy Wirkola’s Hansel and Gretel: Witch Hunters (trailer, 2012), link: https://www.youtube.com/watch?v=9246msCh7x4 (2:17)
Ben Demaree’s Hansel vs. Gretel (2015, trailer), link: https://www.youtube.com/watch?v=o-8fnKgRfBE (00:56)
Oz Perkins: Gretel and Hansel: A Grim Fairy Tale (trailer, 2020) https://www.youtube.com/watch?v=QZblQLhKcZQ (1:56)
Carrie (1976) - De-Modernized Trailer, https://www.youtube.com/watch?v=LKUYRM3Iezc
Bullying scene ("Plug it UP" 1976/2013), https://www.youtube.com/watch?v=FMPKngtYVDU
Bram Stoker: Dracula (1897, excerpts)
King on King (excerpts from interviews with Stephen King from 1981, '82 og '88)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Add your notes here: Book presentation
-
Agenda
-
What are you scared of? Which kind of horror story would scare you most? Explain!
-
Bring snacks - we will watch a film!
-
For dem af jer, jeg ikke har haft samtaler med: Genlæs jeres aflevering om "Knives Out", så I husker, hvad I har skrevet om. (vigtigt!)
-
Bring your book - today is your last 30-minute-reading session!
-
How to prepare your task "CEA-paragraph"
-
Introduction: How to write an introduction
-
Finish your book, if you haven't done so in class. Today you will start preparing your presentation.
-
Afsnit
-
1. Film og samtaler fortsat
-
2. Horror: A mirror of human nature, of society, and of the human mind.
-
Horror: A mirror of human nature, of society, and of the human mind.
-
1. Homework (plenum): 1) synonyms/antonyms; 2) showing and telling in short stories
-
2. Character groups: Past and present tense, modern English,
-
3. Mixed groups: Vocab and grammar in context
-
4. If there is time: Writing exercise.
-
Stoker_Dracula_ch. 2.pdf: Read pp. 190-194 (until "the great door swung back.") and answer the questions below as you read.
-
Last part of our session: More Dracula! (no homework)
-
First par of our session: CEA-paragraph. Be well-prepared!
-
Chunks'n Grammar: Card Game!
-
Read the diary from June 24, June 25, and June 29 in Stoker_Dracula_ch. 4.pdf and write down ONE sentence about each chapter: What happens - and why?
-
Be ready to present your book in class today!
-
Alle medbringer slik til filmen, Ane medbringer kage til pausen, Margret medbringer kaffe og te!
-
I skal aflevere jeres romaner i dag: Medbring jeres bøger!
-
Inspiration
-
Your goal today is to get done with your horror short story. Come well prepared - you have 2 lessons, and we are looking forward to hearing your short story or watching your short film next week!
-
Medbring snolder, så I har energi :)
-
Skriv en besked til Margret hvor du svarer på disse 2 spørgsmål:
-
Agenda:
-
Hansel and Gretel
-
King on King_Why write that stuff.pdf Read the green passages and write down an answer to the three question
-
Send your story / your film to Margret. Deadline: Sunday 10PM (NOT!! Monday morning!) Be ready to present your horror short film / horror short story in class.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
5. The American Dream (focus: USA)
Introduktionen af konceptet "den amerikanske drøm" samt analyse af sagprosa, som formidler drømmen. Analysefokus er på retorisk analyse af sagprosa.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
6. Crossroads (mundtlighedsforløb)
We're going on a roadtrip - and you get to make a lot of choices.
Focus questions:
1) Which music motivates you and why? (Poetry analysis)
2) Where do you go from here in your English lessons? (Learning goals)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
E 7. Multicultural Britain
Forløbet Multicultural Britain sætter fokus på, hvordan britisk identitet og samfund er formet af migration og kulturel mangfoldighed. Gennem arbejde med fiktion, film og sange undersøger eleverne mødet mellem forskellige kulturer og dets betydning for både individ og nation. Forløbet styrker elevernes evne til at analysere kulturelle udtryk og reflektere over, hvordan sproget bruges til at skildre identitet og tilhørsforhold i et multikulturelt Storbritannien.
Tværfagligt samarbejde med historie om "Rudyard Kipling’s The White Man’s Burden (1899)"
Materiale:
Gurinder Chadha: Blinded By The Light (2019)
samt 3 sange af Brunce Springsteen (Blinded by the light, Born to run, I'll stand by you)
Sten Pultz Moslund: How Britain Has Been Shaped by Migration (2021)
Kate Nivison: Just Below The Surface (1993)
inkl. første større skriftlige opgave op til efterårsferien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
8. Breaking Barriers
Let's talk about your books!
Repetition af hvordan man laver en faglig analyse i engelskfaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
E 9. War, weapons and words (focus: USA/Vietnam)
Forløbet undersøger sprogets magt i med udgangspunkt i Vietnamkrigen og særlig fokus på USA's rolle i den. Vi ser på hvordan "sprog kan bruges som våben" samt teorier om "retfærdig krig" og undersøger gennem skønlitteratur, taler, musik og film historiske perspektiver på Vietnamkrigen samt hvordan Vietnamkrigen fremstilles og retfærdiggøres. Temaer i forløbet er autoritet, propaganda samt de følelsesmæssige og psykologiske konsekvenser for både individ og samfund.
Kobling med historiefaget om "Vietnamkrigen":
Intro: Eleverne møder Vietnamkrigen både engelsk- og historiefagligt igennem sange fra samtiden
Outro: fælles time og tværfaglig analyse af filmen "Full Metal Jacket"
Materiale:
Definitions of "power" (from: Tine Vedel Eriksen: Definitions of “power”, from: ibid., Language and power. Columbus, 2013, s. 9-13.)
The “Just war theory” (from: Rolf Alexander Wiecker, Joachim Sonne: On the battlefield, from: ibid: Warriors, Praxis, 2024, pp. 8-12.)
The Vietnam War - introduction (from: Rolf Alexander Wiecker, Joachim Sonne: The Vietnam War, from: ibid: Warriors, Praxis, 2024, pp. 78f.)
- Donald Trump’s Inaugural Adress 2025
- Country Joe and the Fish: I Feel Like I´m Fixin´ to Die Rag (1965).
- Live performance: https://www.youtube.com/watch?v=3W7-ngmO_p8 (lyrics) Lyrics: https://genius.com/Country-joe-and-the-fish-i-feel-like-im-fixin-to-die-rag-lyrics
Tim O'Brian: The Man I Killed (1990)
Stanley Kubrick: Full Metal Jacket (1987)
Johnny Wright: Hello Vietnam (song, 1965)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
E 10. Humor
Humoristiske tekster kan gøre det lettere at nærme sig tabuer og alvorlige emner. Vi undersøger både, hvordan et “humoristisk sprog” bliver skabt, og hvordan det virker på modtageren. Sidst men ikke mindst nyder vi at blive underholdt af kloge forfattere, der ved lige hvordan man serverer en vigtig pointe.
Kernestof og faglige mål:
1. Sprogfærdighed:
- Når grammatik, ordforråd, udtale giver anledning til humor, fokus: punctuation, ordklasser, udvidet tid, homophones, dangling participles;
- hvordan man lærer at grine ad memes ved hjælp af ordbogen (og ikke AI)
- Læse og forstå sprogligt humoristiske udtryk
- Gør rede for humoristisk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Forklare og anvende humoriske virkemidler
- Kommunikationsstrategier: Hvad bruger vi humor til (uformelt og formelt)?
- Kulturforståelse: Hvad er forskellen på britisk, amerikansk og dansk humor?
2. Tekstanalyse:
- Intro til teorier om og virkemidler ift. humor: the incongruity / superiority / relief theory
- (verbal / dramatic / situational) irony; sarcasm
- parody; pastiche
- ambiguity, pun, litotes
- stereotype, caricature, carnivalism
- genrer: satire, gags, lazzi, (Black, Low) Comedy, Situation Comedy (Sitcoms), mockumentary
- intertextuality
- Læse og forstå en humoristisk fortælling og humoristisk sagprosa
- Gør rede for og analysere hvad er og hvad der kendetegner humoristiske genrer.
- Skrive en klar og sammenhængende analyse / mundtlig formidling af brugen af humoristiske virkemidler i peer groups
Opgaver:
- Korte skriftlige opgaver (elevfeedback)
- En “parody” af Philomena Cunk
Materiale:
- Leigh Hunt: To a Fish, and A Fish Answers (1836)
- Kellie Pickler: Things That Never Cross a Man's Mind (2007), https://www.youtube.com/watch?v=O7PbvBNA70E
- Michael Schur / NBC: The Good Place, 1st episode (2016)
- e. e. cummings: nobody loses all the time (1926)
- lBBC & Netflix: Cunk on Earth (2022) (on Netflix)
- Percival Everett: The Appropriaton of Cultures (1996)
- Dixie’s Land - Daniel Emmett - 1860, https://www.youtube.com/watch?v=eLrg_k0iqPU
- Sitcoms: Miranda vs. Call me Cat (elevernes selvvalgte uddrag) samt yderligere selvvalgte klip og tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
E 11. Værklæsning 2.0: THE WAVE
Gennem arbejdet med romanen "The Wave" af Todd Strasser udvikler eleverne deres tekstanalytiske kompetencer og diskuterer centrale emner som konformitet, manipulation og demokrati med fokus på karakterernes relationer og handlemuligheder. Der inddrages og perspektiveres til tekster, der viser romanens tilblivelse samt dens relevans for os i dag.
Kernestof og faglige mål
1. Sprogfærdighed:
- grammatik: syntaks, verbets tid og form med fokus på kongruens, hjælpeverber og modalverber, pronominer, præpositioner, adjektiver, adverbier (revision)
- nuanceret, kritisk og argumentativ stillingtagen
- formidle analysen af en selvvalgt protagonist i romanen
2. Tekstanalyse:
- genretræk: roman (novelization, young adult fiction, historical fiction)
- krakterisering
- intertekstualitet
- littertaturens relevans i dag
- “put into perspective”
- eksamensforberedelse: formidle romanens indhold samt væsentlige konklusioner af forløbets analysearbejde mundtligt og på skrift
Materiale:
Morton Rhue (Todd Strasser): The Wave (1981)
The Wave Audiobook, YouTube, https://www.youtube.com/playlist?list=PLMq498BMzu8TyrFaT6bwVsp65qQ1Ft1wA
Interview with Todd Strasser about his pen name Morton Rhue (2015), https://www.youtube.com/watch?v=XMtqyjZIJHE (2 mins: 13:00-14:50)
Documentary Lesson Plan: The Story of the Third Wave (2019, excerpt), https://www.youtube.com/watch?v=Ynfw1Q_Zmqs (uddrag)
Q & A with Todd Strasser, b Eric Norton | Jan 14, 2021, https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/childrens/childrens-authors/article/85310-q-a-with-todd-strasser.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
12. Opsamlingsforløb
Vi beslutter sammen, hvad der er behov for. Måske repeterer vi også nogle af de andre forløb, der er langt væk for jer.
Incl. Det grønne bord - ekstra terminsprøve - mundtlig eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62780810691",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62780810691",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62780810691"
}