Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Jette Refstrup Thomasen
|
Hold
|
2023 Ke/y (1y Ke, 2y Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.1 Ionforbindelser
I dette forløb introduceres ioner og ionforbindelser samt navngivningen af disse. Derudover undersøges de fysiske og kemiske egenskaber for ionforbindelserne.
Efter dette forløb skal I være i stand til at beskrive:
- Dannelsen af positive og negative simple ioner
- Sammensatte ioner
- Dannelsen af ionforbindelser herunder ionbinding og iongitter
- Navngivning af simple og sammensatte ioner
- Navngivning af ionforbindelser
- Ionforbindelsers fysiske og kemiske egenskaber
- Fældningsreaktioner
Materiale:
Arbejdsnote Ionforbindelser
Note Ionforbindelser 1yKe
Øvelser:
Øvelse Ionforbindelsers opløselighed
Øvelse Reaktion mellem kobber og dibrom
Øvelse Fældningsreaktioner
Kernestoffet, som er gennemgået:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: …, herunder ionforbindelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1.2 Organisk kemi
I dette forløb introduceres organisk kemi, hvor fokus er carbonhydrider. Derudover introduceres elektronparbindinger, elektronegativitet samt polære og upolære bindinger.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at:
- Beskrive elektronparbindinger samt elektronegativitet
- Beskrive forskellen på polære og upolære bindinger
- Beskrive carbonatomets bindingsforhold
- Beskrive alkaners opbygning samt kemiske og fysiske egenskaber.
- Navngive alkaner
- Beskrive alkeners opbygning samt fysiske og kemiske egenskaber.
- Simpel navngivning af alkener
- Beskrive additionsreaktioner og substitutionsreaktioner
Øvelser:
Reaktioner med alkaner
Reaktioner med alkener
Stoffers blandbarhed
Kernestoffet, som er gennemgået:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, … anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, …
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1.3 Mængdeberegninger
I dette forløb introduceres kemiske mængdeberegninger, herunder begreberne stofmængde, molarmasse og stofmængdekoncentration.
Efter forløbet skal I være i stand til at forklare følgende:
- Densitet
- Formelmasse og molar masse
- Stofmængde og sammenhængen m=n*M
- Kemiske mængdeberegninger og ækvivalente mængder
- Stofmængdekoncentration og sammenhængen n=c*V
- Aktuelle og formelle stofmængdekoncentrationer
- Analysemetoden titrering
- Homogene og heterogene blandinger
- Masseprocent og volumenprocent
Øvelser:
Natron
Saltindhold i øjendråber
Kernestoffet, som er gennemgået:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1.4 Syrebasereaktioner
I dette forløb introduceres syre og basers egenskaber samt syrebasereaktioner. Derudover introduceres vands autohydronolyse samt vands ionprodukt. pH-begrebet defineres.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Stærke og svage syrers egenskaber
- Stærke og svage basers egenskaber
- Syre-basereaktioner
- Vands autohydronolyse og vands ionprodukt
- pH-begrebet
- Syre-baseindikatorer
Øvelse:
pH i vandige opløsninger
Kernestoffet, som er gennemgået:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2.1 Syrebasereaktioner
I dette forløb repeteres det, som blev lært i 1.g om syrer og basers egenskaber.
Derudover repeteres pH-begrebet syre-basetitrering introduceres; herunder syre-baseindikatorer.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- pH-begrebet
- Syre-baseindikatorer
- Syre-basetitrering
Øvelse:
Eddikesyreindholdet i husholdningseddike
Kernestoffet, som er gennemgået:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
2.2 Redoxkemi
I dette forløb introduceres redoxreaktioner, herunder definitionerne på oxidation og reduktion. Derudover introduceres spændingsrækken, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner vha. oxidationstal.
Efter forløbet skal I være i stand til at forklare følgende:
- Oxidation, reduktion og redoxreaktioner
- Spændingsrækken
- Oxidationstal og tildeling af oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktionsskemaer
- Redoxtitrering
Øvelser:
Spændingsrækken
Jernindhold i ståluld
Kernestoffet, som er gennemgået:
… og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
2.3 Reaktionshastighed
I dette forløb introduceres reaktionshastigheden for kemiske reaktioner. Herunder ses på, hvilken betydning reaktanternes koncentrationer og overfladeareal samt temperaturen har for reaktionshastigheden. Derudover ses på reaktionsmekanismen bag reaktion samt på betydningen af hhv. en katalysator og en inhibitor.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forstå og anvende begreberne:
- Reaktionshastighed
- Katalyse
- Heterogen reaktion
- Reaktionsmekanisme
- Elementarreaktion
- Koncentrationens og temperaturens indflydelse på reaktionshastigheden
Øvelse:
Reaktionshastighed
Kernestoffet, som er gennemgået:
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
2.4 Alkoholer
I dette forløb repeteres carbonhydridernes opbygning, intermolekylære kræfter samt organiske reaktionstyper. Derudover introduceres stofklassen alkoholer.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Forklare om de forskellige stofgrupper indenfor carbonhydrider
- Forklare om de intermolekylære bindinger; Londonbindinger, dipol-dipolbindinger og hydrogenbindinger
- Forklare om de vigtigste organiske reaktionstyper
- Forklare om forskellen på primære, sekundære og tertiære alkoholer
- Forklare om alkoholers fysiske egenskaber
- Forklare om alkoholers kemiske egenskaber
Øvelse:
Oxidation af alkoholer
Kernestoffet, som er gennemgået:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne ..., alkoholer, ...
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
2.5 Organisk kemi I
I dette forløb gennemgås oxo-forbindelser, carboxylsyre, estere samt aminer; herunder opbygning og egenskaber.
Eksperimentelt udføres en simpel syntese.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Oxoforbindelsers opbygning og egenskaber
- Carboxylsyrers opbygning og egenskaber
- Øvrige funktionelle gruppers opbygning
Øvelser:
Esterdannelse
Reaktioner med aldehyder og ketoner
Kernestoffet, som er gennemgået:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne ..., carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder … , simpel syntese, …
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
2.6 Carbohydrater
I dette forløb introduceres kulhydrater. Herunder er mono-, di- og polysaccharider introduceret; herunder dannelsen af ringe, bindinger samt reaktion med fehlings væske.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Alto- og ketohexoser
- Monosacchariders opbygning
- Disacchariders opbygning
- Polysacchariders opbygning
- Sacchariders reaktion med fehlings væske
Øvelse:
Carbohydrater
Dette forløb indgår ligeledes i et fællesfagligt forløb med biologi, hvor klassen har brygget deres egen øl og se på processerne bag ølbrygning
Kernestof:
- organisk kemi: ... samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner
- eksempel på makromolekyler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
2.7 Organisk kemi II
I dette forløb introduceres forskellige former for isomeri; både struktur og stereoisomeri. Derudover introduceres organiske stoffer med farve samt Lambert-Beers lov.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Struktur og stereoisomeri
- Opbygningen af organiske farvestoffer
- Lambert-Beers lov samt standardkurver
Et af følgende øvelser:
Bestemmelse af cochenille indhold i abrikossodavand
Betanin indhold i rødbeder
Betacaroten indhold i gulerødder
Kernestoffet, som er gennemgået:
- … , eksempler på struktur- og stereoisomeri
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder … , spektrofotometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
2.8 Kemisk ligevægt
I dette forløb introduceres begrebet kemiske ligevægte. Ligevægtsloven og betydningen af ligevægtskonstanten introduceres og herunder Le Chateliers princip. Derudover ses på koncentrations-, temperatur- og volumenændringers betydning for ligevægtskonstanten.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at beskrive følgende:
- Ligevægtsloven
- Betydningen af ligevægtskonstanten
- Sammenhængen mellem reaktionsbrøken og ligevægtskonstanten
- Anvende Le Chateliers princip
- Forklare koncentrations-, temperatur- og volumenændringers betydning for en ligevægt
Øvelse:
Indgreb i en kemisk ligevægt
Kernestoffet, som er gennemgået:
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvanti-tativt grundlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
2.9 Syrebasereaktioner
I dette forløb arbejdes videre med syrebasekemi, hvor pOH og sammenhængen mellem pH og pOH introduceres. Derudover defineres syre- og basestyrken og beregning af pH i vandige syre- og baseopløsninger introduceres. Afslutningsvis introduceres pufferopløsningen og pufferligningen samt syre-base titreringer.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Definition af pOH og sammenhængen mellem pOH og pH
- Definition af syrestyrken og basestyrken
- Beregning af pH i vandige syre- og baseopløsninger
- Pufferopløsninger og pufferligningen
- Syre-base titreringer
Øvelser:
Acetylsalicylsyre
TLC af acetylsalicylsyre
pH-titreringer
Kernestoffet, som er gennemgået:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- ...herunder separation, simpel syntese,... og chromatografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
2.10 Repetition
I dette forløb repeteres udvalgte dele af de gennemgåede forløb ud fra elevernes ønsker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62781020012",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62781020012",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62781020012"
}