Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mona Robenhagen Jensen
|
Hold
|
2023 Ma/b (1b Ma, 2b Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
I grundforløbet repeteres regningsarternes hierarki, simpel ligningsløsning og koordinatsystemet. Begrebet variable og variabelsammenhænge samt repræsentationer af variabelsammenhænge introduceres.
De karakteristiske egenskaber ved lineære sammenhænge introduceres, herunder bevises formlerne til bestemmelse af a og b, der evalueres i en screencast. Derudover behandles ligefrem proportionalitet.
Anvendelsen af lineær regression og residualplot beskrives, og anvendes i matematisk modellering, bl.a. i samspil med naturvidenskabeligt grundforløb. NV-projektet evalueres ved udarbejdelse af en grupperapport om de fire repræsentationsformer.
Funktionsbegrebet introduceres bl.a. ved brug af Geogebra.
Indledende vektorregning introduceres; herunder regneregler for vektorer, længder af vektorer og begreberne stedvektor, skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, tværvektor og determinant. Desuden introduceres, hvorledes vektorer anvendes til arealberegning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning og renteformlen
I dette forløb repeteres procentregning, hvor vi finder procentandele, procentvise ændringer, absolut ændring, indekstal og renteformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
I forløbet introduceres begreber relateret til statistisk beskrivelse af data. Vi arbejder med ugrupperede og grupperede observationssæt, og følgende relaterede statistiske deskriptorer:
Stikprøve, polulation, observationssæt, hyppighed, kumuleret hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, typetal, gennemsnit, variationsbredde, kartilsæt, herunder median, maks, min, nedre og øvre kvartil og outliers.
For at præsentere et statistisk materiale anvendes forskellige grafer og figurer:
Ugrupperede data: Pindediagrammer, trappediagrammer, boksplot.
Grupperede data: Histogram, sumkurver, boksplot.
Vi arbejder med et projekt om tidsforbrug på sociale medier i 1b, 1c og jeres forældre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentialfunktionen
Dette forløb handler om eksponentialfunktionens forskrift og graf:
- betydning af a og b i forskriften
- definitionsmængde og værdimængde,
- formlen for beregning af a og b i forskriften, givet to punkter (bevis)
- halverings og fordoblingkonstanten (bevis - kommer senere)
- eksponentielle modeller og regression (terningekast som eksempel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Forløbet omhandler kombinatorik og sandsynligheder. Vi skal arbejde med
- tællemetoder, multiplikations- og additionsprincipperne.
- fakultet n!
- permutationer P(n,r)
- komnimationer K(n,r), også kaldet binomialkoefficienten
- Pascals trekant
- definition af sandsynligheder, apriori sandssynlighed og frekvensbaseret sandsynlighed
- sandsynlighedsfelt, symmetrisk sandsynlighedsfest, udfaldsrum og definitioner hændelser og komplementær hændelser
- multiplikations- og additionsprincipperne for sandsynligheder
Forløbet afsluttes med et projekt om Enigmamaskinen. Projektet inddrager engelske tekster og giver et historisk perspektiv. Vi slutter forløbet af med at se "The Imitation Game".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktionen
I dette forløb introduceres postensfunktionens forskrift, graf og konstanternes betydning for grafens udseende.
Vi undersøger pendulsvingninger som praktisk eksempel på anvendelse af potensfunktioner.
Vi ser på omvendt proportionalitet, kvadratrod x og x^2 som specialtilfælde af potensfunktionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktionsteori og logaritmefunktionen
I dette forløb arbejder vi med at bestemme værdier for x og y i forskellige forskrifter (fx Beregn f(3) og løs f(x)=10). Vi ser på definitionen af en funktion og på definitions- og værdimængen for en funktion. Vi gennemgår stykkevist definerede funktion og lodret og vandret parallelforskydning af funktioner.
Logaritmefunktionen introduceres som den omvendte funktion til 10^x funktionen, og vi ser på logaritmeregneregler og anvendelsen af dem til at udlede fordoblingskonstanten for en eksponentialfunktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer og trigonometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opsparing og lån
I dette forløb arbejder vi med annuitetsopsparing, herunder bereginger med annuitetsopsparingsformeln og annuitetslån, herunder beregning af ydelse, og opstilling af en amortitationstabel. (Kapitel 13 i Kernestof mat 1). Vi genopfrisker renteformlen (frem- og tilbageskrivning).
Vi gennemgår beregning af renter, herunder gennemsnitlig rente, nominel og effektiv rente, terminer og den årlige omkostning i procent. Vi beviser formlen for beregning af effektiv rente.
Desuden gennemgår vi beregning af indekstal, absolut og relativ vækst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Klar til årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Andengradspolynomiet
I dette forløb undersøger vi andengradspolynomiet. Vi ser på forskriftens symboler og undersøger deres betydning.
Vi lærer om følgende begreber:
- toppunkt og toppunktsformel
- rødder, herunder diskriminant
- faktorisering
Og så ser vi meget kort på polynomier af højere grad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Binomialfordeling og -test
I dette modul arbejder vi med binomialfordelingen:
- sandsynlighed, hændelser og sandsynlighedsfordelinger
- stokastiske variable og binomialfordelte stokastiske variable
- middelværdi og spredning
- dobbeltsidet binomialtest
- bias og konfundering samt konfidensintervaller
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stokastisk variabel og binomialfordeling
|
30-10-2024
|
Forskelle og Ligheder
|
08-11-2024
|
Opsamling 2
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Funktionsbegreb og logaritmen
I dette forløb arbejder vi med funktionsbegrebet
- definition af en funktion
- stykkevist definerede funktioner
- definitions og værdimængde
- at regne med funktioner
- sammensatte funktioner
- parallelforskydning af funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning
Dette forkøb omhandler differentialregning og anvendelsen heraf:
- differenskvotient (sekanthældning) og differentialkvotient (tangenthældning)
- fortolkning og anvendelse af differentialregning i forhold til væksthastighed og optimering
- afledede funktioner og regneregler indenfor differentialregning, hverunder sum, differens, produkt og sammensatte funktioner (Bevis for lineære som indre funktion).
- tangentens ligning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Analytisk geometri
I dette forløb arbejder vi med analytisk geometri, som omhandler brugen af koordinater til at beskrive geometriske figurer som linjer og cirkler.
Vi skal arbejde med
- Linjens ligning beskrevet ved normalvektoren til linjen
- Bestemmelse af slæringspunkt mellem to linjer, og beregning af vinklen mellem to linjer, samt en undersøgelse af betingelser for at to linjer er ortogonale.
- Afstande mellem to punkter og mellem et punkt og en linje (dist-formlen)
- Cirklens ligning og skæringspunkterne mellem en cirkel og en linje, samt tangenten til en cirkel
- Parameterfremstillingen for en linje, beskrevet ved retningsvektoren og et punkt.
- Skæringspunkter og -tidspunkter
- Beviser for udvalgte formler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Budget og hverdagsøkonomi
I dette forløb arbejder vi med budgetlægning. Vi får en bankmand på besøg som vil fortælle os lidt om emnet. Derefter arbejder vi med
- at for stå en lønseddel
- at lægge et budget
- repeterer rente og lån
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62781023555",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62781023555",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62781023555"
}