Holdet 2023 Ty/cy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Birgit Lund Eriksen
Hold 2023 Ty/cy (1bcy Ty, 2cy Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbstysk
Titel 2 Jugendliche unter Druck
Titel 3 Liebe
Titel 4 Gewalt und Verbrechen (EKSAMEN)
Titel 5 Märchen (EKSAMEN)
Titel 6 Die DDR (EKSAMEN)
Titel 7 Sport und Identität (EKSAMEN)
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbstysk

Et introforløb til tysk, hvor vi vil arbejde med tyske sange, lave lidt grundlæggende Landeskunde samtidig med, at vi genopfrisker og udvider jeres ordforråd.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jugendliche unter Druck

Forløbet har fokus på det pres unge oplever, unges forventninger til sig selv og til andre, samt samfundets og forældrenes forventninger til de unge.

Kernetekster:
- "Druck", Staffel 1, ZDF 2018 (Webserie) (10 episoder) +
opgaver til hver episode

Udvalgte tekster fra: https://gdf.dk/zusammen-lernen/familie-freundschaft-und-liebe
- Ein stressiger Alltag
- Perfekt zu sein
- Jugend und Musik

- Liselotte Rauner: "Denkpause", fra: "Auf uns", af Kate Fuchs og Mathilde Sinding

- "DARK", Folge 1, Staffel 1 (Netflix)


Supplerende materiale:
Die Neujahrsansprache des deutschen Bundeskanzlers 2023
(https://www.zdf.de/nachrichten-sendungen/zdfspezial/videos/neujahrsansprache2023-100.html)


Grammatik:
- Lærerproduceret grammatikhæfte med basisgrammatik + Minlæring.dk
Fokus på sætningsanalyse, kongruens og ordstilling.

(ca. 40 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Liebe

Forløbet omhandler kærlighed og kærlighedens kvaler

Kernetekster:
Bosse: "Liebe ist leise". Aus: Kate Fuchs og Mathilde Sinding "Auf uns"

Julia Engelmann: "Liebeslied". Aus: Julia Engelmann "Die Welt mit deinen Augen", Wilhelm Goldmann Verlag, 2022

"Die Nacht im Freibad". Aus: Ewald Arenz „Der große Sommer“, DuMont Buchverlag, 2021

Philipp Stölzl: "Goethe!", 2010 (spillefilm)

Supplerende:
Theater-Workshop med Fenja (arrangeret af Goetheinstituttet)

Grammatik:
- præpositioner
- uregelmæssige verber
- modalverber

(ca. 40 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gewalt und Verbrechen (EKSAMEN)

Vi arbejder med fiktive og ikke-fiktive tekster, som handler om forskellige typer af forbrydelser (fx Mord, Entführung, Vergewaltigung, Terroranschlag).

Kernetekster:
- Angelika Lonnemann: Amalie Kunzendorfer stirbt, (fra: https://www.schule-bw.de/faecher-und-schularten/sprachen-und-literatur/deutsch/unterrichtseinheiten/prosa/krimi)

- Ferdinand von Schirach: Anatomie, 2017 (filmatiseringen)

-Fatih Akin: Aus dem Nichts, 2017 (film)

- "So geht es Josef Fritzels Tochter heute", 2018 (fra: https://www.stern.de/panorama/josef-fritzl--so-geht-es-seiner-tochter-zehn-jahre-nach-der-inzest-hoelle-7959040.html)

Supplerende materiale:
- Der Krimi - Theorie, fra Dein Deutschland, Systime
- Die NSU Terrorzelle (https://de.wikipedia.org/wiki/Nationalsozialistischer_Untergrund)

- Taylor Swift Konzerte in Wien abgesagt (https://www.focus.de/panorama/welt/weitere-verdaechtige-auf-der-flucht-nach-terror-festnahmen-taylor-swift-konzert-in-wien-abgesagt_id_260205845.html)

Grammatik:
Pronominer
- personlige
- possesive
- relative

(ca. 40 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere - Samtaletræning
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - Eksamenstræning: Eleverne holder en Mini-Rede som afslutning på forløbet
  • Personlige
  • Kreativitet - Eleverne skriver en "Postkartenkrimi", som vurderes af en tysk udvekslingselev. Den bedste får en præmie.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen (EKSAMEN)

I dette forløb er fokus på eventyrgenren, hvor eleverne lærer om de karakteristika, der kendetegner eventyr. Derudover kendskab til aktantmodellen som analysemodel til eventyr.

Kernetekster:
Ludwig Beckstein: Aschenbrödel
Brüder Grimm: Rotkäppchen
Brüder Grimm: Der Froschkönig

Marco Kreuzpaintner: Krabat, 2008 (film)

Supplerende materiale:
Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal, 2017
Märchen (side 61-68):
- Begriffskarte Märchen
- Merkmale des Märchens

Katrin Gebbe and Florian Cossen: "Die Kaiserin" (2022), 1. Folge
(Netflix)

Grammatik: "Alles in allem" + www.minlaering.dk
- de relative pronominer

(ca. 30 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Die DDR (EKSAMEN)

Eleverne får i dette forløb indblik i en vigtig periode i tysk historie.
I forløbet kommer vi ind på forskellige facetter af DDR-tiden, som fx murens opbygning, grænseanlæggenes udseende, Stasi, overvågning og flugtforsøg.

Kernestof:
- Tick Tack Zeitreise mit Lena und Lisa - DDR (udsendelse fra MitCfu)

- "Der 13. August 1961", fra: Berlin, Hauptstadt und Metropole, redigeret af Ove Rimi og Poul Husum. Munksgaard 1999

- Christa Moog: "Es ist 15 Uhr", fra: Kurzgeschichten - einmal anders, Ursula Hermes, Systime 2003

- Isolde Heyne: ”Wiedersehen mit Vater” (uddrag). fra: Fahrtwind, Mette Grønvold og Per Præstekjær, Munksgaard

- Florian Henckel von Donnersmarck "Das Leben der Anderen", 2006 (film)

- Michael Herbig: "Ballon", 2018 (film)

Supplerende:
- 1961: Der Bau der Mauer (youtube: https://www.youtube.com/watch?v=wzItcv0akA0)
-DW-TV, Deutsche Welle, 2009 „Eingemauert – die innerdeutsche Grenze“

(ca. 40 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sport und Identität (EKSAMEN)

I forløbet arbejder vi med nutidens syn på krop og identitet, men vi skal også tilbage i tiden og arbejde med nationalsocialismens menneskeopfattelse og nazisternes syn på sport, krop og skønhed. Tilbage i nutiden undersøger vi fodboldsportens betydning for tyskernes identitet.

Kernetekster:
- Ruppert, Anna (2013): Spieglein, Spieglein an der Wand, i: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten: Wer bin ich? - Sport und Identität. Gyldendal, iBog 2020.

- Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild (2018), i: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten: Wer bin ich? - Sport und Identität. Gyldendal, iBog 2020.

- Lea Flechtner: Wie der Opa so der Enkel, i: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten: Wer bin ich? - Sport und Identität. Gyldendal, iBog 2020.

- Dennis Gansel: "Napola - Elite für den Führer", 2004 (film)

- Adolf Hitler: "Mein Kampf", 1925 (uddraget "über Jugenderziehung")

Supplerende materiale:
- Einleitung zum Thema: Was ist Körperkult? i: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten: Wer bin ich? - Sport und Identität. Gyldendal, iBog 2020.

- Goffmans soziologische Theorie, i: Krehan, Kirsten & Stammerjohann, Kirsten: Wer bin ich? - Sport und Identität. Gyldendal, iBog 2020.

- Hitler om krop og ånd, fra Idrætshistorie.dk (https://idraetshistorie.dk/wp-content/uploads/2020/03/kap-4_kilde-1.pdf)

- Sven und die Spielsucht, Tysk begynder A, stx studentereksamen, 19. august 2024

Grammatik:
- ledsætninger (repetition)
- possesive pronomer (repetition)
- Adjektivernes bøjning

(ca. 40 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen

Eleverne må bruge følgende online-ordbøger:

ordbogen.com
- Dansk/Tysk ordbogen.com
- Gyldendal Dansk-Tysk-Dansk Ordbog (Den Røde)
- Gyldendal Dansk-Tysk-Dansk Ordbog (Den Store)

abc.ordbogen.com


Eleverne må bruge følgende online grammatik:
- "Tyskgram basis" på Minlæring.dk, https://app.minlaering.dk/bog/10

De digitale materialer der er blevet anvendt i undervisningen, og
som fremgår af undervisningsbeskrivelsen/studieplanen downloades og opbevares lokalt på elevens egen computer.

Fælles googledocs-noter downloades og opbevares lokalt på elevens egen computer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer