Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Simon Messell
|
Hold
|
2024 3g Bi1 (2024 3g Bi1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Øjets evolution
Forløbet har fokuseret på evolution og nervesystemets opbygning og funktion. Eleverne har arbejdet med de centrale mekanismer bag naturlig og seksuel selektion, mutationer og formering, samt gennemgået nervesystemets signaltransduktion, herunder aktionspotentialer og synapsers funktion. Desuden er øjets opbygning og evolution blevet undersøgt teoretisk og gennem dissektion.
Fokusområder:
- Evolution og naturlig selektion
- Seksuel selektion
- Mutationer
- Kønnet og ukønnet formering
- Nervesystemets opbygning og funktion
- Aktionspotentialet og dets vandring
- Synapsens funktion
- Øjets opbygning og evolution
Materialer:
- Yubio A 2024: s. 1161-1171, 1167-1171, 438-442
- Yubio C 2023: s. 156-159, 160-166, 304-308
- Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling – B-niveau, Nucleus: s. 25-26, 33-35
Praktisk arbejde:
- Måling af nervelendningshastigheden
- Dissektion af øje
- Undersøgelse af koffeinpillers effekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
I Kredsløbet
Indledning:
I dette forløb har eleverne arbejdet med kredsløbet og dets funktion i forbindelse med fysisk aktivitet. De har opnået viden om hjertets og blodkarrenes opbygning og funktion, blodtryk og blodets sammensætning, samt hvordan ilt og næringsstoffer transporteres og udnyttes under hvile og arbejde. Derudover er energiproduktion, respiration og citratcyklus gennemgået i relation til kroppens energibehov.
Fokusområder:
- Luftvejenes og lungernes funktion
- Hjertets opbygning og kredsløbets funktion
- Blodets sammensætning og transport
- Blodtryk og regulering
- Energiproduktion og respiration
- Citratcyklus og elektrontransportkæde
- Fysisk arbejde og kroppens energiforbrug
Materialer:
- Yubio A (2022): s. 92-97
- Yubio A (2024): s. 106-108, 539-543, 548-550
- Biologi i udvikling C: s. 92-93, 96-97
- Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus: s. 125-128
- "Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave", kapitel 4: Motion og Sundhed, s. 85-103
- Videnskab.dk: "Sådan virker epo og bloddoping" (https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-virker-epo-og-bloddoping/)
Praktisk arbejde:
- Dissektion af hjerter
- Hæmatokritmåling
- Måling af Peak Flow og Vitalkapacitet
- Puls og blodtryk
- Undersøgelse af Laktatniveauer ved Fysisk Aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sygt Smitsom
I dette forløb har eleverne arbejdet med immunsystemets opbygning og funktion, herunder kroppens forsvarsmekanismer mod sygdomsfremkaldende organismer. Fokus har været på både det uspecifikke og det specifikke immunforsvar, herunder antistoffer, B- og T-celler samt betydningen af vacciner. Forløbet har også givet indsigt i diagnostiske metoder som ELISA-testen.
Fokusområder:
- Immunsystemets opbygning
- Det uspecifikke og specifikke immunforsvar
- Antistoffers struktur og funktion
- Vaccination og immunologisk hukommelse
- ELISA-test og immunologisk diagnostik
- Celletyper og deres rolle i immunforsvaret
Materialer:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., & Paludan-Müller, P. (2017). *Biologi i udvikling B* (1. udg., 3. oplag). Nucleus: s. 41-55
- Film: "Cellernes gådefulde verden" (https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000024528&s=43410929&n=1&o=hits)
Praktisk arbejde:
- ELISA-test
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ELISA-test
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA på forkant
DNA på forkant
I dette forløb har eleverne arbejdet med DNA-teknologiens anvendelse i biologi og samfund. Der er blevet fokuseret på det centrale dogme, proteinsyntesen, PCR og gel-elektroforese som metoder til at undersøge og analysere DNA, herunder i forbindelse med miljø-DNA og biodiversitet. Forløbet har også omhandlet invasive arters påvirkning på økosystemer og arbejde med miljøDNA-analyse i KU’s satellit-laboratorium i Herning.
Fokusområder:
- Det centrale dogme og proteinsyntese
- eDNA og anvendelse i miljøovervågning
- PCR og gel-elektroforese
- Biodiversitet og økosystemer
- Invasive arter og økologiske konsekvenser
Materialer:
- Yubio 2023: s. 1052-1054
- Biologi i udvikling C: s. 120-123, 146-147, 222-227
- Hansen, A. K. (2023, 12. oktober). *eDNA-prøver fra vand, sand og luft er nok til at identificere os – men er det etisk forsvarligt?* Videnskab.dk
- Videnskab.dk: "Vi var forbløffede: Danske forskere lykkes med at fange DNA i luften" (https://videnskab.dk/teknologi/vi-var-forbloeffede-danske-forskere-lykkes-med-at-fange-dna-i-luften/)
Praktisk arbejde:
- eDNA analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hormonforstrret
Forløbet har handlet om det endokrine system, dets centrale hormoner og deres cellulære virkning. Eleverne har arbejdet med hypofysens rolle, hormonernes opbygning, funktion og betydning for kønsudvikling og forplantning. Forløbet inkluderede desuden kritisk behandling af hormonforstyrrende stoffer og deres indvirkning på fx sædkvalitet og miljø. Mitose og meiose blev gennemgået i relation til kønscelledannelse.
Fokusområder:
- Hypofysens hormoner og hormonel regulering
- Hormonernes cellulære virkning
- Mandens hormoner og kønsorganer
- Mitose og meiose
- Hormonforstyrrende stoffer og deres biologiske konsekvenser
- Sædkvalitet og påvirkning fra miljøet
Materialer:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., & Paludan-Müller, P. (2017). *Biologi i udvikling B* (1. udg., 3. oplag). Nucleus: s. 9-16
- Skadhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS.: s. 341-348, 352-359
- Eriksen, I., & Kusnitzoff, J. U. (2017). *Hvad er hormonforstyrrende stoffer?* Videnskab.dk (https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-hormonforstyrrende-stoffer/)
- Aktuel Naturvidenskab: *Fisk på p-piller* (https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2007Fisk-paa-p-piller.pdf)
Film:
“Hormonernes fantastiske verden”, http
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ølbrygning
Dette forløb har haft fokus på ølbrygning som eksempel på anvendt bioteknologi og mikrobiel vækst. Eleverne har arbejdet med makronæringsstoffer, enzymers rolle i nedbrydning af stivelse og gærens vækst og respiration. Derudover har de selv brygget øl og udført praktiske forsøg med enzymaktivitet.
Fokusområder:
- Kulhydrater, proteiner og fedtstoffers opbygning og funktion
- Enzymers funktion og struktur
- Mikrobiel vækst og vækstkurver
- Stivelsesnedbrydning og gærens respiration
Materialer:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., & Paludan-Müller, P. (2023). *Biologi i udvikling C* (2. udg., 4. oplag). Nucleus: s. 57-66
- Bidstrup, B., Hede, K., m.fl. *Biologi i fokus*, Nucleus: s. 73-77
- *Biologi i udvikling B*: s. 104-106, 109
- Skadhede, T., & Selchau, K. (2024). Yubio A. Yubio ApS.: s. 881-884
- Artikel: *Ølbrygning – avanceret bioteknologi*, Aktuel Naturvidenskab
Praktisk arbejde:
- Brygning af øl (Fanø Vadehav Brown Ale)
- Enzymforsøg: stivelsesnedbrydning med Termamyl og AMG 300 L
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Klima og Biodiversitet i Søen
Klima og biodiversitet i Søen
I dette forløb har eleverne arbejdet med søøkologi og menneskets påvirkning af økosystemer med fokus på regnvandsbassiner. Forløbet kombinerede teoretisk viden om økosystemers energistrømme og næringskredsløb med praktiske undersøgelser af fauna, mikroplast og fosfatindhold i regnvandsbassiner på SDU.
Fokusområder:
- Økosystemers opbygning og funktion
- Fotosyntese og respiration
- Kvælstof- og fosforkredsløb
- Vandmiljø og forureningsgrad
- Klima og biodiversitet
- Menneskets påvirkning af økosystemer
Materialer:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., & Paludan-Müller, P. (2023). Biologi i udvikling C (2. udg., 4. oplag). Nucleus: s. 57-66
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., & Paludan-Müller, P. (2017). Biologi i udvikling B (1. udg., 3. oplag). Nucleus: s. 117–123, 134–138
- Aktuel Naturvidenskab (2022): Fosfor-kredsløbet (https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/4-2022/fosfor-kredsloebet)
Praktisk arbejde:
- Faunaindeks-undersøgelse i regnvandsbassiner
- Måling af uorganisk fosfat (Ortho-P)
- Tælling af mikroplastfibre i vandprøver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585637235",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585637235",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585637235"
}