Holdet 2024 3g Bi2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Martha Husum
Hold 2024 3g Bi2 (2024 3g Bi2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Havet som økosystem
Titel 2 #2 Kroppen i bevægelse
Titel 3 #3 Immunforsvaret
Titel 4 #4 Øjets evolution
Titel 5 #5 Hormoner og (in)fertilitet
Titel 6 #6 DNA på forkant
Titel 7 #7 Ølbrygning
Titel 8 #8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Havet som økosystem

Emner:
Biodiversitet og biodiversitetskrise
Lillebælt som biotop
Fotosyntese og respiration
Kredsløb: Vand, kulstof, fosfor og kvælstof
Eutrofiering og iltsvind
Tilpasninger til livet i havet (primærproducenter og dyr)

Essentielle fagbegreber:
Økosystem
Abiotiske og biotiske faktorer
Detritus
Fødekæde (græsnings- og nedbryder-fødekæde)
Fødenet
Konsumenter
Nedbrydere
Organiske og uorganiske stoffer
Primærproducenter: BPP, NPP og R
Trofiske niveauer
Iltsvind
Ammonifikation/Nitrifikation/Kvælstoffiksering/Denitrifikation
Springlag

Praktisk arbejde:
- Biotopundersøgelse ved Middelfart Marina (inkl. snorkling)
- Mikroskopi af plankton

Demonstrationsforsøg:
- Dannelse af springlag

Materialer:
- WWF Verdensnaturfonden (2019). Opdag Havet. Side 6-12, 17-19, 23-32, 60-61, 67-71
- "Jorden Kalder: Hvorfor forsvinder torsken". DR (2024). https://www.dr.dk/drtv/episode/jorden-kalder_-hvorfor-forsvinder-torsken_444943
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, Paul (2021). Biologi i Udvikling, B-niveau. Nucleus. 1. udgave, 3. oplag. Sider 117-118, 122-123

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Kroppen i bevægelse

Emner vi har gennemgået:
- Overblik over kroppens organsystemer
- Luften i lungerne: Lungevolumen, vitalkapacitet, total lungekapacitet, inspiratorisk/expiratorisk reserveluft, åndingsluft, residualvolumen/dead space, respirationsfrekvens og beregning af lungeventilation
- Lungernes opbygning: lungekapillær, luftrør, alveolesæk, bronkie, bronkiole, mellemgulv, lungehinde, næsehule, mundhule, overfladeareal
- Lungesygdommen KOL
- Hjertets funktion: Puls (hvilepuls), blodtryk (systolisk og diastolisk)
- Hjertets opbygning: Højre og venstre hjertekamre og forkamre, sinusknuden, aorta, lungearterier, lungevener, hulvener, hjerteklapper, senetømmer
- Blodets bestanddele: Plasma, blodlegemer (røde og hvide + blodplader), hæmoglobin, virkningen af EPO
- Transport af ilt og CO2: Hæmoglobin, myoglobin, iltbindingskurven og Bohr-effekten, ilttryk og iltmætning
- Energiproduktion og iltoptag under arbejde: ilt-deficit, steady state, iltgæld, submaksimalt og maksimalt arbejde, kreatinfosfat, anaerob og aerob nedbrydning
- Tværstribet muskulatur: Forskel fra glat muskulatur, muskelfiber, myofibriller, sarkomer, muskelkontraktion (myosin, aktin og z-linje)

Derudover har eleverne arbejdet i grupper med et fysiologiprojekt, som de har fremlagt om. Hele klassen forventes derfor at have et overfladisk kendskab til følgende emner:
- Doping
- Arbejde i kulde og varme
- Sygdomme i blodkredsløbet
- Styrketræning
- Idrætsskader
- Fysisk aktivitet og sundhed
- Bjergbestigning
- Dykning


Praktiske øvelser:
- Måling af peak flow og vitalkapacitet
- Puls og blodtryk i hvile og under arbejde
- Måling af hæmatokritværdier
- Sammenhæng mellem muskeltykkelse og (statisk) muskelstyrke


Læsestof:
- Skadhede, Thomas, m.fl. (2022). Yubio A. 10. udgave. Sider: 99-103, 474-479, 529-533
- Skadhede, Thomas, m.fl. (2023). Yubio C. 9. udgave. Sider: 71-72
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, P. (2023). Biologi i Udvikling, C-niveau. Nucleus. 2. udgave, 4. oplag. Side 93-99, 102-103 (PDF)

Dokumentarer og videoer:
- "Din krop indefra - KOL". 2023. DR. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/din-krop-indefra_-kol_422603
- "Muskler og muskelkontraktion del 1". Youtubevideo. Biotech Academy. Link: https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI
- "Hvordan virker en muskel?" Youtubevideo. Goodrick Science. Link: https://www.youtube.com/watch?v=VsLH00nYxXU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Immunforsvaret

Emner vi har gennemgået:
- Repetition af prokaryote og eukaryote cellers opbygning, diffusion og osmose
- Kroppens forsvar: Det ydre, det uspecifikke og det specifikke forsvar
- Børnevaccinationsprogrammet i Danmark
- Eksempler på virus-epidemier, særligt den spanske syge (som vi så dokumentar om)
- Det uspecifikke forsvar: Fagocytose og endocytose, Neutrofile granulocytter, Dendritter og makrofager, Eosinofile granulocytter, Mastceller,  Komplement-systemet, inflammation (funktion, cytokiner, lymfeknuder)
- Det specifikke forsvars celler: T-hjælpe-, dræber- og hukommelsesceller hukommelsesceller, B-lymfocytter, B-hukommelsescelle og plasmaceller
- Antigener og antistoffer, MHC-I og MHC-II, CD4, CD8, TCR.
- Opbygningen af antistoffer og inddeling i forskellige klasser, herunder antistof-switch fra IgM til IgG, sammenhæng mellem antistoffer og genetik
- Forløbet af en virusinfektion (replikation, transskription og proteinsyntese af viralt RNA)
- Antistoffer som test og værktøj: Viden om ELISA-forsøg og vaccinationer (heriblandt historien om kokopper/kopper og den første vaccines udvikling)

Praktiske øvelser:
- "Vær ond ved gær"
- Virtuelt forsøg: ELISA
- COVID-19 antistoftests (IgG og IgM)

Læsestof:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, Paul (2021). Biologi i Udvikling, B-niveau. Nucleus. 1. udgave, 3. oplag. Sider: 37-55
- Niels Søren Hansen m.fl. (2013). Biologibogen (PDF). Sider: 182-188.

Dokumentarer og videoer:
- "Døden tager de unge - Historien om den spanske syge". DR. 2018. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234
- "The Innate and Adaptive Immune Systems - Vaccine Makers Project". Youtubevideo. Vaccine Makers Project. Link: https://www.youtube.com/watch?v=yjAZXlMpw3k
- "A Virus Attacks a Cell". Youtubevideo. Vaccine Makers Project. Link: https://www.youtube.com/watch?v=jkNxmTrrZSk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Øjets evolution

Emner vi har gennemgået:
- Evolution (Darwins teori og efterfølgende relaterede videnskabelige opdagelser)
- Naturlig og seksuel selektion (naturlig variation, fitness, selektionspres, handicap, den "knappe ressource", seksuel selektion i mennesker)
- Fordele og ulemper ved kønnet/ukønnet formering
- DNA's opbygning, det centrale dogme
- Mutationer (opståen af mutationer, forskellige punktmutationer, tavse mutationer, frameshift mutationer, forskellige kromosommutationer)
- Nervesystemets opbygning i mennesker (CNS/PNS, det somatiske og det autonome nervesystem).
- Evolution af sanser i dyr, med særligt fokus på synssansen. Herunder hjernens bearbejdning af sanseindtryk, og hvordan vores virkelighedsopfattelse ikke er den samme som en objektiv virkelighed.
- Nervecellers opbygning og signalering (aktionspotentialet og transmitterstoffer). Med fokus på ion-koncentrationer og transporten af ioner ind i / ud af cellen.
- Øjets opbygning og synssansen (herunder farvesyn) hos mennesker, herunder diskussion af nødvendigheden af farvesyn hos forskellige dyregrupper samt mutationer, der kan give farveblindhed.
- Nikotin og koffeins effekt på nervesystemet (herunder generel viden om agonister og antagonister ift. transmitterstoffer)

Praktiske øvelser:
- Reaktionshastighed (grib lineal)
- Nerveledningshastighed (rundkreds, send "håndklem" videre)
- Pupilreaktion, det blinde punkt og diverse optiske illusioner
- Dissektion af griseøjne
- Koffeins effekt på puls og blodtryk


Læsestof:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, Paul (2021). Biologi i Udvikling, B-niveau. Nucleus. 1. udgave, 3. oplag. Sider: 19-27, 32-35
- Skadhede, Thomas, m.fl. (2022). Yubio A. 10. udgave. Sider: 428-432, 1142-1152
- Skadhede, Thomas, m.fl. (2023). Yubio C. 9. udgave. Sider: 304-309

Dokumentarer og videoer:
- "Historien om Menneskehjernen". DR (2023). Uddrag af afsnit 1 (Start ved 7:00 – slut ved 22:20) og afsnit 2 (Start ved 9:00).
- "Sweaty T-shirts | Evolution | Biology | FuseSchool". https://www.youtube.com/watch?v=qgeZnuevxnA
- "What are neurons and how do they work? "https://www.youtube.com/watch?v=HUuUUJktL6E
- "Evolution of the eye". https://www.youtube.com/watch?v=4SXHMm5I-68


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Hormoner og (in)fertilitet

Emner vi har gennemgået:
- Hormoners funktion og signalveje (homeostase, parakrin/endokrin, fedtopløselig/vandopløselig, hormoners mulige effekter på celler)
- Manden og kvindens kønsorganer (genopfriskning af C-niveau)
- Kvindens menstruationscyklus, negativ og positiv feedback (genopfriskning af C-niveau)
- Præventionsformer, seksuelt overførte sygdomme, hyppige underlivssygdomme hos kvinder (projektarbejde)
- Nedarvning (genetik) med fokus på blodtypebestemmelser. Herunder hvorfor blodtyperne er vigtige ift. graviditet og bloddonation.
- Celledeling: mitose og meiose med fokus på de forskellige faser
- Fertilitet og infertilitet i Danmark, inkl. behandlingsmuligheder (insemination, IVF, ICSI, med fokus på dårlig sædkvalitet samt koblingen til den kvindelige menstruationscyklus og medicinal styring af denne)
- Gen- og bioteknologi ift. fosterdiagnostiske undersøgelser i Danmark og forskellige typer af abort. Herunder diskussion af den ændrede abortgrænse i DK (pr. 2025).

Praktiske øvelser:
- Blodtypebestemmelse (AB0 + rhesus-positiv/negativ). Én af klasserne havde dog lavet en tilsvarende øvelse på C-niveau.

Læsestof:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, Paul (2021). Biologi i Udvikling, B-niveau. Nucleus. 1. udgave, 3. oplag. Sider: 9-10, 14-17.
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, Paul (2023). Biologi i Udvikling, C-niveau. Nucleus. 2. udgave, 4. oplag. Sider: 155-158, 160-163
- Skadhede, Thomas, m.fl. (2022). Yubio A. 10. udgave. Sider 361-363, 366-367, 874-879, 1009 (kun figur 22.20, kromosomtalsmutationer)

Dokumentarer og videoer:
- "Hvordan bliver jeg gravid". DR (2024). Afsnit 1 og 2. https://www.dr.dk/drtv/serie/hvordan-bliver-jeg-gravid_436523.
- "Mitosis - made super easy - animation": https://www.youtube.com/watch?v=ofjyw7ARP1c
- "Meiosis - plants and animals": https://www.youtube.com/watch?v=jjEcHra3484
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 DNA på forkant

Forløbet har taget udgangspunkt i dels et foredrag om miljøDNA ved lektor Philip Francis Thomsen ("DNA'en omkring os"), og dels en ekskursion til DNA-lab i Herning, hvor eleverne selv har udført DNA-ekstraktioner og qPCR-analyser på indsamlede miljø-prøver. Resultaterne herfra indgår i citizen science-projektet "DNA på forkant" under Københavns Universitet og Statens Naturhistoriske Museum.
Derudover har eleverne arbejdet med definitionen af invasive arter og holdt gruppeoplæg om diverse invasive arter i Danmark.

Centrale begreber og temaer:
- MiljøDNA (hvordan prøver indsamles, opbevares og analyseres, samt fordele og ulemper ved metoden)
- Citizen Science, samt fordele og ulemper ved konceptet
- Genteknologiske metoder: Dybdegående gennemgang af DNA-ekstraktion og PCR (særligt qPCR), herunder forståelse af de fire grundlæggende trin i DNA-ekstraktionen (figur 23.1 i Yubio A), samt hvordan qPCR kan bruges til at tjekke for tilstedeværelsen af specifikke arter (og hvordan resultaterne afbildes). Overfladisk kendskab til formålet med gelektroforese og smeltepunktsanalyser.
- Invasive arter (hvornår er noget en invasiv art, hvordan miljøDNA kan bruges i overvågningen af invasive arter, samt kendskab til eksempler på invasive arter i Danmark)

Materialer:
- Skadhede, Thomas, m.fl. (2022). Yubio A. 10. udgave. Sider: 1040-1044
- "PCR forklaret af biologilæren". Youtubevideo: https://www.youtube.com/watch?v=hzjMii8BJsk
- "Metoder - Real-time PCR | Biotech Academy". Youtubevideo: https://www.youtube.com/watch?v=rNlrjnr3PDI
- "Hvad er en invasiv art?" Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø. Link: https://sgavmst.dk/arter/artsforvaltning/invasive-arter/hvad-er-en-invasiv-art
- "Gymnasieelever skal afsløre invasive arter i vandmiljøet" (2024). Miljøstyrelsen. Link: https://mst.dk/nyheder/2024/maj/gymnasieelever-skal-afsloere-invasive-arter-i-vandmiljoeet

Se desuden forsøgsvejledningen fra ekskursionen til DNA-lab i Herning (ligger på modulet).

Foredraget hørte under AU's række af "Offentlig foredrag i naturvidenskab". Beskrivelse af foredraget kan tilgås herinde: https://ofn.au.dk/sted/
-> Mange af pointerne fra foredraget kan desuden læses i Philip F. Thomsens artikel "Miljø-DNA kan revolutionere naturovervågningen" fra Aktuel Naturvidenskab (2025). Link: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2025-miljoe-dna-prepub-marts25.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #7 Ølbrygning

Emner vi har gennemgået:
- Repetition af makromolekylernes opbygning og inddeling (kulhydrater, proteiner og fedtstoffer)
- Enzymer: Funktion, aktivitet, reaktionshastighed, strukturniveauer, overordnet kendskab til forskellige kemiske bindinger i enzymer, temperatur- og pH-optimum, virkningen af nedkøling og opvarmning af madvarer (herunder pasteurisering). Særligt fokus på enzymerne alfa-amylase og beta-amylase ifm. ølbrygning.
- Respiration og gæring, herunder overordnet kendskab til glykolysen (og de forskellige 'veje' pyruvat kan blive nedbrudt derefter), ølgær som fakultativt anaerobe organismer
- Ølbrygningens overordnede processer: 1: Støbning, 2: Maltning, 3: Tørring/ristning, 4: Formaling/valsning, 5: Mæskning, 6: Filtrering, 7: Kogning af urt (og tilsætning af humle), 8: (nedkøling) Gæring og modning, 9: Tapning
- Valg under ølbrygningen: Funktionen af forskellige malttyper, mæskningstemperaturer, gærtyper (over- eller undergær), forskellen på bitter- og aroma-humle
- Mikroorganismers vækst: Faserne i den mikrobielle vækstkurve, forskellen på mesofile og termofile organismer

Praktiske øvelser:
- Ølbrygning, herunder beregning af alkoholprocent

Læsestof:
- Bidstrup, B.B. m.fl. (2013). Biologi i Fokus. Nucleus. Sider: 73-79  (PDF)
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, Paul (2021). Biologi i Udvikling, B-niveau. Nucleus. 1. udgave, 3. oplag. Sider: 104-106, 109, 125-126, 132-134
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, Paul (2023). Biologi i Udvikling, C-niveau. Nucleus. 2. udgave, 4. oplag. Sider: 57-67 (PDF)
- Oversigt over ølbrygningsprocessen: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/
- ”Ølbrygning - avanceret bioteknologi” af Bent Lyager i Aktuel Naturvidenskab, 2016, nr. 5. Ligger som PDF.

Dokumentarer og videoer:
- "Øl" (2015). Madmagasinet, DR. Link til CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=5&pageSize=6&search=emneord:%20%C3%B8l&orderby=title&SearchID=7962a3d2-8cc7-4b40-a293-c5d619e2d5b1&index=4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #8 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer