Holdet 2024 3g de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Iris Huld Plauborg
Hold 2024 3g de (2024 3g de)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grafisk design - Plakatforløb
Titel 2 Forløb#2 Arkitekturforløb
Titel 3 Forløb#3 Produktdesign- Lamper
Titel 4 Forløb#4 Udstilling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grafisk design - Plakatforløb

Forløbet skal give jer viden om grafisk design, så I kan lave jeres egne designs, der kommunikerer det I vil have dem til.
Vi arbejder med teori og analyse. S. 8-30 i designbogen
Beskrivelse af Gestaltlove. 11 sider https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/
Designhistorie med fokus på Art nouveau, Modernisme og POP ART.
Målgruppeanalyser
Plakatkompendium

Forløbets produkter:
1. Plakat for et arrangement på skolen.
2. By-plakat. Plakat for en by du har et tilhørsforhold til. Den skal kunne hænges op over sofaen derhjemme.

Processen fokuserer på moodboaards, personaboard, research og afprøvning af mange forskellige versioner til samme motiv.

Indledende opgaver:
Visitkort, kreativitetsøvelser (opgavebog for kreative tænkere),
Analyser af emballage, plakater

Vi arbejder dels digitalt, dels analogt.
Programmer: Lunapic til at fjerne baggrunde, lave filtre mm., Canva til opsætning af det grafiske.

Brief til BY-poster
Hvordan brander man en by på en æstetisk måde?
Lav en poster for din by, som man vil have lyst til at hænge over sin sofa.
Undersøg hvad byen er stolt af, om der er en ”fortælling” i byen, som kunne indgå i det grafiske udtryk, hvordan menneskerne i byen er særlige ift. andre byer (hvis man kan sige det) osv.
Det laver du boards til (Personaboard og moodboard)
Tag et billede af et centralt sted i byen og arbejd med det grafiske udtryk ved at bruge filtre mv.
Afprøv forskellige udtryk, så du har et stiliseret grafisk design.
Vælg den du bedst kan lide, så den kan komme med på udstillingen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Arkitekturforløb

I dette forløb arbejder vi med tilbygninger til gymnasiet.
Hvordan kan vi skabe et godt fællesrum til eleverne og hvad skal rummet indeholde?

Øvelse inden projektet: Busstoppested, der skal brande Middelfart Kommune.
Analyseopgaver af gymnasiefacader


Læst:
Designbogens kapitel om arkitektur s. 46-61
Udleveret kompendium om arkitekturhistoriske retninger (10 normalsider, hver elev læser ca. 2-3 sider)
Designbogen s. 97-104 og 129-131
Le Cobusiers fem principper for moderne arkitektur (valgfri læsning) 3 sider
Dokumentaren BIG TIME om Bjarke Ingels' arkitektur
Dokument om Plan, snit og opstalt (ca. 3 sider)
Dokument om metode til arkitekturanalyse (10 sider)
Kompendium om bæredygtighed i arkitektur. Svarer til ca. 5 sider
Om Materialepyramden, svarer til ca. 5 sider
Inspiration til fokuspunkter i tilbygninger
https://www.rumsans.dk/ (svarende til ca. 5 sider)

I alt ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Produktdesign- Lamper

I dette forløb arbejder vi med belysning.
Vi skal se på forholdet mellem form og funktion i forskellige typer af lamper og stilperioder.
I skal hver lave prototypen til en lampe, hvor det primære benspænd er at den ikke må blænde.

Læst:
Designbogen s. 29-32
Videointroduktioner om hhv. Bauhaus, Art nouveau og Art deco (7 min hver)
Se Danmarks næste klassiker om lamper (sæson 1)
Stilhistorie om PHs lamper (kompendium, 7 sider)

valgfrit:
Inspiration til analyser: i Designbogen s. 71-80
Analysemodeller i Designbogen s. 145-156
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer