Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Iris Huld Plauborg
|
Hold
|
2024 3g de (2024 3g de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Grafisk design - Plakatforløb
Forløbet skal give jer viden om grafisk design, så I kan lave jeres egne designs, der kommunikerer det I vil have dem til.
Vi arbejder med teori og analyse. S. 8-30 i designbogen
Beskrivelse af Gestaltlove. 11 sider https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/
Designhistorie med fokus på Art nouveau, Modernisme og POP ART.
Målgruppeanalyser
Plakatkompendium
Forløbets produkter:
1. Plakat for et arrangement på skolen.
2. By-plakat. Plakat for en by du har et tilhørsforhold til. Den skal kunne hænges op over sofaen derhjemme.
Processen fokuserer på moodboaards, personaboard, research og afprøvning af mange forskellige versioner til samme motiv.
Indledende opgaver:
Visitkort, kreativitetsøvelser (opgavebog for kreative tænkere),
Analyser af emballage, plakater
Vi arbejder dels digitalt, dels analogt.
Programmer: Lunapic til at fjerne baggrunde, lave filtre mm., Canva til opsætning af det grafiske.
Brief til BY-poster
Hvordan brander man en by på en æstetisk måde?
Lav en poster for din by, som man vil have lyst til at hænge over sin sofa.
Undersøg hvad byen er stolt af, om der er en ”fortælling” i byen, som kunne indgå i det grafiske udtryk, hvordan menneskerne i byen er særlige ift. andre byer (hvis man kan sige det) osv.
Det laver du boards til (Personaboard og moodboard)
Tag et billede af et centralt sted i byen og arbejd med det grafiske udtryk ved at bruge filtre mv.
Afprøv forskellige udtryk, så du har et stiliseret grafisk design.
Vælg den du bedst kan lide, så den kan komme med på udstillingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 11-13 i designbogen. Læg især vægt på at kunne bruge begreberne til beskrivelsen af bogstaver (s.12) og på at kunne kende forskel på antikva og grotesk (s.13)
-
Færdiggør dit visitkort. Se efter en skitsebog og en elastikmappe og tag dem med. Tag også designbogen med.
-
Visitkortopgave
-
Gå på opdagelse i køkkenskabet derhjemme og tag billeder af emballager, hvor farverne har en vigtig rolle for kommunikationen om produktet. Tænk på AIDA-modellen.
-
Emballage der kommunikerer 3d de
-
Timeøvelse: Typografi og funktion
-
Praktiske lektieopgaver: Lav de første opgaver i “Opgavebog for kreative tænkere” (pølseopgaven, ordopgaven og den første side med ‘find sammenhæng’.
-
Plakat-kompendium 3gde.docx
-
Hej gode designfolk. Den eneste lektie er at tage 3-5 billeder af plakater, der informerer om kommende arrangementer. Både gode og dårlige. De kan fx hænge på skolen, der hvor du dyrker sport, på stationen og. lignende
-
Minervamodellen og Gallups segmenter.docx
-
Hvem er du? Test dig selv...
-
Lav dit personaboard færdigt. Det skal både være grafisk lækkert og det skal vise hvem du er 😊
-
Find 3-5 plakater (eller lign.) inden for samme type arrangement som dit. Sæt dem ind i et dokument og gem det i designmappen.
-
Beskriv forskelle på de tre stilperioders typografiske udtryk
-
Dem der er nysgerrige ift. de nævnte perioder, kan læse lidt om stilhistorie her:
-
Lav jeres 2. forslag til en plakat, der kopierer en bestemt stilperiodes udtryk som lektie.
-
Din bedste plakat
-
Brief til BY-poster
-
Lektien er at undersøge hvad der er vigtigt at fortælle om din by. Snak gerne med andre (unge og/eller ældre). Skriv noter og lav et board med visualiseringer. (Persona- eller moodboard).
-
Brief til BY-plakater
-
Undersøg mere om din by, så du kan komme frem til et hovedgreb: Problemdefinitionen, hvor du beslutter hvad du vil kommunikere på din plakat og hvordan. Det skal være helt klar!
-
Lav videre på forslag til din byplakat. Husk at duplikere inden du ændrer, så du har en proces. Denne gang SKAL du bruge filtre fra Lunapic eller tegne i hånden. Ikke bare sætte billeder ind fra nettet. Plakaten skal jo være æstetisk.
-
Lav din plakat færdig hjemme, og sæt den ind i google-dokumentet, så stort som muligt.
-
By-plakater
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Arkitekturforløb
I dette forløb arbejder vi med tilbygninger til gymnasiet.
Hvordan kan vi skabe et godt fællesrum til eleverne og hvad skal rummet indeholde?
Øvelse inden projektet: Busstoppested, der skal brande Middelfart Kommune.
Analyseopgaver af gymnasiefacader
Læst:
Designbogens kapitel om arkitektur s. 46-61
Udleveret kompendium om arkitekturhistoriske retninger (10 normalsider, hver elev læser ca. 2-3 sider)
Designbogen s. 97-104 og 129-131
Le Cobusiers fem principper for moderne arkitektur (valgfri læsning) 3 sider
Dokumentaren BIG TIME om Bjarke Ingels' arkitektur
Dokument om Plan, snit og opstalt (ca. 3 sider)
Dokument om metode til arkitekturanalyse (10 sider)
Kompendium om bæredygtighed i arkitektur. Svarer til ca. 5 sider
Om Materialepyramden, svarer til ca. 5 sider
Inspiration til fokuspunkter i tilbygninger
https://www.rumsans.dk/ (svarende til ca. 5 sider)
I alt ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Produktdesign- Lamper
I dette forløb arbejder vi med belysning.
Vi skal se på forholdet mellem form og funktion i forskellige typer af lamper og stilperioder.
I skal hver lave prototypen til en lampe, hvor det primære benspænd er at den ikke må blænde.
Læst:
Designbogen s. 29-32
Videointroduktioner om hhv. Bauhaus, Art nouveau og Art deco (7 min hver)
Se Danmarks næste klassiker om lamper (sæson 1)
Stilhistorie om PHs lamper (kompendium, 7 sider)
valgfrit:
Inspiration til analyser: i Designbogen s. 71-80
Analysemodeller i Designbogen s. 145-156
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585637409",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585637409",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585637409"
}