Holdet 2024 2h3g ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lena Gribsholt Backenhaus
Hold 2024 2h3g ps (2024 2h3g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Kan du stole på din hjerne?
Titel 2 Forløb 2: Barndommens betydning
Titel 3 Forløb 3: Det senmoderne liv
Titel 4 Forløb 4: Farlige fællesskaber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Kan du stole på din hjerne?

I forløbet vil vi undersøge på hvilken måde de kognitive processer påvirker vores adfærd, følelser og opfattelse af verden. Følgende kognitive processer vil være i fokus:
- tænkning
- hukommelse
- opmærksomhed
- perception

I forbindelse med hukommelse vil vi kigge på hukommelsesforskningen og dens resultater. Vi vil undersøge hukommelsesteknikker, hvilke hukommelsessystemer, vi har, og hvor (u)præcis vores hukommelse er. Især vil vi fokusere på falske erindringer. Vi vil i forlængelse heraf undersøge, hvilke ting, der spiller ind på vidneforklaringer.

Vi vil desuden belyse, hvordan mennesket opfatter, tænker, husker og navigerer ud fra kognitive skemaer.  I den forbindelse vil vi også komme ind på social perception samt hurtig og langsom tænkning. Desuden vil det blive klargjort, hvordan særligt bekræftelsesbias spiller en rolle i både forskning og i dagligdags situationer (fx ifm. fordomme og stereotyper).

I forhold til opmærksomhed vil der være fokus på, hvad der styrer vores opmærksomhed, og vi vil komme ind mobiler og sociale mediers påvirkning på læringsprocesser. Vi vil desuden diskutere, hvorvidt multitasking kan lade sig gøre.

Kernestof:
- Teori: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime, 2008-2018, 3. udgave, 1. oplag:
• Kap. 11, s. 167-172, 176-199: Om kognition, hukommelsesforskning, opmærksomhed, perception, social perception og hukommelse.
- Teori: Kahneman: Hurtig og langsom tænkning og kognitive bias

Supplerende stof:

• Dr- dokumentar: Hjernevask – kan du stole på din hukommelse?

Artikel: "Øjenvidners pålidelighed" af Tim Printy i tidsskriftet Para-nyt , 1. dec. 2001 (2004) fra Skeptica.dk (uddrag).

Artikel: "Ord der taler til følelser eller forstand" fra Forskningsnyt fra psykologi (2005,4)

Artikel: "Her er danskernes fordomme: "Tykke er dovne, og boksere er dumme" i Søndagsavisen.dk, 24.06.2016

Artikel: ”Undersøgelse: Lærere tror, eleverne er mere skoletrætte, end de er” fra Folkeskolen.dk, 27.03.23



Procentvis fordeling: 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Barndommens betydning

I dette forløb skal vi beskæftige os med, hvordan vi udvikler vores følelsesliv og vores personlighed, og hvilke ting i udviklingen, der har betydning for, at vi udvikler os, som vi gør. Da den tidlige barndom er allermest afgørende for, hvordan det kommer til at gå os senere hen, vil der være størst fokus på den.

Vi vil undersøge, hvad det lille barn har brug for af omgivelserne for at sikre en god følelsesmæssig udvikling, og vi vil kigge på betydningen af bl.a. nonverbal kommunikation, omsorg og tilknytning. Ud fra John Bowlby og Mary Ainsworth’ tilknytningsteori vil vi undersøge, hvad tilknytning er, hvordan det lille barn bliver tilknyttet og hvilke forskellige tilknytningsmønstre, der er. Vi vil også komme ind på omsorgssvigt , resiliens og mønsterbrud.

Derudover vil vi også beskæftige os med arv og miljø og undersøge hvilken rolle gener (herunder temperament) og omgivelser har i forhold til udviklingen af personlighed. Vi vil belyse sammenhængen mellem gener og miljø (epigenese), og i den forbindelse vil tvillingeundersøgelser blive inddraget.

Til sidst vil vi vende blikket mod det lidt større barn og fokusere på betydningen af opdragelse og socialisering med fokus på opdragelsesstile.

Kernestof:

Larsen, Ole Schultz 2008-2018: Psykologiens Veje, 3. udgave, 1. oplag, Systime:

- Kap. 5 (Medfødte forskelle)
- Kap. 6, s.75-77 (Erikson), 82-84 (kritik af faseteorierne og moderne spædbarnsforskning), s.100-106 (tilknytningsteori)
- Kap. 7: s. 107-112 (småbarnet)
- Kap. 8, s. 117-120 + 123-134 (Separationsreaktioner, forsøg med aber, omsorgssvigt, risiko og og resiliens)
- Kap. 9 s. 149-151 (social indlæringsteori + Bobo-eksperimentet)
- Kap. 10 (Opdragelse, daginstitution mv.)
- Kap. 16, s. 277-280 + 282-289 (psykoanalyse, personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer)

- Hart, Susan (2016): "3.2. Dannelsen af samhørighedsbånd, 3.4 Synkronisering og fælles opmærksomhed, 3.5 Spejlneuroner samt Still-face-eksperimentet i Neuroaffektiv udviklingspsykologi - til gymnasiet, Gyldendal.

- Levander, Martin (2007): "Indre arbejdsmodeller" i Anvendt psykologi, Systime, 5. udgave

- Ravn, Flemming André og Troels Wolf (2015): "Arv og miljø - et biologisk perspektiv" i Psykologi -fra celle til Selfie, Columbus.

Supplerende stof:

Case: "Lene og Tanja" af Margareta Berg Brodén fra Mor og barn i ingenmandsland, 1996.
Case: "Bob" af Margarat Ribble i Spædbørnsrettigheder, 1943
Artikel: "Ikke alene men ensom" i Samvirke, 2005
Artikel: Børn født under corona-pandemien har sværere ved at begynde i dagpleje, TVMidtvest, 9. apr 2021
Case: "Lasse" af Lise Rasmussen i Opdragelse, Frydenlund, 2001
Artikel: "Familieforsker: »Vores generations største problem er, at vi ikke har magtet at stille krav til vores børn« fra Berlingske.dk, 29.05.2017
Artikel: "Curling-debat fjerner fokus fra reelle problemer med børn og unge" fra Vive, 21.06.2017.
Artikel: "Skumfiduser afgør din fremtid" (forkortet), Videnskab.dk, 28.nov.2008
TV2-dokumentar (2008): Er du mors lille dreng?
Dr-dokumentar (2016): Aldrig mere mor
Dokumentar: "Lille menneske - hvad føler jeg" (uddrag)


Procentvis fordeling: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Det senmoderne liv

I dette forløb har vi beskæftiget os med stress og identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Vi har bl.a. fokuseret på arbejdsforhold – grænseløst arbejde – samt på hvilken rolle mobiltelefonen spiller ift. stress. Desuden vil vi repetere, hvad der styrer vores opmærksomhed og om multitasking er muligt.

Herudover har vi arbejdet med Lazarus’ definition på stress, krav-kontrolmodellen, ydre og indre faktorer og Antonovskys teori om AOS.

Desuden har vi inddraget personlighedspsykologi og undersøgt individuelle forskelle i håndteringen af stress. Vi har her været inde på den forsigtige og risikovillige type samt det neurologiske perspektiv om OSN. Derudover har vi også arbejdet med mindfulness, flow og coping.

Til sidst i forløbet har vi haft fokus på unge og stress, (mis)trivsel, identitet og psykiske behov. Det har vi koblet til viden om kendetegn ved det senmoderne samfund.

Benyttede teoretikere (foruden Lazarus og Bobby Zachariae) er Thomas Ziehe, Svend Brinkman, Mihaly Csikszentmihalyi, Abraham Maslow, Harmut Rosa, Kenneth Gergen, Erik Erikson og Anthony Giddens.

Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, Systime, 2008-2018, 3. udgave, 1. oplag:
- Kap. 18 (Personlighedspsykologi)
- Kap. 23 (stress, arbejde og coping)
- Kap. 19 (ungdom og senmodernitet)

Supplerende stof:

Artikel: "Stress blandt unge: "Man vil gerne være perfekt" i Lokalavisen.dk
Artikel: "Jeg gik ned med stress som 22-årig" i  Eurowoman, 17. juni 2015
Case: Søren Andersen
Udsendelse: TV2-dok: De stressede danskere
Udsendelse i 4 afsnit (TV2Fyn): "Findes løsningen på stress i naturen?"
Forskningsartikel: "Høje idealer og streng perfektionisme. En farlig cocktail" i Forskningsnyt fra Psykologien
Bobby Zachariae: Det stresskompetente menneske (forkortet)
Om mindfulness: https://mindhelper.dk/mental-fitness/mindfulness-oevelser/


Procentvisfordeling: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Farlige fællesskaber

I forløbet vil vi arbejde med, hvordan vi påvirkes af hinanden - særligt når vi er sammen i en gruppe - og hvordan det kan resultere i onde handlinger.

Af psykologiske perspektiver vil socialpsykologien være i fokus, når vi skal undersøge gruppedynamik, men der vil også blive inddraget andre perspektiver til at undersøge, hvordan vi kan blive påvirket af andre til at begå onde handlinger.

Forløbet tager metodisk udgangspunkt i socialpsykologiske eksperimenter, hvor der både vil blive kastet lys over gamle klassikere (af Milgram, Asch og Zimbardo) samt nyere undersøgelser og eksperimenter.

Kernestof:

Teori: Larsen, Ole Schultz, 2008-2018: Psykologiens Veje, 3. udgave, 1. oplag, Systime:
- Kap. 21, s.375-386 + 396-403 + s. 411-414 (socialpsykologi)
- Kap. 24 s. 459, 470-477, 481-486 (Ondskab + Milgram og Zimbardo + Svendsen)

Supplerende stof:

• Artikel: ”Mord i flæng” af Anna Libak i Berlingske Tidende, 8. april 2000
• Tv2-udsendelse: Menneskedyret (4): I flok
• Dr-dokumentar: ”Krigerne” (1)

Procentvis fordeling: 20 procent
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer