Holdet 2024 2h3g Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Anne Grete Dumstrei
Hold 2024 2h3g Re (2024 2h3g Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #0 Digitale hjælpemidler
Titel 2 #1 Konversion
Titel 3 #2 Senmoderne Asatro
Titel 4 #3 Civilreligion i USA (m. hovedværkslæsning)
Titel 5 #4 Hinduismen
Titel 6 #5 Karismatisk kristendom (m. feltarbejde)
Titel 7 #6 Projektrapport
Titel 8 #7 Islam i medierne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #0 Digitale hjælpemidler

I undervisningen har vi anvendt følgende digitale hjælpemidler, der tilgås via internettet:

Religionsportalen, iBog, systime: https://religion.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #1 Konversion

Forløbsbeskrivelsen er færdigredigeret den 28.3.2025

INDHOLD:
Vi skal arbejde med, hvorfor folk vælger at konvertere til en anden religion og har inddraget religionsvidenskabelige teorier om religion samt teorier om identitetsdannelse.

Centrale begreber, temaer, teorier m.m.: konversion, Rambos teori, vækkelse, Ninian Smarts 7-dimensionale religionsdefinition, maksimalisme og minimalisme, kulturkristendom og kulturislam, typiske årsager til at kristne vælger at konvertere til islam (herunder følgende cases: Zakariyah Kristoffer Scharff, Abdul Wahid Petersen, Johanne & Michelle), forskellen på religionsfænomenologi og religionssociologi, teorier om identitetsdannelse i det senmoderne samfund (Giddens, Bauman, Lyon), socialisering og det sociale netværks betydning i konversionsforløb, konversionsberetningernes retorik, fire forskellige former for konversion (den radikale transformation, konsolidering, genbekræftelse, ritualiseret konversion).

Anvendt materiale:
- "At konvertere til kristendommen", i: "Religionsportalen", systime, p521, https://religion.systime.dk/index.php?id=521
- "Lignelsen om den fortabte søn" i: Lukasevangeliet kap.15 v. 11-31
- "At konvertere til islam", i: "Religionsportalen", systime, p537, https://religion.systime.dk/index.php?id=537&L=0
- "Religionernes dimensioner", i: "Religionsportalen", systime, c937, https://religion.systime.dk/index.php?id=467&L=0&q=c937#c937
- Phil Zuckerman: "Etik i den skandinaviske kristendomsforståelse",  i: "Religionsportalen", systime, c1913
- Mikael Rothstein: "Minimalistisk kristendom", i: "Religionsportalen", systime, c1918
- "Når naboens datter bliver muslim" (afsnit 1), TV-udsendelse sendt på DR1, 3. januar 2017
- "Min dåb - hvorfor jeg blev døbt som voksen" (de første 5 minutter af videoen), 20.12.2013, https://www.youtube.com/watch?v=UubuOGWlqMo&ab_channel=findjesus
- "Identitetsdannelse og religion", s. 25-31 i "Begrebsnøglen til religion - teori og metode", systime, 2016
- "Konversion", s. 46-51 og "Socialisation" s.120-121 i "Begrebsnøglen til religion - teori og metode", systime, 2016
- "Basal videnskabsteori og religion" (oversigtsark lavet af Anne Grete Dumstrei
- Skema over kendetegn ved religion som humanistisk fag og som samfundsvidenskabeligt fag, i: Religionsportalen, iBog, systime, c1858 (sidehenvisningen virker ikke længere! - se filen med den samlede opgaver til emnet konversion).


Arbejdsformer:
Individuelle opgaver, pararbejder og læreroplæg. I slutningen af forløbet har eleverne arbejdet med at lave problemformuleringer, som passer til det gennemgåede materiale.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #2 Senmoderne Asatro

Forløbsbeskrivelsen er færdigredigeret den 28.3.2025

INDHOLD: Forløbet fokuserer på den senmoderne asatro i Danmark, men vi arbejder også med den før-kristne nordiske mytologi. Forløbsbeskrivelsen nedenfor er organiseret efter de centrale temaer i forløbet.

MYTOLOGI
Indhold og centrale fagbegreber: Fænomenet myte, forskellige typer af myter samt teorier om myter og myters funktion. De vigtigste guder og jætter i den nordiske mytologi, verdensbilledes i den nordiske mytologi, kaos vs. Kosmos

Materiale:
- Oversigt over guderne og jætterne og vikingernes verdensbillede (lavet af Anne Grete Dumstrei)
- Fænomenet ”myte”, i: Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): "Begrebsnøglen til religion", systime, iBog, p148, 2024 (faktaboksen ”Kort om myter” er lettere omskrevet af Anne Grete Dumstrei)
-  Snorre Sturluson:” Gylfaginning 3-8” (Skabelsesmyten) + ”Gylfaginning 41” (Bygmestermyten), i: Uffe Hartvig Larsen: ”Vikingernes tro og livsanaskuelse”, Akademisk forlag, 1989, s. 36-40
- "Ragnarok" (Serie, 2020) (14 minutter af afsnit 1)

KENDETEGN VED ASATROEN I DAG
Indhold og centrale fagbegreber: Kendetegn ved Harreskovens blótgilde og i den forbindelse begreberne gudsopfattelser, animisme, polyteisme, neopaganisme, shamanisme, synkretisme, asatroens skrifter, asatroens etik.

Materiale:
- ”Harreskovens Blótgilde”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 16-28 (emner: Blótgildes opståen og kendetegn ved de asatroendes tro og etik)
- ”Hedningen, heksen og hyldemor. Fucking underligt”, episode 1, DRTV, 2022, https://www.dr.dk/drtv/se/hedningen-heksen-og-hyldemor_-fucking-underligt_324106

RITUALER
Indhold og centrale fagbegreber: Podemann Sørensen ritual-myte-model, van Genneps model for overgangsritualer, Durkheims teori om religion (herunder: Det hellige vs. det profane; religionerne er praktisk sande; tilbedelsen af det hellige er tilbedelsen af fællesskabet og de sociale normer og værdier i gruppen), kultdrama, forskellige typer af ritualer, blót, axis mundi, do ut des, rituel synæstesi, ritualet efferverscense

Materiale:
- ”Ritualer”, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, systime, tilgået 2024, p255, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255  
- ”Ritualtyper”, i: Begrebsnøglen til religion, iBog, systime, tilgået 2024, p159, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=159
- Bente Clausen: “Det hellige” (uddrag), Kristeligt Dagblad, 10.12.04,  https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/det-hellige-forandrer-sig-over-tid
- ”Praksis”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 22-26 (emne: Den religiøse praksis hos Harreskovens Blótgilde)
- ”Jævndøgnsblót i Harreskovens Blótgilde”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 39-41
- ”Hedningen, heksen og hyldemor. Ritualer”, episode 2 + 3, DRTV, 2022, https://www.dr.dk/drtv/se/hedningen-heksen-og-hyldemor_-ritualer_324107

SENMODERNE RELIGIØSITET OG ASATRO
Indhold og centrale fagbegreber: Kendetegn ved senmoderne religiøsitet og hvorfor nutidens asatroende er eksempler på senmoderne religiøsitet. Begreber: globalisering og netværkssamfundet, genfortryllelse og afsekularisering, refleksivitet, pluralisme og multireligiøsitet (vs. monoreligiøsitet), autencitet og erfaringsforankring, den religiøse aktør/det autonome individ, eklekticisme individualisering, ikke-institutionaliseret religiøsitet, fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker bliver religiøse.

Materiale:
- ”Samfund, individ, religion”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 7-15 (emne: Karakteristika ved senmoderne religiøsitet)
- ”Fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker bliver religiøse”, Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, systime, tilgået 2024, p196
- Besøg af Finn Agger fra Forn Sidr, som holdt oplæg om sin asatro.



Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #3 Civilreligion i USA (m. hovedværkslæsning)

Forløbsbeskrivelsen er færdigredigeret den 28.3.2025

INDHOLD:
Vi startede forløbet med at arbejde med at repetere basisviden om kristendom og vi så kort på forskellen på amerikansk og dansk kristendom. Dernæst gik vi i gang med emnet civilreligion, ved at på en definition på "civilreligion" og fænomenets rødder i oplysningstiden. Fokus for forløbet var Robert Bellahs "Civilreligion i Amerika" (hovedværkslæsning). I arbejdet med Bellahs bog har vi inddraget andet materiale, for at uddybe og synliggøre centrale pointer i Bellahs bog. Vi har således læst en kort oversigt over centrale begivenheder Amerikas historie (puritanerne, uafhængighedskrigen, Frontier-tesen og den amerikanske borgerkrig, Vietnamkrigen) og set på, hvilken betydning de har i den amerikanske civilreligion. Vi har i den forbindelse arbejdet med, hvordan den amerikanske civilereligion genbruger og nyfortolker både den gammeltestamentlige exodus-myte og og den nytestamentlige mytologi omkring Kristus/ den kristne grundmyte. Vi har arbejdet med den troskabsed, som amerikanske skoleelever aflægger til det amerikanske flag og set hvordan civilreligionen bruges i fiktion ("Det lille hus på prærien" og "Far and away". Vi har udfyldt et skema over de amerikanske civilreligiøse helligdage med de tilhørende mytologier, helligskrifter, helligsteder og ritualer.

ANVENDT MATERIALE:

#0 OPVARMNING TIL EMNET CIVILRELIGION
Del 1: Repetition af basisviden om kristendom
- Læs i Religionsportalen (iBog) afsnittet om Den kristne grundmyte (c5292) og lav mundtligt den tilhørende øvelse (c1938).

Del 2: Basisviden om kristendom i USA
- I Religionsportalen skal du se videoerne ”Phil Zuckerman: Amerikansk kristendom” (c2038) og ”Phil Zuckerman: Forskelle mellem USA og Danmark” (c2041) og lave de tilhørende øvelser.
- Læs teksten Phil Zuckerman: Religion i Skandinavien og USA (c2362) og besvar den tilhørende opgave.

#1 DEFINITION PÅ CIVILRELIGION OG OPLYSNINGSTIDEN
- ”Definition” & ”Begrebet i historisk sammenhæng”, i: Poul Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, iBog, systime, p724, https://religion.systime.dk/?id=c2831&L=0&q=p724&redirected=1
- Tore Daa Funder & Astrid Sandvad Kuhdahl, oktober 2017: ”Oplysningstiden” (uddrag), Faktalink, https://faktalink.dk/titelliste/oply

#2  BELLAHS FORORD M.M.
- side 5-6 i: Robert N. Bellah: "Civilreligion i Amerika. Oversat og redigeret med kommentarer af Carin Laudrup", systime, 2011,

#3 BEGREBET CIVILRELIGION I BELLAHS BOG
- side 7-12, i: Robert N. Bellah: "Civilreligion i Amerika. Oversat og redigeret med kommentarer af Carin Laudrup", systime, 2011,
- Kennedys indsættelsestale 20. januar 1961, https://www.youtube.com/watch?v=PEC1C4p0k3E (kort uddrag/klip)
- side 12-14, i: Robert N. Bellah: "Civilreligion i Amerika. Oversat og redigeret med kommentarer af Carin Laudrup", systime, 2011
- "Pledge of Allegiance - Brody Middle School", " (ritualoptagelse), https://www.youtube.com/watch?v=xcwg7cnhW4E
- Durkheims ritualteori (se slides fra undervisningen)

#4+ #5 EXODUS, GT OG AMERIKANSK CIVILRELIGION
- Anden Mosebog kap. 3 "Herren åbenbarer sig for Moses i den brændende tornebusk"
- ”USA: Den fælles historie”, i: Maria Madsen (m.fl.): "KS-bogen", Columbus, 2015, s. 228-236; 254-257
- side 15-17, i: Robert N. Bellah: "Civilreligion i Amerika. Oversat og redigeret med kommentarer af Carin Laudrup", systime, 2011
- ”Det lille hus på prærien” (sæson 2, episode 20), https://www.viafree.dk/programmer/drama/det-lille-hus-pa-praerien/saeson-2/episode-20
-  "Far and away" (Land Rush scene), https://www.youtube.com/watch?v=yxaJY8UZxn4
- Bob Marley and the Wailers: "Exodus" (sang, læst/hørt ekstensivt), https://www.youtube.com/watch?v=OSOqWgqwynQ&ab_channel=BobMarleyVEVO

#6 NT OG AMERIKANSK CIVILRELIGION
- "Den amerikanske borgerkrig", i: Maria Madsen (m.fl.): "KS-bogen", Columbus, 2015, s. 234-236
- side 17-19, i: Robert N. Bellah: "Civilreligion i Amerika. Oversat og redigeret med kommentarer af Carin Laudrup", systime, 2011

#7 CIVILRELIGIØSE HELLIGSTEDER OG HELLIGDAGE I USA
- ”Civilreligiøse helligsteder” i: Poul Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, iBog, systime, c5370 (inkl. øvelse c2949)
- "Klassifikationer",  i: Poul Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, iBog, systime, p1021
- “Memorial Day is a day to seek peace”, Seattle Times, 26.05.2019 (uddrag),  https://www.seattletimes.com/opinion/editorials/memorial-day-is-a-day-to-seek-peace/

#8 CIVILRELIGION I 1967 (OG EFTER)
- Det første afsnit af Wikipedias artikel om Vietnamkrigen, https://da.wikipedia.org/wiki/Vietnamkrigen
- side 21-25, i: Robert N. Bellah: "Civilreligion i Amerika. Oversat og redigeret med kommentarer af Carin Laudrup", systime, 2011

ARBEJDSFORMER: Individuelle opgaver, paropgaver og klassisk klasseundervisning.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #4 Hinduismen

Forløbsbeskrivelsen er færdigredigeret 2.5.2025

Med mindre andet er angivet, refererer sidehenvisningerne til bogen "Hinduismen" af Allan Poulsen.

TEMA 1: INTRO TIL HINDUISMEN
Central begreber:  Arierne, sanskrit, vedaerne, upanishaderne, Shruti, smriti, Ramayana, Mahabharata, Bhagavadgita, atman, brahman, karma, samsara

- ”5 skarpe om hinduismen”, DR undervisning, 2014, Undervisningsbeskrivelsen for hinduismen er ikke færdigredigeret!
- Erik Sand: Definition af hinduisme", c2323 i Religionsportalen
- Læreroplæg om atman, brahman, karma samsara, moksha
- Hinduismens bøger og hellige skrifter, s. 22-28

TEMA 2: GUDSOPFATTELSEN I HINDUISMEN
Centrale begreber: monoteisme & polyteisme, trimurti, den filosofiske og den folkelige gudsopfattelse, inkarnationer/avatarer.

- Guderne og deres "familier," s. 40-50
- Hinduismens gudsopfattelse, c2324 i "Religionsportalen" (herunder bl.a. videoer om Vishnu, Krishna, Shiva og Durga og opgaven om hinduismens hovedguder).
-  Billeder af følgende guder: Brahma, Vishnu, Shiva, Kali, Linga-yoni, Ganesh, Krishna, Rama
- "Teenageren og gudinden", TV-dokumentar, DR2, 2006

TEMA 3: TILBEDELSEN AF GUDERNE
Centrale begreber: Ritual, Ritualmodeller, det hellige, puja, darshan, prasad, mandir

- Ritualteorier, c1841 i Religionsportalen (herunder model for overgangsritualer og Podeman Sørensens model)
- Tilbedelsen af guderne, kap. 7 s. 56-60 i Allan Poulsen: Hinduismen, systime, 2012
”Ganeshtemplet i Herning, Til puja en hverdagsaften”, c1087, Religionsportalen
”Srikanta S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Udførelsen af puja”, c2285, Religionsportalen.
- T16 Huyler: Puja for gudinden, s. 147-148 i Allan Poulsen: Hinduismen, systime, 2012

TEMA 4: FILOSOFIEN OM KARMA OG GENFØDSEL
Centrale begreber: forholdet mellem krop og sjæl/atman, kroppens sammensætning af 5 elementer, det guddommelige menneske, Brahman, karma, samsara, reinkarnation begær, forgængelighed, moksha/frelse

- Hinduismen s. 29-34
- Hinduismens menneskesyn, c2814 i Religionsportalen
- Srikanta S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Karma og samsara, c2292 og c3300 i Religionsportalen
"Interview om døden", c4755 & c4764
- Tekst 1 Maitrayaniya-Upanishad: Krop og forgængelighed, s. 121-122
- "Omm (Aum) for good sleep and meditation", https://www.youtube.com/watch?v=3zJ4y07kgXw

TEMA 5: BHAGAVADGITA OG DE TRE VEJE TIL FRELSE
Centrale begreber: De tre frelsesveje (jnana marga, karma marga, bhakti marga), Bhagavadgita, Arjuna og Krishna, åbenbaring, kastesystemet

- Bhagavadgita. Tre veje til frelse, s. 35-39
- Tekst 6 Bhagavadgita, s. 126-132
- Vishnu-familien og Vishnuismen, s. 43-45
- Billeder til Bhagavadgita
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #5 Karismatisk kristendom (m. feltarbejde)

Forløbsbeskrivelsen færdigredigeret 2.5.2025

FORLØBSBESKRIVELSE: Først i forløbet repeterer vi begrebet Messias/Kristus og ser dernæst på, hvordan de første kristne i urmenigheden opfattede Jesus. Vi arbejder med uddrag fra de to første kapitler i Apostlenes Gerninger, hvor helligånden spiller en central rolle. Hererfter rykker vi lidt længere op i historien og ser på, hvordan de forskellige kristne retninger er opstået og hvordan man kan skelne mellem forskellige former for kristendom ud fra en indefra-synsvinkel (ortodoks, katolsk og protestantisk kristendom) og ud fra en udefra-synsvinkel (fundamentalisme vs. modernisme). Vi skal undersøge/repetere forskellen på frelseslæren i den katolske kirke og den protestantiske kirke (Luther). Dernæst skal vi arbejde med forskellen på fundamentalistisk og modernistisk kristendom, med hovedvægten på fundamentalismen, således som den kommer til udtryk hos evangelister i USA og Europa. Vi skal undersøge, hvad der kendertegner karismatisk kristendom og inddrager i den forbindelse Max Webers teori om karismatisk ledelse og rutinisering af karisma. I forløbet laves feltarbejde, som består i interviews med Folkekirkepræster (disse interview laves som selvstændigt gruppearbejde). I forbindelse med feltarbejdet bruges Spradleys metode. Forløbet afrundes med, at vi sammenligner interviewene med Folkekirkepræsterne med hinanden og desuden sammenholder deres kristendomsforståelse med kristendomsforståelsen inden for den karismatiske kristendom.

ANVENDT MATERIALE:

TEMA 1: URKIRKEN & OPFATTELSEN AF KRISTUS OG HELLIGÅNDEN
- Apostlenes Gerninger kapitel 1 vers 1-14 + kap. 2

TEMA 2: KRISTNE HOVEDRETNINGER (INDEFRA SYNSVINKEL) MED FOKUS PÅ PROTESTANTISK (LUTHERS) FRELSESLÆRE VS. KATOLSK FRELSESLÆRE
- Sofie Hyldig Reimick: "De tre hovedretninger i kristendom", Folkeuniversitetet, undervisningsmateriale Reformationen 1517-2017, s. 1-4
- Sofie Hyldig Reimick m.fl.: "Frelse i protestantisk kristendom", Folkeuniversitetet, undervisningsmateriale Reformationen 1517-2017, s. 1
- ”Martin Luther om tro og gerninger", Folkeuniversitetet, undervisningsmateriale Reformationen 1517-2017, s. 2
- "Katolsk syn på frelse", Folkeuniversitetet, undervisningsmateriale Reformationen 1517-2017, s. 2
Kirkens stamtræ, illustration fra artiklen ”Kirketræ: Sådan blev kristendommen til”, Kristendom.dk, 08.08.2017, https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/kirketrae?_ga=2.222895707.1799784587.1643661352-1569588061.1543078915

TEMA 3: KRISTENDOM EFTER OPLYSNINGSTIDEN: FUNDAMENTALISME VS. MODERNISME
- "Kristendom efter oplysningstiden", i: Jens Forman: De kristnes religion, s. 17-29 (herunder idealtyperne fundamentalisme vs. modernisme)
- "De nye evangelister" http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030708062135 (uddrag ca. 30 minutter)
- Tekst 7: Opgør med teismen (Grosbøll), i: Jens Forman: De kristnes religion. s. 142-143
- ” Feltarbejde: Interview med præster”. Selvstændigt feltarbejde med fokus på følgende: Bibelsyn, tro, gudsopfattelse, undere, moral og lov.
- Spradleys metode – feltarbejde, i: Dorthe Thelander Motzfeldt: ”Religion – teori – fænomenologi – metode” (Systime), https://religionb.systime.dk/index.php?id=188

TEMA 4: TEORI OM KARISMATISK KRISTENDOM
- Afsnittet om karismatisk ledelse i "Begrebsnøglen" s. 34-35 + øvelser s. 25
- Max Weber: Om det karismatiske herredømme
- Lukasevangeliet kap. 4
- Matthæusevangelet kap. 5-7
- Rutinisering af karisma” i: Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion – teori og metode (iBog, 2022), systime, c316, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=c316
- Matthæusevangeliet 16,13-19 + et par billeder af disciplen Peter med nøglerne

TEMA 5: HELBREDELSE OG EVANGELIST SOM EKSEMPEL PÅ KARISMATISK KRISTENDOM
- Rikke Gottfredsen: Evangelist - på mission i Danmark
- “Evangelist er en skygge af sig selv”
- "Tungetale, bøn og bibel hos evangelist", Danmark if. Bubber, sæson 1 afsnit med besøg hos evangelist
- ”Good News – Casper Ramsbøl & Daniel Overgaard” (video med Hans Berntsen som udfører helbredelser),, https://www.youtube.com/watch?v=w4L4ts0VZ6E&list=PLjkwzfRWHQVDrYDqV63dfCFxt8r1Cl5lP&index=15&ab_channel=SkywalkMedie
- ”Kognitiv religionsvidenskab”, i: Religionsportalen, p760, https://religion.systime.dk/?id=760
- ”Hans Berntsen” (video), https://www.youtube.com/watch?v=wNPov76rAD4&ab_channel=ReUseArtdk
- Mirakuløs helbredelse - forventninger flytter bjerge blandt karismatiske kristne http://samtidsreligion.au.dk/religion-i-danmark/2013/ep/
- “Det ekstreme Sydafrika. Mirakelpræsten” (dokumentar), DR3, 2015, (på mitCFU) (kort uddrag)
- Oversigtsark: Evangelist, Pinsekirken og karismatisk kristendom (udarbejdet af Anne Grete Dumstrei)
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #6 Projektrapport

Indhold: Udarbejdelse af projektrapporten individuelt eller i grupper.

Materiale:
"Projektrapport", i: Poul Storgaard Mikkelsen: "Religionsportalen", systime, iBog, p1019, https://religion.systime.dk/?id=p1019
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #7 Islam i medierne

Forløbsbeskrivelsen er opdateret den 5.5.2025

Forløbsbeskrivelse: I forløbet vil vi lægge ud med at repetere de vigtigste aspekter af islam (islam i pixiformat) og vi repeterer vi begrebet sharia og idealtyperne. Vi har primært brugt idealtyperne fra bogen "Islam i medierne" (sekulære muslimer, traditionalisme, salafisme, islamisme) Dernæst introduceres diskursanalyse og argumentationsanalyse. Disse analysemetoder bruges ved undersøgelsen af, hvordan følgende emner behandles i danske medier:  
- Islam og spørgsmålet om barmhjertighed
- Islam og terror

Anvendt materiale:
Hvor intet andet er angivet, henviser sidetallet til Preben Brock Jacbosens bog "Islam i medierne", systime, 2017.

METODEN OG ISLAM I PIXIFORMAT
- s. 7-11: "Hvad er islam ifølge danske aviser?"
- s. 12-19: "Metoden"
- s. 27-35: Islams lære i pixiformat (inkl. “Opgave*: Huskesætninger om Islams lære” øverst på s. 35)
- s. 35-51: Islams ansigter. Kategorier inden for islam (inkl. “Opgave*: Muslimen Özlem Cekic” på s. 39; “Opgave*: Er salafismen farlig?” på s. 45)
- Kristian Kliim: "Vil skabe sharia-zoner i Tingbjerg", dr.dk, 18.10.2011, https://www.dr.dk/nyheder/indland/vil-skabe-sharia-zone-i-tingbjerg (læst ekstensivt)
- "Når sharia dømmer" (dokumentar om sharia i Nigeria), mitCFU, DR1, 2009 (uddrag)

ISLAM OG SPØRGSMÅLET OM BARMHJERTIGHED
- s. 52-59: "4.1 Islam og spørgsmålet om barmhjertighed" (inkl. øvelsen “Eftertanke: Et liv der følger faste regler” på s. 54: “Opgave: Kan Koranen med rette kaldes en lovbog”? på s. 56)
- "The Sufi Whirling Dervishes - Istanbul", Turkey, 22. august 2013, https://www.youtube.com/watch?v=hkuimX1bh6g&ab_channel=Davidsbeenhere
- "Hvad gør vi med islam? - med Marie Krarup" (de første 7 minutter af udsendelsen), fra udsendelsesrækken "Gud fader bevares" med Anders Stjernholm), Radio 4, 16.07.2020, https://www.radio4.dk/program/gud-fader-bevares/?gid=2995&title=hvad-gr-vi-med-islam-med-marie-krarup
- "Kvindelige imamer" (minut 2.20-10.24), dr.dk, 14.06.2019, https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer

ISLAM OG TERROR
-  s. 80-93: "4.3 Islam og terror" (inkl. “Opgave*: Hvilk(n) versione(er) af islam vedører terrordiskursen egentlig? på s. 82; ”Opgave***: Begrebet jihad som legitimering af terror” øverst på s. 83; ”Opgaver: Hadith som baggrund for IS” på s. 84-85; ”Opgave**: Handlingen i profetien” på s. 85; ”Opgave: **: Fortolkningen af Koranen” på s. 88;
- Kort læreroplæg om islamisk apokalyptik
- Sura 9 v. 5 & v. 24; Sura 22 v. 78; Sura 25 v. 52; Sura 60 v. 1
- Søren Kraup: ”Geert Wilders på Bornholm”, Jyllands-Posten, 24.06.2015
- Sura 2 v. 256; Sura 5 v. 32; Sura 2 v. 208 i: Ellen Wulff-Pedersen: Koranen i ny dansk oversættelse, Forlaget Vandkunsten, 2006
- Zubair Butt Hussain: ”Kommentar: Islam er udledt af ordet fred”, Jyllands-Posten, 2005
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer