Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Jacob Møbjerg Allerelli
|
Hold
|
2024 2g if (2024 2g if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Metaforløb
Efter modulet “Introduktion til informatik” forventes I blandt andet at kunne
- forklare de fem aspekter af it-systemer (informationssystemer)
- komme med eksempler på it-systemer
- komme med eksempler på områder hvor informatik bliver brugt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation
Efter modulet “Innovation og it-systemer” forventes I blandt andet at kunne
- definere innovation
- redegøre for hvorvidt et konkret it-system kan siges at være innovativt
- redegøre for typen af innovation ved hjælp af 4p-modellen
- redegøre for graden af innovation på inkrementel/radikal innovationsaksen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
It-systemer og menneskers gensidige påvirkning
Efter modulet “It-systemer og mennesker” forventes I blandt andet at kunne
- give forskellige eksempler på it-systemer, som har (har haft) en påvirkning af menneskelig aktivitet.
- benytte en teori til behandling af en case i forbindelse med it-systemer og menneskers gensidige påvirkning.
Efter modulet “Casearbejde” forventes I blandt andet at kunne
- benytte en teori til at gennemarbejde en case i forbindelse med it-systemer og menneskers gensidige påvirkning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Konstruktion af it-systemer
Efter modulet “Udviklingsmodeller” forventes I blandt andet at kunne
- forklare overordnede træk ved de to udviklingsmodeller: vandfaldsmodellen og den iterative og inkrementelle model.
- gøre rede for “iterativ” og “inkrementel” i forbindelse med den iterative og inkrementelle udviklingsmodel.
- anvende den iterative og inkrementelle model på et lille udviklingsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Interaktionsdesign
Efter modulet “Evaluering af interaktion” forventes I blandt andet at kunne
- forklare kort om de centrale elementer i interaktionsdesign (brugeren, grænsefladen, input, output og kontekst)
- gøre rede for heuristisk evaluering (Jakob Nielsens 10 heuristikker)
- udføre en heuristisk evaluering
Efter modulet “Brugercentreret design” forventes I blandt andet at kunne
- forklare om og bestemme stakeholders (til et konkret system)
- forklare om og lave personabeskrivelser (også ved hjælp af generativ kunstig intelligens)
- forklare om og lave user stories
- forklare om og lave scenarios
Efter modulet “Design og prototyper” forventes I blandt andet at kunne
- forklare om Don Normans 6 design principper
- forklare om gestaltlovene
- forklare om farvers anvendelse i design af brugerflader
- forklare om lo-fi og hi-fi prototyper og lave lo-fi papirprototyper
Efter modulet “Brugertest” forventes I blandt andet at kunne
- planlægge og gennemføre en brugertest (tænke-højt-test) af et it-system.
- analysere og rapportere resultater af en brugertest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Systemarkitektur
Efter modulet “Fysisk og logisk opdeling” forventes I blandt andet at kunne
- forklare klient-server modellen
- forklare trelagsarkitekturen
- gøre rede for et it-systems opdeling af de tre logiske lag på klient og server
Efter modulet “Internettet” forventes I blandt andet at kunne
- forklare hvordan internettet er bygget op af klienter, routere, ISP’ere og servere samt hvordan de er forbundne med henblik på kommunikation vha. kobberkabler, fiberkabler og radiobølger.
- forklare hvordan kommunikationen via internettet foregår via DNS, IP-adresser, pakker og routing.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
App Lab
Efter modulet “Præsentationslag i App Lab” forventes I blandt andet at kunne
- forklare om forskellige designelementer i App Labs Design Toolbox
- lave skærme, indsætte designelementer og justere deres egenskaber
- give designelementerne fornuftige navne
Efter modulet “UI Controls” forventes I blandt andet at kunne
- forklare App Lab’s hændelsesbaserede virkemåde
- lave fejlfinding vha. “Debug Console”
- lave onEvents (fx. click), som får appen til at skifte til en anden skærm
- hente data fra input designelementer og skrive data til output designelementer (mest labels)
Efter modulet “Kontrolstrukturer” forventes I blandt andet at kunne
- oversætte et flowchart til kode i App Lab
Modulet "Kontrolstrukturer 2" bringer ikke noget nyt til undervisningsbeskrivelsen.
Efter modulet “Realisering af databasemodel” forventes I blandt andet at kunne
- forklare de datatyper, som App Lab tilbyder i databasen
- oprette tabeller for entiteter med attributter
- manuelt indtaste data i tabellerne.
Efter modulet “Database CRUD” forventes I blandt andet at kunne
- gøre rede for hvordan de tre lag (præsentationslag, logiklag og databaselag) spiller sammen i App Lab.
- benytte databasekodeblokkene for CRUD (Create, Read, Update og Delete) med App Lab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Programmering
Efter modulet “Flowchart og programmering” forventes I blandt andet at kunne
- forklare om flowchart og de fem grundlæggende flowchartfigurer
- forklare om programmeringens kontrolstrukturer: sekvens, forgrening og gentagelse samt variable og funktioner
- oversætte mellem flowcharts og kontrolstrukturer
- lave flowchart for et mindre program
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Data
Efter modulet “Databasemodellering” forventes I blandt andet at kunne
- lave og forklare en konceptuel model af en database, herunder lave domæneanalyse og ER-diagram.
- lave ER-diagrammet visuelt i et værktøj (fx. draw.io)
- lave en logisk model (skemamodel), som viser entiteter, attributter (med datatyper) og relationer.
- lave en (fiktiv) realisering af modellen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Digital billedbehandling
Efter modulet “Billeddigitalisering” forventes I blandt andet at kunne
- forklare kort hvordan et spejlreflekskamera fungerer i forbindelse med at danne et digitalt billede.
- forklare farvemodellen RGB.
- forklare algoritmen som gennemløber alle pixler i et digitalt billede.
- oversætte pixelgennemløbsalgoritmen til App Lab kode (javascript)
- benytte pixelgennemløbsalgoritmen til at lave et billedfilter, som “lægge et filter” på et indlæst billede ved at ændre farveværdierne i pixlerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
IT-sikkerhed
Efter modulet “CIA-modellen og passwords” forventes I blandt andet at kunne
- forklare CIA-modellens tre grundbegreber/principper (Confidentiality/Fortrolighed, Integrity/Integritet og Availability/Tilgængelighed), hvilke trusler der kan være mod de tre og hvordan man kan beskytte sig mod nogle af truslerne.
- analysere en IT-sikkerhedshændelse med henblik på at kunne redegøre for hvilke(t) CIA-princip(per) der er blevet kompromitteret.
Efter modulet “Passwordsikkerhed” forventes I blandt andet at kunne
- forklare hvordan man laver sikre passwords og hvordan sikre passwords spiller sammen med CIA-modellen.
- implementere en passwordstyrkemåler i App Lab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Spiludvikling i Scratch
Efter modulet “Scratch selvstudie 1” forventes I blandt andet at kunne
- finde rundt i Scratch brugergrænseflade (UI)
- forstå sprites og deres kostumer (frames i Piskel) samt indsætte sprites
- forstå og anvende events
- få sprites til at bevæge sig ved tastaturinput/-events
- løkker, forgreninger og variable
- lave baggrund
- tilstande (med brug af variable)
- kollisioner
Efter modulet “Scratch selvstudie 2” forventes I blandt andet at kunne
- forstå og anvende broadcast
- forstå og anvende kloner
- give point
Efter modulet “Spildesign i Scratch” forventes I blandt andet at kunne
- forstå og benytte begreber fra dokumentet “Spildesign i Scratch.pdf”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585773815",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585773815",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585773815"
}