Titel
2
|
Forløb 2: Barndommens betydning
I dette forløb skal vi beskæftige os med, hvordan vi som mennesker udvikler vores følelsesliv og vores personlighed, og hvilke ting i udviklingen, der har betydning for, at vi udvikler os, som vi gør. Da den tidlige barndom er allermest afgørende for, hvordan det kommer til at gå os senere hen, vil der være størst fokus på den.
Vi vil undersøge, hvad det lille barn har brug for af omgivelserne for at sikre en god følelsesmæssig udvikling, og vi vil kigge på betydningen af bl.a. nonverbal kommunikation, omsorg og tilknytning. Ud fra John Bowlby og Mary Ainsworth’ tilknytningsteori vil vi undersøge, hvad tilknytning er, hvordan det lille barn bliver tilknyttet og hvilke forskellige tilknytningsmønstre, der er. Vi vil også komme ind på omsorgssvigt og mønsterbrud.
Derudover vil vi også beskæftige os med arv og miljø og undersøge hvilken rolle gener (herunder temperament) og omgivelser har i forhold til udviklingen af personlighed. Vi vil belyse sammenhængen mellem gener og miljø – epigenese, og i den forbindelse vil tvillingeundersøgelser blive inddraget.
Kernestof:
Larsen, Ole Schultz 2008-2018: Psykologiens Veje, 3. udgave, 1. oplag, Systime:
- Kap. 5 (Medfødte forskelle)
- Kap. 6, s.75-77 (Erikson), 82-84(kritik af faseteorierne og moderne spædbarnsforskning), s.100-106 (tilknytningsteori)
- Kap. 8, s. 117-120 + 123-134 (Separationsreaktioner, forsøg med aber, omsorgssvigt, risiko og og resiliens)
- Kap. 9 s. 149-151 (social indlæringsteori + Bobo-eksperimentet)
- Kap. 10 (Opdragelse, daginstitution mv.)
- Kap. 16, s. 277-280 + 282-289 (psykoanalyse, personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer)
- Hart, Susan (2016): "3.2. Dannelsen af samhørighedsbånd, 3.4 Synkronisering og fælles opmærksomhed, 3.5 Spejlneuroner samt Still-face-eksperimentet i Neuroaffektiv udviklingspsykologi - til gymnasiet, Gyldendal.
- Levander, Martin (2007): "Indre arbejdsmodeller" i Anvendt psykologi, Systime, 5. udgave
- Ravn, Flemming André og Troels Wolf (2015): "Arv og miljø - et biologisk perspektiv" og "Kængurometoden" i Psykologi -fra celle til Selfie, Columbus.
Supplerende stof:
Case: "Lene og Tanja" af Margareta Berg Brodén fra Mor og barn i ingenmandsland, 1996.
Case: "Bob" af Margarat Ribble i Spædbørnsrettigheder, 1943
Artikel: ”Barndommens lange skygger” i Jyllands-Posten, 2000
Artikel: "Ikke alene men ensom" i Samvirke, 2005
Artikel: Børn født under corona-pandemien har sværere ved at begynde i dagpleje, TVMidtvest, 9. apr 2021
Case: "Lasse" af Lise Rasmussen i Opdragelse, Frydenlund, 2001
TV2-dokumentar (2008): Er du mors lille dreng?
Dr2-dokumentar (2004): Tvillinger giver svar --> tag den anden
Dr-dokumentar (2016): Aldrig mere mor
Dokumentar: "Lille menneske - hvad føler jeg" (uddrag)
Procentvis fordeling: 25 (13 moduler)
|