Holdet 2024 2g ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lena Gribsholt Backenhaus
Hold 2024 2g ps (2024 2g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 4: Kan du stole på din hjerne?
Titel 2 Forløb 2: Barndommens betydning
Titel 3 Forløb 3: Det senmoderne liv
Titel 4 Forløb 4: Farlige fællesskaber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 4: Kan du stole på din hjerne?

I forløbet vil vi undersøge på hvilken måde de kognitive processer påvirker vores adfærd, følelser og opfattelse af verden. Vi vil undersøge, hvilke ting, der spiller ind på vidneforklaringer. I den forbindelse vil vi også komme ind på social perception.

I forbindelse med hukommelse vil vi kigge på hukommelsesforskningen og dens resultater. Vi vil undersøge hukommelsesteknikker, hvilke hukommelsessystemer, vi har, og hvor (u)præcis vores hukommelse er. Især vil vi fokusere på falske erindringer.

Vi vil desuden belyse, hvordan mennesket opfatter, tænker, husker og navigerer ud fra kognitive skemaer. Den kognitive diamant vil blive inddraget, og vi vil undersøge, hvordan den kognitive terapi arbejder med negative, automatiske tanker og overbevisninger.

Følgende kognitive processer vil være i fokus: tænkning, hukommelse, opmærksomhed og perception.

Kernestof:
- Teori: Larsen, Ole Schultz, 2008-2011: Psykologiens Veje, 1. udgave, 5. oplag, Systime:
• Kap. 11, s. 165-170, 174-202: Om kognition, hukommelsesforskning, opmærksomhed, perception og hukommelse.
- Teori: Kahneman: Hurtig og langsom tænkning

Supplerende stof:

• Dr- dokumentar: Hjernevask – kan du stole på din hukommelse?

Artikel: "Øjenvidners pålidelighed" af Tim Printy i tidsskriftet Para-nyt , 1. dec. 2001 (2004) fra Skeptica.dk

Artikel: "Her er danskernes fordomme: "Tykke er dovne, og boksere er dumme" i Søndagsavisen.dk, 24.06.2016

Artikel: "Ord der taler til følelser eller forstand" fra Forskningsnyt fra psykologi (2005,4)

Artikel: ”Undersøgelse: Lærere tror, eleverne er mere skoletrætte, end de er” fra Folkeskolen.dk, 27.03.23

Case: Pia (kognitiv terapi)




Procentvis fordeling: 25 (12 moduler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Barndommens betydning

I dette forløb skal vi beskæftige os med, hvordan vi som mennesker udvikler vores følelsesliv og vores personlighed, og hvilke ting i udviklingen, der har betydning for, at vi udvikler os, som vi gør. Da den tidlige barndom er allermest afgørende for, hvordan det kommer til at gå os senere hen, vil der være størst fokus på den.

Vi vil undersøge, hvad det lille barn har brug for af omgivelserne for at sikre en god følelsesmæssig udvikling, og vi vil kigge på betydningen af bl.a. nonverbal kommunikation, omsorg og tilknytning. Ud fra John Bowlby og Mary Ainsworth’ tilknytningsteori vil vi undersøge, hvad tilknytning er, hvordan det lille barn bliver tilknyttet og hvilke forskellige tilknytningsmønstre, der er. Vi vil også komme ind på omsorgssvigt og mønsterbrud.

Derudover vil vi også beskæftige os med arv og miljø og undersøge hvilken rolle gener (herunder temperament) og omgivelser har i forhold til udviklingen af personlighed. Vi vil belyse sammenhængen mellem gener og miljø – epigenese, og i den forbindelse vil tvillingeundersøgelser blive inddraget.

Kernestof:

Larsen, Ole Schultz 2008-2018: Psykologiens Veje, 3. udgave, 1. oplag, Systime:

- Kap. 5 (Medfødte forskelle)
- Kap. 6, s.75-77 (Erikson), 82-84(kritik af faseteorierne og moderne spædbarnsforskning), s.100-106 (tilknytningsteori)
- Kap. 8, s. 117-120 + 123-134 (Separationsreaktioner, forsøg med aber, omsorgssvigt, risiko og og resiliens)
- Kap. 9 s. 149-151 (social indlæringsteori + Bobo-eksperimentet)
- Kap. 10 (Opdragelse, daginstitution mv.)
- Kap. 16, s. 277-280 + 282-289 (psykoanalyse, personlighedsmodellen og forsvarsmekanismer)

- Hart, Susan (2016): "3.2. Dannelsen af samhørighedsbånd, 3.4 Synkronisering og fælles opmærksomhed, 3.5 Spejlneuroner samt Still-face-eksperimentet i Neuroaffektiv udviklingspsykologi - til gymnasiet, Gyldendal.

- Levander, Martin (2007): "Indre arbejdsmodeller" i Anvendt psykologi, Systime, 5. udgave

- Ravn, Flemming André og Troels Wolf (2015): "Arv og miljø - et biologisk perspektiv" og "Kængurometoden" i Psykologi -fra celle til Selfie, Columbus.

Supplerende stof:

Case: "Lene og Tanja" af Margareta Berg Brodén fra Mor og barn i ingenmandsland, 1996.
Case: "Bob" af Margarat Ribble i Spædbørnsrettigheder, 1943
Artikel: ”Barndommens lange skygger” i Jyllands-Posten, 2000
Artikel: "Ikke alene men ensom" i Samvirke, 2005
Artikel: Børn født under corona-pandemien har sværere ved at begynde i dagpleje, TVMidtvest, 9. apr 2021
Case: "Lasse" af Lise Rasmussen i Opdragelse, Frydenlund, 2001
TV2-dokumentar (2008): Er du mors lille dreng?
Dr2-dokumentar (2004): Tvillinger giver svar --> tag den anden
Dr-dokumentar (2016): Aldrig mere mor
Dokumentar: "Lille menneske - hvad føler jeg" (uddrag)


Procentvis fordeling: 25 (13 moduler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Det senmoderne liv

Stress, personlighed og senmodernitet

I dette forløb beskæftiger vi os med tendenser i det senmoderne samfund og de ting, der presser et individ. Vi fokuserer bl.a. på arbejdsforhold – grænseløst arbejde – samt på hvilken rolle mobiltelefonen og sociale medier spiller ift. pres og stress. Desuden vil vi repetere, hvad der styrer vores opmærksomhed og om multitasking er muligt. Derudover vil vi også inddrage Freuds personlighed med fokus på forsvarsmekanismer.

Herudover arbejder vi med Lazarus’ definition på stress, krav-kontrolmodellen, ydre og indre faktorer og Antonovskys teori om AOS.

Desuden vil vi inddrage personlighedspsykologi og undersøgt individuelle forskelle i håndteringen af stress, hvor vi kommer ind på den forsigtige og risikovillige type samt det neurologiske perspektiv om OSN samt coping.

Derudover arbejder vi med mindfulness og flow.

Kernestof:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, Systime, 2008-2018, 3. udgave, 1. oplag:
- Kap. 18 (Personlighedspsykologi)
- Kap. 23 (stress, arbejde og coping)

Supplerende stof:

Artikel: "Stress blandt unge: "Man vil gerne være perfekt" i Lokalavisen.dk
Case: Søren Andersen
Udsendelse: TV2-dok: De stressede danskere
Udsendelse i 4 afsnit (TV2Fyn): "Findes løsningen på stress i naturen?"
Forskningsartikel: "Høje idealer og streng perfektionisme. En farlig cocktail" i Forskningsnyt fra Psykologien
Bobby Zachariae: Det stresskompetente menneske (forkortet)

Procentvisfordeling: 25 (9 moduler)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Farlige fællesskaber

I forløbet vil vi arbejde med, hvordan vi påvirkes af hinanden - særligt når vi er sammen i en gruppe - og hvordan det kan resultere i onde handlinger.

Af psykologiske perspektiver vil socialpsykologien være i fokus, når vi skal undersøge gruppedynamik, men der vil også blive inddraget andre perspektiver til at undersøge, hvordan vi kan blive påvirket af andre til at begå onde handlinger, bl.a. klinisk psykologi, idet vi vil undersøge, hvad der kendetegner psykopater. Derudover vil vi repetere social perception, kulturel psykologi og Banduras sociale indlæringsteori.

Forløbet tager metodisk udgangspunkt i socialpsykologiske eksperimenter, hvor der både vil blive kastet lys over gamle klassikere (af Milgram, Asch og Zimbardo) samt nyere undersøgelser og eksperimenter.

Kernestof:

Teori: Larsen, Ole Schultz, 2008-2018: Psykologiens Veje, 3. udgave, 1. oplag, Systime:
- Kap. 21, s.375-387 + s. 391-403 + s. 411-414 (socialpsykologi)
- Kap. 24 s. 451-452, 462-469, 473-478(Ondskab + Milgram og Zimbardo)

Supplerende stof:

• Artikel: ”Mord i flæng” af Anna Libak i Berlingske Tidende, 8. april 2000
- artikel: I pigernes vold
• Tv2-udsendelse: Menneskedyret (4): I flok
• Dr-dokumentar: ”Krigerne” (1)


Procentvis fordeling: 20 (8 moduler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer