Holdet 2024 2g eø1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Kasper Guldberg Sofienberg Pedersen
Hold 2024 2g eø1 (2024 2g eø1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Virksomhedens omverden og strategi
Titel 2 Forløb#2 Marketing
Titel 3 Forløb#3 Regnskab
Titel 4 Forløb#4 organisation, ledelse og motivation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Virksomhedens omverden og strategi

I dette forløb vil vi beskæftige os med, hvad virksomhedens omverden er for en størrelse, og hvilke grupper der har interesse i en virksomhed.
Vi vil også beskæftige os med,  hvad en strategi er, og hvordan et firma udarbejder den strategi, som firmaet skal ledes efter.
Vi vil kigge på forskellige værktøjer, som et firma kan bruge til at finde styrker, svagheder, muligheder og trusler, og hvordan firmaet ud fra disse kan foretage en SWOT analyse, og ud fra denne udarbejde en strategi.

Vi vil arbejde med følgende begreber/teorier:

Virksomhedsformer.
Ejerformer
Interessent analyser
STEEPLE-analysen.
Konkurrenceformer
Porters five forces.
Porters Generiske strategier Konkurrencestrategier.
Ansoffe vækststrategier.
Boston matricen
Forrretningsplaner/forretningsmodeller (herunder BMC modellen)
CSR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Marketing

I dette forløb vil vi arbejde med Marketing, som er hvordan en virksomhed kan få afsat dets produkter. Vi vil arbejde med, hvordan virksomheden udvælger de rigtigt kundesegmenter og kigge på, hvad kunders købsmotiver for at købe en bestemt vare er.
Vi vil også arbejde med begrebet branding, som i stigende grad for betydning for en virksomhed og dets markedsføring.
Endelig vil vi arbejde med det såkaldte parameter-mix, der omhandler hvordan en virksomhed skal sammensætte forskellige parametre så dets tilbud passer kunderne bedst.

Vi vil kigge på følgende begreber/teorier:
Købsadfærd.
Købs-motiver.
Segmentering.
Branding.
Unique Selling point
De fire P´er:
Product.
Price.
Promotion.
Place.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Regnskab

I dette forløb vil vi arbejde med Virksomhedens regnskab og nøgletal, så vi ved forløbets ende vil være i stand til at analysere virksomheden regnskab og vurdere virksomhedens fremtid. Vi vil arbejde med følgende begreber:

Virksomhedstyper
Interessenter
Årsregnskab - her fokus på omsætning, omkostninger, primær drift og årets resultat samt de to former for resultatopgørelse.
Balancen - her fokus på Aktiver: Anlægsaktiver, omsætningsaktiver, og Passiver: Egenkapital og gæld.
Rentabilitet - afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, gældsrente og egenkapitalens forrentning.
Likviditetsagrad og soliditetsgrad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 organisation, ledelse og motivation

Vi vil i dette forløb kigge på virksomhedens organisation, måde at lede virksomheder på og måder at motivere de ansatte i virksomheden på:
Vi vil arbejde med følgende begreber/teorier:

Organisation:
Hvad er en organisation og hvad er dens formål.
Mintzbergs model.
Organisk og mekanisk struktur.
Valg af organisationsstruktur.
Greiners model.

Ledelse:
De tre ledelsesformer - Autoritær, demokratisk og Lassiez faire.
Køn og ledelse.
Interkulturel ledelse -  Halls teori.

Motivation:
Hvad er motivation?
Ydre og indre motivationsfaktorer
Daniel Pinks motivationsteorier.
Belønningssystemer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer