Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Kasper Guldberg Sofienberg Pedersen
|
Hold
|
2024 2g eø1 (2024 2g eø1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Virksomhedens omverden og strategi
I dette forløb vil vi beskæftige os med, hvad virksomhedens omverden er for en størrelse, og hvilke grupper der har interesse i en virksomhed.
Vi vil også beskæftige os med, hvad en strategi er, og hvordan et firma udarbejder den strategi, som firmaet skal ledes efter.
Vi vil kigge på forskellige værktøjer, som et firma kan bruge til at finde styrker, svagheder, muligheder og trusler, og hvordan firmaet ud fra disse kan foretage en SWOT analyse, og ud fra denne udarbejde en strategi.
Vi vil arbejde med følgende begreber/teorier:
Virksomhedsformer.
Ejerformer
Interessent analyser
STEEPLE-analysen.
Konkurrenceformer
Porters five forces.
Porters Generiske strategier Konkurrencestrategier.
Ansoffe vækststrategier.
Boston matricen
Forrretningsplaner/forretningsmodeller (herunder BMC modellen)
CSR
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal ikke læse noget til dagens modul.
-
Læs siderne 51-54.
-
Ejerformer skema.docx
-
Virksomhedstyper.docx
-
Læs afsnit 2,1, 2.5 & 2.6 i din grundbog til i dag.
-
Strategi 1- Steeple og konkurrenceformer.pptx
-
Afsnit
-
Heding, sofie K. & Jepsen, Marie Louise T.: Luk virksomheden op, Columbus; sider: 74-79
-
Mens du læser, så svar på følgende læsefokusspørgsmål.
-
Strategi 4- Konkurrenceformer og Porters Five Forces.pptx
-
Heding, S. K. og Telling Jepsen, M. L.: Luk virksomheden op! 3. udg., Columbus; sider: 63-67, 77-79, 82-84, 90-93
-
Boston matricen.pptx
-
Reklamer virker bedst i biografen.pdf
-
Opgave til Ansoffs vækstmatrice.docx
-
Opgave Ecco i Rusland.docx
-
Shitstorms.docx
-
Besøg fra erhvervscenteret
-
Vi mødes i fællesområdet udenfor lokale 32, når morgensamlingen er slut.
-
SWOT-analysen.pptx
-
Marketing 1.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Marketing
I dette forløb vil vi arbejde med Marketing, som er hvordan en virksomhed kan få afsat dets produkter. Vi vil arbejde med, hvordan virksomheden udvælger de rigtigt kundesegmenter og kigge på, hvad kunders købsmotiver for at købe en bestemt vare er.
Vi vil også arbejde med begrebet branding, som i stigende grad for betydning for en virksomhed og dets markedsføring.
Endelig vil vi arbejde med det såkaldte parameter-mix, der omhandler hvordan en virksomhed skal sammensætte forskellige parametre så dets tilbud passer kunderne bedst.
Vi vil kigge på følgende begreber/teorier:
Købsadfærd.
Købs-motiver.
Segmentering.
Branding.
Unique Selling point
De fire P´er:
Product.
Price.
Promotion.
Place.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Regnskab
I dette forløb vil vi arbejde med Virksomhedens regnskab og nøgletal, så vi ved forløbets ende vil være i stand til at analysere virksomheden regnskab og vurdere virksomhedens fremtid. Vi vil arbejde med følgende begreber:
Virksomhedstyper
Interessenter
Årsregnskab - her fokus på omsætning, omkostninger, primær drift og årets resultat samt de to former for resultatopgørelse.
Balancen - her fokus på Aktiver: Anlægsaktiver, omsætningsaktiver, og Passiver: Egenkapital og gæld.
Rentabilitet - afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, gældsrente og egenkapitalens forrentning.
Likviditetsagrad og soliditetsgrad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 organisation, ledelse og motivation
Vi vil i dette forløb kigge på virksomhedens organisation, måde at lede virksomheder på og måder at motivere de ansatte i virksomheden på:
Vi vil arbejde med følgende begreber/teorier:
Organisation:
Hvad er en organisation og hvad er dens formål.
Mintzbergs model.
Organisk og mekanisk struktur.
Valg af organisationsstruktur.
Greiners model.
Ledelse:
De tre ledelsesformer - Autoritær, demokratisk og Lassiez faire.
Køn og ledelse.
Interkulturel ledelse - Halls teori.
Motivation:
Hvad er motivation?
Ydre og indre motivationsfaktorer
Daniel Pinks motivationsteorier.
Belønningssystemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs afsnit 5.1, 5.2, 5.3 & 5.4 til timen i dag.
-
Organisationsteori 1.pptx
-
Medbring din grundbog til timen.
-
Organisationsstruktur.pptx
-
Vi starter modulet med at gennemgå opgaven angående valg af organisationsstruktur, som I arbejdede med i slutningen af sidste modul. Hvis man ikke blev færdig, så er det lektier til dagens modul
-
Heding, S. K. og Telling Jepsen, M. L.: Luk virksomheden op! 3. udg., Columbus; sider: 191-194, 206-207, 215-221, 226-228, 237-243
-
Ledelselsesformer.pptx
-
Ledelse og køn.pptx
-
Interkulturel ledelse.pptx
-
Kunsten af handle med Kina.docx
-
Motivation.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585773920",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585773920",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585773920"
}