Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Ask Overgaard Havgaard Kjær
|
Hold
|
2024 2g eø2 (2024 2g eø2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Intro - Innovation og iværksætteri
Mål:
- Forståelse af innovationsbegrebet i erhvervsøkonomi
- Forståelse af problemer med start af virksomhed
- Udarbejdelse af forretningsplan
Kernestof
Kap 1 i Luk virksomheden op (3. udgave)
Website:
http://lvo.forlagetcolumbus.dk/kapitel-1/
www.startvaekst.dk
Video fra dr - de vildeste iværksættere.
Virksomhedsbesøg ved Panorama Middelfart.
Besøg fra Middelfart erhvervscenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Strategi
Kernestof:
Luk virksomheden op: Kap. 2.
Mål:
- Forståelse af strategibegrebet
- Udarbejdelse af strategi
- Forståelse af anvendelsen af forskellige strategityper
Progression:
Fra forståelse af strategibegrebet til anvendelse af strategianalyser
Supplerende stof:
Artikel
Vestfynsk direktør sælger ud... Fyens stift 13 nov 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Marketing
Kernestof: Kap. 3.
Mål:
- Forståelse af købsadfærd
- Kundesegment
- Anvendelse af parametermix
- Forståelse af markedsføringsprincipper
Progression:
Fra forståelse af markedsføringsprincipper til betydningen af markedsføring for virksomheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Regnskab
Kernestof:
Kap 4
Mål:
-Forståelse af opbygning af regnskab og budget
-Forståelse af analyse af virksomhedens økonomi
-At kunne lave en regnskabsanalyse af hovedtal og nøgletal både grafisk og med indekstal.
Progression:
Fra beherskelse af fagtermer til udarbejdelse af regnskabsanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projekt og eksamensstræning
De sidste forløb (organisation, ledelse og motivation) afvikles samtidig med at vi starter projekt.
Til slut gennemfører vi præsentationer af jeres projektvirksomhed.
Derudover arbejder vi med gamle eksamensspørgsmål og læser tilhørende artikler (supplerende stof).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plan
-
Heding, S. K. og Telling Jepsen, M. L.: Luk virksomheden op! 3. udg., Columbus; sider: 151-157, 165-166, 171-194, 197-202, 226-233, 237-243
-
Afslutning på regnskab - obs ingen prøve!
-
Eksamen 2024
-
Start på organisation og ledelse
-
Heding, sofie K. & Jepsen, Marie Louise T.: Luk virksomheden op, Columbus; sider: 202-219, 221-228
-
Afsnit
-
Sidste gang med projekt - næste gang er der fremlæggelser
-
Elev projekter i eø– Google Drev
-
1. runde fremlæggelser
-
2. runde af fremlæggelser
-
Eksamenstræning - plan
-
Vendekort - Regnskab
-
Opsamling - begreber, teorier (endelig 2025).pptx
-
Eksamenstræning - Sidste modul
-
Find mindst 5 spørgsmål vdr. jeres eksamen
-
EØ eksamen 2024
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5 Organisation
Kernestof: Kap 5
Mål:
- Forståelse af samspil mellem organisationsformer og virksomhedstyper
Progression:
Fra forståelse af organisationsprincipper til erkendelse af samspil mellem virksomhedstype og organisationsform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Ledelse og motivation
Kernestof: Kap. 6
Mål:
- Forståelse af lederroller og lederstil, herunder forskellige ledelsesteorier.
- Forståelse af ledelsens betydning for organisationens effektivitet og individets motivation
Stikord:
God ledelse?
Principper for ledelse
Lederens rolle over de sidste 100 år.
Demokratisk, lasseizfair og autoritær ledelse form
Blake og Mouton
Situationsbaseret ledelse
Adizes fire ledertyper
Værdibaseret ledelse
Kontekst - Hofstede
Magt og ledelse - de fem magtbaser
Indre og ydre motivation
Fordele ved at øge medarbejder motivation
X og Y teori
Maslows behovsteori og ERG teori
Hertzbert to-faktor-teori
Adams ligevægtsteori
Pinks motivationsteori
Belønningssystemer
Dokumentar/underholdning om ledelse - "Cheferne" dr.dk 8/1 2025 (afsnit 6)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585774002",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585774002",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585774002"
}