Holdet 2024 2h Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Thore Daugaard Lundsteen
Hold 2024 2h Bi (2h Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Havet som økosystem
Titel 2 Vira og immunforsvaret
Titel 3 Fysiologi
Titel 4 Hormonsystemet
Titel 5 Nervesystemet
Titel 6 Genetik og genteknologi
Titel 7 Evolution
Titel 8 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Havet som økosystem

Forløbet Havet som økosystem har fungeret som økologi-forløbet på B-niveau og har beskæftiget sig med, hvordan livet i havet, især med fokus på farvandene omkring Danmark, udspiller sig og hvordan økosystemet påvirkes af mange forskellige faktorer.

Eleverne har været omkring begreber og emner som: økosystemets opbygning i havet, abiotiske og biotiske faktorer, fotosyntese, respiration, primærproducenter, konsumenter, græsnings- og nedbryderfødekæder, fødenet, autotrof, heterotrof, vækst, begrænsende faktorer, NPP, BPP, R, energistrømme, kulstofkredsløbet, kvælstofkredsløbet, fosforkredsløbet, biodiversitet, saltholdighed, iltsvind, springlag (temp. og salt) liglagen, eutrofiering, ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation, kvælstoffiksering.

Materialer:
Opdag Havet (udg. 2019), s. 6-21, 23-27, 60-65, 67-71.

Øvelser:
- Biotopundersøgelse.
- Iltmåling i lys- og mørkeflasker ved marinaen.
- Måling af primærproduktion (iltmetode m. lys- og mørkeflaske)
- Springlagsøvelse
- Demoforsøg: "Påvirker forsuring havdyr?", "Hvorfor skifter BTB farve?",
- Mikroskopi af planktonprøve fra Middelfart Marina.

Ekskursioner:
- Snorkling v. Middelfart Marina.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vira og immunforsvaret

Forløbet Vira og immunforsvaret har beskæftiget sig med, hvordan immunforsvaret er opbygget og dets mange funktioner som værn mod udefrakommende organismer. I forløbet er også viras opbygning formering blevet gennemgået.

Eleverne har været omkring begreber og emner som: immunforsvarets opbygning og funktion, de forskellige immunforsvarsceller, lymfesystemet og dertilhørende mindre organer, antistoffer, antigener, det specifikke og uspecifikke forsvar, infektion og respons herpå, immunforsvaret og vira, viras opbygning, funktion og formering.

Materialer:
- Yubio A (udg. 2021), s. 68-71 (afsnit 1.4, Vira).
- Biologibogen (rev. udgave), s. 90-92, 166-174 (ikke s. 173a og 173b)

Øvelser:
- Smittespredningsforsøg.

Videoer:
DR.dk, Døden tager de unge: https://www.dr.dk/drtv/program/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234
Youtube.com, Immune Cells Eating Bacteria (Phagocytosis)https://www.youtube.com/watch?v=iZYLeIJwe4w&ab_channel=HashemAl-Ghaili
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fysiologi

Forløbet Fysiologi har beskæftiget sig med, hvordan kroppens lunger, hjerte og muskler arbejder i hvile og arbejde. Desuden er der også blevet kigget på blodets sammensætning og dets funktion i forbindelse med transport af ilt og kuldioxid. En oversigt og gennemgå over kroppens organsystemer er der i dette forløb også blevet arbejdet med.

Eleverne har i dette forløb arbejdet med begreber og emner som: blodets bestanddele, musklers funktion og opbygning, åndedrætssystemet, lungeventilation, hjertet, diastole, systole, det store og lille kredsløb, kredsløbsproblemer, gasudveksling mellem lunger og blod samt blod og celler, kroppen i hvile og under arbejde, mælkesyregæring, hvilestofskifte, energiforbrug, motion, hæmatokritværdi, blodtryk, puls.

Materialer:
- Biologibogen (rev. udg.), s. 92-101, 118-119.

Øvelser:
- Kyllingedissektion for at observere musklers bevægelighed
- Måling af hæmatokritværdi
- Mikroskopi af muskelfibre.
- Dissektion af lunger og hjerte fra gris.
- Cykeltest

Video/Film:
- CFU.dk, "Mennesket - Den perfekte løber". https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Mennesket%20-%20den%20perfekte%20l%C3%B8ber&orderby=title&SearchID=6e18305a-584a-4e01-9b2e-809e9b8e3b7b&index=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hormonsystemet

Forløbet Hormonsystemet har fungeret som indgang til, hvordan hormoner har en vigtig funktion for kroppens mange funktioner og har især beskæftiget sig med blodsukkerreguleringen, men har også arbejdet tværfagligt med faget Psykologi omkring stress og de hormoner som er i spil her.

Eleverne har i dette forløb beskæftiget sig med begreber og emner som: Hormonsystemets opbygning, virkemåde og forskellige funktioner, homeostase, hormonregulering, målcelle, endokrine kirtler, forskellige typer af hormoner, blodsukkerregulering, sukkersyge, sult og mæthed, stress, spiseforstyrrelser og BMI.

Materialer
- Biologibogen (rev. udg.), s. 102-107, 114-122.

Øvelser:
- Blodsukkerforsøg.

Ekskursion:
- BED - en overset spiseforstyrrelse (foredrag i Kolding arrangeret af PsykInfo). Udflugten har været i samarbejde med fagpakkens andet fag Psykologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodsukkerforsøg 16-01-2025
Videoaflevering af hormonsystemet 22-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nervesystemet

Forløbet Nervesystemet har arbejdet med, hvordan nervesystemet er opbygget og dets virkemåde. Desuden er nervesystemet blevet koblet til et lille projektforløb omkring euforiserende stoffer.

Eleverne har i dette forløb fået viden om begreber og emner som f.eks.: nervecellens opbygning, nervesystemets generelle opbygning i CNS og PNS, receptorer, transmitterstoffer, synapsespalte, nikotin samt forskellige typer af rusmidler og disses virkemåde på kroppen, en nerveimpuls, hæmmende og fremmende nerver.

Materialer:
- Biologibogen (rev. udg.), s. 108-114, 122-128.

Øvelser
- Nerveledningshastighed.
- Sanseøvelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nervecellen, indtale 19-01-2025
Nerveledningshastighed 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Genetik og genteknologi

Forløbet Genetik og genteknologi har gennemgået de fundamentale genetiske nedarvningsprincipper og hvordan vi bliver til dem vi er - hvor både genetikken og miljøet spiller ind. Vi har kigget på mutationer og hvordan det kan lede til f.eks. sygdomme, men også øget overlevelseschance. Derudover har eleverne arbejdet med genteknologi og hvordan det at ændre eller indsætte gener kan have stor indvirkning på vores måde at leve på. Eleverne har i starten af dette forløb desuden gennemgået den pro- og eukaryote celle som repetition.

Eleverne har i forløbet arbejdet med begreber og emner som: Grundlæggende genetiske begreber, nedarvningsprincippet, 1-gensnedarvning, 2-gensnedarvning, proteinsyntesen mutationer i DNA og på kromosomer, almindelig celledeling, kønscelledeling, cellens livscyklus, gensplejsning, kloning, resistens.


Materiale:
- Biologibogen (rev. udg.), s. 182-224 (ikke s. 223a og 223b), 227-229,.

Øvelser:
- 2-gensnedarvning for majs.

Videoer/Film:
DR.dk, "Hvad skal jeg dø af? Når generne sladrer": https://www.dr.dk/drtv/program/hvad-skal-jeg-doe-af_143202
Youtube.com, About Lulu and Nana: Twin Girls Born Healthy After Gene Surgery As Single-Cell Embryos: https://www.youtube.com/watch?v=th0vnOmFltc&t=1s&ab_channel=TheHeLab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evolution

Forløbet Evolution har beskæftiget sig med, hvordan vi gennem evolutionen har tilpasset os miljøet og på den måde udviklet os i mange forskellige retninger.

Eleverne har i dette forløb arbejdet med begreber og emner som: naturlig, seksuel evolution, Darwins finker, tilpasninger, biologisk variation, og evolutionsteoretikere.

Materialer:
- Yubio A (udg. 2024): s. 1161-1176
- Biologibogen (rev. udg.): 230-234
- DR.dk, "Astronomer har fundet 'hidtil stærkeste bevis' på biologisk liv uden for vores solsystem": https://www.dr.dk/nyheder/viden/astronomer-har-fundet-hidtil-staerkeste-bevis-paa-biologisk-liv-uden-vores-solsystem

Øvelser:
- Slægtsskab og stamtræer
- Ur-dyret
- Evolution m. søm og skruer.

Videoer/Film:
- Youtube.com, Universe Size Comparison | Cosmic Eye (Original HD), https://www.youtube.com/watch?v=8Are9dDbW24&ab_channel=Scientificus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer