Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Thore Daugaard Lundsteen
|
Hold
|
2024 2h Bi (2h Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Havet som økosystem
Forløbet Havet som økosystem har fungeret som økologi-forløbet på B-niveau og har beskæftiget sig med, hvordan livet i havet, især med fokus på farvandene omkring Danmark, udspiller sig og hvordan økosystemet påvirkes af mange forskellige faktorer.
Eleverne har været omkring begreber og emner som: økosystemets opbygning i havet, abiotiske og biotiske faktorer, fotosyntese, respiration, primærproducenter, konsumenter, græsnings- og nedbryderfødekæder, fødenet, autotrof, heterotrof, vækst, begrænsende faktorer, NPP, BPP, R, energistrømme, kulstofkredsløbet, kvælstofkredsløbet, fosforkredsløbet, biodiversitet, saltholdighed, iltsvind, springlag (temp. og salt) liglagen, eutrofiering, ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation, kvælstoffiksering.
Materialer:
Opdag Havet (udg. 2019), s. 6-21, 23-27, 60-65, 67-71.
Øvelser:
- Biotopundersøgelse.
- Iltmåling i lys- og mørkeflasker ved marinaen.
- Måling af primærproduktion (iltmetode m. lys- og mørkeflaske)
- Springlagsøvelse
- Demoforsøg: "Påvirker forsuring havdyr?", "Hvorfor skifter BTB farve?",
- Mikroskopi af planktonprøve fra Middelfart Marina.
Ekskursioner:
- Snorkling v. Middelfart Marina.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vira og immunforsvaret
Forløbet Vira og immunforsvaret har beskæftiget sig med, hvordan immunforsvaret er opbygget og dets mange funktioner som værn mod udefrakommende organismer. I forløbet er også viras opbygning formering blevet gennemgået.
Eleverne har været omkring begreber og emner som: immunforsvarets opbygning og funktion, de forskellige immunforsvarsceller, lymfesystemet og dertilhørende mindre organer, antistoffer, antigener, det specifikke og uspecifikke forsvar, infektion og respons herpå, immunforsvaret og vira, viras opbygning, funktion og formering.
Materialer:
- Yubio A (udg. 2021), s. 68-71 (afsnit 1.4, Vira).
- Biologibogen (rev. udgave), s. 90-92, 166-174 (ikke s. 173a og 173b)
Øvelser:
- Smittespredningsforsøg.
Videoer:
DR.dk, Døden tager de unge: https://www.dr.dk/drtv/program/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234
Youtube.com, Immune Cells Eating Bacteria (Phagocytosis)https://www.youtube.com/watch?v=iZYLeIJwe4w&ab_channel=HashemAl-Ghaili
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi
Forløbet Fysiologi har beskæftiget sig med, hvordan kroppens lunger, hjerte og muskler arbejder i hvile og arbejde. Desuden er der også blevet kigget på blodets sammensætning og dets funktion i forbindelse med transport af ilt og kuldioxid. En oversigt og gennemgå over kroppens organsystemer er der i dette forløb også blevet arbejdet med.
Eleverne har i dette forløb arbejdet med begreber og emner som: blodets bestanddele, musklers funktion og opbygning, åndedrætssystemet, lungeventilation, hjertet, diastole, systole, det store og lille kredsløb, kredsløbsproblemer, gasudveksling mellem lunger og blod samt blod og celler, kroppen i hvile og under arbejde, mælkesyregæring, hvilestofskifte, energiforbrug, motion, hæmatokritværdi, blodtryk, puls.
Materialer:
- Biologibogen (rev. udg.), s. 92-101, 118-119.
Øvelser:
- Kyllingedissektion for at observere musklers bevægelighed
- Måling af hæmatokritværdi
- Mikroskopi af muskelfibre.
- Dissektion af lunger og hjerte fra gris.
- Cykeltest
Video/Film:
- CFU.dk, "Mennesket - Den perfekte løber". https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Mennesket%20-%20den%20perfekte%20l%C3%B8ber&orderby=title&SearchID=6e18305a-584a-4e01-9b2e-809e9b8e3b7b&index=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hormonsystemet
Forløbet Hormonsystemet har fungeret som indgang til, hvordan hormoner har en vigtig funktion for kroppens mange funktioner og har især beskæftiget sig med blodsukkerreguleringen, men har også arbejdet tværfagligt med faget Psykologi omkring stress og de hormoner som er i spil her.
Eleverne har i dette forløb beskæftiget sig med begreber og emner som: Hormonsystemets opbygning, virkemåde og forskellige funktioner, homeostase, hormonregulering, målcelle, endokrine kirtler, forskellige typer af hormoner, blodsukkerregulering, sukkersyge, sult og mæthed, stress, spiseforstyrrelser og BMI.
Materialer
- Biologibogen (rev. udg.), s. 102-107, 114-122.
Øvelser:
- Blodsukkerforsøg.
Ekskursion:
- BED - en overset spiseforstyrrelse (foredrag i Kolding arrangeret af PsykInfo). Udflugten har været i samarbejde med fagpakkens andet fag Psykologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukkerforsøg
|
16-01-2025
|
Videoaflevering af hormonsystemet
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nervesystemet
Forløbet Nervesystemet har arbejdet med, hvordan nervesystemet er opbygget og dets virkemåde. Desuden er nervesystemet blevet koblet til et lille projektforløb omkring euforiserende stoffer.
Eleverne har i dette forløb fået viden om begreber og emner som f.eks.: nervecellens opbygning, nervesystemets generelle opbygning i CNS og PNS, receptorer, transmitterstoffer, synapsespalte, nikotin samt forskellige typer af rusmidler og disses virkemåde på kroppen, en nerveimpuls, hæmmende og fremmende nerver.
Materialer:
- Biologibogen (rev. udg.), s. 108-114, 122-128.
Øvelser
- Nerveledningshastighed.
- Sanseøvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nervecellen, indtale
|
19-01-2025
|
Nerveledningshastighed
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik og genteknologi
Forløbet Genetik og genteknologi har gennemgået de fundamentale genetiske nedarvningsprincipper og hvordan vi bliver til dem vi er - hvor både genetikken og miljøet spiller ind. Vi har kigget på mutationer og hvordan det kan lede til f.eks. sygdomme, men også øget overlevelseschance. Derudover har eleverne arbejdet med genteknologi og hvordan det at ændre eller indsætte gener kan have stor indvirkning på vores måde at leve på. Eleverne har i starten af dette forløb desuden gennemgået den pro- og eukaryote celle som repetition.
Eleverne har i forløbet arbejdet med begreber og emner som: Grundlæggende genetiske begreber, nedarvningsprincippet, 1-gensnedarvning, 2-gensnedarvning, proteinsyntesen mutationer i DNA og på kromosomer, almindelig celledeling, kønscelledeling, cellens livscyklus, gensplejsning, kloning, resistens.
Materiale:
- Biologibogen (rev. udg.), s. 182-224 (ikke s. 223a og 223b), 227-229,.
Øvelser:
- 2-gensnedarvning for majs.
Videoer/Film:
DR.dk, "Hvad skal jeg dø af? Når generne sladrer": https://www.dr.dk/drtv/program/hvad-skal-jeg-doe-af_143202
Youtube.com, About Lulu and Nana: Twin Girls Born Healthy After Gene Surgery As Single-Cell Embryos: https://www.youtube.com/watch?v=th0vnOmFltc&t=1s&ab_channel=TheHeLab
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hansen, Hestbech m.fl.: Biologibogen, rev. udgave, Systime; sider: 182-192, 198-204, 211-216, 218-221
-
Arbejdsark Celledifferentiering og cellecyklus, s. 193-197.docx
-
Genetikopgaver_samlet.docx
-
Øvelsesvejledning, I Gregor Mendels fodspor. Forsøget To-gens nedarvning.docx
-
Arbejdsark, s. 216-218.docx
-
Proteinsyntesen
-
Arbejdsark, Biologibogen s. 221-224 Gensplejsning.docx
-
Opgaver til mutationer.docx
-
Udvalgte_gener_på_kromosomer.JPG
-
Arbejdsspørgsmål, 198-204 Biologibogen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585829639",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585829639",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585829639"
}