Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Mads Bøndergaard Kobbersmed
|
Hold
|
2024 sa/mg5 (mg5 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Er der ligestilling mellem kønnene i Danmark?
Er der ligestilling mellem kønnene i Danmark?
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er en evig aktuel tematik og konflikt, som strækker sig langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Og det er lige, hvad vi vil gøre i dette grundforløb til samfundsfag C-niveau. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres I for de tre centrale fagområder inden for samfundsfaget. I skal arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende jeres viden om samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Faglige mål der berøres i grundforløbet ”Er der ligestilling mellem kønnene i Danmark?”
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materialer som indgår i grundforløbet ”Er der ligestilling mellem kønnene i
Danmark?””:
- ”Luk Samfundet Op! 4.udgave”, af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus
2021, s.10-13 og s. 17-24, s.29-37, s. 100-106, s. 167-172
- Introduktionsvideo til Judith Butlers teori om kønnet som socialt konstrueret, https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc
- Udvalgte instruktionsvideoer og videoer med politikere fra www.luksamfundetop.dk
- FN’s 17 verdensmål - fokus er på verdensmål nr. 5 https://www.verdensmaalene.dk/maal/5
- Globalis’ ”Ligestilling - Indeks for skævfordeling mellem køn”
https://www.globalis.dk/Statistik/gii-likestilling
- Udvalgte statistikker fra Danmarks Statistik vedr. køn og beskæftigelse, indkomst, tryghed,
familie, demokrati & ledelse osv. www.dst.dk
- ”Kvindernes dom: Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet” af Maria Jeppesen,
18.10.2016.
https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
- ”Traditionelle kønsroller kendetegner stadig unges studievalg” af Rasmus Fahrendorff,
Kristeligt Dagblad d.31.7.2019.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/traditionelle-koensroller-kendetegner-stadigunges-studievalg
- DR2 Debatten ”Lige løn lige køn” fra 2020.
- ”Mandlige lønmodtagere: Vi har masser af ligestilling”, af Majbritt Berlau 8.3.2019,
Fagbevægelsens Hovedorganisation
https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
- ”Kvinder er fortsat en underskudsforretning for statskassen” af Torben K. Andersen,
MandagMorgen d.26.4.2020.
- https://www.mm.dk/artikel/kvinder-er-fortsat-en-underskudsforretning-for-statskassen
- ”De Riges By - huslejen i København tonser i vejret” af Mattias Sommer mfl. 28.10.2019.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/de-riges-huslejen-i-koebenhavn-tonser-i-vejret
- ”Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer ”historisk” forskelligt”, af Daniel Bue
Lauritzen, Altinget, 6.9.2019.
https://www.altinget.dk/artikel/koensforskellene-vokser-maend-og-kvinder-stemmerhistorisk-forskelligt?fbclid=IwAR0w5tt3Kuxpo1HtQCDWHfpKdMJwbHtyMmhQtOh1iEj2MwAgModEysK6GY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66342970554",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66342970554",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66342970554"
}