Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jacob Møbjerg Allerelli
|
Hold
|
2024 Ma/mg1 (mg1 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende matematik
Efter modulet “Introduktion til matematik” forventes I blandt andet at kunne
- forklare og benytte regnearternes hierarki
- forklare og benytte regler for regning med tal og parenteser
Efter modulet “Ligningsløsning” forventes I blandt andet at kunne
- forklare hvad en ligning er
- gøre prøve (om et tal er løsning til ligning)
- gætte løsninger til ligninger og forklare ulemper ved metoden
- løse en (evt. skjult) førstegradsligning vha. regler for ligningsløsning
Efter modulet “Variable” forventes I blandt andet at kunne
- forklare hvad en variabel er og hvad en uafhægig og afhængig variabel er
- kunne afsætte og aflæse punkter i et koordinatsystem
- kunne afbilde sammenhørende værdier af en uafhængig og en afhængig variabel for et konkret eksempel i et koordinatsystem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
Efter modulet “Introduktion til matematik” forventes I blandt andet at kunne
- forklare de fire repræsentationsformer (for lineære funktioner)
- definere den lineære funktion (ved dens regneforskrift)
- tegne grafen for lineære funktioner (som skitse i hånden og vha. GeoGebra)
- Aflæse a og b af grafen for en lineær funktion.
Efter modulet “Beregning af a og b” forventes I blandt andet at kunne
- benytte to-punktsformlerne for lineære funktioner til at beregne a og b i forskriften for den lineære funktion
Efter modulet “Sproglig formulering” forventes I blandt andet at kunne
- fortolke konstanterne a og b i en lineær model i kontekst
- opskrive en lineær model givet en sproglig beskrivelse
- opskrive en lineær model givet grafen derfor
Efter modulet “Skriftlig fremstilling” forventes I blandt andet at kunne
- benytte dokumentet tjeklisten til skriftlig besvarelse af matematiske opgaver
- finde mangler i andres besvarelser af skriftlige opgaver
Efter modulet “Legomodellering” forventes I blandt andet at kunne
- indtegne punkter i et koordinatsystem (i hånden)
- indtegne bedste rette linje efter indtegnede punkter (i hånden)
- aflæse punkter på linjen
- bestemme a og b i forskriften for den rette linje
Efter modulet “Mindste kvadraters metode” forventes I blandt andet at kunne
- beregne residualer
- beregne kvadratsum (summen af kvadrerede fejl - SSE)
- tegne et residualplot
- vurdere anvendelighed af model (ud fra residualplottet)
Efter modulet “Lineær regression i GG” forventes I blandt andet at kunne
- bestemme en model ved at udføre lineær regression i GeoGebra (GG).
- lave residualplot i GG.
- vurdere kvaliteten/anvendeligheden af den valgte model ved at vurdere residualers størrelse og systematik.
Efter modulet “Modellering med regression” forventes I blandt andet at kunne
- forklare den simple version modelleringsprocessen
- anvende modelleringsprocessen til at svare på en problemstilling ved hjælp af lineær regression ud fra data.
- være kritisk overfor svaret på problemstillingen (og de antagelser der ligger til grund for modelleringsprocessen).
Modulet “Opsamling og regnemodul” bidrager ikke yderligere til undervisningsbeskrivelsen
Modulet “Klargøring til screening” bidrager ikke yderligere til undervisningsbeskrivelsen
Efter modulet “To ligninger med to ubekendte” forventes I blandt andet at kunne
- opstille to ligninger med to ubekendte fra en tekst
- løse to ligninger med to ubekendte vha. grafisk ligningsløsning
- løse to ligninger med to ubekendte vha. substitutionsmetoden
Efter modulet “Ligefrem proportionalitet” forventes I blandt andet at kunne
- definere ligefrem proportionalitet og proportionalitetsfaktoren.
- bestemme proportionalitetsfaktoren ud fra forskrift og tabelrepræsentation.
- omskrive ligefrem proportionalitet mellem forskellige repræsentationsformer.
Efter modulet “Beviser i matematik” forventes I blandt andet at kunne
- forklare hvad en matematisk sætning er (inkl. forudsætninger og påstande)
- forklare strukturen i et bevis for en typisk “hvis så” sætning.
- bevise simple sætninger om lineære funktioner.
Efter modulet “Bevis på video” forventes I blandt andet at kunne
- optage en video hvori et bevis for en sætning gives.
Efter modulet “Feedback og tangenter” forventes I blandt andet at kunne
- indtegne en tangent til grafen for en funktion i et punkt i hånden
- bestemme hældningen af en tangent tegnet i hånden ved at aflæse to punkter på tangenten
- fortolke tangentens hældning i en konkret kontekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66343060425",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66343060425",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66343060425"
}