Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Jette Refstrup Thomasen
|
Hold
|
2024 ma/1p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.1 Grundlæggende matematik
I dette forløb arbejdes med grundlæggende matematiske begreber og regneværktøjer. Forløbet omhandler:
- Regningsarternes hierarki
- Parentesregneregler
- Simpel reduktion af matematiske udtryk
- Simpel ligningsløsning
Kernestof, som er gennemgået:
- Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation.
- Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1.2 Lineære funktioner
I dette forløb er der arbejdet med lineære funktioner, hvor følgende er gennemgået:
- Repetition af koordinatsystemet
- Introduktion til de fire repræsentationsformer
- Definition af regneforskriften for en lineær funktion
- Egenskaberne ved den lineære funktioner; herunder betydningen af hældningskoefficienten a og konstantleddet b
- Topunktsformlen til beregning af hældningskoefficienten samt formlen til beregning af konstantleddet er introduceret og bevist
- Punktplot samt lineær regression er introduceret
- Graftegning samt modellering er introduceret
Kernestof, som er gennemgået:
- Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner ... samt grundtræk af deres grafiske forløb. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner ..., herunder anvendelse af regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1.3 Deskriptiv statistik
Dette forløb omhandler statistik; herunder ugrupperede og grupperede observationssæt.
Følgende er gennemgået ved ugrupperede observationssæt:
- Bestemmelse af hyppighed og kumuleret hyppighed
- Bestemmelse af frekvens og kumuleret frekvens
- Bestemmelse af middelværdi og typetal
- Bestemmelse af mindste værdi, største værdi og variationsbredde
- Bestemmelse af median, første kvartil og tredje kvartil vha. tællemetoden
- Bestemmelse af kvartilbredde, kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Indtegning af søjlediagram og boksplot
- Tolkning af boksplot i forhold til sammenligning af boksplot, outliers samt højre-, venstreskæv fordeling
Følgende er gennemgået ved grupperet observationssæt:
- Bestemmelse af intervalhyppighed og kumuleret intervalhyppighed
- Bestemmelse af intervalfrekvens og kumuleret intervalfrekvens
- Bestemmelse af middelværdi og intervaltypetal
- Bestemmelse af median, kvartiler og fraktiler
- Indtegning af histogram og sumkurve
Kernestof, som er gennemgået:
- Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1.4 Geometri og trigonometri
i dette forløb er arbejdet med geometri og trigonometri og der er arbejdet med følgende:
- Repetition af det grundlæggende om trekanter
- Ensvinklede trekanter; herunder at forholdet mellem ensliggende sider i ensvinklede trekanter er konstant og begrebet skalafaktor
- Repetition af begreberne for en retvinklet trekant
- Pythagoras´ læresætning og anvendelsen heraf
- Introduktion af enhedscirklen og definition af cosinus, sinus og tangens i enhedscirklen
- Definition af cosinus, sinus og tangens i retvinklede trekanter samt bevis herfor
- Løsningen af simple trigonometriske ligninger vha. aflæsning og CAS
- Konstruktion af trekanter i Geogebra
- Cosinus- og sinusrelationerne i vilkårlige trekanter samt arealberegninger i vilkårlige trekanter
Som supplerende stof er følgende gennemgået:
- Cosinus- og sinusrelationerne i vilkårlige trekanter
Kernestof gennemgået:
̶ Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1.5 Procent og rentesregning
Dette forløb omhandler procent- og rentesregning, hvor absolut og relativ tilvækst ligeledes introduceres.
I dette forløb er følgende gennemarbejdet:
- Procentregning, hvordan man lægger procenter til og trækker procenter fra
- Beregning af den procentvise andel
- Beregning af hhv. absolut og relativ tilvækst
- Fremskrivningsfaktoren og vækstraten er introduceret
- Renteformlen er introduceret
Kernestof:
- Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
1.6 Sandsynlighedsregning
I dette forløb har eleverne arbejdet med sandsynlighedsregning og kombinatorik.
Eleverne har arbejdet med følgende:
- Tællemetoderne; multiplikationsprincippet og additionsprincippet.
- Definitionen på kombination og formler til bestemmelse af antallet af kombinationer
- Sammenhængen mellem binomialkoefficienter og Pascals trekant
- Definitionen på et matematisk sandsynlighedsfelt og et symmetrisk sandsynlighedsfelt
- Definitionen på a priori og frekventielle sandsynligheder
Kernestof:
- Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1.7 Eksponentielle funktioner
I dette forløb gennemgås eksponentielle funktioner og funktionernes karakteristiske egenskaber.
I forløbet er følgende gennemarbejdet:
- Forskriften for den eksponentielle funktion
- Grafens forløb samt monotoniforhold
- Begyndelsespunktet b og fremskrivningsfaktoren a´s betydning for grafens forløb
- Formlerne til beregning af a og b ud fra to punkter
- Sammenhængen mellem fremskrivningsfaktoren a og vækstraten r
- Aflæsning af fordoblingskonstanten og halveringskonstanten på en graf
- Formlerne til beregning af fordoblingskonstanten og halveringskonstanten
- Eksponentiel regression vha. Geogebra herunder modellering
Kernestof;
- ... Karakteristiske egenskaber ved ... eksponentialfunktioner samt grundtræk
af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af ... eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
1.8 Privatøkonomi
Dette forløb er supplerende stof.
I dette forløb introduceres definitionen på annuitet; herunder annuitetsopsparing og annuitetslån. Derudover er der set på opbygningen af privatøkonomi - budgetlægning.
I dette forløb er følgende gennemarbejdet:
- Formlen til beregning af slutværdien ved en annuitetsopsparing
- Isolering og beregning af terminsindbetaling, terminer og renten i ovenstående formel vha. Wordmat
- Tabel til beregning af opsparingen i Excel
- Formlen til beregning af ydelsen ved et annuitetslån
- Isolering og beregning af hovedstol, rente og terming i ovenstående formel vha. Wordmat
- Amortisationstabel i Excel
- Opstilling af privatøkonom med lønkonto, budgetkonto og opsparingskonto
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
1.9 Mundtlig fremstilling
I dette forløb arbejdes med mundtlig fremstilling og forberedelse til den mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66343091044",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66343091044",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66343091044"
}