Holdet 2024 re/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne Grete Dumstrei
Hold 2024 re/2a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Senmoderne Asatro
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

Forløbsbeskrivelse færdigredigeret 10/9-2024

FORLØBSBESKRIVELSE:
Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.

#1 HVOR HAR I OPLEVET RELIGION?
Faglige mål:
- arbejde med egen forforståelse af religion og religionsfaget
- kende og anvende begreberne udefra synsvinkel og indefra synsvinkel
- kende religionsfagets genstandsområde

Materiale:
- Øvelse lavet af Dorte Ziggy Thelander, Vestegnen HF & VUC, i samarbejde med CFU, 2023

#2 HVAD ER RELIGION?
Faglige mål:
- kunne indgå i en diskussion om, hvad fænomenet “religion” dækker over.
- kende betydningen af ordet “definition” og vide, hvorfor det er vigtigt at definere, hvad “religion” er.
- kende mindst én anerkendt religionsdefinition og kunne anvende definitionen.

Materiale:
- Opskrift på religion (øvelse)
- The Church of Maradona (video), https://www.youtube.com/watch?v=S27N9_qW4ME
- Ninian Smarts syv dimensioner, i: "Grundbogen til religion C" s. 267-268
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Senmoderne Asatro

Forløbsbeskrivelse færdiggjort 1.11.2024

KENDETEGN VED ASATROEN I DAG
Indhold og centrale fagbegreber: Undersøgelse af hjemmesiden for Forn Sidr ud fra Ninian Smarts religionsmodel. Kendetegn ved Harreskovens blótgilde og i den forbindelse begreberne gudsopfattelser, animisme, polyteisme, neopaganisme, shamanisme, synkretisme, asatroens skrifter, asatroens etik.

Materiale:
- Forn Sidrs hjemmeside, https://www.fornsidr.dk/
- ”Harreskovens Blótgilde”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 16-28 (emner: Blótgildes opståen og kendetegn ved de asatroendes tro og etik)
- ”Hedningen, heksen og hyldemor. Fucking underligt”, episode 1, DRTV, 2022, https://www.dr.dk/drtv/se/hedningen-heksen-og-hyldemor_-fucking-underligt_324106

MYTOLOGI
Indhold og centrale fagbegreber: Fænomenet myte, forskellige typer af myter samt teorier om myter og myters funktion. De vigtigste guder og jætter i den nordiske mytologi, verdensbilledes i den nordiske mytologi, kaos vs. Kosmos

Materiale:
- Oversigt over guderne og jætterne og vikingernes verdensbillede (lavet af Anne Grete Dumstrei)
- Fænomenet ”myte”, i: Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): "Begrebsnøglen til religion", systime, iBog, p148, 2024 (faktaboksen ”Kort om myter” er lettere omskrevet af Anne Grete Dumstrei)
-  Snorre Sturluson:” Gylfaginning 3-8” (Skabelsesmyten) + ”Gylfaginning 41” (Bygmestermyten), i: Uffe Hartvig Larsen: ”Vikingernes tro og livsanaskuelse”, Akademisk forlag, 1989, s. 36-40

RITUALER
Indhold og centrale fagbegreber: Podemann Sørensen ritual-myte-model, van Genneps model for overgangsritualer, Durkheims teori om, at alle religioner er praktisk sande, kultdrama, forskellige typer af ritualer, blót, axis mundi, do ut des, rituel synæstesi, ritualet efferverscense

Materiale:
- ”Ritualer”, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, systime, tilgået 2024, p255, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255  
- ”Ritualtyper”, i: Begrebsnøglen til religion, iBog, systime, tilgået 2024, p159, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=159
- ”Praksis”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 22-26 (emne: Den religiøse praksis hos Harreskovens Blótgilde)
- ”Jævndøgnsblót i Harreskovens Blótgilde”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 39-41
- ”Hedningen, heksen og hyldemor. Ritualer”, episode 2, DRTV, 2022, https://www.dr.dk/drtv/se/hedningen-heksen-og-hyldemor_-ritualer_324107

SENMODERNE RELIGIØSITET OG ASATRO
Indhold og centrale fagbegreber: Kendetegn ved senmoderne religiøsitet og hvorfor nutidens asatroende er eksempler på senmoderne religiøsitet. Begreber: globalisering og netværkssamfundet, genfortryllelse og afsekularisering, refleksivitet, pluralisme og multireligiøsitet (vs. monoreligiøsitet), autencitet og erfaringsforankring, den religiøse aktør/det autonome individ, eklekticisme individualisering, ikke-institutionaliseret religiøsitet, fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker bliver religiøse.

Materiale:
- ”Samfund, individ, religion”, i: Birgit Andersen (m.fl.): ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, systime, 2008, s. 7-15 (emne: Karakteristika ved senmoderne religiøsitet)
- ”Fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker bliver religiøse”, Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, systime, tilgået 2024, p196
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

FORLØBSBESKRIVELSE: (færdigredigeret den 2.5..2025)

Forløbet giver et overblik over centrale dele af kristendommens historie, med hovedvægt på dansk protestantisk kristendom. Vi lægger ud med at se på kristendommens jødiske rødder, idet vi arbejder med de ældste myter fra GT (den arkaiske baggrund). Vi arbejder i dybden med syndefaldsmyten med fokus på fænomenet myte.

Vi går i forlængelse heraf i dybden med den kristne menneske- og verdensopfattelse og undersøger bl.a. forskellen på fundamentalistisk/bogstavelig læsning af Bibelen og en ikke-fundamentalistisk læsning. I den forbindelse har vi talt om Bultmanns begreb "afmytologisering".

Det næste, vi arbejder med, er den gammeltestamentlige religions fokus på lovoverholdelse og kultiske dyrkelse af Jahve i templet i Jerusalem (den aksiale baggrund). Herefter ser vi kort på situationen i Palæstina/Israel på Jesus’ tid herunder de vigtigste jødiske grupperinger. Vi undersøger dernæst, hvem den historiske Jesus var, og hvilke motiver der var, for at få ham henrettet.

Vi går i dybden med Jesus’ nytolkning af jødedommen. Centralt i forløbet står "Bjergprædikenen" som viser, hvordan Jesus forholdt sig til den gammeltestamentlige lov, og hvordan den nye opfattelse af loven bliver en central del af den kristne grundmyte. Vi undersøger, hvordan de første kristne nyfortolker den jødiske messiasforventning og hvordan dette indgår i den kristne grundmyte. I den forbindelse har følgende begreber bl.a. været i spil: Treenigheden, Jesus' dobbelte natur, Guds kærlighed til mennesket (agape), en stedfortrædende lidelse, opstandelse.

Vi skal arbejde med grundlæggelsen af det kristne fællesskab (kirken), kommer omkring helligåndens rolle i kristendommen og gudstjenestens funktion. Vi ser kort på de forskellige forgreninger af kristendommen og dykker herefter ned i en tekst af reformatoren Martin Luther, som viser hans opfattelse af forholdet mellem tro og gerninger.

I den sidste del af forløbet lægger vi vores fokus på Folkekirken i Danmark i dag. Vi ser på to tolkninger af det evige liv og Guds rige. Fokus ligger på uenigheden inden for Folkekirken, og vi skelner mellem to hovedgrupper: De investeringskristne og de provokationskristne. I arbejdet med den nutidige kristendom spiller begrebet ”lignelse” og tolkninger af lignelser en central rolle.

Dette leder til forløbets sidste emne, som er den kristne etik. Her skelnes mellem forskellige typer af etik (biblicistisk etik og situationsetik) og vi ser på, hvordan nogen opfatter næstekærligheden som en individuel pligt, mens andre opfatter den som en social pligt.

MATERIALE:
Hvor intet andet er angivet er henvisningerne til Allan Poulsen: "Kristendommen", det ny forlag, 2020. Der tjekspørgsmål og svar til alt baggrundsstof her: https://www.detnyforlag.dk/sup_kristendommen.html

DE ÆLDSTE MYTER OG SAGN - DEN ARKAISKE BAGGRUND
- Kristendommen kap. 1, s. 10-17 (+ diverse billeder der passer til myterne og sagnene)
- Bob Marley & The Wailers: ”Exodus” (sang) uddrag læses ekstensivt, https://www.youtube.com/watch?v=OSOqWgqwynQ&ab_channel=BobMarleyVEVO

FORESTILLINGEN OM SYND OG FÆNOMENET MYTE
- Kap. 8 “Forestilling om synd”, s. 59-63
- Google slides fra undervisningen om synd og det kristne menneskesyn
- Afsnittet ”Trosbekendelsen”, s. 52-54
- Tekst 2: Adam og Eva på s. 163-164
- Tekst 3: Syndefaldet på s.  165-166
- Arbejdsark til syndefaldsmyten inkl. opgave vedr. de stærke myters kendetegn.
- Læreroplæg om den kristne menneskeopfattelse
- Romerbrevet kap. 7 v. 15-20, fra 2020-oversættelsen af Bibelen
- Tekst 18: Christian Hjortkjær: Syndsbevidsthed for øvede, s. 184-185
- Tekst 19: Dorothee Sölle: Ulydighed er det eneste mulige valg, s. 185-186

VERDENS- OG MENNESKEOPFATTELSE
- Kap. 7 "Troen på Gud som skaber", s. 55-58
- ”Verdens skabelse", Første Mosebog kap. 1 v. 1-31 i https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
- Maitrayaniya-Upanishad: ”Krop og forgængelighed”, i: Allan Poulsen: ”Hinduismen” (iBog), p247, systime, 2021
- Tekst 13: “Skabelsesberetningen skal forstås bogstaveligt”, s. 178
- Tekst 14: “Har Gud skabt verden?”, s. 179
- "Kristne kirkers holdning til naturvidenskaben" (uddrag), i: Pedersen, B. J. (m.fl.) (2024), "Grundbogen til Religion C", systime, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=274
- "Ersnt og lyset" (kortfilm) (filmen handler om Jesus' tilbagevenden ved dommedag. Vi så filmen i islamforløbet i forbindelse med dommedagsforestillingen).

JØDEDOMMEN - DEN AKSIALE BAGGRUND
- Kristendommen kap. 2, s. 18-23

DEN HISTORISKE JESUS (OG MOTIVERNE FOR AT KORSFÆSTE HAM)
- Kort læreroplæg om Israel/Palæstina på Jesus’ tid
- Kortfattet oversigt over de jødiske grupperinger på Jesus’ tid
- Matthæusevangeliet kap. 27, vers 11-26
- Johannesevangeliet kap. 18 v. 28 – kap. 19 v. 16
- Youtubeklip fra filmen ”Passion of the Christ”:
https://www.youtube.com/watch?v=WaQFsqLgRE0&ab_channel=THEBESTMOVIECLIPS%3BNAJBOLJIFILMSKIISJE%C4%8CCI +
https://www.youtube.com/watch?v=ZDKjgfBQ2z8&ab_channel=FredySolace

JESUS’ FORKYNDELSE, TROEN PÅ JESUS KRISTUS & KRISTENDOMMENS FORMATIVE PERIODE
- Kap. 3 Fra Jesus til statsreligion – kristendommens formative periode, s. 24-29 i
- Tidslinjeøvelse
- Tekst 4 ”Åbenbaringen på Sinaj og de ti bud”, s. 166-167
- s. 128 i Bibelen 2020: Introduktion til Tredje Mosebog (pdf) + Tredje Mosebog kap. 26 (pdf)
- Tekst 8 ”Spørgsmålet om rent og urent”, s. 170-171
- Lukasevangeliet kap. 6, 6-11 ”Må man redde liv på en sabbat?” https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/6
- Kap. 6 "Bibelen og trosbekendelsen", s. 48-54
- Kap. 9 Troen på Jesus som frelseren, s. 64-68
-  ”Messias” & ”Kristus”, i: https://www.religion.dk/leksikon/messias & https://www.religion.dk/leksikon/kristus
- Johannesevangeliet kap. 1 v.1-17 (læst ekstensivt med fokus på begrebet ”ordet”/”logos”), https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/1
- Markusevangeliet kap. 14 v. 12-25 ”Nadveren”
- ”Den sidste nadver” (billede), Leonardo da Vinci, https://da.wikipedia.org/wiki/Den_sidste_nadver_%28Leonardo%29
- Emil Nolde: ”Korsfæstelsen” (billede, 1912),  https://lex.dk/Emil_Nolde
- Lukasevangeliet kap. 24 v.13-35 ”Vandringen til Emmaus” i: https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
- ”Herrens lidende tjener”, Esajas’ Bog kap. 53 v. 4-5 (vers læses ekstensivt i forbindelse med ”Vandringen fra Emmaus”)
- Den kristne grundmyte (figur), i: Poul Storgaard Mikkelsen: Kristendom og en moderne dansk virkelighed, systime, 2003
- Chr. III’s Bibelforside
-  Tekst 7 "Om vrede, gengældelse og fjendekærlighed" s. 169-170 + Matthæusevangeliet kap. 5 v. 27-30 "Om ægteskabsbrud" i: Bibelen online, https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5 (uddrag fra Bjergprædikenen)
- Anne Grete Dumstreis chat med Copilot (AI) om Bjergprædikenen, 28.10.2024

HELLIGÅNDEN, KIRKEN & KRISTNE RETNINGER
- Kap. 10 ”Troen på Helligånden og kirken”, s. 69-71
- Ellen Rittenhofer: ”Fejlbarlige mennesker” (læserbrev),  Weekendavisen, 7.10.2024
- ”Kristendommens træ” Oversigtsark/tegning
- Kap. 4 "Fra middelalderen til i dag - kristendommens udvikling" på s. 30-39
- "Reformationen - 1517-1519 - Hva' skete der lige der?, Folkeuniversitetet Aarhus, https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Y6cdXMBjHPc&t=2s&ab_channel=FolkeuniversitetetAarhus%2CEmdrupogHerning
- Tekst 29: Martin Luther: Om gode gerninger, s. 202-203
- Jens Forman: ”En Folkekirke – to evangelier”, i: Poul Storgaard Mikkelsen: ”Kristendom og en moderne dansk virkelighed”, systime, 2003, s. 182-188
- Lukasevangeliet 15,1-10 ”Lignelsen om det mistede får”, i: https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online

KRISTEN ETIK
- ”Kristen etik: Hvad er næstekærlighed og hvem er næsten?”, Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, p292 (uddrag), https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p292
-  ”Lignelse” i: Gads religionsleksikon, https://www.religion.dk/leksikon/L?page=1 , besøgt november 2023
- ”Verdensdommen”, Matthæusevangeliet kap. 25 v. 31-46
- ”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner”, Lukasevengeliet kap. 10 v. 25.37
- Tobias Hansen Bødker: Zornig kørte flygtninge fra Rødby: "Hvad jeg risikerer er en brøkdel af, hvad de har risikeret”, Jyllands-Posten, 07.09.2015 (læst ekstensivt), https://jyllands-posten.dk/indland/ECE8001228/zornig-koerte-flygtninge-fra-roedby-hvad-jeg-risikerer-er-en-broekdel-af-hvad-de-har-risikeret/
- Lisbeth Zornigs opslag på Facebook den 07.09.2015
- Krarup til Zornig: Det er klamt, at du flasher din næstekærlighed (klip fra Deadline), P3 Essensen, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=GYMnhc6JggM&ab_channel=P3Essensen
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Forløbsbeskrivelsen er opdateret den 2.5.2025

FORLØBSBESKRIVELSE:
Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.

#1 ISLAMS OPRINDELSE

Faglige mål:
- Have en basisviden om hvor og hvornår islam er opstået og hvem Muhammed er.
- Basisviden om islams udbredelse
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber/fænomener: islam, Allah, før-islamisk arabisk religion, Muhammed, Mekka & Medina (& hidjra), åbenbaring, islams relation til jødedommen, umma, de fire retledede kaliffer, sunni- og shia-islam

Materiale:
- ”Islams oprindelse” & ”Det arabiske imperium”, i: Jens Forman: ”Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006, s. 9-14; 14-16
- ”Den søgende” (uddrag fra dokumentar om Muhammed), DRKultur, mitCFU
- ”Sunni-islam” og ”shia-islam”, i: Gads religionsleksikon, https://www.religion.dk/leksikon/S?page=3
- Breaking down conflicts between Sunnis and Shiites, CBS Sunday Morning, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=pQMpcSQIvOk&ab_channel=CBSSundayMorning
- Business Insider: Animated map shows how religion spread around the world (2015), https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4

#2 GUDSOPFATTELSEN

Faglige mål:
- Kunne redegøre for den muslimske gudsopfattelse
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber/fænomener: Monoteisme (vs. polyteisme), tawhid, trancendent, allahu akbar, Allahs 99 navne, islam, determinisme, de 6 trosartikler, dogme

Materiale:
- ”Troen”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006, s. 19
- Sarah Madsen: ”Dommedags-forestillinger i verdens religioner”, religion.dk, 14. juni 2011, https://www.religion.dk/viden/dommedags-forestillinger-i-verdens-religioner, (afsnittet om kristendom og jødedom er ikke læst i forbindelse med islam)
- ”Tekst 2: Koranen om Guds storhed”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006 s. 59
- ”Ninian Smarts 7 dimensioner”, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, systime, s. s. 267-268

#3 MUHAMMED OG KORANEN

Faglige mål:
- Kunne redegøre for opfattelsen af Koranen både fra et indefra-perspektiv og et udefra-perspektiv.
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber: Koran, sura, Ramadan, englen Gabriel, Abrahamsreligionerne (de tre parallelle religioner; muslimernes opfattelse af Abraham, Moses og Jesus og deres opfattelse af jøderne og de kristne)
- Kunne redegøre for muslimernes opfattelse af Muhammed (herunder profeternes segl, rollemodel, sunna, hadith)
- Kende og anvende Jørgen Podemann Sørensens mytedefintion
- Kende og anvende Bruce Lincolns mytedefinition
- Kunne indgå i diskussion om indførelsen af koranloven i 2023

Materiale:
- ”Bøgerne/Koranen”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 21-24
- ”Profterne/Muhammed”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 24-27
- Tekst 6: Profetens himmelrejse (uddrag fra Ibn Ishaq biografi om Muhammed), s. 66-68 i "Muslimernes religion"
- Tekst 5: Koranen om Muhammeds autoritet, Sura 53,1-23, s. 65-66 i "Muslimernes religion"
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 251-252 (i øvelse 2 ikke punkt b og c)
- Forsiden på bogen ”En kort illustreret vejledning til forståelse af islam”
- Sura 2 (Koen)  v. 35-48 (læst og hørt analyseret i videoen "Ved det grønne bord")
- Vibeke Mikkelsen Hansen: “Folketinget har vedtaget koranloven - hvad betyder den?”, https://www.dr.dk/ligetil/folketinget-har-vedtaget-koranloven-hvad-betyder-loven
- Rebecca Christie: “Ord for ord: Forstå den nye koranlov”, https://www.dr.dk/stories/1288510966/forstaa-den-nye-koranlov

#4 SØJLERNE MED FOKUS PÅ BØNNEN (SALAH) & VALFARTEN (HAJJ)

Faglige mål:
- Kende og anvende begrebet ”de fem søjler”.
- Have dybdegående kendskab til trosbekendelse (1. søjle) -  jf. gudsopfattelsen og opfattelsen af Muhammed  
- Have dybdegående kendskab til Bønnen (salah, 2. søjle)
- Have dybdegående kendskab til Valfarten (Hajj, 5. søjle).
- Kende og anvende Jørgen Podemann Sørensen ritual-myte-model
- Kende og anvende Arnold van Genneps model for overgangsritualer.
- Kende og anvende Émile Durkheims ritualteori

Materiale
- Repetition af modellerne til analyse af ritualer (Podeman Sørensens ritual-myte-modul og Van Genneps overgangsritualmodel)
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 97-103 (Religiøs praksis i islam)
- ”2. Søjle: Bønnen (salah)” (uddrag) og ”5. Søjle: Pilgrimsrejsen (Hajj)”, i: Deniz Kitir: ”Klassisk og moderne islam”, iBog, systime, https://islam.systime.dk/?id=152
- ”How to pray (Salah) with Amina. My first prayers for kids” (animationsfilm), 29. juli 2021, https://www.youtube.com/watch?v=GZdmj9aoJQ8
- World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary (2012),
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI&fbclid=IwAR3Xk0N8Ui8mKcdB5Sw1x4weOSSMGmzdpWQzJYJpZxDKDh5yPgeZ6xhtLhA
- Sura 2 (Koen), v. 35-48 (Korantekst, som vi vil læse, hvis vi ser eksamensvideoen – JEG MENER VI IKKE SET DEN ENDNU I 2a 2025)


#5 SHARIA

Faglige mål:
- Kende og anvende begrebet sharia, fiqh & fatwa
- Kende og kunne identificere lovens fire kilder (Koran, Hadith, Qijas, Idjma)
- Kendskab til klassifikation af handlinger
- Have kendskab til at der findes forskellige lovskoler (men ikke kunne skelne mellem dem).
- Kende og kunne anvende fagtermerne for fire forskellige sharia-opfattelser (de fire idealtyper): traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme.

Materiale:
- Jens Forman: Islam og muslimerne, s. 53-58
- ”Fatwa” (definition fra Gads religionsleksikon), https://www.religion.dk/leksikon/fatwa
- En selvvalgt fatwa fra hjemmesiden http://islamsvar.dk/om-islamsvar/
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 113-118øverst (inkl. øvelse 8 og 9)
- ”Sharia” (oversigt udarbejdet af Anne Grete Dumstrei med afsæt i Jens Formans materiale)
-- Andrew March: “Do you really understand sharia?” (13. Maj 2019) https://www.youtube.com/watch?v=shhiYMibHjo
- "Når sharia dømmer" (Dokumentar om sharia i Nigeria), DRhorisont Special, 2009
- "Reformisten" (de første 22 minutter af dokumentaren fra 2019 om Sherin Khankan), Filmcentralen, https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/reformisten-den-kvindelige-imam?unilogin=1
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

FORLØBSBESKRIVELSE (færdigredigeret den 2.5.2025)

Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.

NB: Hvor intet andet er angivet, stammer materialet fra Esben Andreasen: Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal Uddannelse, 2002

EMNE 1: DEN HISTORISKE OG MYTOLOGISKE BUDDHA (DEN MYTISKE DIMENSION)
Faglige mål:
- viden om den historiske Buddha
- viden om den mytologiske Buddha
- viden om buddhismens rødder i hinduismen (herunder begreberne atman, brahman, aum)
- Centrale buddhistiske begreber: Buddha, Buddhalegenden, middelvejen, oplysning, sangha

Materiale:
- Antikkens store tænkere - Buddha, BBC dokumentar fra 2017, på CFU (59 minutter)
- ”Buddhismens skrifter”, oversigtsark lavet af AG (den første side i kompendiet). Arket er ikke gennemgået i undervisningen.
- ”Buddhas liv” (animationsfilm), DR2, 2002, mitCFU (set i forbindelse med emnet dharma)

EMNE 2: DHARMA (DEN DOGMATISKE DIMENSION)

Faglige mål:
- Begreberne dharma, karma, samsara, livshjulet, de tre rodårsager, duhka, nirvana, det relative vs. det absolutte, an-atman, aum, ubestandighed, middelvejen, de fire ædle sandheder, prajna, skandhaerne, Boddhisattva, Boddhisattva-løftet

Materiale:
- Esben Andreasen (m.fl.): Mennesket og magterne – en grundbog til religion, s. 144-150 (s. 3-9 i kompendiet)
- Kort læreroplæg om hinduismens lære om kastesystemet og Buddhas kritik heraf.
- Tekst 4: Gerningerne (s. 20 i kompendiet)
- Tekst 27: “Nirvana er usammensat” (s. 26 i kompendiet)
- Tekst 16: ”Genfødelsesprocessen” (s. 23 i kompendiet)
- Tekst 23: ”Der er intet bestandigt jeg” (se særskilt dokument på drev)
- Jostein Gaarder: ”Sofies verden”, Høst og Søn, 1992, s. 281-283
- ”Skandhaerne”, i: Gads religionsleksikon https://www.religion.dk/leksikon/skandhaerne (særskilt dokument på drev)
- ”Skandhaerne” (oversigtsark fra AG på drev)
- ”Det buddhistiske livshjul”, i: Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster, iBog, systime, p152,  https://buddhisme.systime.dk/?id=152 (iBogen er tilgået den 22.02.2024) (særskilt dokument på drev)
- Vietnamesisk karmabilleder:  Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster, iBog, systime, p163, https://buddhisme.systime.dk/?id=163 , (iBogen er tilgået den 22.02.2024) (særskilt dokument på drev)

EMNE 3: RELIGIØS PRAKSIS I BUDDHISMEN (DEN RITUELLE OG OPLEVELSESMÆSSIGE DIMENSION)

Faglige mål:
Kende og anvende både indefra- og udefra katogier til skelnen mellem forskellige typer af buddhisme: a) Udefra kategorisering: Spiros model med kategorierne apotropæisk, karmisk og nirvansk buddhisme og b) Indefra kategorisering med kategorierne Mahayanabuddhisme og Theravadabuddhisme (kaldet hinayanabuddhisme af tilhængerne af Mahayanabuddhisme)

Materiale:
- ”Nirvansk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme” i: Lene Madsen (m.fl.), ”Grundbogen til religion C”, s. 151-155
- Oversigtsarket ”Tre slags buddhisme” (ukendt forfatter og årstal) (særskilt dokument på drev)

EMNE 4: ETIKKEN (DEN ETISKE DIMENSION)

Faglige mål:
Disse begreber og forestillinger: sindesindelagsetik (betydning af intentionen bag handlingen), respekten for alt liv (alt levendes ligeværd), karuna, middelvejen/den 8-leddede-vej, Benaresprædikenen/Benarestalen,

Materiale:
”Etikken”, i: kap. 4 i: Esben Andreasen: Esben Andreasen: Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal Uddannelse, 2002 (s. 19 i kompendiet)
Tekst 18 Den otteleddede vej (s. 24 i kompendiet)
Tekst 19 Vejen (s. 24 i kompendiet)
Baggrundsstof Benaresprædikenen, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, p172, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=172 (særskilt dokument på drev)
Tekst 20: Benerastalen (s. 25 i kompendiet)

EMNE 5: MEDITATION (DEN OPLEVELSESMÆSSIGE DIMENSION)

Faglige mål:
Du skal kunne forklare: 1) Hvad er målet med meditationen for en buddhist?, 2) Hvordan bliver meditation brugt med forskellige formål? og 3) Hvordan udføres meditation?

Materiale:
- ”How to meditate like a buddhist monk” (video), BBC, 15. maj 2018, https://www.youtube.com/watch?v=gJ3Qlug07ZM&ab_channel=BBC
- ”Marie Kronquist er buddhist: Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre, så kommer vi ikke nogen vegne” (video), heartbeats, 14. september 2020, https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
- Larry Rosenberg: ”Meditation ved hjælp af et myggestik”, i: Charlotte Bie og Merete Munk: Buddhismen. Klassiske og nutidige kilder”, Tekst 37 (s. 27-28 i kompendiet)

EMNE 6: BUDDHISTISKE SYMBOLER OG ARKITEKTUR (DEN MATERIELLE DIMENSION)

Faglige mål:
Du skal kunne forklare 1) hvad hjulet og cirklen symboliserer, 2) hvad der karakteriserer et buddhistisk tempel og 3) hvad en stupa er og hvordan den grundlæggende set er konstrueret.

Materiale:
- ”Buddhistiske symboler”, i: Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, systime, https://religion.systime.dk/?id=478#c892  (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdsark på drev)
- ”Helligsteder, templer”, i: Anders Nielsen: Buddhisme - introduktion og tekster, systime, https://buddhisme.systime.dk/?id=156 (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdardsark på drev)
-” Story of Buddha - Stupas & Viharas | Buddha Sutra - Episode 8” (minut  00.00 til 03.26), The EPIC Channel, 16.09.2021, https://www.youtube.com/watch?v=eCFsASQ9pO4&ab_channel=TheEPICChannel )
”Stupa”, i: Jørgen Pdemann Sørensen, Gads religionsleksikon, Gads Forlag, København, 1999, s. 504 (se arbejdsark på drev)
- "Buddhist Prostration" (glidefald),  https://www.youtube.com/watch?v=SFzfvWeOi-Y&ab_channel=Kasper%27sMoments

EMNE 7: SANGHA (DEN SOCIALE DIMENSION)

Faglige mål:
Du skal kunne forklare 1) Sammenspillet mellem munke og samfundet, 2) Frelse og karma hos munke og lægfolk og 3) Sangha som en social dimension og 3) De tre juveler

Materiale:
- Denis Segaller: ”Munkevæsenet i Thailand”, i: Thaibuddhisme i praksis”, fra. XX (kompendiet s. 28-30)
- ”Munkebuddhisme, kongedyrkelse og folketro. Samtale med Robert Kronberg om thailandsk kultur og religion” (uddrag), fra XX, (se arbejdsark)
- ”Meditation bringer fred…” (minut 6.20 - til minut 7), Meditation Center Korsør Danmark, 24. juli 2022, https://www.facebook.com/100023989564765/videos/1547704068978642/?__so__=permalink&locale=da_DK (se arbejdsark)
- Den buddhistiske trosbekendelse/de tre juveler (kort læreroplæg)

EMNE 8: KONVERTITBUDDHISME, SELVHJÆLPSBØGER OG GOOGLEBUDDHISME

Faglige mål:
Kunne forklare 1) forskellen på etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme, 2) redegøre for Sven Brinkmanns opfattelse af selvhjælpsbøger som erstatningsreligion og 3) Forklare hvad der menes med ordet ”googlebuddhisme” og hvofor det er en negativt ladet betegnelse

Materiale:
- ”Brinkmanns Briks”, P1, dr.dk, 7. februar 2024 (minut 25.05-29.52), https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2024/brinkmanns-briks-naar-du-staar-op-om-morgenen-kan-du-vaelge-at-vaere-lykkelig-eller-ulykkelig-11032421063 (se arbejdsark)
- ”Buddhisme i Danmark”, i: Lene Madsen (m.fl.): “Grundbogen til religion C”, systime, 2012-13, s. 170 (se arbejdsark)
- ”Marie Kronquist er buddhist: Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre, så kommer vi ikke nogen vegne” (video), heartbeats, 14. september 2020, https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
”Jeg googler mig til min egen gud”, uddrag fra udtalelse af Morten Thomsen Højsgaard i Information, 4. november 2011, https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2011/11/googler-egen-gud  (se arbejdsark)
- ”Tro til salg: Kan man gå til buddhisme?”, DR.TV 31. december 2021, https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer