Titel
5
|
Buddhisme
FORLØBSBESKRIVELSE (færdigredigeret den 2.5.2025)
Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.
NB: Hvor intet andet er angivet, stammer materialet fra Esben Andreasen: Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal Uddannelse, 2002
EMNE 1: DEN HISTORISKE OG MYTOLOGISKE BUDDHA (DEN MYTISKE DIMENSION)
Faglige mål:
- viden om den historiske Buddha
- viden om den mytologiske Buddha
- viden om buddhismens rødder i hinduismen (herunder begreberne atman, brahman, aum)
- Centrale buddhistiske begreber: Buddha, Buddhalegenden, middelvejen, oplysning, sangha
Materiale:
- Antikkens store tænkere - Buddha, BBC dokumentar fra 2017, på CFU (59 minutter)
- ”Buddhismens skrifter”, oversigtsark lavet af AG (den første side i kompendiet). Arket er ikke gennemgået i undervisningen.
- ”Buddhas liv” (animationsfilm), DR2, 2002, mitCFU (set i forbindelse med emnet dharma)
EMNE 2: DHARMA (DEN DOGMATISKE DIMENSION)
Faglige mål:
- Begreberne dharma, karma, samsara, livshjulet, de tre rodårsager, duhka, nirvana, det relative vs. det absolutte, an-atman, aum, ubestandighed, middelvejen, de fire ædle sandheder, prajna, skandhaerne, Boddhisattva, Boddhisattva-løftet
Materiale:
- Esben Andreasen (m.fl.): Mennesket og magterne – en grundbog til religion, s. 144-150 (s. 3-9 i kompendiet)
- Kort læreroplæg om hinduismens lære om kastesystemet og Buddhas kritik heraf.
- Tekst 4: Gerningerne (s. 20 i kompendiet)
- Tekst 27: “Nirvana er usammensat” (s. 26 i kompendiet)
- Tekst 16: ”Genfødelsesprocessen” (s. 23 i kompendiet)
- Tekst 23: ”Der er intet bestandigt jeg” (se særskilt dokument på drev)
- Jostein Gaarder: ”Sofies verden”, Høst og Søn, 1992, s. 281-283
- ”Skandhaerne”, i: Gads religionsleksikon https://www.religion.dk/leksikon/skandhaerne (særskilt dokument på drev)
- ”Skandhaerne” (oversigtsark fra AG på drev)
- ”Det buddhistiske livshjul”, i: Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster, iBog, systime, p152, https://buddhisme.systime.dk/?id=152 (iBogen er tilgået den 22.02.2024) (særskilt dokument på drev)
- Vietnamesisk karmabilleder: Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster, iBog, systime, p163, https://buddhisme.systime.dk/?id=163 , (iBogen er tilgået den 22.02.2024) (særskilt dokument på drev)
EMNE 3: RELIGIØS PRAKSIS I BUDDHISMEN (DEN RITUELLE OG OPLEVELSESMÆSSIGE DIMENSION)
Faglige mål:
Kende og anvende både indefra- og udefra katogier til skelnen mellem forskellige typer af buddhisme: a) Udefra kategorisering: Spiros model med kategorierne apotropæisk, karmisk og nirvansk buddhisme og b) Indefra kategorisering med kategorierne Mahayanabuddhisme og Theravadabuddhisme (kaldet hinayanabuddhisme af tilhængerne af Mahayanabuddhisme)
Materiale:
- ”Nirvansk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme” i: Lene Madsen (m.fl.), ”Grundbogen til religion C”, s. 151-155
- Oversigtsarket ”Tre slags buddhisme” (ukendt forfatter og årstal) (særskilt dokument på drev)
EMNE 4: ETIKKEN (DEN ETISKE DIMENSION)
Faglige mål:
Disse begreber og forestillinger: sindesindelagsetik (betydning af intentionen bag handlingen), respekten for alt liv (alt levendes ligeværd), karuna, middelvejen/den 8-leddede-vej, Benaresprædikenen/Benarestalen,
Materiale:
”Etikken”, i: kap. 4 i: Esben Andreasen: Esben Andreasen: Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal Uddannelse, 2002 (s. 19 i kompendiet)
Tekst 18 Den otteleddede vej (s. 24 i kompendiet)
Tekst 19 Vejen (s. 24 i kompendiet)
Baggrundsstof Benaresprædikenen, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, p172, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=172 (særskilt dokument på drev)
Tekst 20: Benerastalen (s. 25 i kompendiet)
EMNE 5: MEDITATION (DEN OPLEVELSESMÆSSIGE DIMENSION)
Faglige mål:
Du skal kunne forklare: 1) Hvad er målet med meditationen for en buddhist?, 2) Hvordan bliver meditation brugt med forskellige formål? og 3) Hvordan udføres meditation?
Materiale:
- ”How to meditate like a buddhist monk” (video), BBC, 15. maj 2018, https://www.youtube.com/watch?v=gJ3Qlug07ZM&ab_channel=BBC
- ”Marie Kronquist er buddhist: Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre, så kommer vi ikke nogen vegne” (video), heartbeats, 14. september 2020, https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
- Larry Rosenberg: ”Meditation ved hjælp af et myggestik”, i: Charlotte Bie og Merete Munk: Buddhismen. Klassiske og nutidige kilder”, Tekst 37 (s. 27-28 i kompendiet)
EMNE 6: BUDDHISTISKE SYMBOLER OG ARKITEKTUR (DEN MATERIELLE DIMENSION)
Faglige mål:
Du skal kunne forklare 1) hvad hjulet og cirklen symboliserer, 2) hvad der karakteriserer et buddhistisk tempel og 3) hvad en stupa er og hvordan den grundlæggende set er konstrueret.
Materiale:
- ”Buddhistiske symboler”, i: Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, systime, https://religion.systime.dk/?id=478#c892 (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdsark på drev)
- ”Helligsteder, templer”, i: Anders Nielsen: Buddhisme - introduktion og tekster, systime, https://buddhisme.systime.dk/?id=156 (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdardsark på drev)
-” Story of Buddha - Stupas & Viharas | Buddha Sutra - Episode 8” (minut 00.00 til 03.26), The EPIC Channel, 16.09.2021, https://www.youtube.com/watch?v=eCFsASQ9pO4&ab_channel=TheEPICChannel )
”Stupa”, i: Jørgen Pdemann Sørensen, Gads religionsleksikon, Gads Forlag, København, 1999, s. 504 (se arbejdsark på drev)
- "Buddhist Prostration" (glidefald), https://www.youtube.com/watch?v=SFzfvWeOi-Y&ab_channel=Kasper%27sMoments
EMNE 7: SANGHA (DEN SOCIALE DIMENSION)
Faglige mål:
Du skal kunne forklare 1) Sammenspillet mellem munke og samfundet, 2) Frelse og karma hos munke og lægfolk og 3) Sangha som en social dimension og 3) De tre juveler
Materiale:
- Denis Segaller: ”Munkevæsenet i Thailand”, i: Thaibuddhisme i praksis”, fra. XX (kompendiet s. 28-30)
- ”Munkebuddhisme, kongedyrkelse og folketro. Samtale med Robert Kronberg om thailandsk kultur og religion” (uddrag), fra XX, (se arbejdsark)
- ”Meditation bringer fred…” (minut 6.20 - til minut 7), Meditation Center Korsør Danmark, 24. juli 2022, https://www.facebook.com/100023989564765/videos/1547704068978642/?__so__=permalink&locale=da_DK (se arbejdsark)
- Den buddhistiske trosbekendelse/de tre juveler (kort læreroplæg)
EMNE 8: KONVERTITBUDDHISME, SELVHJÆLPSBØGER OG GOOGLEBUDDHISME
Faglige mål:
Kunne forklare 1) forskellen på etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme, 2) redegøre for Sven Brinkmanns opfattelse af selvhjælpsbøger som erstatningsreligion og 3) Forklare hvad der menes med ordet ”googlebuddhisme” og hvofor det er en negativt ladet betegnelse
Materiale:
- ”Brinkmanns Briks”, P1, dr.dk, 7. februar 2024 (minut 25.05-29.52), https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2024/brinkmanns-briks-naar-du-staar-op-om-morgenen-kan-du-vaelge-at-vaere-lykkelig-eller-ulykkelig-11032421063 (se arbejdsark)
- ”Buddhisme i Danmark”, i: Lene Madsen (m.fl.): “Grundbogen til religion C”, systime, 2012-13, s. 170 (se arbejdsark)
- ”Marie Kronquist er buddhist: Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre, så kommer vi ikke nogen vegne” (video), heartbeats, 14. september 2020, https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
”Jeg googler mig til min egen gud”, uddrag fra udtalelse af Morten Thomsen Højsgaard i Information, 4. november 2011, https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2011/11/googler-egen-gud (se arbejdsark)
- ”Tro til salg: Kan man gå til buddhisme?”, DR.TV 31. december 2021, https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496
|