Holdet 2024 re/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Martha Husum
Hold 2024 re/2c (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Introduktion til religion
Titel 2 #2 Kristendommen
Titel 3 #3 Islam
Titel 4 #4 Buddhisme
Titel 5 #5 Døden
Titel 6 #6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Introduktion til religion

I forløbet introduktion til religion har vi været kort igennem følgende emner:

Hvor kender eleverne religion fra?
Hvad er religion?
Forholdet mellem religion og kultur
Kendetegn for religion i senmoderne samfund

Eleverne har brugt et kompendie (Intro til religion) og siderne 11-15, 18, 267-268 i "Grundbogen til religion C".

Fagbegreber:
- Indefra/udefra synsvinkel
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Tre samfundstyper (præmoderne, moderne og senmoderne) med kendetegn
- lægfolk vs. religiøse eksperter
- den religiøse aktør
- pluralisme
- ikke-institutionaliseret religion
- polarisering
- pluralisme
- maksimalisme vs. minimalisme
- fortryllelse, affortryllelse og genfortryllelse
- sekularisering og afsekularisering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Kristendommen

Emner og begreber:
Religionshistorie: Kristendommens formative periode (herunder kristendommens forhold til jødedommen, Judæa/Palæstina før og under Jesu tid, templet i Jerusalem, jødisk eksil i Babylon, diaspora, romerriget, saddukæere og farisæere)
Hellige tekster (Biblens tilblivelse og opbygning, hvordan man slår op i Biblen, Det gamle og det nye testamente / GT og NT). Særligt fokus på de fire evangelier (herunder de synoptiske evangelier), disciple og apostle, historisk troværdighed.
Skabelsesberetninger (1 Mos 1, 1 Mos 2 - herunder fokus på livssynet, forskelle mellem teksterne)
Myter (hvad kendetegner en myte.: Mytiske forbilleder, Privilegeret talesituation, Kaos til kosmos, Klassifikation, Ekstraordinære ting/kræfter, Formativ periode og hellig tid, Paradigmatisk sandhed, ætiologiske myter)
Syndefaldsmyten (hvad er synd/arvesynd, analyse af to moderne fortolkninger af syndefaldsmyten)
Robert Bellahs teori om religionsevolution: Tribal/Arkaisk/Aksial/Post-aksial/Nutidsreligioner (lærerpræsentation) - med fokus på arkaisk, aksial og post-aksial religion (og hvordan livssyn/gudeforestillinger/religiøse specialister/ritualer/samfundet ændrer sig undervejs)
Johannes Døberen og Jesus (askese og læremestre)
Den historiske Jesus og den mytiske Jesus (herunder genren "lignelse", det dobbelte kærlighedsbud, mirakler og undere)
Kristus- og Messiasbegrebet (herunder Messiashemmeligheden ift. Peters bekendelse, nøglemagten)
Den kristne grundmyte (den gamle og den nye pagt, billedanalyse af Christian III's bibelforside, skabelse -> syndefald -> syndernes forladelse -> frelse/fortabelse)
Den apostolske trosbekendelse (treenigheden, inkarnation. Her sammenlignede vi også med korsordene = Jesu sidste ord på korset)
Moses og de 10 bud (pagten, den gammeltestamentlige gud som både retfærdig og frygtindgydende, Moses' rolle som profet, israelitterne som udvalgt folk)
Bjergprædikenen (Jesu udlægning af Moseloven, teser/antiteser, næstekærlighed
Jesu sidste tid: lidelse og opstandelse (og sammenhæng med højtider/ritualer i dag, herunder særligt fokus på nadveren)
Ritualer: Inddeling i gentagende/cykliske ritualer (f.eks. vedligeholdelsesritualer og afværgeritualer) og overgangsritualer (Van Genneps tre faser: Udskillelse, liminal og indlemmelse). Ritualer som reaktualisering.  
Kirkeårets inddeling og sakramenter i den luthersk protestantiske kristendom
Kristen etik (og etik generelt). Biblicistisk etik og situationsetik, social pligt og individuel pligt, hvem er ens næste?
Paulus (tanker og rolle i udbredelse af kristendommen, hans egen konversion til kristendommen og "møde" med Jesus, de tidlige kristne fløje ift. omskæring/Moseloven, altruisme, universalisme, moderne tolkning af Paulus ift. identitetspolitik)
Kristendommens hovedretninger (protestantisme, katolicisme, ortodoks kristendom, Rommerrigets splittelse.
Reformationen. Luthers kritik af den katolske kirke: afladsbreve, forståelse af synd og nåde, Biblen, det religiøse hierarki, gudstjenester og sakramenter.
Folkekirken i dag: Formans opdeling i investeringskristne og provokationskristne, med fokus på forskellige tolkninger/udlægninger af dommedag/frelse, barnedåb og konfirmation. Selvstændige analyser af "Arbejde i vingården" (Matt. 20, 1-16) ud fra hvordan hhv. investeringskristne/provokationskristne ville fortolke teksten.
Kristendommens forhold til naturvidenskab, historisk og i dag (skelnen mellem: Fundamentalisme, ateisme, Intelligent design og modernistisk kristendom). Klassedebat om intelligent design.


Vi så desuden Life of Brian (fokus på at genkende elementer fra undervisningen samt afvigelser herfra. Derudover diskussion af hvorvidt Life of Brian er/var blasfemisk)


Kildetekster:
1 Mos 1-3
Tekst 18 (Syndsbevidsthed for øvede, Christian Hjortkjær), Tekst 19 (Ulydighed er det eneste mulige valg, Dorothee Sölle), Tekst 29 (Om Gode Gerninger, Martin Luther). Fra: Poulsen, A. (2020): "Kristendommen - Fra oldkirke til folkekirke", det ny forlag.
Mark 1, 1-20
Matt. 12, 9-14
Luk. 7, 11-17
Matt. 15, 32-39
Joh. 9, 1-7
Matt. 16,13-20
2 Mos 19, 1-8 + 2 Mos 20, 1-20. + 2 Mos 21, 22-29
Matt. 21, 1-17
Matt. 27, 11-31
Mark. 16, 1-20
Klip fra Passion of the Christ: https://www.youtube.com/watch?v=9Y9qCsIPzNo
Luk. 10, 25-37
Matt. 25, 31-46
Matt. 5, 21-22+43-48
1 Kor. 6, 9-11
"Life of Brian" (1979). Monty Python. Director: Terry Jones.
"En folkekirke - to evangelier" af Jens Forman. Fra Mikkelsen, P.S. (2003). Kristendommen og en moderne dansk virkelighed. Systime.
Matt 20, 1-16 (Udgave: Bibelen 2020)

Baggrundsmateriale:
Grundbogen til religion C: 52-55, 60-62, 71-73, 76-82, 83-86, 251-252
Illustration: "Den kristne grundfortælling". Fra: Mikkelsen, P.S. (2003). Kristendommen og en moderne dansk virkelighed. Systime.
Illustration: Christan den tredjes bibelforside. Kan tilgås her: https://gyldendalogpolitikensdanmarkshistorie.lex.dk/Christian_3.s_Bibel
"Moses". Beskrivelse af Moses af Bibelselskabet: https://www.bibelselskabet.dk/moses
"Den kristne grundmyte". Af Susanne Vadsholt (2021): https://www.youtube.com/watch?v=h_pFpgHfJyc
Poulsen, A. (2020): "Kristendommen - Fra oldkirke til folkekirke", det ny forlag. Side 72-74, 102-104, 133-137 (PDF'er)
"For 40 år siden havde 'verdens sjoveste film' premiere: Blev ramt af kæmpe shitstorm". Nyhedsartikel, DR, 2020: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/40-aar-siden-havde-verdens-sjoveste-film-premiere-blev-ramt-af-kaempe#!/
"Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?". Folkeuniversitetet Aarhus, Emdrup og Herning, 2017: https://www.youtube.com/watch?reload=9&app=desktop&v=Y6cdXMBjHPc&t=2s&ab_channel=FolkeuniversitetetAarhus%2CEmdrupogHerning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Islam

Emner og begreber
- Hvorfor konvertere til islam? (dansk opstartseksempel - fokus på islam som religion i nutidens Danmark)
- Islam som monoteistisk religion, inkl. guden Allah og før-muslimske arabiske religioner (monolatri, polyteisme, jahilliyya, hanif)
- Islam som en abrahamitisk religion (Bogens folk)
- Menneskesynet i islam (skabelse, ingen arvesynd, svaghed)
- Profeten Muhammeds liv og død (profeternes segl, sunna)
- Hellige tekster (Forskel på Koranen og hadither, Koranen som Guds ord og ærkeenglen Gabriels rolle, klassificering af hadither)
- Hellige steder (Mekka, Medina og Jerusalem), herunder forskelle på mekkanske og medinensiske suraer
- Splittelse efter Muhammeds død, herunder valg af kaliffer, m. fokus på sunni- og shia-muslimer (kom også kort ind på kharijitterne)
- De seks trosartikler (Gud, englene, bøgerne, profeterne, dommens dag, skæbnen. Herunder begreberne Tawhid og shirk).
- De 5 søjler (særligt fokus på bønnen, herunder nogle forskelle mellem sunni- og shiamuslimers praksis, og pilgrimsrejsen, inkl. analyse af pilgrimsrejsen som overgangsritual ift. van Genneps ritualteori)
- Sharia (sharia, fiqh, muamalat, ibadat, de fire kilder til sharia, retsskolernes rolle historisk set og i dag, religiøse autoriteter, fatwa, itjitihad, taqlid)
- Sharia og etik (de seks kategorier: Påbudt, tilladt, anbefalet, neutralt, det der bør undgås, forbudt)
- Islam i det senmoderne samfund, herunder Anthony Giddens teori og Jan Hjärpes typologi (lærerpræsentation). Tekstanalyser- og fremlæggelser i matrixgrupper af islams rolle ift. 3 senmoderne, danske eksempler (individualisering, klima, homoseksualitet)

Bonusemne: Med udgangspunkt i 2c's studierejse til Ghana, havde vi også et enkelt modul med fokus på religion i Ghana, herunder forskel på nord og syd (hhv. muslimsk og kristen majoritet), samt sammensmeltningen af kristne, muslimske og lokale stammereligioner ift. praksisser og trosforestillinger.

Kildetekster- og film:
- "Nadia konverterede til islam og blev muslim", TV2 Østjylland, https://www.youtube.com/watch?v=MNmmKr-1VkQ
- "Valfarten". Sura 22, v. 39-51. Fra Kitir, D., Klassisk og Moderne Islam, side 53.
- "Hadith Gabriel (Jibril)". Fra Kitir, D., Klassisk og Moderne Islam, side 78.
- "Muhammeds himmelrejse". Fra Forman, J. (2006). Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia. Systime. Side 66-68. (Givet som PDF).
- "En guide til bønnen", 2018. Imam Ali Moskeen: https://www.youtube.com/watch?v=TyLrh6aa13g
- "Hajj - pilgrimsrejse til Mekka". Produceret af BBC, 2001. Vist (og tekstet af) DR i 2003: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=28&pageSize=6&fui=64&mat=5,&fromdate=0&DK5=fa&orderby=datodesc&Kategori=d1625f84e8eb4d1452a0bdd7ce2dc2d2&SearchID=92436f38-1330-4e74-9201-7d10da8db381&index=2
- Senmoderne tekster: ”Man skal ikke gøre noget, man ikke forstår” af Naveed Baig (side 150-152), ”Klimakampen er en muslimsk pligt” af Abdul Wahid Petersen (side 153-155), ”At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad” af Michael Aslanes (side 156-158). Alle gengivet fra bogen af Kitir, D., Klassisk og Moderne Islam.

Baggrundsstekster- og videoer:
- Kitir, D. (2019). Klassisk og Moderne Islam. Systime. 2. udgave. Sider: 31-37, 39-46, 59-61, 63-77, 87-92
- "Islam Introduktion" (Indtil 7:28), 2017. Religionsnørden:
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
- "5 Skarpe om Islam" (DR), https://www.dr.dk/studie/religion/andre-dokumentarer-om-islam 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Buddhisme

Emner:
- Buddhismens formative periode i Indien (sammenhæng med hinduismen, basal viden om vedaerne og upanishaderne)
- Den historiske og mytiske Buddha (inkl. betydningen af hans navne)
- Buddhismens udbredelse
- Buddhismens hellige tekster (primært pali-kanon/Tripitaka og dens tre kurve)
- Typer af buddhisme (Indefra skelnen: Theravada/Hinayana, Mahayana, Diamantvejen. Udefra skelnen, Spiros typologi: nirvanisk, karmisk, apotropæisk/magisk)
- Religiøs praksis (særligt fokus på meditation)
- Etikken (Herunder tekstanalyse af Benaresprædikenen/Benarestalen)
- Symboler og arkitektur (hjulet og cirklens symbolske betydning, karakteristika ved buddhistiske templer og stupaer samt tilknyttede ritualer)
- Samspillet mellem munke og det omkringliggende samfund (forskel på frelse og karma hos munke og lægbuddhister)
- Buddhisme i vesten, herunder Danmark (forskel på etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme, og betydningen af begrebet "google-buddhisme")

Centrale begreber:
Buddha, Buddha-legenden, middelvejen, oplysning, sangha
Dharma, karma, samsara, nirvana, an-atman, ubestandighed, Mayas verden
Middelvejen, dukha, de fire ædle sandheder, prajna, skandhaerne, lærens hjul
Boddhisattva
Sindesindelagsetik (betydning af intentionen bag handlingen), respekten for alt liv (alt levendes ligeværd), karuna


Kildetekster:
- Tekst 7 (sorgløs ungdom), 8 (Livets skyggesider), 9 (Den vordende Buddha forkaster streng askese), 18 (Den ædle 8-ledede vej), 20 (Benarestalen). Fra: Andreasen, E. (2002). "Buddhismen - Introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder". Gyldendal Uddannelse.
”Jeg googler mig til min egen gud”, uddrag fra udtalelse af Morten Thomsen Højsgaard i Information, 4. november 2011, https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2011/11/googler-egen-gud  (se arbejdsark)


Film/videoer:
- Antikkens store tænkere - Buddha (2017). BBC. Kan tilgås på CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Antikkens%20store%20t%C3%A6nkere%20-%20Buddha&orderby=title&SearchID=beddd48c-adf8-4d0c-86fa-b71b0072e0a3&index=1
- "How to meditate like a buddhist monk", 2018. BBC: https://www.youtube.com/watch?v=gJ3Qlug07ZM
- "Marie Kronquist er buddhist: “Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre, så kommer vi ikke nogen vegne”, 2020. Heartbeats: https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
-” Story of Buddha - Stupas & Viharas | Buddha Sutra - Episode 8” (minut  00.00 til 03.26), The EPIC Channel, 16.09.2021, https://www.youtube.com/watch?v=eCFsASQ9pO4&ab_channel=TheEPICChannel )
- ”Tro til salg: Kan man gå til buddhisme?”, DR.TV 31. december 2021, https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496

Baggrundsmaterialer:
- Andreasen, E. m.fl. (1992). Mennesket og magterne - en grundbog til religion. Side 144-150 (PDF).
- Madsen, L. m.fl. (2015). Grundbog til religion C. 2. udgave. Systime. Side 150-152, 156-160, 170
- Oversigtsarket ”Tre slags buddhisme” (ukendt forfatter og årstal) (PDF, ligger på modulet)
- Vietnamesiske karmabilleder. Fra Nielsen, A. (2025).: Buddhisme. Introduktion og tekster, iBog, systime, afsnit 3.3, https://buddhisme.systime.dk/?id=163 , (iBogen er tilgået den 16/3 2025)
- ”Etikken”, fra Andreasen, E. (2002. "Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder", Gyldendal Uddannelse. Side 26-27.
- Segaller, Denis: ”Munkevæsenet i Thailand”, i: Thaibuddhisme i praksis” (se PDF på modul)
- ”Munkebuddhisme, kongedyrkelse og folketro. Samtale med Robert Kronberg om thailandsk kultur og religion” (uddrag) (se arbejdsark)
- ”Buddhistiske symboler”, i: Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, systime, https://religion.systime.dk/?id=478#c892  (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdsark)
- ”Helligsteder, templer”, i: Anders Nielsen: Buddhisme - introduktion og tekster, systime, https://buddhisme.systime.dk/?id=156 (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdsark)
”Stupa”, i: Jørgen Pdemann Sørensen, Gads religionsleksikon, Gads Forlag, København, 1999, s. 504 (se arbejdsark)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Døden

Emner
- Begravelsesritualer i kristendommen, buddhismen og islam (Arnold Van Genneps teori om overgangsritualer + religionernes forestillinger om, hvad der sker efter døden, eskatologi og dommedag). Matrix fremlæggelser - herunder en komparativ analyse af begravelsesritualerne.
- Religiøs coping - Vi har læst en tekst om, hvordan danskernes tro (manglende tro) kan komme i vejen for religiøs coping. Derefter har vi brugt Amalie("Amalie skal dø") som et dansk eksempel på religiøs coping - herunder også fravær af religiøs coping. Derudover drøftede vi klip fra indefra med Ander Agger --> med fokus på religiøse symboler på , og hvordan forestillingen om et liv efter døden optræder på børnehospicet.
- Pavens død: Hvem var pave Frans, forskellen på katolikker og protestanter (med særlig fokus på retningernes syn på paven og forskelle ved gudstjenester, herunder røgelse,  transsubstantiation samt taler og sang på latin), hvem var peter. Hvorfor en pave --> katolikkernes læsning af: Matt 16, 13-20 og joh 21, 15-19. Til sidst en analyse af pave Frans´ begravelse med udgangspunkt i billeder fra begravelsen
- Himmelbegravelse (Tibetansk buddhisme) - Vi analyserede en video af en himmelbegravelse - Blandt andet med fokus på kroppen som et hylster, an-atman, de 5 skandhaer, karma og religiøse handlinger undervejs. Vi reflekterede over, hvordan den buddhistiske tro efterlader de pårørende ved et dødsfald.

Kernebegreber
- Frelsesreligion, velsignelsesreligion, postaksiale religioner, engle i Islam, dennesidiges, hinsidiges, eskatologi,  dommedag i islam og kristendommen, rene land buddhisme, forskellen på religionspsykologi og sociologi, religiøs coping, stressrelateret vækst, pave, kardinal, transsubstantiation, himmelbegravelse. Derudover har vi løbende brugt relevante begreber fra de øvrige forløb.

Kildetekster
- Sura 56, 1-56 (I 2006, Forman, Jens: Muslimernes religion - tro, praksis og sharia, s. 81-82.
- Grundbogen til religion C s, 164 (Tekst 9 håndbog for shinbuddhist præster: regler vedrørende begravelser)
- Begravelser/bisættelser i den danske folkekirke: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/begravelse-og-bisaettelse/sadan-foregar-begravelse-og-bisaettelse, https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/begravelse-og-bisaettelse/begravelses-symbole
- Billeder fra Pave Frans begravelse - se pdf: Arbejdsark til pavens død.
- Matt 16, 13-20 (genlæst)
- joh 21, 15-19
- Ludvigsen & Mikkelsen, L & P /2007) "Religion i det senmoderne samfund" s. 120-122

Videoer (kilder)
- Human planet mountains - sky burial: https://vimeo.com/41732543
- Amalie skal dø på TV2 Play: https://play.tv2.dk/program/amalie-skal-doe-a90ba8b1-e776-4d39-9415-75c59491c95c (sidste 15 minutter)
-Indefra med Anders Agger - Børnehospice på DR:  https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger-_-boernehospice_-livet-kommer-foerst_382761 (7.0-12.00) (24.50-27.00) + https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger-_-boernehospice_-nellies-sang-til-flora_382763 (6.30-8:30)


Baggrundsstof
- Forman, J (2006) "Muslimernes religion - tro, praksis og sharia" s. 20, 27-28, 39
- Poulsen, A (2022) " Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke", s. 139-142
- https://lex.dk/Amida
- Grundbogen til religion C, s. 166-167
- https://www.bibelselskabet.dk/peter
- https://www.bibelselskabet.dk/vidste-du-om-forskellen-pa-katolsk-og-luthersk-kristendom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer