Holdet 2024 re/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anja Taulborg Johannessen
Hold 2024 re/3x (3x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktion til religion
Titel 2 2. Kristendom
Titel 3 3. Islam
Titel 4 4. Buddhisme
Titel 5 5. Satanisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktion til religion

I dette korte introduktionsforløb er eleverne blevet introduceret til de første religionsfaglige begreber. Vi har talt om fænomenet religion, hvordan det kan opfattes, og hvilken rolle, det kan spille i dag i det senmoderne samfund. Vi har talt om religions rolle i de 3 samfundstyper, samt hvilken metoder, vi bruger i religionsfaget. Derudover har vi talt om begrebet "verdensreligion", hvad det indebærer, samt set på verdensreligionernes udbredelse.

Materiale:
• Madsen, Lene m.fl: Grundbogen til religion c (2012) s. 11-12, 15-17
• Religionsportalen (religion.systime.dk): Religionernes dimensioner, c937
• Animated map shows how religion spread around the world: https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Kristendom

I dette kristendomsforløb arbejder vi med kristendommen fra den formative periode og op til nutiden. Undervejs fremhæves vigtige elementer fra jødedommen/GT, og religionsfaglige begreber som myte, ritual mv. introduceres.

Materiale:
-Forman, Jens (1): Den kristne religion (1992)
-Forman, Jens (2): … og tog bolig iblandt os (1987)
-Forman, Jens (3): De kristnes religion (2008-2012)
-Biblen
-Trosbekendelsen fra http://www.kristendom.dk/kristne-grundtekster/den-apostolske-trosbekendelse
-Filmklip: The Passion of the Christ
-Luther, Martin: Skrifter i udvalg IV. Evangelium og samfundsliv (1964)
-Vigilius, Manuel: Mig og Gud og mig (Ud & Se, oktober 2004)
-Folkekirken.dk: Folkekirken i tal: https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirken-i-tal
-Krak, Nikolaj: Nye tal: Folkekirkens bølge af udmeldelser flader ud (Kristeligt Dagblad, 10. november 2023)
-Elholm, Louise Schack og Marie Bjerre: Debat: Der skal være fuld ligestilling i den danske folkekirke (Jyllands-Posten, 12. november 2023)
-Herbener, Jens-André P.: Kristendommen har et stort ansvar for at vi driver rovdrift på naturen: https://www.information.dk/debat/2018/08/kristendommen-stort-ansvar-driver-rovdrift-paa-naturen (Information, 25. august 2018)


Introduktion til Biblen
-Forman (1) s. 76-82
-Forman (1) s. 86-91
-Forman (2) s. 107-108 (tekst 2)
-Forman (2) s. 113-114 (tekst 7)
-Forman (2) s. 114-115 (tekst 8)
-Trosbekendelsen
-Forman (3) s. 47-48

Skabelsen og syndefaldet
-1. Mos. 1-3

Palæstina på Jesu tid
-Forman (1) s. 37-45

Jesu liv/”Begyndelsen”
-Mark. 1, 1-15
-Matt. 12, 9-14
-3. Mos. 23, 3
-Luk. 7, 11-14
-Matt. 15, 32-39

Jesu roller
-Mark. 1, 16-2, 12
-Mark. 14, 61-62

Bjergprædikenen
-Forman (1) s. 48-54
-Matt. 5; 6, 1-23 og 7, 1-14

Lignelser
-Matt. 18, 21-35

Indtoget i Jerusalem
-Mark. 11

Passionshistorien
-Mark. 14-16
-De 7 korsord:
--Matt. 27, 46
--Mark. 15, 34
--Luk. 23, 34
--Luk. 23, 43
--Luk. 23, 46
--Johs. 19, 27
--Johs. 19, 29
--Johs. 19, 30
-The Passion of the Christ (1:34-1:53)
-Forman (1) s. 55-59

Apostlenes Gerninger
-Ap.G. 2
-1. Mos. 11, 1-9

Paulus
-Mark. 16, 15
-Forman (1) s. 82-86
-Gal 1, 1-17, 2, 5, 1-6
-Rom. 1, 2, 3, 21-26

Luther
-Forman (3) s. 174-177
-Luther s. 158-166

Kristendom i dag
-Vigilius, Manuel: Mig og Gud og mig
-Folkekirken.dk: Folkekirken i tal
-Krak, Nikolaj: Nye tal: Folkekirkens bølge af udmeldelser flader ud
-Elholm, Louise Schack og Marie Bjerre: Debat: Der skal være fuld ligestilling i den danske folkekirke
-Herbener, Jens-André P.: Kristendommen har et stort ansvar for at vi driver rovdrift på naturen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Islam

Materiale:
• Forman, Jens: Islam og muslimerne (2011)
• Asmussen, Jes: Tekster til islam (1972)
• Hjärpe, Jan: Islam – lære og livsmønster (1979)
• Koranen
• Kitir, Deniz: Klassisk & moderne islam (2010)
• Wulff Pedersen, Edvard: Islam – fællesskab og livsvej (1984)
• Skovgaard-Petersen, Jakob: Moderne islam (2002)
• Hizb ut-Tahrir: Om synet på samfundet, taget fra deres hjemmeside. http://www.hizb-ut-tahrir.dk/index.php
• Kassem, Moustapha m.fl: ”Kronik: Islam og demokrati”. Politiken, 8. februar 2008.
• Khankan, Sherin: "Debat: En islamisk stat er ikke vores drøm". Information, 13. september 2014.
• Fruensgaard, Jonas: "Muslimer synder, hvis de ikke stemmer". Kristeligt Dagblad, 13. september 2011.
• Hussain, Waseem: ”Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form”. Islamsvar.dk, 25. december 2009. http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/
• Tønnsen, Aminah: ”Koranen og tørklædet”. Islamstudie.dk, april 2005. http://islamstudie.dk/?page_id=1629
• Nawaz, Nazreen: ”Kronik: Muslimske kvinder i Europa”. Politiken, 13. februar 2006.
• Dokumentar: Islamisk Stat indefra: https://www.dr.dk/undervisning/religion/islamisk-stat
• Westh, Rasmus Raun: ”Kontrakt for en hellig kriger” https://www.information.dk/moti/2014/11/kontrakt-hellig-kriger (Information, 15.11.2014)
• Østergaard, Kate: Danske verdensreligioner – islam (2006)



Introduktion til islam
-Forman s. 9-11

Muhammed
-Forman s. 11-14
-Asmussen s. 31-40 (Muhammeds forhold til den ”gamle” religion)
-Hjärpe s. 35-37

Gud, engle og hellige skrifter
-Forman s. 22-30
-Sura 1

Muhammeds himmelfærd
-Forman s. 30-32
-Sura 3, 33-59
-Muhammeds himmelfærd

Skæbne og dommedag
-Forman s. 32-34
-Sura 50, 1-25

Islams søjler
-Forman s. 35-44
-Forman s. 111-113 (tekst 15)
-Forman s. 116-118 (tekst 18)
-Forman s. 123 (tekst 22)
-Søjlekompendium:
  o Kitir s. 34-41
  o Wulff Pedersen s. 117-119
  o Wulff Pedersen s. 195-199
  o Skovgaard-Petersen s. 141-143 (tekst 17-22)
  o Sura 2,44
  o Sura 57,18
  o Sura 2, 190-191


Sharia og idealtyper
-Forman s. 62-64, 65-70
-Hizb ut-Tahrir: Om synet på samfundet
-Kassem: ”Kronik: Islam og demokrati”
-Khankan: "Debat: En islamisk stat er ikke vores drøm"
-Fruensgaard: "Muslimer synder, hvis de ikke stemmer"


Livet som muslim - tørklædet
-Forman s. 46-52
-Sura 24,30-31
-Sura 33,59
-Hussain: ”Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form”.
-Tønnsen: ”Koranen og tørklædet”.
-Nawaz: ”Kronik: Muslimske kvinder i Europa”.


Islamisk stat
-Dokumentar ”Islamisk Stat indefra”
-”Kontrakt for en hellig kriger”

Forholdet til Europa
-Østergaard s. 33-38
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Buddhisme

Materiale:
• Andreasen, Esben: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder (2. udg., 2013)
• Risager, Miriam: Buddhismens tre hovedretninger (Religion.dk, 2. september 2013)
• Madsen, Lene m.fl: Grundbogen til Religion C, c676, c683, c684, c685: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=171
• Granum-Jensen, Frede: Buddhisme og åndemanere i Thailand (2001)
• Borup, Jørn: Zen – levende japansk buddhisme (1998)
• Ahlmark, Tove & Anne-Sofie Bernstorff: Håbet om at blive genfødt som dreng (2002)
• Human planet – Mountains – Sky Burial: https://vimeo.com/41732543
• Bruun, Jens, Christian Lindtner & Peter Boile Nielsen: Buddhismen – tanker og livsformer (1983)

Intro til buddhisme:
- Andreasen s. 7-9

Buddha:
- Andreasen s. 10-18

Den buddhistiske lære:
- Andreasen s. 19-24
- Andreasen s. 77-80 (tekst 16-19)

Den buddhistiske etik:
- Andreasen s. 26-27
- Andreasen s. 91-94 (tekst 28)

Samfundet, ritualerne og arkitekturen:
- Andreasen s. 28-35

Buddhismens 3 hovedretninger:
-Risager (uddrag)
-Madsen m.fl. (Spiros typologi + 3 tekster dertil)

Ritualer:
- Granum-Jensen s. 115-120 (tekst 27)
- Borup s. 81-84 (tekst 23)

Kvinder i buddhismen:
- Ahlmark & Bernstorff s. 54-62
- ”Sky burial”


Buddhismens møde med Vesten:
- Bruun, Lindtner og Nielsen s. 160-161 (tekst 57)
- Bruun, Lindtner og Nielsen s. 172-175 (tekst 64)
- Borup s. 22-23 (tekst 2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Satanisme

Materiale:
-Dokumentar: ”Satans kirke” (cfu.dk)
-Korsholm, Anne: ”Satanismens to ansigter”. Kristeligt Dagblad, 15. oktober 2001. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/satanismens-ansigter
-Biblen
-Nørgaard, Helle: ”Satanisme – Historisk baggrund”. Faktalink, 1997. https://faktalink.dk/sata
-Satanisk Forum: ”Moderne satanisme i Danmark”. Satanisk Forum, 23. oktober 2009. http://www.sataniskforum.dk/intro-til-satanisme.html
-Kristensen, Kristoffer: ”Kritik: Fjernsyn om satanisme er ikke for børn”. Kristeligt Dagblad, 15. februar 2019. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/kritik-fjernsyn-om-satanisme-er-ikke-boern?fbclid=IwAR0r8lnbCvWLccQA9QxztICM8RlR-_79xJtWc3P-TC0MjdntCA0sBWSYhTE
-Møller, Pelle: ”Ramasjang-redaktør: ”Onkel Rejes Heavyband” er meget langt fra at opfordre børn til satandyrkelse”. Kristeligt Dagblad, 19. februar 2019. https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/onkel-reje-er-underholdning-opfordrer-langtfra-boern-til-satandyrkelse
-DR: ”Onkel Rejes Heavyband” episode 6: https://www.dr.dk/tv/se/boern/ramasjang/onkel-rejes-heavyshow/onkel-rejes-heavyband/onkel-rejes-heavyband-6


Hvad er satanisme?
-Satans kirke
-Korsholm: Satanismens to ansigter
-1. Mos. 3, 1-13
-Job. 1, 6-12
-Sl. 74, 14
-Sl. 104, 26
-Es. 27, 1
-Matt. 4, 1-11
-Luk. 10, 18
-Åb. 13, 11-18
-Nørgaard: Satanisme – Historisk baggrund

Moderne satanisme
-Satanisk Forum: Moderne satanisme i Danmark

Satanisme i børnehøjde?
-Onkel Rejes Heavyband episode 6
-”Kritik: Fjernsyn om satanisme er ikke for børn”
-”Ramasjang-redaktør: ”Onkel Rejes Heavyband” er meget langt fra at opfordre børn til satandyrkelse”


Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med og fremlagt emner knyttet til satanismen i grupper. Materialet har været selvfundet/selvvalgt, og er derfor ikke opgivet her.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer