Titel
3
|
Islam
Forløbsbeskrivelse er færdigredigeret den 2.5.2025
FORLØBSBESKRIVELSE:
Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.
#1 ISLAMS OPRINDELSE
Faglige mål:
- Have en basisviden om hvor og hvornår islam er opstået og hvem Muhammed er.
- Basisviden om islams udbredelse
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber/fænomener: islam, Allah, før-islamisk arabisk religion, Muhammed, Mekka & Medina (& hidjra), åbenbaring, islams relation til jødedommen, umma, de fire retledede kaliffer, sunni- og shia-islam
Materiale:
- ”Islams oprindelse” & ”Det arabiske imperium”, i: Jens Forman: ”Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006, s. 9-14; 14-16
- ”Den søgende” (uddrag fra dokumentar om Muhammed), DRKultur, mitCFU
- ”Sunni-islam” og ”shia-islam”, i: Gads religionsleksikon, https://www.religion.dk/leksikon/S?page=3
- Breaking down conflicts between Sunnis and Shiites, CBS Sunday Morning, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=pQMpcSQIvOk&ab_channel=CBSSundayMorning
- Business Insider: Animated map shows how religion spread around the world (2015), https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4
#2 GUDSOPFATTELSEN
Faglige mål:
- Kunne redegøre for den muslimske gudsopfattelse
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber/fænomener: Monoteisme (vs. polyteisme), tawhid, trancendent, allahu akbar, Allahs 99 navne, islam, determinisme, de 6 trosartikler, dogme, dommedag
Materiale:
- ”Troen”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006, s. 19
- Sarah Madsen: ”Dommedags-forestillinger i verdens religioner”, religion.dk, 14. juni 2011, https://www.religion.dk/viden/dommedags-forestillinger-i-verdens-religioner, (afsnittet om kristendom og jødedom er ikke læst i forbindelse med islam)
- ”Tekst 2: Koranen om Guds storhed”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006 s. 59
- ”Ninian Smarts 7 dimensioner”, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, systime, s. s. 267-268
#3 MUHAMMED OG KORANEN
Faglige mål:
- Kunne redegøre for opfattelsen af Koranen både fra et indefra-perspektiv og et udefra-perspektiv.
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber: Koran, sura, Ramadan, englen Gabriel, Abrahamsreligionerne (de tre parallelle religioner; muslimernes opfattelse af Abraham, Moses og Jesus og deres opfattelse af jøderne og de kristne)
- Kunne redegøre for muslimernes opfattelse af Muhammed (herunder profeternes segl, rollemodel, sunna, hadith)
- Kende og anvende Jørgen Podemann Sørensens mytedefintion
- Kende og anvende Bruce Lincolns mytedefinition
- Kunne indgå i diskussion om indførelsen af koranloven i 2023
Materiale:
- ”Bøgerne/Koranen”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 21-24
- ”Profterne/Muhammed”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 24-27
- Tekst 6: Profetens himmelrejse (uddrag fra Ibn Ishaq biografi om Muhammed), s. 66-68 i "Muslimernes religion"
- Tekst 5: Koranen om Muhammeds autoritet, Sura 53,1-23, s. 65-66 i "Muslimernes religion"
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 251-252 (i øvelse 2 ikke punkt b og c)
- Forsiden på bogen ”En kort illustreret vejledning til forståelse af islam”
- Sura 2 (Koen) v. 35-48 (læst og hørt analyseret i videoen "Ved det grønne bord")
- Emil Søndergård Ingvorsen: "Blasfemiparagraffen er blevet afskaffet", DR.DK , 2. juni 2017
- Steen A. Jørgensen: ”Demonstranter har brændt den nye Koranlov foran to nye ambassader”, Jyllands-Posten, 25.07.2023
- Lars Lykke Rasmussen: ”Det er en uholdbar tilstand lige nu” (videoklip), 31.07.2023, tv2 nyheder, https://nyheder.tv2.dk/live/samfund/2023-07-31-seneste-nyt-om-koranafbraendinger-i-danmark
- ”Forstå den nye koranlov ord for ord”, DR.DK, https://www.dr.dk/stories/1288510966/forstaa-den-nye-koranlov
#4 SØJLERNE MED FOKUS PÅ BØNNEN (SALAH) & VALFARTEN (HAJJ)
Faglige mål:
- Kende og anvende begrebet ”de fem søjler”.
- Have dybdegående kendskab til trosbekendelse (1. søjle) - jf. gudsopfattelsen og opfattelsen af Muhammed
- Have dybdegående kendskab til Bønnen (salah, 2. søjle)
- Have dybdegående kendskab til Valfarten (Hajj, 5. søjle).
- Kende og anvende Jørgen Podemann Sørensen ritual-myte-model.
- Kende og anvende Arnold van Genneps model for overgangsritualer.
- Kende og anvende Émile Durkheims ritualteori
Materiale
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 253-256 (Ritual)
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 97-103 (Religiøs praksis i islam)
- "Èmile Durkheims ritualteori", Begrebsnøglen til religion, iBog, systime, 2020, p160 (uddrag)
- "Could you pass the Bullet Ant Test?", National Geographic, youtubeklip, 2020, https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw&ab_channel=NationalGeographic
- "How to pray (Salah) with Amina, My first Prayer for kids (animationsvideo), 2021, https://www.youtube.com/watch?v=GZdmj9aoJQ8&ab_channel=Tenfold-GuaranteedPromise
- World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary (2012),
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI&fbclid=IwAR3Xk0N8Ui8mKcdB5Sw1x4weOSSMGmzdpWQzJYJpZxDKDh5yPgeZ6xhtLhA
- Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 13 (Abraham-traditionen i jødedom + Ibrahim-traditionen i islam)
- ”2. Søjle: Bønnen (salah)” (uddrag) og ”5. Søjle: Pilgrimsrejsen (Hajj)”, i: Deniz Kitir: ”Klassisk og moderne islam”, iBog, systime, https://islam.systime.dk/?id=152
- Sura 2 (Koen), v. 35-48 (Korantekst, som vi læste i forbindelse med at vi så eksamensvideoen)
- Sura 2,162-176 (s. 28 i kompendiet)
- "Moskeen", i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, systime, 2012, s. 106-107
- Rundvisning i Hamad bin khalifa Civilisation Center (moske i Kbh.)
#5 SHARIA
Faglige mål:
- Kende og anvende begrebet sharia, fiqh & fatwa
- Kende og kunne identificere lovens fire kilder (Koran, Hadith, Qijas, Idjma)
- Kendskab til klassifikation af handlinger
- Have kendskab til at der findes forskellige lovskoler (men ikke kunne skelne mellem dem).
- Kende og kunne anvende fagtermerne for fire forskellige sharia-opfattelser (de fire idealtyper): traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme.
Materiale:
- Jens Forman: Islam og muslimerne, s. 53-58
- ”Islams hus” (oversigt udarbejdet af Søren Udesen)
- ”Fatwa” (definition fra Gads religionsleksikon), https://www.religion.dk/leksikon/fatwa
- En selvvalgt fatwa fra hjemmesiden http://islamsvar.dk/om-islamsvar/
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 113-118øverst (inkl. øvelse 8 og 9)
- ”Sharia” (oversigt udarbejdet af Anne Grete Dumstrei med afsæt i Jens Formans materiale)
- Jesper Petersen: ”Sharia er ikke en lovtekst fra Middelalderen”, Berlingske Tidende, 15. marts 2019
- Andrew March: “Do you really understand sharia?” (13. Maj 2019) https://www.youtube.com/watch?v=shhiYMibHjo
- "Når sharia dømmer" (uddrag fra udsendelsen om en shariadomstol i Nigeria), DRhorisont Special, 2009
|