Holdet 2024 re/3z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne Grete Dumstrei
Hold 2024 re/3z (3z re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Pilgrimsfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

FORLØBSBESKRIVELSE:
Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.

#1 HVOR HAR I OPLEVET RELIGION?

Faglige mål:
- arbejde med egen forforståelse af religion og religionsfaget
- kende og anvende begreberne udefra synsvinkel og indefra synsvinkel
- kende religionsfagets genstandsområde

Materiale:
- Øvelse lavet af Dorte Ziggy Thelander, Vestegnen HF & VUC, i samarbejde med CFU, 2023

#2 HVAD ER RELIGION?
Faglige mål:
- kunne indgå i en diskussion om, hvad fænomenet “religion” dækker over.
- kende betydningen af ordet “definition” og vide, hvorfor det er vigtigt at definere, hvad “religion” er.
- kende mindst én anerkendt religionsdefinition og kunne anvende definitionen.

Materiale:
- Opskrift på religion (øvelse)
- The Church of Maradona (video), https://www.youtube.com/watch?v=S27N9_qW4ME
- Ninian Smarts syv dimensioner, i: "Grundbogen til religion C" s. 267-268

#3 RELIGION OG KULTURELLE NORMER
Faglige mål: Vi ser på Kristusskikkelser fra forskellige steder i verden og fra forskellige tidsperioder for at få en forståelse for at religion er en dynamisk størrelse, som ændrer sig afhængigt af tid og sted. De forskellige Kristusskikkelserne viser, at der ikke kun findes en bestemt måde at opfatte kristendom. I øvelsen introduceres begreberne essentialisme og socialkonstruktivisme.

Materiale:
- Aaby-Krucifikset, https://museumsbutikken.dk/da/museumskopier/norden/aaby-krucifikset/
- Udsnit fra Isenheimalteret, , https://denstoredanske.lex.dk/Isenheimalteret
- Thorvaldsens Kristusfigur, https://arkivet.thorvaldsensmuseum.dk/artikler/thorvaldsens-fremstillinger-af-kristus
- Kristusfigur fra Yeongcheon, North Gyeongsang Province, Sydkorea, http://www.koreatimes.co.kr/www/news/world/2016/03/182_199263.html

#4 HVAD KENDETEGNER RELIGION I DET SENMODERNE SAMFUND?
Faglige mål:
- Kende teorien om de tre samfundstyper (præmoderne, moderne og senmoderne) og anvende den til at analysere religionsfagligt materiale
- Kunne anvende følgende begreber: lægfolk vs. religiøse eksperter, sekularisering/affortryllelse vs. afsekularing/genfortryllelse, den religiøse aktør, pluralisme, ikke-instituionaliseret religion, polarisering, pluralisme
maksimalisme vs. minimalisme

Materiale:
- Grundbogen til religion C s. 11-15 inkl. øvelse 1 og 2 (dog ikke opgave c, d og e i øvelse 2)
- Kort klip fra første afsnit af tv-programmet "Matchet på mælkevejen", DR3, august 2021, https://www.dr.dk/tjenester/markedsforing/maelkevejen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

FORLØBSBESKRIVELSE: (opdateret 1.11.2024)

Forløbet giver et overblik over centrale dele af kristendommens historie, med hovedvægt på dansk protestantisk kristendom. Vi lægger ud med at se på kristendommens jødiske rødder, idet vi arbejder med de ældste myter fra GT (den arkaiske baggrund). Vi arbejder i dybden med syndefaldsmyten med fokus på fænomenet myte. Vi går i forlængelse heraf i dybden med den kristne menneske- og verdensopfattelse og undersøger bl.a. forskellen på fundamentalistisk/bogstavelig læsning af Bibelen og en ikke-fundamentalistisk læsning. I den forbindelse har vi talt om Bultmanns begreb "afmytologisering".

Det næste, vi arbejder med, er den gammeltestamentlige religions fokus på lovoverholdelse og kultiske dyrkelse af Jahve i templet i Jerusalem (den aksiale baggrund). Herefter ser vi kort på situationen i Palæstina/Israel på Jesus’ tid herunder de vigtigste jødiske grupperinger. Vi undersøger dernæst, hvem den historiske Jesus var, og hvilke motiver der var, for at få ham henrettet.

Vi går i dybden med Jesus’ nytolkning af jødedommen. Centralt i forløbet står "Bjergprædikenen" som viser, hvordan Jesus forholdt sig til den gammeltestamentlige lov, og hvordan den nye opfattelse af loven bliver en central del af den kristne grundmyte. Vi undersøger, hvordan de første kristne nyfortolker den jødiske messiasforventning og hvordan dette indgår i den kristne grundmyte. I den forbindelse har følgende begreber bl.a. været i spil: Treenigheden, Jesus' dobbelte natur, Guds kærlighed til mennesket (agape),  den stedfortrædende lidelse, opstandelse.

Vi skal arbejde med grundlæggelsen af det kristne fællesskab (kirken), kommer omkring helligåndens rolle i kristendommen og gudstjenestens funktion. Vi ser kort på de forskellige forgreninger af kristendommen og dykker herefter ned i en tekst af reformatoren Martin Luther, som viser hans opfattelse af forholdet mellem tro og gerninger.

I den sidste del af forløbet lægger vi vores fokus på Folkekirken i Danmark i dag. Vi ser på to tolkninger af det evige liv og Guds rige. Fokus ligger på uenigheden inden for Folkekirken, og vi skelner mellem to hovedgrupper: De investeringskristne og de provokationskristne. I arbejdet med den nutidige kristendom spiller begrebet ”lignelse” og tolkninger af lignelser en central rolle.

Dette leder til forløbets sidste emne, som er den kristne etik. Her skelnes mellem forskellige typer af etik (biblicistisk etik og situationsetik) og vi ser på, hvordan nogen opfatter næstekærligheden som en individuel pligt, mens andre opfatter den som en social pligt.

MATERIALE:
Hvor intet andet er angivet er henvisningerne til Allan Poulsen: "Kristendommen", det ny forlag, 2020. Der tjekspørgsmål og svar til alt baggrundsstof her: https://www.detnyforlag.dk/sup_kristendommen.html

DE ÆLDSTE MYTER OG SAGN - DEN ARKAISKE BAGGRUND
- Kristendommen kap. 1, s. 10-17 (+ diverse billeder der passer til myterne og sagnene)
- Bob Marley & The Wailers: ”Exodus” (sang) uddrag læses ekstensivt, https://www.youtube.com/watch?v=OSOqWgqwynQ&ab_channel=BobMarleyVEVO

FORESTILLINGEN OM SYND OG FÆNOMENET MYTE
- Kap. 8 “Forestilling om synd” på s. 59-63
- Google slides fra undervisningen om synd og det kristne menneskesyn
- Afsnittet ”Trosbekendelsen”, s. 52-54
- Tekst 2: Adam og Eva på s. 163-164
- Tekst 3: Syndefaldet på s.  165-166
- Fænomenet ”Myte”, i: Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): "Begrebsnøglen til religion", systime, iBog, p148, 2024 (faktaboksen ”Kort om myter” er lettere omskrevet af Anne Grete Dumstrei)
- Arbejdsark om de stærke myters kendetegn (skrevet af Anne Grete Dumstrei)
- Læreroplæg om den kristne menneskeopfattelse
- Romerbrevet kap. 7 v. 15-20, fra 2020-oversættelsen af Bibelen

VERDENS- OG MENNESKEOPFATTELSE
- Kap. 7 "Troen på Gud som skaber", s. 55-58
- ”Verdens skabelse", Første Mosebog kap. 1 v. 1-31 i https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
- Maitrayaniya-Upanishad: ”Krop og forgængelighed”, i: Allan Poulsen: ”Hinduismen” (iBog), p247, systime, 2021
- Tekst 13: “Skabelsesberetningen skal forstås bogstaveligt”, s. 178
- Tekst 14: “Har Gud skabt verden?”, s. 179
- "Kristne kirkers holdning til naturvidenskaben" (uddrag), i: Pedersen, B. J. (m.fl.) (2024), "Grundbogen til Religion C", systime, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=274

JØDEDOMMEN - DEN AKSIALE BAGGRUND
- Kristendommen kap. 2, s. 18-23

DEN HISTORISKE JESUS (OG MOTIVERNE FOR AT KORSFÆSTE HAM)
- Kort læreroplæg om Israel/Palæstina på Jesus’ tid
- Kortfattet oversigt over de jødiske grupperinger på Jesus’ tid
- Matthæusevangeliet kap. 27, vers 11-26
- Johannesevangeliet kap. 18 v. 28 – kap. 19 v. 16
- Youtubeklip fra filmen ”Passion of the Christ”:
https://www.youtube.com/watch?v=WaQFsqLgRE0&ab_channel=THEBESTMOVIECLIPS%3BNAJBOLJIFILMSKIISJE%C4%8CCI +
https://www.youtube.com/watch?v=ZDKjgfBQ2z8&ab_channel=FredySolace

JESUS’ FORKYNDELSE, TROEN PÅ JESUS KRISTUS & KRISTENDOMMENS FORMATIVE PERIODE
- Kap. 3 Fra Jesus til statsreligion – kristendommens formative periode, s. 24-29 i
- Tidslinjeøvelse
- Tekst 4 ”Åbenbaringen på Sinaj og de ti bud”, s. 166-167
- s. 128 i Bibelen 2020: Introduktion til Tredje Mosebog (pdf) + Tredje Mosebog kap. 26 (pdf)
- Tekst 8 ”Spørgsmålet om rent og urent”, s. 170-171
- Lukasevangeliet kap. 6, 6-11 ”Må man redde liv på en sabbat?” https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/6
- Kap. 6 "Bibelen og trosbekendelsen", s. 48-54
- Kap. 9 Troen på Jesus som frelseren, s. 64-68
-  ”Messias” & ”Kristus”, i: https://www.religion.dk/leksikon/messias & https://www.religion.dk/leksikon/kristus
- Johannesevangeliet kap. 1 v.1-17 (læst ekstensivt med fokus på begrebet ”ordet”/”logos”), https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/1
- Markusevangeliet kap. 14 v. 12-25 ”Nadveren”
- ”Den sidste nadver” (billede), Leonardo da Vinci, https://da.wikipedia.org/wiki/Den_sidste_nadver_%28Leonardo%29
- Emil Nolde: ”Korsfæstelsen” (billede, 1912),  https://lex.dk/Emil_Nolde
- Lukasevangeliet kap. 24 v.13-35 ”Vandringen til Emmaus” i: https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
- ”Herrens lidende tjener”, Esajas’ Bog kap. 53 v. 4-5 (vers læses ekstensivt i forbindelse med ”Vandringen fra Emmaus”)
- Den kristne grundmyte (figur), i: Poul Storgaard Mikkelsen: Kristendom og en moderne dansk virkelighed, systime, 2003
- Chr. III’s Bibelforside
-  Tekst 7 "Om vrede, gengældelse og fjendekærlighed" s. 169-170 + Matthæusevangeliet kap. 5 v. 27-30 "Om ægteskabsbrud" i: Bibelen online, https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5 (uddrag fra Bjergprædikenen)
- Anne Grete Dumstreis chat med Copilot (AI) om Bjergprædikenen, 28.10.2024

HELLIGÅNDEN, KIRKEN & KRISTNE RETNINGER
- Kap. 10 ”Troen på Helligånden og kirken”, s. 69-71
- Ellen Rittenhofer: ”Fejlbarlige mennesker” (læserbrev),  Weekendavisen, 7.10.2024
- ”Kristendommens træ” Oversigtsark/tegning
- Kap. 4 "Fra middelalderen til i dag - kristendommens udvikling" på s. 30-39
- "Reformationen - 1517-1519 - Hva' skete der lige der?, Folkeuniversitetet Aarhus, https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Y6cdXMBjHPc&t=2s&ab_channel=FolkeuniversitetetAarhus%2CEmdrupogHerning
- Tekst 29: Martin Luther: Om gode gerninger, s. 202-203
- Johannes Sløk: ”Her og nu – og det evige liv” (uddrag), trykt i: Poul Storgaard Mikkelsen: ”Kristendom og en moderne dansk virkelighed”, systime, 2003, s. 123-126
- Jens Forman: ”En Folkekirke – to evangelier”, i: Poul Storgaard Mikkelsen: ”Kristendom og en moderne dansk virkelighed”, systime, 2003, s. 182-188
- Lukasevangeliet 15,1-10 ”Lignelsen om det mistede får”, i: https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online

KRISTEN ETIK
- ”Kristen etik: Hvad er næstekærlighed og hvem er næsten?”, Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, p292 (uddrag), https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p292
-  ”Lignelse” i: Gads religionsleksikon, https://www.religion.dk/leksikon/L?page=1 , besøgt november 2023
- ”Verdensdommen”, Matthæusevangeliet kap. 25 v. 31-46
- ”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner”, Lukasevengeliet kap. 10 v. 25.37
- Tobias Hansen Bødker: Zornig kørte flygtninge fra Rødby: "Hvad jeg risikerer er en brøkdel af, hvad de har risikeret”, Jyllands-Posten, 07.09.2015 (læst ekstensivt), https://jyllands-posten.dk/indland/ECE8001228/zornig-koerte-flygtninge-fra-roedby-hvad-jeg-risikerer-er-en-broekdel-af-hvad-de-har-risikeret/
- Lisbeth Zornigs opslag på Facebook den 07.09.2015
- Krarup til Zornig: Det er klamt, at du flasher din næstekærlighed (klip fra Deadline), P3 Essensen, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=GYMnhc6JggM&ab_channel=P3Essensen
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Forløbsbeskrivelsen er færdiggjort 2.5.2025

FORLØBSBESKRIVELSE:
Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.

#1 ISLAMS OPRINDELSE

Faglige mål:
- Have en basisviden om hvor og hvornår islam er opstået og hvem Muhammed er.
- Basisviden om islams udbredelse
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber/fænomener: islam, Allah, før-islamisk arabisk religion, Muhammed, Mekka & Medina (& hidjra), åbenbaring, islams relation til jødedommen, umma, de fire retledede kaliffer, sunni- og shia-islam

Materiale:
- ”Islams oprindelse” & ”Det arabiske imperium”, i: Jens Forman: ”Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006, s. 9-14; 14-16
- ”Den søgende” (uddrag fra dokumentar om Muhammed), DRKultur, mitCFU
- ”Sunni-islam” og ”shia-islam”, i: Gads religionsleksikon, https://www.religion.dk/leksikon/S?page=3
- Breaking down conflicts between Sunnis and Shiites, CBS Sunday Morning, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=pQMpcSQIvOk&ab_channel=CBSSundayMorning
- Business Insider: Animated map shows how religion spread around the world (2015), https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4

#2 GUDSOPFATTELSEN

Faglige mål:
- Kunne redegøre for den muslimske gudsopfattelse
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber/fænomener: Monoteisme (vs. polyteisme), tawhid, trancendent, allahu akbar, Allahs 99 navne, islam, determinisme, de 6 trosartikler, dogme

Materiale:
- ”Troen”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006, s. 19
- Sarah Madsen: ”Dommedags-forestillinger i verdens religioner”, religion.dk, 14. juni 2011, https://www.religion.dk/viden/dommedags-forestillinger-i-verdens-religioner, (afsnittet om kristendom og jødedom er ikke læst i forbindelse med islam)
- ”Tekst 2: Koranen om Guds storhed”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia”, systime, 2006 s. 59
- ”Ninian Smarts 7 dimensioner”, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, systime, s. s. 267-268

#3 MUHAMMED OG KORANEN

Faglige mål:
- Kunne redegøre for opfattelsen af Koranen både fra et indefra-perspektiv og et udefra-perspektiv.
- Kunne redegøre for og bruge disse begreber: Koran, sura, Ramadan, englen Gabriel, Abrahamsreligionerne (de tre parallelle religioner; muslimernes opfattelse af Abraham, Moses og Jesus og deres opfattelse af jøderne og de kristne)
- Kunne redegøre for muslimernes opfattelse af Muhammed (herunder profeternes segl, rollemodel, sunna, hadith)
- Kende og anvende Jørgen Podemann Sørensens mytedefintion
- Kende og anvende Bruce Lincolns mytedefinition
- Kunne indgå i diskussion om indførelsen af koranloven i 2023

Materiale:
- ”Bøgerne/Koranen”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 21-24
- ”Profterne/Muhammed”, i: Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 24-27
- Tekst 6: Profetens himmelrejse (uddrag fra Ibn Ishaq biografi om Muhammed), s. 66-68 i "Muslimernes religion"
- Tekst 5: Koranen om Muhammeds autoritet, Sura 53,1-23, s. 65-66 i "Muslimernes religion"
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 251-252 (i øvelse 2 ikke punkt b og c)
- Forsiden på bogen ”En kort illustreret vejledning til forståelse af islam”
- Sura 2 (Koen)  v. 35-48 (læst og hørt analyseret i videoen "Ved det grønne bord")
- Emil Søndergård Ingvorsen: "Blasfemiparagraffen er blevet afskaffet", DR.DK , 2. juni 2017
- Steen A. Jørgensen: ”Demonstranter har brændt den nye Koranlov foran to nye ambassader”, Jyllands-Posten, 25.07.2023
- Lars Lykke Rasmussen: ”Det er en uholdbar tilstand lige nu” (videoklip), 31.07.2023, tv2 nyheder, https://nyheder.tv2.dk/live/samfund/2023-07-31-seneste-nyt-om-koranafbraendinger-i-danmark
- ”Forstå den nye koranlov ord for ord”, DR.DK, https://www.dr.dk/stories/1288510966/forstaa-den-nye-koranlov

#4 SØJLERNE MED FOKUS PÅ BØNNEN (SALAH) & VALFARTEN (HAJJ)

Faglige mål:
- Kende og anvende begrebet ”de fem søjler”.
- Have dybdegående kendskab til trosbekendelse (1. søjle) -  jf. gudsopfattelsen og opfattelsen af Muhammed  
- Have dybdegående kendskab til Bønnen (salah, 2. søjle)
- Have dybdegående kendskab til Valfarten (Hajj, 5. søjle).
- Kende og anvende Jørgen Podemann Sørensen ritual-myte-model.
- Kende og anvende Arnold van Genneps model for overgangsritualer.
- Kende og anvende Émile Durkheims ritualteori

Materiale
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 253-256 (Ritual)
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 97-103 (Religiøs praksis i islam)
- "Èmile Durkheims ritualteori", Begrebsnøglen til religion, iBog, systime, 2020, p160 (uddrag)
- "Could you pass the Bullet Ant Test?", National Geographic, youtubeklip, 2020, https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw&ab_channel=NationalGeographic
- Daud Kim: ”How to do Salah Prayer? Learning with Imam” (video), 16.10.2019, https://www.youtube.com/watch?v=CGbsAebZBLo&ab_channel=DaudKim
- World's Largest Pilgrimage - Hajj Documentary (2012),
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI&fbclid=IwAR3Xk0N8Ui8mKcdB5Sw1x4weOSSMGmzdpWQzJYJpZxDKDh5yPgeZ6xhtLhA
- Jens Forman: Muslimernes religion. Tro, praksis og sharia, systime, s. 13 (Abraham-traditionen i jødedom + Ibrahim-traditionen i islam)  
- ”2. Søjle: Bønnen (salah)” (uddrag) og ”5. Søjle: Pilgrimsrejsen (Hajj)”, i: Deniz Kitir: ”Klassisk og moderne islam”, iBog, systime, https://islam.systime.dk/?id=152
- Hajj 2019: An in-depth look at the sacred journey
https://www.aljazeera.com/indepth/interactive/2017/08/hajj-2017-depth-sacred-journey-170824132159144.html?fbclid=IwAR0baBOE3EzAtzcQuos7vjfomqj5UB-u2lrcFhQvic7sAyRM1mCVQlGjFp0     
- Sura 2 (Koen), v. 35-48 (Korantekst, som vi læste i forbindelse med at vi så eksamensvideoen)
- Sura 2,162-176 (s. 28 i kompendiet)
- "Moskeen", i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, systime, 2012, s. 106-107
- Rundvisning i Hamad bin khalifa Civilisation Center (moske i Kbh.)


#5 SHARIA

Faglige mål:
- Kende og anvende begrebet sharia, fiqh & fatwa
- Kende og kunne identificere lovens fire kilder (Koran, Hadith, Qijas, Idjma)
- Kendskab til klassifikation af handlinger
- Have kendskab til at der findes forskellige lovskoler (men ikke kunne skelne mellem dem).
- Kende og kunne anvende fagtermerne for fire forskellige sharia-opfattelser (de fire idealtyper): traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme.

Materiale:
- Jens Forman: Islam og muslimerne, s. 53-58
- ”Islams hus” (oversigt udarbejdet af Søren Udesen)
- ”Fatwa” (definition fra Gads religionsleksikon), https://www.religion.dk/leksikon/fatwa
- En selvvalgt fatwa fra hjemmesiden http://islamsvar.dk/om-islamsvar/
- Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion til religion C, systime, 2012, s. 113-118øverst (inkl. øvelse 8 og 9)
- ”Sharia” (oversigt udarbejdet af Anne Grete Dumstrei med afsæt i Jens Formans materiale)
- Jesper Petersen: ”Sharia er ikke en lovtekst fra Middelalderen”, Berlingske Tidende, 15. marts 2019
- Andrew March: “Do you really understand sharia?” (13. Maj 2019) https://www.youtube.com/watch?v=shhiYMibHjo
- "Når sharia dømmer" (uddrag fra udsendelsen om en shariadomstol i Nigeria), DRhorisont Special, 2009
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Forløbsbeskrivelsen er færdigredigeret den 2.5.2025

FORLØBSBESKRIVELSE:
Se nedenstående beskrivelse af de faglige mål ved de enkelte emner.

NB: Hvor intet andet er angivet, stammer materialet fra Esben Andreasen: Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal Uddannelse, 2002

EMNE 1: DEN HISTORISKE OG MYTOLOGISKE BUDDHA (DEN MYTISKE DIMENSION)
Faglige mål:
- viden om den historiske Buddha
- viden om den mytologiske Buddha
- viden om buddhismens rødder i hinduismen (herunder begreberne atman, brahman, aum)
- Centrale buddhistiske begreber: Buddha, Buddhalegenden, middelvejen, oplysning, sangha

Materiale:
- Antikkens store tænkere - Buddha, BBC dokumentar fra 2017, på CFU (59 minutter)
- ”Buddhismens skrifter”, oversigtsark lavet af AG (den første side i kompendiet). Arket er ikke gennemgået i undervisningen.
- ”Buddhas liv” (animationsfilm), DR2, 2002, mitCFU (set i forbindelse med emnet dharma)

EMNE 2: DHARMA (DEN DOGMATISKE DIMENSION)

Faglige mål:
- Begreberne dharma, karma, samsara, livshjulet, de tre rodårsager, duhka, nirvana, det relative vs. det absolutte, an-atman, aum, ubestandighed, middelvejen, de fire ædle sandheder, prajna, skandhaerne,

Materiale:
- Esben Andreasen (m.fl.): Mennesket og magterne – en grundbog til religion, s. 144-150 (s. 3-9 i kompendiet)
- Tekst 8: Livets skyggesider (se særskilt dokument på drev)
- Kort læreroplæg om hinduismens lære om kastesystemet og Buddhas kritik heraf.
- Tekst 4: Gerningerne (s. 20 i kompendiet)
- Tekst 27: “Nirvana er usammensat” (s. 26 i kompendiet)
- Tekst 16: ”Genfødelsesprocessen” (s. 23 i kompendiet)
- Tekst 23: ”Der er intet bestandigt jeg” (se særskilt dokument på drev)
- ”Skandhaerne”, i: Gads religionsleksikon https://www.religion.dk/leksikon/skandhaerne (særskilt dokument på drev)
- ”Skandhaerne” (oversigtsark fra AG på drev)
- ”Det buddhistiske livshjul”, i: Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster, iBog, systime, p152,  https://buddhisme.systime.dk/?id=152 (iBogen er tilgået den 22.02.2024) (særskilt dokument på drev)
- Vietnamesisk karmabilleder:  Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster, iBog, systime, p163, https://buddhisme.systime.dk/?id=163 , (iBogen er tilgået den 22.02.2024) (særskilt dokument på drev)

EMNE 3: RELIGIØS PRAKSIS I BUDDHISMEN (DEN RITUELLE OG OPLEVELSESMÆSSIGE DIMENSION)

Faglige mål:
Kende og anvende både indefra- og udefra katogier til skelnen mellem forskellige typer af buddhisme: a) Udefra kategorisering: Spiros model med kategorierne apotropæisk, karmisk og nirvansk buddhisme og b) Indefra kategorisering med kategorierne Mahayanabuddhisme og Theravadabuddhisme (kaldet hinayanabuddhisme af tilhængerne af Mahayanabuddhisme)

Materiale:
- ”Nirvansk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme” i: Lene Madsen (m.fl.), ”Grundbogen til religion C”, s. 151-155
- Oversigtsarket ”Tre slags buddhisme” (ukendt forfatter og årstal) (særskilt dokument på drev)

EMNE 4: ETIKKEN (DEN ETISKE DIMENSION)

Faglige mål:
Disse begreber og forestillinger: sindesindelagsetik (betydning af intentionen bag handlingen), respekten for alt liv (alt levendes ligeværd), karuna, middelvejen/den 8-leddede-vej, Benaresprædikenen/Benarestalen, Boddhisattva, Boddhisattva-løftet

Materiale:
”Etikken”, i: kap. 4 i: Esben Andreasen: Esben Andreasen: Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal Uddannelse, 2002 (s. 19 i kompendiet)
Tekst 18 Den otteleddede vej (s. 24 i kompendiet)
Tekst 19 Vejen (s. 24 i kompendiet)
Baggrundsstof Benaresprædikenen, i: Lene Madsen (m.fl.): Grundbogen til religion C, iBog, p172, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=172 (særskilt dokument på drev)
Tekst 20: Benerastalen (s. 25 i kompendiet)

EMNE 5: MEDITATION (DEN OPLEVELSESMÆSSIGE DIMENSION)

Faglige mål:
Du skal kunne forklare: 1) Hvad er målet med meditationen for en buddhist?, 2) Hvordan bliver meditation brugt med forskellige formål? og 3) Hvordan udføres meditation?

Materiale:
- ”How to meditate like a buddhist monk” (video), BBC, 15. maj 2018, https://www.youtube.com/watch?v=gJ3Qlug07ZM&ab_channel=BBC
- ”Marie Kronquist er buddhist: Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre, så kommer vi ikke nogen vegne” (video), heartbeats, 14. september 2020, https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
- Larry Rosenberg: ”Meditation ved hjælp af et myggestik”, i: Charlotte Bie og Merete Munk: Buddhismen. Klassiske og nutidige kilder”, Tekst 37 (s. 27-28 i kompendiet)

EMNE 6: BUDDHISTISKE SYMBOLER OG ARKITEKTUR (DEN MATERIELLE DIMENSION)

Faglige mål:
Du skal kunne forklare 1) hvad hjulet og cirklen symboliserer, 2) hvad der karakteriserer et buddhistisk tempel og 3) hvad en stupa er og hvordan den grundlæggende set er konstrueret

Materiale:
- ”Buddhistiske symboler”, i: Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, systime, https://religion.systime.dk/?id=478#c892  (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdsark på drev)
- ”Helligsteder, templer”, i: Anders Nielsen: Buddhisme - introduktion og tekster, systime, https://buddhisme.systime.dk/?id=156 (siden er tilgået 16.01.2024) (se arbejdardsark på drev)
-” Story of Buddha - Stupas & Viharas | Buddha Sutra - Episode 8” (minut  00.00 til 03.26), The EPIC Channel, 16.09.2021, https://www.youtube.com/watch?v=eCFsASQ9pO4&ab_channel=TheEPICChannel )
”Stupa”, i: Jørgen Pdemann Sørensen, Gads religionsleksikon, Gads Forlag, København, 1999, s. 504 (se arbejdsark på drev)

EMNE 7: SANGHA (DEN SOCIALE DIMENSION)

Faglige mål:
Du skal kunne forklare 1) Sammenspillet mellem munke og samfundet, 2) Frelse og karma hos munke og lægfolk og 3) Sangha som en social dimension og 3) De tre juveler

Materiale:
- Denis Segaller: ”Munkevæsenet i Thailand”, i: Thaibuddhisme i praksis”, fra. XX (kompendiet s. 28-30)
- ”Munkebuddhisme, kongedyrkelse og folketro. Samtale med Robert Kronberg om thailandsk kultur og religion” (uddrag), fra XX, (se arbejdsark)
- ”Meditation bringer fred…” (minut 6.20 - til minut 7), Meditation Center Korsør Danmark, 24. juli 2022, https://www.facebook.com/100023989564765/videos/1547704068978642/?__so__=permalink&locale=da_DK (se arbejdsark)
- Den buddhistiske trosbekendelse/de tre juveler (kort læreroplæg)

EMNE 8: KONVERTITBUDDHISME, SELVHJÆLPSBØGER OG GOOGLEBUDDHISME

Faglige mål:
Kunne forklare 1) forskellen på etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme, 2) redegøre for Sven Brinkmanns opfattelse af selvhjælpsbøger som erstatningsreligion og 3) Forklare hvad der menes med ordet ”googlebuddhisme” og hvofor det er en negativt ladet betegnelse

Materiale:
- ”Brinkmanns Briks”, P1, dr.dk, 7. februar 2024 (minut 25.05-29.52), https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2024/brinkmanns-briks-naar-du-staar-op-om-morgenen-kan-du-vaelge-at-vaere-lykkelig-eller-ulykkelig-11032421063 (se arbejdsark)
- ”Buddhisme i Danmark”, i: Lene Madsen (m.fl.): “Grundbogen til religion C”, systime, 2012-13, s. 170 (se arbejdsark)
- ”Marie Kronquist er buddhist: Hvis vi ikke har opmærksomhed på vores indre, så kommer vi ikke nogen vegne” (video), heartbeats, 14. september 2020, https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/
”Jeg googler mig til min egen gud”, uddrag fra udtalelse af Morten Thomsen Højsgaard i Information, 4. november 2011, https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2011/11/googler-egen-gud  (se arbejdsark)
- ”Tro til salg: Kan man gå til buddhisme?”, DR.TV 31. december 2021, https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pilgrimsfærd

Forløbsbeskrivelsen er færdigredigeret den 2.5.2025

FORLØBSBESKRIVELSE: I forløbet lægger vi ud med at undersøge pilgrimsfærdens kendetegn og undersøger dernæst, om disse kendetegn kan ses i materiale om buddhisters pilgrimsrejse til Lumbini. Herefter skal vi læse materiale, som udbygger jeres basisviden om religion i det senmoderne samfund (jf. det allerførste forløb ved skoleårets begyndelsen). Denne viden inddrages i arbejdet med materiale om pilgrimsfærd i det senmoderne samfund.

#0 + #1 PILGRIMSFÆRDENS KENDETEGN
Centrale begreber/emner: hellig vs. profan, helligsted, axis mundi, pilgrimsfærdens hellige geografi, pilgrimsrejsen som en rejse i tid, pilgrimsrejsens ritualer, pilgrimsrejsen som overgangsritual, pilgrimsvandring som protest mod globalisering

Anvendt materiale:
- ”Pilgrimsfærd” & ”helligsted” på  http://leksikon.religion.dk
- ”Pilgrimsrejse”, i: Poul Storgaard Mikkelsen: ”Religionsportalen”, systime, p839, https://religion.systime.dk/?id=p839

#2 PILGRIMSFÆRD I BUDDHISMEN
Centrale begreber/emner: Lumbini, Maya Devi Templet, Asoka.

Anvendt materiale:
- ”Lumbini, the birthplace of the lord Buddha”, http://whc.unesco.org/en/list/666  
- “Inside 'Buddha's birthplace' - the Maya Devi temple in Lumbini (video), BBC, 11. august 2014, https://www.bbc.com/news/av/world-asia-28744451   
- Philip Lucas: “On the Path of the Buddha: Buddhist Pilgrimage in North India and Nepal”, https://www.youtube.com/watch?v=BJf4ivzOcS4&ab_channel=PhillipLucas (youtubevideo), 17. februar 2014, minut 00.00 – 11.30

#3 DEN SPIRITUELLE REVOLUTION + #4 PLAN A PILGRIMAGE TO NORWAY
Centrale begreber/emner: Paul Heelas og Linda Woodhead, den subjektive vending, life-as vs. subjektive-life, religion vs. spiritualitet, den spirituelle revolution.

Anvendt materiale:
- "Den spirituelle revolution”, i: Religion. Tidsskrift for Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF, 2015, nr. 3, oktober, s. 34-37
- ”Plan a pilgrimage”, Visit Norway, 14. marts 2021, https://www.facebook.com/visitnorway/videos/492790298404021/
- Nicklas Flenø Mikaelsen: "Lever du livet for dig eller din nabo?", Melfarposten, onsdag den 13. april 2022

#5 DET SENMODERNE SAMFUND & #6 DET GENFORTRYLLEDE SAMFUND
Centrale begreber/emner: Det religiøse i senmoderniteten/senmoderne tro, længslen, forholdet mellem tro og viden, det polycentriske samfund, A. Giddens teori om kendetegn ved det senmoderne samfund, situiden, individualiseringen af troen, religionens stoppe-op-og-bekræfte-funktion, New Age

Anvendt materiale:
- ”Mellem kritik og længsel” og ”Det senmoderne samfund: At leve i en genfortryllet verden”, i: Lise Ludvigsen (m. fl.): Religion i det senmoderne samfund, systime, 2007, s. 9-10; 24-31 (baggrundsstof)
- Iben Tranholm: ”Interview med Finn Skåderud”, i: Lise Ludvigsen (m. fl.): Religion i det senmoderne samfund, systime, 2007, s.
- ”New Age” i: Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Religion på kryds og tværs, Columbus, 2021, s. 183

#7 DEN SENMODERNE PILGRIM
Centrale begreber/emner: Caminoen & Santiago de Compostella

Anvendt materiale:
- “Bertelsen på Caminoen”, episode 1 & 4, DR.TV, 2010, https://www.dr.dk/drtv/episode/bertelsen-paa-caminoen_118515
- Jørgen Johansen: ”Hvem er pilgrim”, i: Lise Ludvigsen (m. fl.): Religion i det senmoderne samfund, systime, 2007, s. 59-60
- Thomas Duus: ”Pludselig bliver benene slået væk under en” Lise Ludvigsen (m. fl.): Religion i det senmoderne samfund, systime, 2007, s. 59, s. 60-63
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer