Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Simon Messell
|
Hold
|
2024 ng/2a (2a ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kort om bæredygtighed
Forløbet har introduceret eleverne til centrale begreber og fænomener i naturgeografi, herunder bæredygtighed, bjergarternes kredsløb, kort og kortprojektioner. Der har desuden været ekskursion til Røjle Klint med observationer i felten.
Fokusområder:
- Verdensmålene
- Bæredygtighedsbegrebet og ressourceanvendelse
- Bjergarternes kredsløb og geologiske processer
- Ledeblokke
- Kort og GIS
- Kortprojektioner og deres anvendelighed
Materialer:
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: *Naturgeografi C*, 4. udgave, Praxis: s. 15-19, 28-30, 57-61, 137-141
Praktisk arbejde:
- Ekskursion til Røjle Klint med fokus på bjergarternes kredsløb
- Undersøgelse af bæredygtighed ved klimafolkemødet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima og Fødevarer
Indledning
Forløbet har introduceret eleverne til centrale klimaelementer, herunder globale og lokale klimazoner, vind- og cirkulationssystemer samt deres betydning for verdens plantebælter og fødevareproduktion. Der er desuden arbejdet med uligheder i fordelingen af fødevarer og sultproblematikker i en global kontekst. Forløbet afsluttedes med et mini-projekt, hvor eleverne arbejdede undersøgende og selvstændigt med udvalgte problemstillinger.
Fokusområder
- Klimazoner og plantebælter
- Hydrotermfigurer og vejrforhold
- Global og lokal vinddannelse (inkl. sø- og landbrise)
- Den globale cirkulation og Coriolis-effekten
- Monsun og dens betydning
- Strålings- og energibalance
- Fordelingen af fødevarer globalt
- Årsager til og konsekvenser af sult
- Problemorienteret arbejde i mini-projekt
Materialer
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: *Naturgeografi C*, 4. udgave, Praxis: s. 30-32, 80-81, 87-89, 94-101, 104-105, 108-109
Jimmy Mangelsen, Asger N. Kristiansen, Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Jon Bjørka Fosgaard: *Naturgeografi – Vores Verden*, 2. udgave, GO Forlag: s. 120-122
Praktisk arbejde
- Konveksionsforsøg (termisk høj- og lavtryk)
- Måling af strålingsbalancen med pyranometer og infrarødt termometer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Geolink - 1
-
Aktuel Naturgeografi 3: Asta Winther, Anders og Annabell holder et oplæg
-
Tomas Westh Nørrekjær & Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: Natur geografi C 4. udgave, Praxis; sider: 30-32, 80-81, 94-101, 104-113
-
Geolink - 3 Vind
-
Skriv forklaringen om termiske højtryk færdig hjemme - Du kan komme til tavle og forklare!
-
Lavtryk og højtryk (dannelse af termiske tryk)
-
Thomas Nørrekjær, Niels Vinter, Pernille Ladegaard-Pedersem: Naturgeografi C, L&R; sider: 82, 87-89, 97-98
-
Geolink - 4 Global cirkulation og coriolis
-
Monsun
-
Geolink - 5 Monsun
-
Naturgeografi - Vores Verden - s120 (1).pdf
-
Evaluering
-
Geolink - 7 Fordelingen af fødevarer
-
Naturgeografi C 30-32.pdf
-
Naturgeografi - Vores Verden - 120-122.pdf
-
Geolink - 8 Sult
-
Geolink - 9 - Strålingsbalancen
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand og Jord
Forløbet har introduceret eleverne til vandets kredsløb og de fysiske og geologiske forhold, der har betydning for vandets bevægelse og tilgængelighed. Eleverne har arbejdet med nedbørsdannelse, grundvand, permeabilitet, samt kornstørrelser og deres indflydelse på vandtransport og vandforvaltning. Undervisningen har kombineret faglig teori med praktiske undersøgelser.
Fokusområder
- Vandets kredsløb
- Nedbørsdannelse og luftfugtighed
- Grundvand og vandforvaltning
- Permeabilitet og jordens vandgennemtrængelighed
- Kornstørrelser og jordtyper
- Samspillet mellem geologi og hydrologi
Materialer
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: *Naturgeografi C*, 4. udgave, Praxis: s. 90-94, 119-124, 126-130
Praktisk arbejde
- Måling af luftfugtighed
- Undersøg dit grundvand (andet empirisk)
- Bestemmelse af permeabilitet i forskellige jordtyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pladetektonik og Naturkatastrofer
Forløb 4 - Pladetektonik og Naturkatastrofer
Indledning
Forløbet har introduceret eleverne til den pladetektoniske model og de naturkatastrofer, der knytter sig til bevægelser i jordskorpen. Undervisningen har dækket jordens opbygning, pladegrænser, vulkaner, jordskælv, og geologisk tid, samt forskellige typer af vulkanisme inkl. hot-spots. Eleverne har arbejdet med både teoretisk viden og praktiske øvelser, herunder en eksperimentel undersøgelse af densitet og lokalisering af jordskælv.
Fokusområder
- Pladetektonisk model og pladegrænser
- Vulkanisme og vulkantyper
- Hot-spot vulkanisme
- Jordskælv og P-/S-bølger
- Lokalisering af epicentre
- Densitet og materiales egenskaber
- Geologisk tid og jordens udvikling
Materialer
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: *Naturgeografi C*, 4. udgave, Praxis: s. 62-79
Kullerud’s side om jordskælv: https://www.nbvm.no/dk/earthquakes_dk.html
Wikipediaopslag om VEI-skalaen: https://da.wikipedia.org/wiki/VEI-skalaen
TV-udsendelse: Koldens kræfter afs. 1: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=Serietitel:Klodens%20kr%C3%A6fter&orderby=title&SearchID=b827517c-2f07-4681-bee9-1440153829e1&index=5
Praktisk arbejde
- Densitetsøvelse med forskellige bjergarter
- Lokalisering af jordskælv med P- og S-bølger (anden empirisk)
- Højdeprofil af Hawaii-øgruppen (anden empirisk)
- forsøg med S- og P bølger i slinky
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Energi og Teknologi
Indledning
Eleverne har i dette forløb arbejdet med forskellige energiformer og deres betydning for samfund og miljø, herunder vedvarende og fossile energikilder. Undervisningen inkluderede gruppearbejde med præsentationer om energiformer, forsøg med solfangere og en afsluttende behandling af kulstofkredsløbet.
Fokusområder
- Forskellige energiformer og deres anvendelse
- Energiformers samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser
- Solenergi og solfangere
- Kulstofkredsløbet og dets betydning i en energikontekst
- GEUS, 2021: "Kend dit CO₂-kredsløb", GeoViden. https://www.geoviden.dk/kend-dit-co2-kredsloeb/
Materialer
Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther & Pernille Ladegaard-Pedersen: *Naturgeografi C*, 4. udgave, Praxis: s. 134-138, 140-145, 150-153
Praktisk arbejde
- Solfangerforsøg og beregning af virkningsgrad
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350153773",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350153773",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350153773"
}