Titel
4
|
#4 Genetik
Emner og begreber, vi har gennemgået:
- Kobling til det foregående forløb om køn og sexologi ift. fosterdiagnostik (screening for de mest almindelige kromosomtalsmutationer, som skyldes fejl under meiosen)
- Kromosomerne og DNAs opbygning (karyotype, autosomer, kønskromosomer, homologe/heterologe kromosomer, nukleotider, baseparring
- Det centrale dogme og proteinsyntesen (replikation, transskription og translation), inkl. øvelser i at oversætte sekvenser fra DNA (den kodende streng eller skabelonstrengen) til mRNA til aminosyrer. Begreber: genregulering, codon, stop-codon og start-codon
- Nedarvning og genetiske grundbegreber: Fænotype/genotype, arv/miljø, locus, gen, allel, recessiv/dominant, homozygot/heterozygot autosomale/kønsbundne gener, (Gregor) Mendels 1. lov
- Anvendelsen af krydsningsskemaer og stamtavler ifm. med at udregne sandsynligheder for bestemte fænotyper/genotyper samt at komme med bud på, hvordan bestemte sygdomme nedarves.
- Mindre mutationer: Punktmutationer (tavs, missense eller nonsense), deletioner og insertioner (inkl. viden om frameshift-mutationer), overfladisk viden om mutagener, hvordan mutationer nedarves, samt vigtigheden af mutationer for evolution (genetisk variation). Eleverne øvede sig også i at genkende, hvilken mutation der var sket, ud fra nukleotidsekvenser.
Praktiske øvelser:
- PTC-smagning (smagere / ikke-smagere) og øjenfarver i klassen (brune / ikke-brune øjne). Resultater i 2u: PTC: 14 smagere / 12 ikke-smagere. Øjenfarve: 7 brune / 19 ikke-brune.
- Blodtypebestemmelse (AB0 og rhesus positiv/negativ)
Materiale:
- Frøsig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., Paludan-Müller, P. (2023). Biologi i Udvikling, C-niveau. Nucleus. 2. udgave, 4. oplag. Side 117-123 126-130, 131-135
- "From DNA to protein - 3D". Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
|