Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Morten Storm Andersen
|
Hold
|
2024 bi/2x (2x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen
Materiale:
Biologi til tiden 2. udgave side 7-17
Biologi i udvikling c-niveau 2. udgave side 21-25
Fokuspunkter
Prokaryote og eukaryote cellers opbygning
Organeller og deres funktion
Cellemembranes opbygning og funktion
Osmose og diffusion
Eksperimentelt:
Osmose
Mikroskopi af celler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DNA og arv
Materiale:
Biologi til tiden 2. udgave side 101-111, 149-153, 162
Fokuspunkter:
DNA´s opbygning og funktion
Meiose og mitose
Nedarvning og arvegange (et gens)
Arvelige sygdomme
Proteinsyntesen - transkription og translation
DNA replikation
Kromosom og punktmutationer
Eksperimentielt:
Mitose i løgceller
Ekstraktion af DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økologi
Materiale:
Biologi til tiden 2. udgave side 117-125, 138-139
Biologi i udvikling c-niveau 2. udgave side 215-223, 228-230
Aktuel naturvidenskab:
"På vej mod et surt hav"
""dystre udsigter for verdens koralrev"
Fokuspunkter:
Økosystem
Abiotiske og biotiske faktorer
Fotosyntese
Fødekæde/fødenet
Energistrømme og energipyramider
Primærproduktion
Definition af niche og habitat
Begrænsende faktor og Liebigs minimumslov
Stofkredsløb, herunder C-kredsløbet og N-kredsløbet
Forurening af vandmiljøet, herunder N/P udledning til ferskevandsmiljøet og havmiljøet og konsekvenserne af udledningen
Nedbrydere og deres betydning
Nedbryderfødekæde
Liebigs minimumslov
Koralrev + andre økosystemer i Florida
Trusler mod økosystemet og arter
Tilpasninger
Eksperimentielt:
Bænkebiders nedbrydning
Fotosyntese og respiration
Fotosyntese og lysintensitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysiologi - hjerte, lunge og blodkredsløb
Materiale:
Biologi i udvikling c-niveau 2. udgave side 85-109
Fokuspunkter:
Hjertets opbygning og funktion
Lungernes opbygning og funktion
Blodkredsløbets opbygning og funktion
Kondital
Ændringer der sker fra hvile til arbejde
Fysiologiske ændringer ved konditionstræning
Eksperimentielt:
Vitalkapacitet
Steptest
Dissektion af pluksæt
Hæmatokritværdi
Blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Animation
-
Egebo, Paludan-Müller m.fl.: Biologi til tiden (2.udg.), Nucleus; sider: 92-97
-
Nyt emne: Fysiologi
-
Grupper til en lille "øvelse" på modulet
-
faktaark
-
Se klippet som lektie: Fridykning: Hyperventilation, vejrtrækningsignaler, shallow water black out
-
Måling af hæmatokritværdi.pdf
-
øvelsesvejledning vitalkapacitet 2x bi.doc
-
Ryhmings steptest vejledning.doc
-
Opsamling på biologidelen af studieturen
-
Dissektion af lunger og hjerte
-
Vejledning dissektion lunger hjerte.docx
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller: Biologi i udvikling C- niveau, Nucleus; sider: 55-65, 72-78, 85-91, 104-107
-
10 Kondital
-
Diskuter kostrådene et af gangen, Hvorfor er lige netop det enkelte råd medAngiv de tre makronæringsstoffer i vores kostLav et skema der viser kulhydraternes opbygning og inddeling. Angiv for hver gruppe kilde (fødevarer) og evt. anvendelse i andre f
-
Gruppe 1
-
Spytamylase øvelse .doc
-
se klippet Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost, sundhed og fordøjelsen
Materiale:
Biologi i udvikling c-niveau 2. udgave side 19-20, 55-84
Fokuspunkter:
Kulhydrater, fedt og proteins opbygning og funktion
Energiforbrug og indtag
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Kost og sundhed
Enzymer
Eksperimentielt:
Kageøvelsen
Spytamylase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forplantning
Materiale:
Biologi i udvikling c-niveau 2. udgave side 153-172
Fokuspunkter:
Manden og kvindens ydre og indre kønsorganer opbygning og funktion
Menstruationscyklus
Sædcelledannelsen
Befrugtning og fosterudvikling
Prævention
Eksperimentielt:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution
Materiale:
Biologi i udvikling c-niveau 2.udgave side 195-208
Fokuspunkter:
Tidslinie for livets udvikling på jorden
Endosymbiont teorien
Evolutionsteorien, herunder naturlig selektion og sexsuel selektion
Stamtræer
Eksperimentielt:
Selektionsforsøg med bønner
Manuelt stamtræ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350202483",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350202483",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350202483"
}