Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Birgit Lund Eriksen
|
Hold
|
2024 ol/3b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filosofi - stoicismen
Basistekster:
Platon: Staten 7. Bog - Hulelignelsen, oversat af M. Habsmeier m.fl. (Fra: oldportalen.gyldendal.dk)
Seneca: Epistula (Brev) 16
Seneca: Om sjælefred (uddrag). Fra: Livsanskuelse gennem Tiderne. Rom. Gyldendal 1955, s. 34-37
Seneca: Moralske breve til Lucilius, 1. bog (Fra: AIGIS 9,2) - Fokus har været på brev 1-8.
Moderne perspektivering:
- Alex Vanopslagh: Fire råd til mindre mistrivsel (https://www.youtube.com/watch?v=ZZ881NvT2Eo)
- Podcast "Rollemodellerne" med Niels Overgaard
(https://podcasts.apple.com/gh/podcast/51-stoicisme-for-begyndere-feat-niels-overgaard/id1218947104?i=1000511214029)
Supplerende materiale
- TEDed: The philosophy of Stoicism (https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0)
- A lesson from Sokrates (https://www.youtube.com/watch?v=yH86jaBQ0F4)
- Why Socrates hated Democracy (https://www.youtube.com/watch?v=fLJBzhcSWTk)
- Om Stoicismen + opgaver
Omfang: ca. 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forløbet tager udgangspunkt i en aktuel problemstilling om unges mistrivsel. Vi undersøger gennem læsningen af stoiske tekster, hvordan man opnår et meningsfyldt liv i balance, samt hvordan man bliver et godt og lykkeligt menneske. Platon ”Hulelignelsen” læses med det formål at forstå hvor stoisk filosofi kommer fra, fx hvordan beskrivelsen af den gode mand, der stiger ud af hulen i Hulelignelsen, svarer til den stoiske vismand.
Vigtige begreber: ataraxia, areté, logos (den guddommelige og den menneskelige), pathos, kosmos, samt doxa, epistéme, elenchos, aporia.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Iliaden - helte i krig
Basistekst:
Homer: Iliaden, på dansk af Otto Steen Due
1. sang
3. sang vers 1-145 + vers 326-461
22. sang vers 1-247
Efterantikke perspektivtekster:
Wolfgang Petersen: "Troy"(spillefilm) (2004)
Supplerende materiale:
- Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: "Paideia", Systime
kapitlet om epos, side 10-19, 23-30
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Gennem "Iliaden" får vi indblik i arkaisk litteratur og samfund.
Vi beskæftiger os med det episke sprog og helterollen.
Forløbet har fokus på:
- Homer og hans samtid.
- Det homeriske helteideal
- Gudernes rolle, magt og indbyrdes forhold.
- Vigtige begreber er: (krigerens) areté, timé, kléos, oikos, moira.
Den efterantikke perspektivtekst bruges til at illustrere en nostalgisk bearbejdning af Iliaden.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
Der eksamineres i ukendte skulpturer
Græske skulpturer:
- New York Kouros
- Kouros Anavysos
- Peplos kore
- Kritiosdrengen
- Zeus eller Poseidon fra Artemision
- Spydbæreren
- Hermes med Dionysosbarnet
- Afrodite fra Knidos
- Laokoongruppen
Romersk tid / Kejsertiden
- Augustus Primaporta
Efterantikke perspektivskulpturer fra Renæssancen, Barokken og Nyklassicismen:
- Donatello: David (bronze)
- Bernini: Hades røver Persefone
- Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
Supplerende:
Besøg på Ny Carlsberg Glyptotek i København
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Beskrive, analysere og fortolke antikke skulpturer. Opnå fortrolighed med græske skulpturers formsprog samt udvikling fra arkaisk til hellenistisk tid.
Kendskab til romernes anvendelse af de græske skulpturers formsprog til selviscenesættelse og propaganda.
Bruge viden om antikken aktivt i mødet med efterantikke skulpturer.
- Formidling - Skulpturanalyser formidles mundtligt fx via podcasts.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Magt og Ret: Antigone
Basistekst:
Sofokles: Antigone. Oversat af Otto Steen Due. Aarhus Universitetsforlag 2004
Moderne perspektivering:
- The Island, 1973 (opr. Titel: Die Hodoshe Span = Hodoshe's arbejdsteam) af Athol Fugard, John Kani og Winston Ntshona - https://www.youtube.com/watch?v=CYdfLNudlCo
- Sophie Scholl – die letzten Tage, 2005 af Marc Rothemund
https://www.youtube.com/watch?v=ESeqWXDXG1k
minuttal 8:10-17:20
minuttal 1:03:30-1:12:26
Supplerende materiale:
- Fra: mitCFU: Oldtidens Grækenland 1 - "Demokrater", 2016 (engelsk dokumentarserie)
- "Paideia" side 101-111 (Drama)
ca. 55 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Viden om den antikke tragedies opbygning og samfundsmæssige og politiske funktion i Athen.
Tematisk fokus: samfund/individ, nomos/fysis, mand/kvinde
Under virkningshistoriske perspektiver er der fokus på:
-den antikke tragedies universelt menneskelige budskaber.
-den almenmenneskelige retfærdighedsfølelse.
- at sætte sig op mod magten i et samfund (tyranniet og den undertrykkende magt)
BBC serien "Demokrater" bruges til at vise teatrets rolle i det athenske demokrati i 400-tallet f.Kr.
Væsentlige begreber: ate, hybris, nemesis, sofrosyne, hamartia, peripeti, anagnorisis, pathei mathos, tragisk ironi.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ovids Forvandlinger
Basistekster:
Fra: "Ovids Forvandlinger", på danske vers af Otto Steen Due. Otto Steen Due og centrum 1989, 2. udgave, 1. oplag 1996
- Apollo og Dafne (1. sang, vers 441-567)
- Ekko og Narcissus (3. sang, vers 341-510)
- Pygmalion (10. sang, vers 243-297)
- Daedalus og Icarus (8. sang, vers 152-235)
Efterantikke perspektivtekster:
- Reklamefilm for Edeka: "Eatkarus", https://www.youtube.com/watch?v=To9COZq3KSo
- FOOL: wdwgfh (musikvideo), https://www.youtube.com/watch?v=pqabnUG052Q
Supplerende materiale:
- The myth of Narcissus and Echo - Iseult Gillespie (youtube): https://www.youtube.com/watch?v=c5N8hRyHYB0&t=12s
- The Weird Origin of the terrible Minotaur:
https://www.youtube.com/watch?v=4br7mQa6K_M
- The myth of Icarus and Daedalus - Amy Adkins (youtube): https://www.youtube.com/watch?v=3s2QPQnuaGk
Omfang: 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forløbet har fokus på: Hvad er en antik myte og hvad er dens formål
Hvad er fx en nemesismyte?
Myterne læses primært nykritisk med fokus på mytens handling, personkarakteristik og temaer. Vi ser desuden på hvordan de antikke myter er brugt i moderne sammenhæng som fx reklamer og musik.
Vigtige græske begreber:
- ætiologisk
- deskriptiv
- normativ
- hybris og nemesis.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350219655",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350219655",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350219655"
}