Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Birgit Lund Eriksen
|
Hold
|
2024 ol/3z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ovids Forvandlinger
Basistekster:
Ovid: Forvandlinger, på danske vers af Otto Steen Due. Otto Steen Due
Apollo og Daphne (1. sang, vers 441-567)
Actaeon og Diana (3. sang vers 131-252)
Narcissus (3. sang, vers 341-510)
Arachne (6. sang, vers 1-146)
Procne og Philomela (6. sang, vers 421-721)
Efterantik perspektivtekst:
Siri Ranva Hjelm Jacobsen: Dafnesyndromet (uddrag fra Jacobsen, 2021)
Supplerende:
Podcast: Politikens historie – Kongerækken: Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker (33 min.)
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Hvad vil det sige at en myte er ætiologisk, deskriptiv og/eller normativ?
Hvordan fremstår guderne?
Hvilken rolle og position indtager kvinderne?
Vigtige begreber: ætiologisk, deskriptiv, normativ. Univira, Pudicitia, Pater familias, Familias, Clementia, Justitia, Virtus, Vindicta.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Odysseen
Basistekster:
Homers Odyssé (v. O.S. Due)
1. sang v. 1-220
5. sang v. 1-264
6. sang v. 119-331
10. sang v. 135-489
23. sang v. 1-208
Moderne perspektivering:
Ethan Coen, Joel Coen: "O Brother, Where Art Thou?" (2000) (spillefilm)
Supplerende materiale:
- Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: "Paideia", Systime
kapitlet om epos.
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Gennem læsning af udvalgte sange af Homers Odyssé får vi indblik i arkaisk litteratur og samfund.
Vi beskæftiger os med de karakteristiske træk ved det græske epos samt helterollen.
Fokus vil i høj grad ligge på de forskellige kvindetyper, som Odysseus møder på sin vej. Deres forskelle og ligheder.
Spillefilmen "O brother, where art thou?" ses med det formål at vise eleverne, hvordan antikke værker kan anvendes i nye sammenhænge. Vi sammenligner hovedpersonerne Odysseus og Ulysses med fokus på forskellene.
Væsentlige begreber: nostos, areté, timé, kleos, oikos, polymetis, polytropos, polymechanos, andreia, xenia.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
Der eksamineres i ukendte skulpturer.
Antikke skulpturer:
- New York Kouros
- Kouros Anavysos
- Peplos kore
- Kritiosdrengen
- Diskoskasteren
- Zeus eller Poseidon fra Artemision
- Spydbæreren
- Hermes med Dionysosbarnet
- Afrodite fra Knidos
- Laokoongruppen
Romersk tid / Kejsertiden
- Augustus Primaporta
Efterantikke perspektivskulpturer fra Renæssancen, Barokken og Nyklassicismen:
- Donatello: David (bronze)
- Bernini: Hades røver Persefone
- Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind (Thorvaldsens museum i Kbh.)
Supplerende:
Besøg på Ny Carlsberg Glyptotek i København
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Beskrive, analysere og fortolke antikke skulpturer. Opnå fortrolighed med græske skulpturers formsprog samt udvikling fra arkaisk til hellenistisk tid.
Kendskab til romernes anvendelse af de græske skulpturers formsprog til selviscenesættelse og propaganda.
Bruge viden om antikken aktivt i mødet med efterantikke skulpturer.
- Formidling - Skulpturanalyser formidles mundtligt fx via podcasts.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Medea
Basistekst:
Euripides: Medea, oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø. Gyldendal 1978.
Perspektivtekst:
Franca Rame – Kvindemonologer – Medea, 1980
Supplerende materiale:
- Fra: mitCFU: Oldtidens Grækenland 1 - "Demokrater" (2016, engelsk dokumentarserie)
- "Paideia" side 101-111 (Drama)
- The roles, rights and lives of women in ancient Greece: https://www.youtube.com/watch?v=5-ASzrpGZ-k
Omfang: 60 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne får indblik i den antikke tragedies opbygning og dens samfundsmæssige og politiske funktion i det demokratiske Athen. Derudover viden om den samfundskritiske Euripides' anvendelse af tragediegenren, det mytologiske grundstof, der ligger til grund for handlingen i ”Medea”. Forløbet fokuserer især på Euripides' tematisering af kvindens rolle i samfundet, temaet barbarer versus hellenere, samt hovedkarakterernes motivationer, fejl (hamartia), og udvikling gennem stykket.
Væsentlige begreber:
peripeteia, anagnorisis, thymos, buleumata, hamartia, tragisk ironi.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi - stoicismen
Basistekster:
Platon: Staten 7. Bog - Hulelignelsen, oversat af M. Habsmeier m.fl. (Fra: oldportalen.gyldendal.dk)
Seneca: Epistula (Brev) 16
Seneca: Moralske breve til Lucilius, 1. bog (Fra: AIGIS 9,2) - Fokus har været på brev 1-8.
Epiktet: Håndbog, kapitel 1 (uddrag), J. Mejer (udg.) : Epiktets Håndbog. Reitzel 1999. s. 19 20.
Moderne perspektivering:
- Alex Vanopslagh: Fire råd til mindre mistrivsel (https://www.youtube.com/watch?v=ZZ881NvT2Eo)
- Podcast "Rollemodellerne" med Niels Overgaard
(https://podcasts.apple.com/gh/podcast/51-stoicisme-for-begyndere-feat-niels-overgaard/id1218947104?i=1000511214029)
- Thomas Telving: Kunstig intelligens lænker os i en hule foran et drømmespejl (https://www.information.dk/debat/2018/06/kunstig-intelligens-laenker-hule-foran-droemmespejl)
Supplerende materiale:
- A lesson from Sokrates (https://www.youtube.com/watch?v=yH86jaBQ0F4)
- Paideia, side 150-153, s. 162-163
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forløbet tager udgangspunkt i en aktuel problemstilling om unges mistrivsel. Vi undersøger gennem læsningen af stoiske tekster, hvordan man opnår et meningsfyldt liv i balance, samt hvordan man bliver et godt og lykkeligt menneske. Platon ”Hulelignelsen” læses med det formål at forstå hvor stoisk filosofi kommer fra, fx hvordan beskrivelsen af den gode mand, der stiger ud af hulen i Hulelignelsen, svarer til den stoiske vismand.
Vigtige begreber: ataraxia, areté, logos, pathos, moira, sophia, andreia, sofrosyne, dikaiosyne, samt doxa og epistéme, ideer og fænomener.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350279503",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350279503",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66350279503"
}