Holdet 2024 nf/1p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Mette Mark, Niels Kaldal Kræmmer, Simon Messell
Hold 2024 nf/1p (1p nf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Haven i havet
Titel 2 Mad til milliarder
Titel 3 Mammutter
Titel 4 EKSAMENSPROJEKT
Titel 5 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Haven i havet

Med udgangspunkt i besøg hos Bælthaven i Middelfart arbejder vi med haven i havet.

Kemi:

I kemi har vi fokuseret på at undersøge hvordan salte ser ud og hvordan de er opbygget. Vi har undersøgt hvordan muslinger er opbygget af calciumcarbonat og hvordan man kan undersøge indholdet af calciumcarbonat i muslingeskaller.

Forsøg:
Magnesiums reaktion med ilt – lysudvikling og dannelse af hvidt stof
Forsøg med fældningsreaktioner
Kalkindhold i muslinger (CaCO₃) – vægttab pga. CO₂-dannelse

Relevante fagord:
Grundstof, elektronstruktur, periodesystem, hovedgruppe, afstemning af reaktionsskema, tilstandsform, ionforbindelse, sammensat ion, opløselighed, fældningsreaktion, bundfald,  syre, base, H⁺, OH⁻, H₃O⁺, oxoniumion, korresponderende syre, korresponderende base, stærk syre, svag syre, pH, amfolyt, calciumcarbonat, vejeanalyse.


Biologi:
I biologi har vi arbejdet med Lillebælt som økosystem, samspillet mellem arterne i fødekæder og fødenet, og samspillet mellem arterne og deres omgivende miljø. Vi har haft fokus på, hvad blåmuslingens rolle er i økosystemet og hvordan den kan udnyttes som fødevareressource.
Vi har defineret, hvad et økosystem er, samt biotiske/abiotiske faktorer, primærproducenter, NPP/BPP, og vi har set på græsnings- og nedbryderfødekæder og energipyramider.
Vi har desuden gennemgået fotosyntese og respiration, og vi har arbejdet med biodiversitet og eutrofiering.

Materiale:
Opdag Havet (WWF Undervisning) Kapitel 1- 2, 3.1-3.3, 4.1, 5.1-5.2, Miljøtema 4 (Eutrofiering).
Artikel: "Havet bugner med klimavenlige fødevarer, men vi er milevidt fra at udnytte potentialet" (Videnskab.dk, 15/9 - 2021)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=_YbbbQ2FFmU

Øvelser:
- Undersøgelse af respiration og fotosyntese.
- Bestemme tilvækst hos blåmuslinger.
- Bestemmelse af artsdiversiteten i havhaven.
- Mikroskopi af planteplankton.
- Springlag (demo-øvelse)
- Dissektion af blåmusling.


Geografi:
I geografi har vi taget klimabrillerne på, og set på hvordan produktionen af blåmuslinger påvirker kulstofkredsløbet og klimaet. Vi har sammenlignet med andre fødevarer og inddraget erhvervsudvikling via Fourastiés model.

Læst:
Thomas Nørrekjær, Niels Vinter, Pernille Ladegaard-Pedersem: Naturgeografi C, L&R: side 20-23, 28-30, 81-90, 113-115, 94-96 (sø og landbrise)
Naturgeografi - Vores Verden, s. 283-285 - Kulstofkredsløbet

Videoer:
Årstiderne: https://www.youtube.com/watch?v=KdXYwGIi3So
Dugpunktskurven og luftens fugtighed: https://www.youtube.com/watch?v=cBiJr_8qWI4
Sø- og landbrise: https://www.youtube.com/watch?v=7Qe8cI4OpTk
Drivhuseffekten: https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8
Albedoeffekten: https://www.youtube.com/watch?v=8L882jio3ss

Fokuspunkter:
atmosfærens opbygning, solindstråling og årstider
Klimaforandringer, strålingsbalance, drivhuseffekt.
Kulstofkredsløbet.
Vind (sø- og landbrise)
Bæredygtighed
Erhvervsudvikling og Fourastiés model

Øvelser
Demoforsøg: Global opvarmning - Hvordan bliver vandstanden påvirket?
Forsuring af verdenshavene (grundet mere CO2 i atmosfæren)
Påvirker forsuring havdyrene (blåmuslinger)
Måling af strålingsbalancen
Forsøg med sø- og landbrise
Måling af abiotiske faktorer ved bælthaven
Andet empierisk arbejde: Fødevarekilder i en klimakrise
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strålingsbalancen journal 10-09-2024
Artsdiversitet 16-09-2024
Bestemme tilvækst af blåmuslinger, del 1 16-09-2024
Minijournal - dissektion af blåmuslinger 23-09-2024
Sø- og Landbrise 24-09-2024
Bestemme tilvækst hos blåmuslinger 10-10-2024
Muslingeskaller CaCO₃ indhold 13-10-2024
EVALUERINGSOPGAVE Havhaver 13-10-2024
Fremlæggelsespowerpoiunt til Substitution 05-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mad til milliarder

Hvordan skaffer vi fødevarer nok til verden? Fagene arbejder med, hvordan næringsstofferne er opbygget, hvorfor vi har brug for dem og hvordan de nedbrydes og optages i kroppen, samt aspekter ved fødevareproduktionen i verden.

Biologi:
I biologi undersøger vi opbygningen af den pro- og eukaryote celle og kigger på celleorganellernes funktion.
Med udgangspunkt i en oversigt over kroppens organsystemer undersøger vi fordøjelsessystemets opbygning og funktion og enzymernes rolle i dette.
Vi kigger på de energigivende stoffers opbygning og funktion (simple/komplekse carbohydrater, mættede/umættede fedtsyrer, proteiner/polypeptider/aminosyrer). Respirationen gennemgås, og ATP’s funktion undersøges.
Med udgangspunkt i ovenstående ser vi på de nye kostråd med fokus på bæredygtighed og klima https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig, og vi overvejer hvordan kosten kan sammensættes, så der både tages hensyn til sundhed og at der skal være mad til milliarder.

Øvelser:
- Mikroskopi af kindceller og gærceller
- ”Vær ond ved gær”
- Diffusion (med kaliumpermanganat) og osmose (med æg)
- Bromelin i ananas (om enzymer)

Materiale:
- Biologi til tiden s. 13-29
- Liv s. 35-36 (om diffusion og osmose)
- BioAktivator, Biokemi afsnit 10 (om enzymer).
- https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-kroppen-og-kosten/ (Videoer: Kulhydrater, Fedt, Proteiner)
- https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-biokemi/#1516015357911-ee9ecf82-5555 (Video: Enzymer)
- Kulhydrat fordøjelse
- Kroppen - Fordøjelsen - YouTube
- https://www.youtube.com/watch?v=UI_C-xw9L7E&t=31s (Video: Kan veganere få store muskler?)



Kemi:

Labforsøg:
Polaritet og blandbarhed for molekyler
Forbrændingsreaktioner med alkaner og alkener
Substitutionsreaktion i rensebenzin
Tyggegummi og chokolade – polaritet
Bestemmelse af fedtindhold i chips (ekstraktion)
Det mest umættede fedtstof.

Fagord fra forløbet:
elektronstruktur, fælles elektronpar, elektronprikformel, stregformel, molekyle, molekylformel, molekylforbindelse, oktetreglen, elektronegativitetsforskel, polaritet, opløselighed, carbonhydrid, alkan, isomeri, zigzagformel, substitutionsreaktion, additionsreaktion, ekstraktion, triglycerid, fedtsyre, glycerol, mættet-, umættet-, polyumættet fedt, iodtal.

Geografi
I dette forløb har vi undersøgt, hvordan naturforhold, klima og befolkningsudvikling påvirker fødevareproduktion og sult. Med udgangspunkt i Afrika og Asien har vi analyseret både naturgivne faktorer som nedbør og monsunsystemer, samt samfundsmæssige faktorer som fertilitet, befolkningsvækst og økonomisk udvikling. Vi har anvendt geografiske modeller, dataanalyse og begrebsarbejde for at forstå, hvorfor millioner sulter – og hvad der skal til for at sikre fødevarebæredygtighed.

Faglige fokusområder:
ITK-zonen og det globale vindsystem
Solindstråling, zenit og årstider
Monsun og nedbørsformer (konvektions-, stignings- og frontregn)
Adiabatisk afkøling, luftfugtighed og dugpunkt
Fødevareproduktion i klimabelastede områder (Sahel og Afrikas Horn)
Demografisk bæredygtighed og transitionsmodellen
Befolkningspyramider og befolkningstal
Befolkningsvækst og presset på ressourcer
Dataanalyse med Gapminder og Our World in Data
Sammenhæng mellem fertilitet, dødelighed og velstand
Vurdering af sultens årsager – klima, demografi eller politik?

Materialer:
Naturgeografi – Vores Verden, s. 120, 251-254 og 299-306
Geodetektiven, s. 200-201: “Er befolkningsvækst en udfordring?”
UNICEF: https://www.unicef.dk/international/afrikas-stoerste-sultkatastrofer-gennem-tiden/
Video: Mennesker i monsunens verden (CFU, 52 min)
Hans Roslings videoer (Gapminder)
https://www.gapminder.org/
Forskellige grafer fra https://ourworldindata.org/

Praktisk arbejde:
Demonstration med tellurium (solindstråling og årstider)
Forsøg: Sky i en flaske (adiabatisk afkøling og kondens)
Kortanalyse: Monsunens vindmønstre og nedbørszoner
Hydrotermfigur-analyse (Mumbai og Bangkok)
Virtuel øvelse i stigningsregn
Konstruktion og analyse af befolkningspyramider
Dataøvelser med Gapminder (forventet levetid, fertilitet, BNP)
Sammenligning mellem Afrikas Horn og Mellemøsten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mammutter

Link til hjemmesiden: https://sites.google.com/mail-mg.dk/nf2024-2025/nf-2024-2025

Kemi:
Materiale: Kompendium. Videoer fra gymnasiekemi.

Faglige nøgleord:
DNA: fosfatgruppe, deoxyribose, nukleinbase.
Mængdeberegning: Stofmængde, mol, molarmasse, volumen, stofmængdekoncentration, ækvivalente mængder.
Syrebasereaktioner: Hydron (H⁺), oxoniumion (H₃O⁺), pH-værdier.
Redox-kemi: oxidation, reduktion, korrosion, spændingsrække, ædle metaller.

Eksperimentielt:
- Mængdeberegning med natron – Hvilket salt dannes ved opvarmning?
- Afbrænding af ståluld – Undersøgelse af vægtændring og oxidation
- Spændingsrækken – Hvilke metaller er mest ædle?
- Korrosion af jernsøm – Rustforsøg med forskellige metaller og indikatorer
- pH-målinger – Undersøgelse af hvor sure/basiske forskellige væsker er

Mammutter – biologi
Med udgangspunkt i mammutter arbejder vi med evolution, det centrale dogme, genetik og bioteknologiske metoder.
Vi repeterer opbygningen af prokaryote og eukaryote celler. Herefter undersøger vi, hvordan livet på jorden opstod og udviklede sig – evolution, variation og tilpasninger.
Dernæst arbejder vi med nedarvning (dominant og recessivt, autosomalt og kønsbundet), og vi ser på krydsningsskemaer og stamtavler. DNA’s opbygning og funktion gennemgås samt proteinsyntesen og mutationer. Vi undersøger blodtyper.  
I forbindelse med besøg i Zoo i København leder eleverne efter tegn på evolution.
Til slut arbejder vi med mammutten som organisme og kommer ind på undersøgelser af gammelt DNA samt muligheden for at genskabe mammutter.

Materiale:
Biologi til tiden s. 14-15, 101-111, 150-153, 162
Biologi C+B s. 62-64 (pdf).
Minikompendium om blodtyper.
»Fuldstændig spektakulært«: 1,2 millioner år gammelt mammut-DNA kortlagt (Videnskab.dk, 2021)
Kan vi genoplive en mammut? (5 minutter)
The First Woolly Mouse Is Here A Step Closer to Reviving Mammoths! #shors #mouse #mammoth (36 sek.)
cdn.uc.assets.prezly.com/1adacdaa-6057-4cc1-a2a6-2e5f128380a6/Mammoth-Meatballs_5m10s_-1dB_605a80f4_H264_16mbps.mp4 (5 minutter)
Videoer:
Mammut-Yuka: https://www.youtube.com/watch?v=ZOFf1wyx91M
Prokaryoter: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/
Eukaryoter: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018488616-6dba6490-c426
DNA, kromosomer og gener: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017292341-9916fe18-5303
Kønsbunden nedarvning: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017546928-c9f9e3f1-fb42
Fra DNA til protein: https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA&t=7s
Blodtype AB0 forklaret: https://www.youtube.com/watch?v=33lLQ88ghRA&t=1s

Øvelser
- Urdyret
- ”Monogene” egenskaber i 1p
- DNA i jordbær
- Blodtypebestemmelse


Geografi:
Forløbet om mammutter har fokuseret på istidens geologi. Gennem arbejdet med geologiske processer, istidslandskaber og jordbundstyper har eleverne opnået en forståelse for Danmarks geologiske historie. Forløbet blev suppleret med en ekskursion til Røjle Klint, hvor eleverne indsamlede og analyserede geologisk materiale, og lavede undersøgelser af sedimenter og bjergarter.

Fokusområder:  
Istidens påvirkning af landskabsdannelse  
Jordbundstyper og deres karakteristika  
Magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter  
Klimaarkiver og det aktualistiske princip  
Porøsitet og permeabilitet i jord  
Erosion og sedimenttransport  
Eustasi og isostasi

Materialer:  
Ladegaard-Pedersen, P., Nørrekjær, T. W., & Vinther, N. (2021). Naturgeografi C (4. udg.). Praxis Forlag A/S, s. 137-144, 57-61, 151-153  
Justesen, B. S., & Petersen, A. (2015). Mennesket og naturvidenskaben: Grundbog til NF. GO Forlag, s. 232-233  
https://geoparkodsherred.dk/odsherred/vejrhoejstien-og-vejrhoejbuen/  
https://sites.google.com/d/1gVpbD8HRLKZx2AcT18_g8yag8X7aIwi3/p/1eKEcM0jWqaeCq6Yi11CR-Mai3RTqVG98/edit  
https://sites.google.com/view/geolink/diverse/r%C3%B8jle-klint

Praktisk arbejde:  
Undersøgelse af jordbundstyper i stereolup  
pH-målinger på jordprøver  
Bestemmelse af porøsitet og permeabilitet i jord  
Feltarbejde på Røjle Klint:  
Indsamling og sortering af bjergarter og sedimenter  
Observation og dokumentation af foldede lag og sedimenttyper  
Stenbestemmelse og identificering af ledeblokke
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer