Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Jette Refstrup Thomasen
|
Hold
|
2024 ke/x (1x ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.1 Ionforbindelser
I dette forløb introduceres ioner og ionforbindelser samt navngivningen af disse. Derudover undersøges de fysiske og kemiske egenskaber for ionforbindelserne.
Efter dette forløb skal I være i stand til at beskrive:
- Dannelsen af positive og negative simple ioner
- Fleratomige ioner
- Dannelsen af ionforbindelser herunder ionbinding og iongitter
- Navngivning af simple og fleratomige ioner
- Navngivning af ionforbindelser
- Ionforbindelsers fysiske og kemiske egenskaber
- Fældningsreaktioner
Øvelser:
Saltes opløselighed
Reaktion mellem kobber og dibrom
Fældningsreaktioner
Kernestoffet, som er gennemgået:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- fældnings-, … reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1.2 Molekyler
I dette forløb introduceres molekyler. Derudover introduceres elektronparbindinger, elektronegativitet samt polære og upolære bindinger.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at:
- Beskrive elektronparbindinger samt elektronegativitet
- Beskrive forskellen på polære og upolære bindinger
- Beskrive forskellen på polære og upolære molekyler
- Beskrive blandbarheden af polære og upolære molekyler
Øvelser:
Øvelse Opløselighed 2024x
Kernestoffet, som er gennemgået:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- simple … og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1.3 Mængdeberegninger
I dette forløb introduceres kemiske mængdeberegninger, herunder begreberne stofmængde, molarmasse og stofmængdekoncentration.
Efter forløbet skal I være i stand til at forklare følgende:
- Densitet
- Formelmasse og molar masse
- Stofmængde og sammenhængen m=n*M
- Kemiske mængdeberegninger og ækvivalente mængder
- Stofmængdekoncentration og sammenhængen n=c*V
- Aktuelle og formelle stofmængdekoncentrationer
- Analysemetoden titrering
- Homogene og heterogene blandinger
- Masseprocent og volumenprocent
Øvelser:
Natron
Saltindhold i øjendråber
Kernestoffet, som er gennemgået:
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1.4 Syrebasereaktioner
I dette forløb introduceres syre og basers egenskaber samt syrebasereaktioner. Derudover introduceres vands autohydronolyse samt vands ionprodukt. pH-begrebet defineres og syre-basetitrering introduceres og herunder syre-baseindikatorer.
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Stærke og svage syrers egenskaber
- Stærke og svage basers egenskaber
- Syre-basereaktioner
- Vands autohydronolyse og vands ionprodukt
- pH-begrebet
- Syre-baseindikatorer
- Syre-basetitrering
Øvelser:
Eddikesyre i eddike
Kernestoffet, som er gennemgået:
- .. simple … og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1.5 Redoxreaktioner
I dette forløb introduceres redoxreaktioner, herunder definitionerne på oxidation og reduktion. Derudover introduceres spændingsrækken, oxidationstal samt afstemning af redoxreaktioner.
Efter forløbet skal I være i stand til at forklare følgende::
- Oxidation, reduktion og redoxreaktioner
- Spændingsrækken
- Oxidationstal og tildeling af oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktionsskemaer
- Redoxtitrering
Øvelser:
Spændingsrækken
Ståluld
Kernestoffet, som er gennemgået:
- …, simple redox- og …reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
1.6 Organisk kemi
I dette forløb introduceres organisk kemi, hvor fokus er carbonhydrider..
Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at:
- Beskrive carbonatomets bindingsforhold
- Beskrive alkaners opbygning samt kemiske og fysiske egenskaber.
- Navngive alkaner
- Beskrive alkeners opbygning samt fysiske og kemiske egenskaber.
- Simpel navngivning af alkener
- Beskrive additionsreaktioner, substitutionsreaktioner og forbrændingsreaktioner
Øvelser:
Reaktioner med alkaner
Reaktioner med alkener
Kernestoffet, som er gennemgået:
- simple organiske … molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432005294",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432005294",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432005294"
}