Holdet 2024 ke/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Jette Refstrup Thomasen
Hold 2024 ke/x (1x ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.1 Ionforbindelser
Titel 2 1.2 Molekyler
Titel 3 1.3 Mængdeberegninger
Titel 4 1.4 Syrebasereaktioner
Titel 5 1.5 Redoxreaktioner
Titel 6 1.6 Organisk kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.1 Ionforbindelser

I dette forløb introduceres ioner og ionforbindelser samt navngivningen af disse. Derudover undersøges de fysiske og kemiske egenskaber for ionforbindelserne.

Efter dette forløb skal I være i stand til at beskrive:
- Dannelsen af positive og negative simple ioner
- Fleratomige ioner
- Dannelsen af ionforbindelser herunder ionbinding og iongitter
- Navngivning af simple og fleratomige ioner
- Navngivning af ionforbindelser
- Ionforbindelsers fysiske og kemiske egenskaber
- Fældningsreaktioner

Øvelser:
Saltes opløselighed
Reaktion mellem kobber og dibrom
Fældningsreaktioner

Kernestoffet, som er gennemgået:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- fældnings-, … reaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1.2 Molekyler

I dette forløb introduceres molekyler. Derudover introduceres elektronparbindinger, elektronegativitet samt polære og upolære bindinger.

Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at:
- Beskrive elektronparbindinger samt elektronegativitet
- Beskrive forskellen på polære og upolære bindinger
- Beskrive forskellen på polære og upolære molekyler
- Beskrive blandbarheden af polære og upolære molekyler

Øvelser:
Øvelse Opløselighed 2024x

Kernestoffet, som er gennemgået:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- simple … og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1.3 Mængdeberegninger

I dette forløb introduceres kemiske mængdeberegninger, herunder begreberne stofmængde, molarmasse og stofmængdekoncentration.

Efter forløbet skal I være i stand til at forklare følgende:
- Densitet
- Formelmasse og molar masse
- Stofmængde og sammenhængen m=n*M
- Kemiske mængdeberegninger og ækvivalente mængder
- Stofmængdekoncentration og sammenhængen n=c*V
- Aktuelle og formelle stofmængdekoncentrationer
- Analysemetoden titrering
- Homogene og heterogene blandinger
- Masseprocent og volumenprocent

Øvelser:
Natron
Saltindhold i øjendråber

Kernestoffet, som er gennemgået:
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1.4 Syrebasereaktioner

I dette forløb introduceres syre og basers egenskaber samt syrebasereaktioner. Derudover introduceres vands autohydronolyse samt vands ionprodukt. pH-begrebet defineres og syre-basetitrering introduceres og herunder syre-baseindikatorer.

Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at forklare følgende:
- Stærke og svage syrers egenskaber
- Stærke og svage basers egenskaber
- Syre-basereaktioner
- Vands autohydronolyse og vands ionprodukt
- pH-begrebet
- Syre-baseindikatorer
- Syre-basetitrering

Øvelser:
Eddikesyre i eddike

Kernestoffet, som er gennemgået:
- .. simple … og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1.5 Redoxreaktioner

I dette forløb introduceres redoxreaktioner, herunder definitionerne på oxidation og reduktion. Derudover introduceres spændingsrækken, oxidationstal samt afstemning af redoxreaktioner.

Efter forløbet skal I være i stand til at forklare følgende::
- Oxidation, reduktion og redoxreaktioner
- Spændingsrækken
- Oxidationstal og tildeling af oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktionsskemaer
- Redoxtitrering

Øvelser:
Spændingsrækken
Ståluld

Kernestoffet, som er gennemgået:
- …, simple redox- og …reaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1.6 Organisk kemi

I dette forløb introduceres organisk kemi, hvor fokus er carbonhydrider..

Efter dette forløb skal eleverne være i stand til at:
- Beskrive carbonatomets bindingsforhold
- Beskrive alkaners opbygning samt kemiske og fysiske egenskaber.
- Navngive alkaner
- Beskrive alkeners opbygning samt fysiske og kemiske egenskaber.
- Simpel navngivning af alkener
- Beskrive additionsreaktioner, substitutionsreaktioner og forbrændingsreaktioner

Øvelser:
Reaktioner med alkaner
Reaktioner med alkener

Kernestoffet, som er gennemgået:
- simple organiske … molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer