Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jonas Kastrup Scheibel
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligestilling mellem kønnene i Danmark
Ligestilling mellem kønnene i Danmark?
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er en evig aktuel tematik og konflikt, som strækker sig
langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold
til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i
forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på
relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Og det er lige,
hvad vi vil gøre i dette grundforløb til samfundsfag C-niveau. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt
der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden
for samfundsfaget. Herunder skal de arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om
samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Undervisningsplanen i dette grundforløb følger nøje strukturen som fremgår af nedenstående fil.
https://luksamfundetop.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Ligestilling_mellem_koennene.pdf
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologi og politik
Indhold:
Dette forløb berører i grove træk siderne 100-137 i den blå grundbog "Luk samfundet op", hvilket i praksis vil sige kapitlerne 5 &6.
Vi repeterer kort de tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme, og berører desuden de mange ideologiske forgreninger som er knyttet hertil. Det gælder socialliberalismen, socialkonservatismen og nationalkonservatismen. Derudover kommer vi ind på begreber såsom socialdemokratisme, revolutionær socialisme, neoliberalisme, nationalisme og populisme.
Vi tematiserer begreberne klassepartier, catch all partier, kernevælgere, marginalvælgere samt begreberne issue-voting og issue-ownership. Derudover kommer vi ind på centrale ideologiske forskelle på en henholdsvis venstreorienteret og en højreorienteret fordelinspolitik og værdipolitik, samt selvfølgelig alt det, der befinder sig mellem de to ekstremer. Downs model og Molins model gennemgås også.
Fra kapitel 6 i grundbogen berører vi forskellen på at autokrati, et teokrati og et demokrati. Eastons definition på politik samt forskelle på demokratiske styreformer; repræsentativt demokrati, indirekte demokrati, direkte demokrati og forskellen på et konkurrencedemokrati og et deltagelsesdemokrati berøres også.
Derudover berører vi magtens 5 ansigter via Robert A. Dahls begreber (side 127 i den grønne boks). Magtens tredeling, forskellen på parlamentarisme i Danmark, hvor man ikke må have et flertal imod sig (negativ parlamentarisme) og det præsidentielle politiske system i USA kommer vi også ind på. Desuden forudsættes forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse eleverne bekendt.
Vi berører også Pierre Bourdieus teori og hans begreber og kommer også ind på hvordan den parlamentariske styringskæde fungerer.
I forløbet kommer vi også ind på hvordan lovgivningsprocessen fungerer i Danmark - fra idé til lov.
Materiale:
Brøndum, Peter et. al., "Luk samfundet op", Forlaget Columbus, 2023, s.100-137.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomien og lykken
Indhold:
Vi berører på forskellig vis forskelle mellem individ og samfund og den britiske sociolog Anthony Giddens' centrale begreber. Maslows behovspyramide, prismekanismen, det økonomiske kredsløb, produktivitet, arbejdsløshedstyper, inflation, økonomiske mål, eksport vs. import, Finanspolitik, strukturpolitik, blandingsøkonomi m.m. berøres også.
Derudover kommer vi i dette forløb ind på forholdet mellem marked, stat og civilsamfund. Vi berører og tematiserer Gösta Esping Andersens tre idealtypiske velfærdsmodeller, som er den universelle socialdemokratiske model, den residuale liberalistiske model og den centraleuropæiske konservative model. Velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer berøres og sættes i relation til nedskærings, udvidelses og omprioriteringsstrategien.
Vi kommer desuden ind på hvordan den danske universelle velfærdsmodel er under forandring i retning af en egentlig konkurrencestat. Begereber såsom konkurrencestatsvinderen og konkurrencestatstaberen samt styrker, svagheder, muligheder og trusler knytett til den universelle velfærdsmodel tematiseres også.
Materiale:
Brøndum, Peter et. al, "Luk samfundet op", Forlaget Columbus, 2023, s.61-65, s.65-77, 167-220.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det senmoderne samfunds udfordringer
Indhold:
Via dette forløb får eleverne indsigt i udfordringerne ved det senmoderne samfund via en præsentation af udvalgte sociologer såsom Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Ulrich Beck og Pierre Bourdieu.
Begreber såsom adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, aftraditionalisering, ansigtsløse relationer, eksistentiel angst, ekspertsystemer, formbarhed, kulturel frisættelse, ontologisering, potensering, risikosamfund, habitus, økonomisk, kulturel, social kapital, symbolsk kapital og felt forudsættes derved bekendt for eleverne.
Materiale:
Brøndum, Peter, Columbus, 4. udgave, 2023, "Luk samfundet op", side 65-78 & side 84-89
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432109910",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432109910",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432109910"
}