Holdet 2024 mu/ax - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Anne Oxvig
Hold 2024 mu/ax (1ax mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmik og sammenspil
Titel 2 Hit med hittet og nodelære
Titel 3 Blues - historie og teori
Titel 4 Intervaller - akkorder - skalaer
Titel 5 Rotation
Titel 6 Barok
Titel 7 Sammenspil
Titel 8 Sange der samler
Titel 9 Særligt studeret område - The Beatles
Titel 10 Eksamenssammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Hit med hittet og nodelære

Forløbet omhandler følgende musikalske parametre og fagbegreber:

Hook - Break - Gimmick
Musikkens hus (formled; hovedformeld og indskudte formled); Pop/rockens standardformtyper (strofisk form, popform og udvidet popform)
Hitskabelonen (iflg. Marstal og Cutfather)
Fankultur (tidligere og i dag)

Materiale:
Hook - break - gimmick (uddrag fra "Rockmusik i tid og rum")
Formanalyse (uddrag fra "Rockmusik i tid og rum")
Standardformtyper: https://www.musikipedia.dk/formanalyse#2
Rigtrup og Christiansen (kompendium udarbejdet til musik c), s.71-72 - om hitmusik ifølge Cutfather
Hitskabelonen - oversigtsark udarbejdet på baggrund af Jaeger og Marstal: Hitskabelonen - imod popmusikkens ensretning.


Sideløbende med ovenstående lærer eleverne at læse noder:

Nodelære (primært g-nøglen, sekundært f-nøglen)
- stamtoner
- afledte toner (de sorte tangenter)
- fortegn

Materiale:
Relevante afsnit fra musikipedia.
Relevante afsnit fra JJ: Musikkurser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Blues - historie og teori

I bluesforløbet har vi arbejdet med væsentlige kendetegn ved bluesmusikken, herunder kort om de historiske omstændigheder for de afroamerikanske bomuldsslaver i  USA.

I forbindelse med dette har vi læst om "Work-songs" og "Spirituals".

Eleverne har arbejdet med følgende musikalske kendetegn:

- 12 takters blueskor.
- durskalaen og bluesskalaen, herunder fokus på de tre sænkede trin terts, kvint og septim.
- vokale og instrumentale teknikker (vibrato, bend, slide, call-response)
- teksternes opbygning, indhold og temaer

Eleverne har lyttet til og arbejdet med følgende sange:

B.B. King: Rock Me Baby
Muddy Waters: Hoochie Coochie Man
Sonny Boy Williamson: The Sky Is Crying

Læsestof:

- https://www.musikipedia.dk/blues/indblik
- https://www.musikipedia.dk/blues/fokus
- https://www.musikipedia.dk/blues/kendetegn
- "Fra Afrika til Amerika" om slavernes vilkår, worksongs, spirituals og blues. (Karsten Tanggaard - Jazz) s. 58-60
- Klavs H.-Pedersen: "Lige i øret", Munksgaard 1993, s.157-59.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Intervaller - akkorder - skalaer

Sideløbende med blues-forløbet og som led i at forstå bluesteori får eleverne kendskab til:

- intervaller (op til en oktav)
- treklange (dur - mol - formindsket - forstørret)
- dur- og molskalaen

Materiale:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder#01
https://www.musikipedia.dk/skalaer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rotation

Eleverne får kendskab til klaver - guitar - bas - trommer og vokal ved rotationssammenspil:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Barok

Forløbet præsenterer kulturelle og musikalske karakteristika (bl.a. terrassedynamik og udspinding) i barokken som musikhistorisk periode. Eleverne stifter også i forløbet bekendtskab med rondoen som formtype og med solokoncertformen.

Eleverne arbejder med J.S. Bach: Violinkoncert i E-dur, 3. sats. Her er særligt fokus på, hvordan komponisten skaber kontraster i musikken.

I forløbet stifter eleverne også bekendtskab med det klassiske symfoniorkester.


Materiale:
"Barokken kort og godt" (forfatter?)
Diverse arbejdspapirer udarbejdet til analyse af J.S. Bach: Violinkoncert i E-dur, 3. sats
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sammenspil

Eleverne spiller Billie Eilish: "Birds of af Feather", som de skal optræde med til årets forkoncert.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sange der samler

I dette forløb undersøger vi "sangbarheden" af en række sange fra forskellige tider, med forskellige temaer og med forskellig funktion. Hvilke sange egner sig til fællessang og hvorfor? Hvad kendetegner en god fællessang? I forløbet introduceres eleverne til analysebegreber til brug ved melodisk analyse. I forløbet indgår også kendskab til karakteristika for Carl Nielsen folkelige sange og hans kunstsange.


Vi laver melodisk analyse med brug af følgende parametre: springvis/trinvis bevægelse, akkordbrydning, tonegentagelse, toneart, ambitus

Sange til analyse (tekst + noder) - fælles analyse:
- Carl Nielsen: Jeg ved en lærkerede
- Carl Nielsen: Silkesko over gylden læst
Følgende sange, som alle er i højskolesangbogen, har eleverne arbejdet med i grupper:
- Poul Schierbeck: Det er i dag et vejr
- Hans Holm: Livstræet
- Kim Larsen: Joanna
- Per Krøis Kjærsgaard: Linedanser
- Carl Emil Petersen: Frit Land
- Jens Rosendal: Forelskelsessangen



Bagrundsmateriale::
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/faellessangens-historie-fra-folkelige-traditioner-til-moderne-faellesskaber/#
- Rigtrup/Christiansen, kompendium udarbejdet til musik c, uddrag.
- https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/fokus (uddrag herfra om CNs folkelige sange og hans kunstsange - herunder følgende oversigt: https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/kendetegn#2)
- https://tartelet.dk/skriftlig-musik/M1/Melodisk-analyse-begreber.pdf
- diverse andre arbejdspapirer med begreber til karakteristik af en melodi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Særligt studeret område - The Beatles

Eleverne har arbejdet med The Beatles, den historiske kontekst samt anvendt deres musikteoretiske viden fra undervisningen til at analysere 4 forskellige sange fra Beatles' karriere. Eleverne har arbejdet med bandets image fra 64' til 70', The Beatles betydning for ungdomskulturen i 1960'erne og musikkens udvikling i disse år.

Undervejs i forløbet har der været fokus på analytiske parametre som: Hook-break-gimmick, instrumentation, melodik, sangstemmen, korteknikker samt nodelæsning af et nodebilag.

Sange til analyse (noder, tekst og lyd):

She Loves You
Can't Buy Me Love
Eleanor Rigby
Lucy In The Sky With Diamonds
All You Need Is Love
Let It Be

Materiale:

Ejvind Dengsø: "The Beatles. Deres historie, musik og samtid", Systime 1990, pp.24-31, 50-51, 72-74, 88-91.
https://www.youtube.com/watch?v=xqi6wQNCOMk (intro-video)
www.musikipedia.dk (Musikhistorisk emne om The Beatles):
Eventyret om The Beatles: Stil og image, Gennembruddet, Studieårene.
Cliff Richard & The Shadows: Do You Wanna Dance (video)
https://www.musikipedia.dk/beatles/fokus#2 (om albummet "Revolver")
Arbejdspapir med begreber til analyse af sangstemmen og syngestilen (syngemåde, udtryk og register).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamenssammenspil

Sammenspil frem mod eksamen i grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer