Holdet 2024 bk/ax - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Iris Huld Plauborg
Hold 2024 bk/ax (1ax bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 "FEEL ME"
Titel 2 Forløb#2 Farver og stil
Titel 3 Forløb#3 Ikke-vestlig kunst med tryk
Titel 4 Forløb#4 Rumlighed
Titel 5 Forløb#5 Betydning og skulptur
Titel 6 Forløb#6 Eksamensprojekt
Titel 7 Forløb#7 Politisk kunst
Titel 8 Forløb#8 Udstilling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 "FEEL ME"

Vi undersøger hvordan man kan udtrykke følelser i kunsten. Vi besøger Trapholt og fokuserer deres udstillnger: FEEL ME, deres permanente udstilling i kælderen og Maria Torps udstilling af portrætter:

Vi laver selv praktiske øvelser med, hvordan man enten kan udtrykke følelser eller gå efter orden og ro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Ikke-vestlig kunst med tryk

Vi analyserer eksempler på orientalsk kunst med fokus på det flade billedrum.
Primær inspiration: Davidssamling.dk

Vi tegner et selvvalgt udsnit at et mønster op. Skærer det i linoleum og eksperimenterer med forskellige nye muligheder for mønstre ud fra samme motiv.

Der skal dels fokuseres på at skabe et fladt billedrum, dels arbejdes med overlapning og farvesammenspil.

Fagligt mål:
eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel
eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Rumlighed

Vi undersøger forskellige tilgange til rumlig gengivelse.

Skyggelægningsøvelser
Perspektivøvelser
Simultanperspektivøvelse

Opgaver om metoder i billedkunst - praktisk og teoretisk.

Læst: 18 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Betydning og skulptur

Vi sætter fokus på betydningsanalyse med et særligt blik på surrealisme.

Arbejde med ler for at skabe 3-dimensionelle skulpturer skabt ud fra forskellige motiver, der tildeles gennem tilfældighedsprincipper.


Læst: 27 sider + supplerende stof i forbindelse med selvstændigt fundne billedeksempler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Eksamensprojekt

Holdet arbejder med temaet "Drømme" og udfører en individuel proces med fokus på brainstorming, research, skitser og materialeovervejelser samt udførsel af den valgte ide og udstilling.

Vi arbejder både med den æstetiske og den innovative proces.
Jf. læreplan:
I den æstetiske proces ligger et fokus på arbejdet med sanserne og det sanselige i værkproduktion. I den innovative ligger fokus på, at eleverne lærer at arbejde problemorienteret og opbygger innovationskompetence:
at kunne undre sig, se muligheder, foretage valg og føre disse ud i livet på en (æstetisk/kunstnerisk/socialt) værdiskabende måde og dermed konkret sætte valg i værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Politisk kunst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Udstilling og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer