Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Iris Huld Plauborg
|
Hold
|
2024 bk/buy (1buy bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 "FEEL ME"
Vi undersøger hvordan man kan udtrykke følelser i kunsten. Vi besøger Trapholt og fokuserer deres udstillinger: FEEL ME, deres permanente udstilling i kælderen og Maria Torps udstilling af portrætter: Shaping a pattern
Vi laver selv praktiske øvelser med, hvordan man enten kan udtrykke følelser eller gå efter orden og ro.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Farver og stil
Vi arbejder med farvelære i en række maleøvelser
Indledende blandeøvelser og efterligning af værkers farver
Udforskning af hvordan farver og linjer kan skabe figurer
Foto-opgave: Blend in or stand out
Impressionisme
Læst:
Billedkunstbogen s. 36-40 og 124-127
Film om impressionisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Ikke-vestlig kunst som linoleumsnit
Vi analyserer eksempler på orientalsk kunst med fokus på det flade billedrum.
Primær inspiration: Davidssamling.dk
Vi tegner et selvvalgt udsnit at et mønster op. Skærer det i linoleum og eksperimenterer med forskellige nye muligheder for mønstre ud fra samme motiv.
Der skal dels fokuseres på at skabe et fladt billedrum, dels arbejdes med overlapning og farvesammenspil.
Fagligt mål:
eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel
eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
Læst: Billedkunstbogen s 17-22 og selvfundet materiale om ikke-vestlig kunst.
Supplerende selvfundet materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Rumlighed
Vi undersøger forskellige tilgange til rumlig gengivelse.
Overlapningsøvelser
Skyggelægningsøvelser
Perspektivøvelser
Simultanperspektivøvelse
Opgaver om metoder i billedkunst - praktisk og teoretisk.
Læst: 18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Betydning og skulptur
Vi sætter fokus på betydningsanalyse med et særligt blik på surrealisme.
Arbejde med ler for at skabe 3-dimensionelle skulpturer skabt ud fra forskellige motiver, der tildeles gennem tilfældighedsprincipper.
Læst: 27 sider + supplerende stof i forbindelse med selvstændigt fundne billedeksempler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Eksamensprojekt
Holdet arbejder med temaet "Grænser" og udfører en individuel proces med fokus på brainstorming, research, skitser og materialeovervejelser samt udførsel af den valgte ide og udstilling.
Vi arbejder både med den æstetiske og den innovative proces.
Jf. læreplan:
I den æstetiske proces ligger et fokus på arbejdet med sanserne og det sanselige i værkproduktion. I den innovative ligger fokus på, at eleverne lærer at arbejde problemorienteret og opbygger innovationskompetence:
at kunne undre sig, se muligheder, foretage valg og føre disse ud i livet på en (æstetisk/kunstnerisk/socialt) værdiskabende måde og dermed konkret sætte valg i værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Udstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Politisk kunst
Vi sætter fokus på politisk kunst
I skal analysere eksempler på politisk kunst og selv lave en plakat eller en Kissmama-figur, der kan provokere.
Læst: 20 sider: Politisk kunst.pdf Fra Temaer i kunst 1
Street art opgaveintro Politisk kunst.pptx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432244865",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432244865",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432244865"
}