Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet mg1 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Jens Koed, Johannes Holmgård Eriksen, Morten Storm Andersen, Thore Daugaard Lundsteen
Hold
2025 nv/mg1 (
mg1 nv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fremtidens Klima, 1. runde (Kemi & Biologi)
Titel 2
Fremtidens Klima, 2. runde (Fysik & Naturgeografi)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fremtidens Klima, 1. runde (Kemi & Biologi)
Biologi:
I forløbet arbejdes med, hvordan alternative proteinkilder i kosten kan være en del af løsningen på de klimaproblemer verden står over for.
Vi undersøger, hvad et insekt er samt melskrubbens livscyklus. Vi lærer om fotosyntese, respiration og kulstoffets kredsløb og I får indsigt i mikroskopi af grønkorn og spalteåbninger.
Herudover vil I undersøger respirationen hos melskrubber i forskellige livsstadier. Derudover introduceres I for menneskets behov for protein, kulhydrater og fedtstoffer i kosten samt, hvordan alternativer til kød kan indgå i kosten. Slutteligt afprøver I at designe et måltid, der tager højde for klimaaftryk.
Vigtige fagbegreber:
• Fotosyntese, respiration, kulstoffets kredsløb, det globale kulstofkredsløb.
• CO2-udledning, klimaaftryk og det økologiske fodaftryk.
• Melbillers livscyklus og begreber, der knytter sig til insekter.
• Proteiner, kulhydrater og fedtstoffer og de 10 nye kostråd.
Øvelser i Biologi:
- Observation af melbillers livscyklus
- Grønkorn og spalteåbninger under mikroskopet
- Respiration hos melbiller
- Næringsindholdet i egen klimaret
Kemi:
forløbet har vi arbejdet med at forstår hvordan molekylers opbygning har betydning for villighed til at blandes med andre molekyler. Vi har desuden lavet en vejeanalyse af kartofler, hvor vi via talbehandling har beregnet vandindholdet.
Eksempler på fagord fra forløbet:
Periodisk system, atomets opbygning, elektronstruktur, reaktionsskemaer, elektronegativitet, polaritet, blandbarhedsregler, vandindhold, triglycerider, mættet og umættet fedt, ekstraktion.
Øvelser i Kemi:
- Blandbarhed mellem molekyler (kvalitativt)
- Vandindhold i kartofler (mest kvantitativt)
- Ekstraktions af fedt (kvantitativt og kvalitativt)
Indhold
Kernestof:
https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/1_kemiens_symbolsprog.html
Hjemmeside til nv
Bordfordelingen i lokalet passer desværre ikke til jeres bordgrupper. I skal derfor sætte jer i følgende grupper. Gruppe 1 sidder ved første bord lige inden for døren
Byg et atom
Kære mg1.I skal i dette modul have det første modul i Biologi. Der er ingen lektier for, men vi skal diskutere fremtidens fødevarer igennem lidt forskellige interaktive opgaver. Vi kigger og smager desuden også på lidt forskellige fødevarer I nok ikk
Link til NV-hjemmesidens Biologi-del.
Lav lektier til modulet hjemmefra (modul 2 kemi)
Hjemmesiden: Biologi - Modul 2
2 Arbejdsspørgsmål og insektquiz NV.docx
Modul 3 - Respiration, fotosyntese og C-kredsløbet
Peerfeedback.docx
Link til dagens lektie - modul 3 i kemi Sign in - Google Accounts
I skal lave øvelsen i nedenstående grupper. Sæt jer i grupperne ved modulets start
Modul 4 - Menneskets kost og energibehov
Lav lektie til modul 4 i kemi
Lav lektien til modul 5 - kemi
Vi har fokus på elektronegativitet, polære/upolære bindinger og upolære/polære molekyler
Gruppe 1
Molekylers polaritet
Husk at få vejet et aftenmåltid (vej de forskellige dele af maden hver for sig) og tag billede af dette. I skal bruge informationerne i dette modul. Dem der skal gøre dette er disse bordgrupper:
Dem der skal lave forsøg og læse øvelsesvejledning (se link til dette herunder) i dette modul er:
Biologi - Modul 5
Biologi - Modul 6
Lav lektien til modul 6.
Sæt jer i følgende grupper ved modulets start
Modul 7, "Skal vi spise insekter?"
Link til Google Sheets, Opgave 2
lav lektien til modul 7 kemi
Grupper til peer feedback. Fremlæggelse af øvelsen med ekstraktion af fedtstoffer. Hav fokus på at få vist de faglige mål
Sidste modul - opsamling
Styr på jeres kemi nv mappe hjemmefra. I skal mindst have resultater m.m. fra de tre øvelser vi har lavet i kemi + gerne andre opgaver/billeder af tavler m.m. i mappen
Holdning til naturvidenskab
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fremtidens Klima, 2. runde (Fysik & Naturgeografi)
Fysik
Vi arbejder med emnet havvandsstigninger i samarbejde med naturgeografi, og kommer ind på følgende områder:
- introduktion til fysiske størrelser, enheder, præfiks, og titalspotenser
- definition af densitet. Eksperimentel bestemmelse af metallers densitet, og af is’ densitet. - opgaveregning med regression.
- eksperimentel undersøgelse af vands temperaturudvidelse
- jordobservationer med satellitter. Vi ser på satellitbilleder af Grønland, og taler om hvilke teknologier der inddrages når der skal laves satellitbilleder.
- introduktion til Arduino og udvikling af en alarm der kan registrere vandstigninger.
Vi har fokus på at
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser gennem eksempler
- kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Faglige mål fra fysiklæreplanen:
kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser gennem eksempler
kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Supplerende stof: Inddragelse af globale problemstillinger.
Øvelser og opgaver:
Densitet af metaller
Densitet af is
Vands udvidelse ved temperaturstigning
Alarmsystem med arudino
Indhold
Kernestof:
Fysik modul 1
Modul 1 - Øvelse - Densitet af metaller.docx
Hej mg1,
Modul 1 - Note - Densitet.docx
Læsefokusspørgsmål til lektien:
Peerfeedback Metallers densitet (1).docx
Fremtidens Klima NV2025
Geo 1 - Velkommen til Jorden
1 - Opgave - De fire sfærer og klimaforandringer.docx
Fysik modul 2 - Isens densitet
I finder lektien inde på linket, og den består I at lave en lille fremlæggelse om forsøget fra sidst og læse de 2 dokumenter som er under "Lektie 2. modul".
Modul 2 - Note - Præfiks og enheder.docx
Peerfeedback Metallers densitet.docx
Modul 2 - Øvelse - Isens densitet.docx
Modul 1 - Opgave - Densitet af saltvand.docx
Geo 2 - Kort og Klode
Vandets kredsløb
10er-potenser - Webmatematik
Enheder og præfikser - Webmatematik
Modul 3 - Opgave - Indlandsis og havniveau (1).docx
Fysik modul 3 - Indlandsisen og havniveau
Peerfeedbank Isens densitet.docx
Som lektie skal I lave en fremlæggelse om forsøget isens densitet, som læse de 2 links inde på hjemmesiden. I kan se feedback skemaet på modulet.
Fysik modul 4 - Havvandsstigning
I skal have læst øvelsesvejledningen, som ligger på dette modul eller på hjemmesiden igennem linket, samt svaret på de 3 spørgsmål som står under lektier på hjemmesiden.
Modul 4 - Øvelse - Havvandsstigning.docx
Fysik Modul 5
Forberede en præsentation over havvandsstigning og se videoen i linket. Det går hurtigt i videoen, så den er kun for at skabe et kort overblik over hvad hjemmesiden, vi skal bruge, kan.
A short guide to Copernicus Browser
Peerfeedback Havvandsstigning.docx
Opsamling på øvelsen fra sidst (Undersøgelse af havniveaustigning)
GEO 4 klima og klimaforandring
Havisens udbredelse gennem vinteren
8 Havisens udbredelse og tykkelse - I klimaforskernes fodspor
GEO 5 Arktis og klimaforandringer
Bordgrupper mg1 uge 43.docx
Diskuter klimaforandringerne.docx
3.4 Havstrømme og klimaets feedbackmekanisme | NaturgeografiGrundbogen C
Geo 6 - Tilpasning og omstilling
3.5 Danmark rammes af klimaforandringer | NaturgeografiGrundbogen C
Fysik Modul 6
Som lektie skal I have hentet Arduino på linket (https://www.arduino.cc/en/software/) og overvejet spørgsmålet:
Modul 6 - Introduktion til arduino.docx
Modul 7
Som lektie overvej, hvordan man lave en form for alarmsystem, som registrerer vandstandsstigninger omkring vores eget hjem (fx i forbindelse med meget regn/oversvømmelser i forbindelse med storme/langsomme generelle havvandsstigninger)
Vi tager en lille forsmag på, hvad I kan forberede jer til til NV-eksamen. Så bruger vi det sidste modul på at I kan finpudse jeres fremlæggelser.
Modul 7 - Aktivitet - Alarmsystem med Arduino (1).docx
Peerfeedback Alarmsystem (2).docx
Geo 7 - Albedo, smeltning af havis og klimatiske tilbagekoblinger
Tilbagekoblingsmekanismer
Albedo og tilbagekobling opgave.docx
Hypotetisk deduktiv metode og Induktiv metode forklares.
Kvalitativ og kvantitativ metode
Geo 8 - Afslutning og klar til eksamen
Albedo - I klimaforskernes fodspor
Lav en supergraf i natuvidenskab.docx.pdf
NV-eksamens site
Lektien er at I skal have set alle noter og dokumenter I har om NV fysik igennem, så I ved om I har nogle spørgsmål til det. Det vil være en god ide at have det lagt op på Google Drev mappen vi lavede i første modul.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916960157", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916960157", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916960157" }