Holdet mg2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jens Koed, Johannes Holmgård Eriksen, Metteline Fokdal Christensen, Niels Kaldal Kræmmer
Hold 2025 nv/mg2 (mg2 nv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fremtidens Klima, 1. runde (Fysik & Naturgeografi)
Titel 2 Forløb 2:  Kemi og biologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fremtidens Klima, 1. runde (Fysik & Naturgeografi)

Fysik
Vi arbejder med emnet havvandsstigninger i samarbejde med naturgeografi, og kommer ind på følgende områder:
- introduktion til fysiske størrelser, enheder, præfiks, og titalspotenser
- definition af densitet. Eksperimentel bestemmelse af metallers densitet, og af is’ densitet. - opgaveregning med regression.
- eksperimentel undersøgelse af vands temperaturudvidelse
- jordobservationer med satellitter. Vi ser på satellitbilleder af Grønland, og taler om hvilke  teknologier der inddrages når der skal laves satellitbilleder.
- introduktion til Arduino og udvikling af en alarm der kan registrere vandstigninger.

Vi har fokus på at
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser gennem eksempler
- kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Faglige mål fra fysiklæreplanen:
kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser gennem eksempler
kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Supplerende stof: Inddragelse af globale problemstillinger.

Øvelser og opgaver:
Densitet af metaller
Densitet af is
Vands udvidelse ved temperaturstigning
Alarmsystem med arudino
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Kemi og biologi

Biologi:
I forløbet arbejder vi med, hvordan insekter i kosten kan være en del af løsningen på klimaproblemerne.
Vi undersøger, hvad insekter er og melskrubbens livscyklus.
Fotosyntese, respiration og energiforholdene i økosystemet og i en fødekæde præsenteres.
Vi undersøger respiration hos melskrubber i forskellige livsstadier.
Menneskets behov for protein, kulhydrater og fedtstoffer i kosten introduceres, og der perspektiveres til, hvordan insekter kan indgå i kosten.
Endelig laver eleverne gruppevis en ret/snack med insekter og undersøger fordelingen af næringsstoffer i denne. Grupperne præsenterer retterne for hinanden.
Kemi:
I forløbet har vi arbejdet med at forstår hvordan molekylers opbygning har betydning for villighed til at blandes med andre molekyler. Vi har desuden lavet en vejeanalyse af kartofler, hvor vi via talbehandling har beregnet vandindholdet.

Eksempler på fagord fra forløbet: Periodisk system, atomets opbygning, elektronstruktur, reaktionsskemaer, elektronegativitet, polaritet, blandbarhedsregler, vandindhold, triglycerider, mættet og umættet fedt, ekstraktion.

Øvelser i kemi:
Blandbarhed mellem molekyler (kvalitativt)
Vandindhold i kartofler (mest kvantitativt)
Ekstraktions af fedt (kvantitativt og kvalitativt)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer