Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet mg2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Jens Koed, Johannes Holmgård Eriksen, Metteline Fokdal Christensen, Niels Kaldal Kræmmer
Hold
2025 nv/mg2 (
mg2 nv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fremtidens Klima, 1. runde (Fysik & Naturgeografi)
Titel 2
Forløb 2: Kemi og biologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fremtidens Klima, 1. runde (Fysik & Naturgeografi)
Fysik
Vi arbejder med emnet havvandsstigninger i samarbejde med naturgeografi, og kommer ind på følgende områder:
- introduktion til fysiske størrelser, enheder, præfiks, og titalspotenser
- definition af densitet. Eksperimentel bestemmelse af metallers densitet, og af is’ densitet. - opgaveregning med regression.
- eksperimentel undersøgelse af vands temperaturudvidelse
- jordobservationer med satellitter. Vi ser på satellitbilleder af Grønland, og taler om hvilke teknologier der inddrages når der skal laves satellitbilleder.
- introduktion til Arduino og udvikling af en alarm der kan registrere vandstigninger.
Vi har fokus på at
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser gennem eksempler
- kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Faglige mål fra fysiklæreplanen:
kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser gennem eksempler
kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Supplerende stof: Inddragelse af globale problemstillinger.
Øvelser og opgaver:
Densitet af metaller
Densitet af is
Vands udvidelse ved temperaturstigning
Alarmsystem med arudino
Indhold
Kernestof:
Fysik modul 1 - Densitet
Hej mg2,
Modul 1 - Note - Densitet.docx
Læsefokusspørgsmål til lektien:
Modul 1 - Øvelse - Densitet af metaller.docx
Introduktion til NV
Abduktion: Metoden til at finde den bedste forklaring
Jordens fire sfærer - Naturfaget.dk
Fem faktorer, der styrer Jordens klima
1 - Opgave - De fire sfærer og klimaforandringer.docx
Modul 2 - Note - Præfiks og enheder.docx
Peerfeedback Metallers densitet.docx
Modul 1 - Opgave - Densitet af saltvand (1).docx
Fysik modul 2 - Isens densitet
I finder lektien inde på linket, og den består I at lave en lille fremlæggelse om forsøget fra sidst og læse de 2 dokumenter som er under "Lektie 2. modul".
Geo 2 kort og klode
10er-potenser - Webmatematik
Enheder og præfikser - Webmatematik
Fysik modul 3 - Indlandsisen og havniveau
Peerfeedbank Isens densitet.docx
Som lektie skal I lave en fremlæggelse om forsøget isens densitet, som læse de 2 links inde på hjemmesiden. I kan se feedback skemaet på modulet.
Globus og atlas øvelser 1
Arbejdsark 2 kort og atlas (uden projektioner).docx
2 Naturgeografi - Vores Verden - Vandets kredsløb.pdf
GEO 3 Vandets kredsløb
Resultater til afsmeltning af is
Klima og klimaforandringer NaturgeografiC.pdf
Øvelse Drivhuseffekt.docx
Drivhuseffekten
3.3 Klimaændringerne påvirker klimazonerne | NaturgeografiGrundbogen C
Geo 3 - Vandets kredsløb
Fysik modul 4 - Havvandsstigning
I skal have læst øvelsesvejledningen, som ligger på dette modul eller på hjemmesiden igennem linket, samt svaret på de 3 spørgsmål som står under lektier på hjemmesiden.
Modul 4 - Øvelse - Havvandsstigning.docx
Vores verden klimatologi
NV geo 5
Forsøg og opgaver om havstrømme.docx
Forberede en præsentation over havvandsstigning og se videoen i linket.
A short guide to Copernicus Browser
Peerfeedback Havvandsstigning.docx
Fysik Modul 5
3.5 Danmark rammes af klimaforandringer | NaturgeografiGrundbogen C
Geo 6 - Tilpasning og omstilling
Modul 6
Som lektie skal I have hentet Arduino på linket (https://www.arduino.cc/en/software/) og overvejet spørgsmålet:
Som lektie overvej, hvordan man lave en form for alarmsystem, som registrerer vandstandsstigninger omkring vores eget hjem (fx i forbindelse med meget regn/oversvømmelser i forbindelse med storme/langsomme generelle havvandsstigninger)
Modul 7
Modul 7 - Aktivitet - Alarmsystem med Arduino .docx
Peerfeedback Alarmsystem (1).docx
Geo 7 - Albedo, smeltning af havis og klimatiske tilbagekoblinger
Albedo
Lektien er at I skal have set alle noter og dokumenter I har om NV fysik igennem, så I ved om I har nogle spørgsmål til det. Det vil være en god ide at have det lagt op på Google Drev mappen vi lavede i første modul.
Lav en supergraf i natuvidenskab.docx.pdf
NV-eksamens site
Holdning til naturvidenskab
Klimaberegner – VedvarendeEnergi
Sådan virker Atlantens varmepumpe
Drivhuseffekten energimuseet
Geo 1 opgaver til det aktualistiske princip
Opgave: Hvor mange procent af CO2 udledningerne står de enkelte kategorier for?
Global Surface Temperature | NASA Global Climate Change
NV 2025 Fremtidens klima.pptx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Kemi og biologi
Biologi:
I forløbet arbejder vi med, hvordan insekter i kosten kan være en del af løsningen på klimaproblemerne.
Vi undersøger, hvad insekter er og melskrubbens livscyklus.
Fotosyntese, respiration og energiforholdene i økosystemet og i en fødekæde præsenteres.
Vi undersøger respiration hos melskrubber i forskellige livsstadier.
Menneskets behov for protein, kulhydrater og fedtstoffer i kosten introduceres, og der perspektiveres til, hvordan insekter kan indgå i kosten.
Endelig laver eleverne gruppevis en ret/snack med insekter og undersøger fordelingen af næringsstoffer i denne. Grupperne præsenterer retterne for hinanden.
Kemi:
I forløbet har vi arbejdet med at forstår hvordan molekylers opbygning har betydning for villighed til at blandes med andre molekyler. Vi har desuden lavet en vejeanalyse af kartofler, hvor vi via talbehandling har beregnet vandindholdet.
Eksempler på fagord fra forløbet: Periodisk system, atomets opbygning, elektronstruktur, reaktionsskemaer, elektronegativitet, polaritet, blandbarhedsregler, vandindhold, triglycerider, mættet og umættet fedt, ekstraktion.
Øvelser i kemi:
Blandbarhed mellem molekyler (kvalitativt)
Vandindhold i kartofler (mest kvantitativt)
Ekstraktions af fedt (kvantitativt og kvalitativt)
Indhold
Kernestof:
Materiale til modulet
Kære mg2
Fokusspørgsmål til teksten "Melskrubben og dens livscyklus".
Ingen lektier til første time.
https://phet.colorado.edu/sims/html/build-an-atom/latest/build-an-atom_all.html?locale=da
Computerspil til afstemning
Bordgrupper til timen. Sæt jer (nogenlunde) i jeres bordgrupper i starten af timen.
Læs siderne om "introduktion til kemi", og "elektronskalmodel"
Materiale til undervisningen:
Lektie: Følg dette link til hjemmesiden, og læs om melbillens livscyklus. Vi startede denne lektie i sidste modul. Besvar fokusspørgsmål herunder.
Bordfordeling til modulet. Bord 1 er bordet tættest på døren.
Computerspil1 : Build a Molecule
Computerspil 2: Molekylers polaritet
Læse-lektie
Link til hjemmesiden modul 3:
Materiale til undervisningen.
Lektie: Følg linket og læs lektien til i dag.
Arbejdsark: Gå til hjemmesiden og hent arbejdsarket. Søg på hjemmesiden og find forskellige fødevarer, der har højt indhold af det nævnte næringsstof.
Lektie: Følg linket til hjemmesiden modul 4, og læs teksten "Kulhydrater, proteiner og fedt". Følg de enkelte links til videoer undervejs.
Frivillig lektie: God video, der forklarer begrebet elektronegativitet.
Fælles data til vandindhold mg2.
Modul 3-4 Øvelse 1, Vandindhold i kartofler.docx
Lektie
A: Forsøg om respiration og fotosyntese
Lektie: Til modulet i dag skal du bruge data fra en ret, du har spist.
Afsnit
Lektie 1: Opfølgning på øvelsen fra sidst
Kemi hjemmeside modul 6
Lektie:
Materiale til dagens modul (ikke lektie, lektien står nedenunder):
Lektie: Følg linket, og læs teksten. Besvar fokusspørgsmål: Link til dagens NV-modul
Lektie: Besvar de to nedenstående spørgsmål. I skal have jeres GoogleSlide klar med AI-genereret billede, beregnet klimaaftryk, næringstabel og cirkeldiagram. Tjek jeres klimaaftryk godt igennem.
Læs øvelsesvejledningen til fedtekstraktionen.
I skal have lagt forsøg 2 (blandbarhed) ind i nv-afleveringsmappe i googledrev.
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916968417", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916968417", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916968417" }