Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jette Refstrup Thomasen, Mette Mark, Mona Robenhagen Jensen, Simon Messell
|
|
Hold
|
2025 nv/mg5 (mg5 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fremtidens Klima NV (Biologi & Kemi)
Biologi:
I forløbet arbejdes med, hvordan alternative proteinkilder i kosten kan være en del af løsningen på de klimaproblemer verden står over for.
Vi undersøger, hvad et insekt er samt melskrubbens livscyklus.
Vi lærer om fotosyntese, respiration og kulstoffets kredsløb. Eleverne får indsigt i mikroskopi af grønkorn og spalteåbninger.
Vi undersøger respiration hos melskrubber i forskellige livsstadier (eller i bænkebidere) samt fotosyntese i blade.
Menneskets behov for protein, kulhydrater og fedtstoffer i kosten introduceres, og der perspektiveres til, hvordan alternativer til kød kan indgå i kosten.
Vi afprøver at designe et måltid, der tager højde for klimaaftryk.
Vigtige fagbegeber:
• Fotosyntese, respiration, kulstoffets kredsløb, det globale kulstofkredsløb.
• CO2-udledning, klimaaftryk og det økologiske fodaftryk.
• Melbillers livscyklus og begreber, der knytter sig til insekter.
• Proteiner, kulhydrater og fedtstoffer og de 10 nye kostråd.
- Kvalitative og kvantitative øvelser.
Øvelser:
- Observation af melbillers livscyklus
- Grønkorn og spalteåbninger under mikroskopet
- Respiration hos melbiller samt fotosyntese i blade
- Næringsindholdet i egen klimaret
Kemi:
forløbet har vi arbejdet med at forstår hvordan molekylers opbygning har betydning for villighed til at blandes med andre molekyler. Vi har desuden lavet en vejeanalyse af kartofler, hvor vi via talbehandling har beregnet vandindholdet.
Eksempler på fagord fra forløbet: Periodisk system, atomets opbygning, elektronstruktur, reaktionsskemaer, elektronegativitet, polaritet, blandbarhedsregler, vandindhold, triglycerider, mættet og umættet fedt, ekstraktion.
Øvelser i Kemi:
- Blandbarhed mellem molekyler (kvalitativt)
- Vandindhold i kartofler (mest kvantitativt)
- Ekstraktions af fedt (kvantitativt og kvalitativt)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Fysik og naturgeografi
Fysik
Vi arbejder med emnet havvandsstigninger i samarbejde med naturgeografi, og kommer ind på følgende områder:
- introduktion til fysiske størrelser, enheder, præfiks, og titalspotenser
- definition af densitet. Eksperimentel bestemmelse af metallers densitet, og af is’ densitet. - opgaveregning med regression.
- eksperimentel undersøgelse af vands temperaturudvidelse
- jordobservationer med satellitter. Vi ser på satellitbilleder af Grønland, og taler om hvilke teknologier der inddrages når der skal laves satellitbilleder.
- introduktion til Arduino og udvikling af en alarm der kan registrere vandstigninger.
Vi har fokus på at
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser gennem eksempler
- kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916979769",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916979769",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72916979769"
}