Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Jonas Albers Dam
|
|
Hold
|
2025 id/h (1h id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
3 mod 3 basketball og idrætspsykologi (hold)
Praktik:
Formålet med 3 mod 3 basketball er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af basketball. I første modul er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser.
I de følgende moduler øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i de senere moduler, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
Formålet med forløbet er opnå overblik og udvise spilforståelse i kaosspil. Fokus har været på at gøre sig spilbar og medvirke til at skabe mulighed og plads til gennembrud. Teknisk har fokus været på aflevering og modtagning, lay up, skud og dribling.
Hvad er der blevet arbejdet med?
-Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Gøre sig spilbar ved brug af V-cut
- bevæge sig på banen med henblik på at gøre sig spilbar og true kurven, dvs. modtage bolden i positioner, hvor man enten selv kan komme til afslutning eller skabe mulighed for medspillerne
- kunne aflevere bolden sikkert og direkte over ca. 5m
- Have kendskab til ”Give ´n go” (bandespil)
- Kunne udfører bevægelsesmønsteret til lay up
- Kunne udføre bevægelsesmønstret til skud
-- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Have kendskab til skridtreglen
- Have kendskab til kængurufinten
- Have kendskab til personligt forsvar - dvs. holde sig mellem manden og kurven uden at lave for mange fejl ved skub og slag.
- Have kendskab til zoneforsvar
- Forståelse for ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Teori:
I den teoretiske del af undervisningen er der blevet arbejdet med idrætspsykologiske begreber i forhold til hold.
Eleverne har her bl.a. fået indblik i følgende:
- Synergieffekten
- Ringelmann-effekten og social dovenskab.
- Sammenhold og kohæsion (både social- og opgavekohæsion).
- 4 typer af teams.
- Roller (uformel og formel)
- Kommunikation (verbal og nonverbal).
Yubio Idræt C+B s. 139-146 og s. 561, 567, 570-571.
Videoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=3KrNi2J-CBI (De overordnede regler - vi spiller efter FIBA-reglsættet)
- https://www.youtube.com/watch?v=UJbBUi7SgtM (Hav styr på, hvornår man laver en fejl)
- https://www.youtube.com/watch?v=cGXFXEJUEpI (Hav styr på, hvornår man double dribler)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Salsa rueda de casino og sundhed
Rueda de Casino:
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer i forbindelse med Rueda De Casino.
Hvad skal eleven kunne:
- Kropsbeherskelse, herunder:
-- Følge takten 1-2-3-pause-5-6-7-pause
-- Træde på forfod
-- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
--Kunne hhv. føre og blive ført alt efter, om du danser follower eller lead.
--Bevægelseskvalitet
- Caller
-- Du skal kunne følge en caller
-- Prøve at være caller
Flow og rytme
Eleven skal lære at genkende, udføre og kalde følgende figurer i takt til musikken:
-Grundtrin
-Fly
-Floor
-Dame og Dame dos
-Vuelta
-Enchufla og Enchufla double (begge med dile que no)
-Rapido
-Laprima, Laprima double
-Sombrero
Link til de forskellige figurer: https://youtube.com/playlist?list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx&si=BFRpeuWF-rqNIcQk
Teori:
I den teoretiske del af undervisningen arbejdes der med sundhed. Der er blevet arbejdet med WHO's og Antonovskys sundhedsdefinitioner. Der er desuden arbejdet med, hvordan arv og miljø spiller ind ift. sundhed. Eleverne har også fået indblik i de forskellige KRAM-faktorer samt søvns indvirkning på sundheden. Slutteligt arbejdede vi med, hvilken sundhedsgavnlig effekt dans kan have.
Pensum:
Yubio Idræt C+B: s. 13-24.
Videoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=0XIrJrlPzjo
- https://www.youtube.com/watch?v=weOGwZ4yecg
- https://www.youtube.com/watch?v=l2tC8F9txq4
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Pickleball og træningslære
Pickleball:
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling ved forhånds- og baghåndsslag.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori:
I den teoretiske del af undervisningen er der blevet arbejdet med træningslære. Her er eleverne blevet introduceret for begrebet superkompensationsprincippet. Der er blevet arbejdet med arbejdets 3 faser - herunder har vi snakket om, hvordan pulsen og åndedrættet ændrer sig under og efter en aktivitet. Der er også blevet arbejdet med effekten af op- og nedvarmning forbindelse med aktiviteter. Desuden har eleverne arbejdet med teori ift. kondital og udholdenhed, hvor vi snakkede om, hvordan man kan træne for at forbedre disse. Der blev kort snakket om, hvilke effekter man opnår ved disse træningsformer.
Pensum:
Yubio Idræt C+B: s. 67-78.
Videoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=nJIq-F4bbXE
- https://www.youtube.com/watch?v=4vHhZ03O0PI&t=3s
- https://www.youtube.com/watch?v=W1ruimc369Y
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Crossfit, anatomi, muskeludholdenhed og identitet.
CrossFit
I dette forløb har eleverne arbejdet med CrossFit. Indledningsvis blev eleverne introduceret for forskellige funktionelle træningsøvelser samt forskellige måder at sammensætte WOD's på.
Eleverne har arbejdet med følgende øvelser:
- box (step over og jump)
- kettlebells (swing og squat to high pull)
- medicinbolde (wall ball)
- pull ups (lav og høj bare)
- håndvægte: Ground to overhead samt thuster (disse blev der ikke arbejdet særligt meget med pga. udstyrsmangel)
- kropsvægtsøvelser: rygbøjninger, mavebøjninger, russian twist, push ups, air squat, jump squat, lunges
- shuttleruns
Eleverne arbejdede med følgende måder at organiserer deres WOD's:
- Fight gone bad
- EMOM (every minute on the minute)
- TABATA (mest brugt som opvarmning)
- X-fit Team
- YGIG (you go I go)
Senere i forløbet blev eleverne inddelt i mindre grupper, hvor de selv stod for at sammensætte opvarmning (vha. TABATA) samt WOD's som de efterfølgende gennemførte.
Teori:
I den teoretiske del af undervisningen arbejdede eleverne indledningsvis med, hvordan CrossFit er opstået samt hvad målet er med træningsformen - funktionel træning. Eleverne har desuden fået kendskab til, hvordan en WOD kan sammensættes og udføres. Vi arbejdede også med, hvordan træning kan bruges i jagten på identitet og anerkendelse - her blev begreberne kulturel frisættelse, refleksiv projekt og spornoseksualitet diskuteret.
Senere arbejdede vi kort med teori, hvor vi så på musklernes funktion i forhold til bevægelse af kroppen - koncentrisk arbejde (forkortning af musklen), statisk arbejde og excentrisk arbejde (forlængelse af musklen). Vi arbejdede desuden med, hvad der sker, når man træner muskeludholdenhed.
Slutteligt genbesøgte vi teorien fra pickleball, hvor vi arbejdede med superkompensationsprincippet og teorien om opvarmning.
Som afslutning på forløbet var vi ude hos en professionel CrossFit-træner at træne.
Pensum:
Yubio Idræt C+B: s. 985-992, 1006-1015, 1019-1021, 53-56, 82-83 (repetition s. 67-69, 71-72)
Artikel:
- https://iform.dk/traening/crossfit/crossfit-traening
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
4 mod 4 Volleyball
4 mod 4 volleyball
Praktik:
I den praktiske del spiller eleverne 4 mod 4 volleyball på mindre baner. Eleverne arbejder med følgende grundslag: fingerslag, baggerslag, underhåndsserv og angrebsslag. Der arbejdes med den basale taktiske forståelse samt forståelsen af, hvordan man bevæger sig på banen og hvilke opgaver, der hører til de forskellige positioner på banen.
Tekniske fokuspunkter:
- Baggerslag
Bolden rammer på underarmen
Strakte arme og skuldrene op mod ørerne
- Fingerslag
Vend brystkassen den vej du vil lave slaget
Fingrene danner trekant/skål
Armene føres igennem med symmetri, brug evt. benene til at give ekstra kraft
- Underhåndsserv
Vægtoverførsel fra bagerste til forreste ben
- Angrebsslag
Bolden rammes med stor åben hånd. Slaget udføres enten stående eller i hop.
Taktiske fokuspunkter:
Opbygning af et klassisk angreb
Modtagelse med baggerslag eller fingerslag, hæveren har anden bolden, der hæver til angrebsslag.
De forskellige positioners rolle på banen.
I den teoretiske del af undervisningen arbejdes der med idrætsskader. Eleverne arbejdede med forskellen mellem overbelastningsskader og akutteskader. Der blev arbejdet med, hvordan RICEM-metoden kan anvendes ved akutte skader og hvordan genoptræningsstigen/trappen kan anvendes, når man planlægger genoptræning. Vi arbejdede også med skader, der er hyppige i volleyball - forstuvede ankler og springerknæ. Det blev undersøgt, hvordan skaderne typisk opstår og hvordan de skal behandles/genoptrænes.
Pensum:
Krop & Fysik - Idrætsskader (PDF) s. 2-10.
Yubio Idræt C+B: s. 183-185
Video:
- https://www.youtube.com/watch?v=KuKYiUfcCNU
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Cha Cha Cha
Cha cha cha
Her har eleverne lært at danse i takt til musikken (OBS: start på 2-slaget). Eleverne har arbejdet med grundtrin og forskellige variationer. Variationerne kan ses i Yubio. Der er også blevet arbejdet kort med holdning og danseudtryk - herunder brug af hofter og arme.
- Grundtrin
- New York´er
- Damedrejning
- Spot turn
- Hand to hand
- Triple Lockstep
- Turkish Towel:
- Grundtrin frem og tilbage, hvor dansefatningen slippes eller holdes med én hånd
Dansemusik: https://www.youtube.com/watch?v=zm3HBkx--V8&t=0s&index=4&list=PLE40h3fRk6tfFOiXypMFEMXj1Kr2Np1wk
I den teoretiske del af undervisningen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72919213655",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72919213655",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72919213655"
}