Holdet 2022 DA/cm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anna Lærke Hansen
Hold 2022 DA/cm (1cm DA, 2cm DA, 3cm DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den Nordiske krimi
Titel 2 Retorik og kommunikation
Titel 3 DHO
Titel 4 Klimaet Kalder
Titel 5 Litteraturhistoriske nedslag
Titel 6 Dokumentar
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Litterær metode
Titel 9 Autobiografisme
Titel 10 Modernisme og realisme
Titel 11 De sidste kanoner
Titel 12 Identitet og mangfoldighed - Nyeste tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den Nordiske krimi

Der skrives og læses krimier som aldrig før. Især fra de skandinaviske lande flyder krimierne i et hæsblæsende tempo.  

Vi går i dette forløb tæt på krimien med udgangspunkt i værklæsning Brian Wind-Jensen "HC Andersen morderen" og forsøger gennem en vekselbevægelse mellem teori, nærlæsning og skriveøvelser at blive klogere på genrens litterære og stilistiske karakteristika. I naturlig forlængelse heraf stiller vi spørgsmålet: Hvorfor læser vi krimier? Hvilke menneskelige behov tilfredsstiller krimigenren?
Eleverne er blevet præsenteret for den skriftlige genre "Debatterende artikel" og har prøvet kræfter med at skrive en redegørelse
Endelig retter vi blikket mod krimiserien, hvor vi med udgangspunkt i teori om tv-serier og teorien arbejder analytisk med genren.

Faglige mål:
- at anlægge en teoretisk vinkel på genren og få et overordnet overblik over krimitypologier, forskellige krimitraditioner og genrehistorie
- at undersøge og analysere genretypiske træk i opbygning, sprog, stil og persontegninger
- at reflektere over krimigenrens popularitet og tiltrækningskraft
- at læse og arbejde med et selvlæst værk
- at kunne skrive en redegørelse
-arbejde med tv-serien og lave fremlæggelse, hvor også filmiske virkemidler gennemgås og dokumentation trænes.

Materialer:
Brian og Sanne Wind-Hansen: "H.C Andersen Morderen" (værklæsning)
Karsten Wind Meyhoff: "Krimimani"
Jo Nesbø: "Panserhjertet" (uddrag s.7-11)
"En kop kaffe og en seriemorder, tak" (Artikel fra politikken 2.jan 2010)
"Kastanjemanden" (Søren Sveistrup, 2021) Afsnit 1 + 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik og kommunikation

I forløbet har vi arbejdet med forskellige talegenrer, hvor fokus har været på lejlighedstalen. Vi har arbejdet med kommunikationsanalysen, appelformerne og retoriske virkemidler.

Materialer:
Det retoriske pentagram
Appelformerne https://indidansk.dk/3-appelformer/
Retoriske virkemidler https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler---figurer.html
Jens Stoltensbergs tale ved mindehøjtidligheden efter angreber på Utøya
Konrinsesse Marys tale i andledningen af Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag
Dronningens Nytårstale 2022
Statsministerens nytårstale 2023
Mathias Uglebjerg Vinholdt tale ved demonstration mod uddannelsessnobberi 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

Dansk/Historie forløbet har været et litteraturhistorisk forløb, hvor vi har arbejdet med Det Moderne Gennembrud som litterær periode. Vi har læst "Et Dukkehjem" som værklæsning og arbejdet med dramaet som genre.

Materiale:
https://litthist.systime.dk/
https://indidansk.dk/det-moderne-gennembrud/
Holger Drachmann "Engelske socialister"
Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød"
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag"
Henrik Ibsen "Et Dukkehjem" Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimaet Kalder

Forløbet har tage udgangspunkt i klassens deltagelse i Klimafolkemødet i Middelfart. Vi har arbejdet med forskellige former for klimalitteratur og med retotikken i klimadebatten.

Materialer:
Klimalitteratur.systime.dk
Victor Boy Lindholm "Jeg slæber lungerne som en vægt"
Greta Thunberg "Tale ved FN klima topmøde i New York, september 2019"
Karl Ove Knausgård "Fienden er følelsen af maktesløshet"
Silja E.K Hendersen "1,7 Tipping point"
Charlotte Weiyze "Den afskyelige" (uddrag)

https://indidansk.dk/analysehjul/lyrik/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litteraturhistoriske nedslag

I dette litteraturhistoriske forløb har vi haft nedslag på følgende perioder: Middelalderen, Barokken og Oplysningstiden. I Middelalderen arbejdede vi med folkeeventyr og folkeviser (ridderviser og trylleviser). I Barokken havde vi fokus vanitas motivet og memento mori både i tekster og i billedkunsten. I Oplysningstiden arbejdede vi med komedien som genre

Materialer:
https://litthist.systime.dk/
https://indidansk.dk/analysehjul/maleri/
Kong Lindorm
Ebbe Skammelsen
Harpens kraft
Thomas Kingo "Hver har sin skæbne"
Nik og Jay "En dag tilbage"
Holberg "Jeppe på Bjerget" (2.+3. akt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dokumentar

Forløbet om dokumentargenren har taget udgangspunkt i dokumentaren "SKÅL" idet vi havde instruktøren Cecilie Debell og Dania O. Thausen ude til en fællestime og fortælle om filmen - her blev vores fokus først og fremmest på iscenesættelse og spændet mellem fakta og fiktion.
Vi har i forløbet også arbejdet med forskellige dokumentargenrer, autenticitet og etik.

Materialer;
https://dansksiderne.dk/index.php?id=4629#:~:text=Dokumentarfilm%20er%20film%2C%20som%20handler,kan%20se%20meget%20forskellige%20ud.
https://www.gymdansk.dk/filmiske-virkemidler.html
https://indidansk.dk/dokumentar-genretraek/

Cecilie Debell "SKÅL"(2021) - Værklæsning
"Helt væk på piller" (uddrag)
"Skjold og Isabel" (uddrag)
"Vilde Vidunderlige Danmark" (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

I forløbet har vi arbejdet med romantikken som litteraturhistorisk periode. Vi har haft nedslag på nationalromantikken, universalromantikken, idealismen, dualismen og poetisk realisme.

Materialer:
https://litthist.systime.dk/
Adam Oehlenschläger : "Guldhornene"
H.C Andersen "I Danmark er jeg født"
Oh Land "Sådan ligger landet"
Natasja: "Giv mig Danmark tilbage"
Gnags "Danmark"
Uige numre: "Frit land"
Schack von Staffeldt "Indvielsen"
Adam Oehlenschläger "Morgenvandring"
St. St. Blicher "Sildig Opvaagnen" Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Litterær metode

I forløbet har vi arbejdet med forskellige litterære metoder og afprøvet metoderne på forskellige tekster. I forløbet har vi også arbejdet med skriftlighed og haft fokus på den reflekterende artikel som genre.
Materialer:
H.C Andersen "Tepotten"
Michael Strunge "Rebel"
https://www.dr.dk/skole/michael-strunge
Tove Ditlevsen "Katten"
Karen Blixen "Ringen"
Djämes Braun: "Kigger på fugle" (tekst og musikvideo)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3432
minlæring.dk
godstil.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Modernisme og realisme

I dette litteraturhistoriske forløb har eleverne arbejde med de to spor "modernismen" og "realismen" i det vi har kigget på, hvad der askiller de to -ismer og hvordan de træder frem op igennem 1900-tallet. I forløbet har vi også arbejdet med billedskrivelse og forskellige -ismer inden for billedkunst (surrealisme, naturalisme, ekspressionisme, impressionisme"

Materiale:
Baudelaire ”Et ådsel”
Johannes V. Jensen ”Paa Memphis station”
Tom Kristensen ”De blomtrende slagsmål"
Martin A. Hansen ”Paradisæblerne”
Helle Helle ”Globryllup”
Litteraturhistorien på langs og tværs
Ind i dansk https://indidansk.dk/analysehjulet/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Identitet og mangfoldighed - Nyeste tid

I forløbet har vi arbejdet med den nyeste tids litteratur under emnet "Identitet og mangfoldighed" idet vi har set på, hvorledes disse to tematikker især er gennemgående i den nyeste tids litteratur. Vi har også arbejdet med teori om identitetspolitik og Collins matrix of domination.I forløbet har eleverne også læst et selvvalgt værk
Materialer:
Selvvalgt værk (værklæsning)
Édouard Louis "Færdig med Eddy Bellegueule" (uddrag)
Gry Stokkedahl Dalgas: "At person transkønnet vrede" (uddrag)
Thomas Korsgaard "Bo og hans søn"
Patricia Hill Collins: Matrix of domination (teori)
Litteraturhistorien på langs og tværs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer