Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anna Lærke Hansen
|
Hold
|
2022 DA/cm (1cm DA, 2cm DA, 3cm DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den Nordiske krimi
Der skrives og læses krimier som aldrig før. Især fra de skandinaviske lande flyder krimierne i et hæsblæsende tempo.
Vi går i dette forløb tæt på krimien med udgangspunkt i værklæsning Brian Wind-Jensen "HC Andersen morderen" og forsøger gennem en vekselbevægelse mellem teori, nærlæsning og skriveøvelser at blive klogere på genrens litterære og stilistiske karakteristika. I naturlig forlængelse heraf stiller vi spørgsmålet: Hvorfor læser vi krimier? Hvilke menneskelige behov tilfredsstiller krimigenren?
Eleverne er blevet præsenteret for den skriftlige genre "Debatterende artikel" og har prøvet kræfter med at skrive en redegørelse
Endelig retter vi blikket mod krimiserien, hvor vi med udgangspunkt i teori om tv-serier og teorien arbejder analytisk med genren.
Faglige mål:
- at anlægge en teoretisk vinkel på genren og få et overordnet overblik over krimitypologier, forskellige krimitraditioner og genrehistorie
- at undersøge og analysere genretypiske træk i opbygning, sprog, stil og persontegninger
- at reflektere over krimigenrens popularitet og tiltrækningskraft
- at læse og arbejde med et selvlæst værk
- at kunne skrive en redegørelse
-arbejde med tv-serien og lave fremlæggelse, hvor også filmiske virkemidler gennemgås og dokumentation trænes.
Materialer:
Brian og Sanne Wind-Hansen: "H.C Andersen Morderen" (værklæsning)
Karsten Wind Meyhoff: "Krimimani"
Jo Nesbø: "Panserhjertet" (uddrag s.7-11)
"En kop kaffe og en seriemorder, tak" (Artikel fra politikken 2.jan 2010)
"Kastanjemanden" (Søren Sveistrup, 2021) Afsnit 1 + 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik og kommunikation
I forløbet har vi arbejdet med forskellige talegenrer, hvor fokus har været på lejlighedstalen. Vi har arbejdet med kommunikationsanalysen, appelformerne og retoriske virkemidler.
Materialer:
Det retoriske pentagram
Appelformerne https://indidansk.dk/3-appelformer/
Retoriske virkemidler https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler---figurer.html
Jens Stoltensbergs tale ved mindehøjtidligheden efter angreber på Utøya
Konrinsesse Marys tale i andledningen af Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag
Dronningens Nytårstale 2022
Statsministerens nytårstale 2023
Mathias Uglebjerg Vinholdt tale ved demonstration mod uddannelsessnobberi 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
Dansk/Historie forløbet har været et litteraturhistorisk forløb, hvor vi har arbejdet med Det Moderne Gennembrud som litterær periode. Vi har læst "Et Dukkehjem" som værklæsning og arbejdet med dramaet som genre.
Materiale:
https://litthist.systime.dk/
https://indidansk.dk/det-moderne-gennembrud/
Holger Drachmann "Engelske socialister"
Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød"
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag"
Henrik Ibsen "Et Dukkehjem" Værklæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimaet Kalder
Forløbet har tage udgangspunkt i klassens deltagelse i Klimafolkemødet i Middelfart. Vi har arbejdet med forskellige former for klimalitteratur og med retotikken i klimadebatten.
Materialer:
Klimalitteratur.systime.dk
Victor Boy Lindholm "Jeg slæber lungerne som en vægt"
Greta Thunberg "Tale ved FN klima topmøde i New York, september 2019"
Karl Ove Knausgård "Fienden er følelsen af maktesløshet"
Silja E.K Hendersen "1,7 Tipping point"
Charlotte Weiyze "Den afskyelige" (uddrag)
https://indidansk.dk/analysehjul/lyrik/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteraturhistoriske nedslag
I dette litteraturhistoriske forløb har vi haft nedslag på følgende perioder: Middelalderen, Barokken og Oplysningstiden. I Middelalderen arbejdede vi med folkeeventyr og folkeviser (ridderviser og trylleviser). I Barokken havde vi fokus vanitas motivet og memento mori både i tekster og i billedkunsten. I Oplysningstiden arbejdede vi med komedien som genre
Materialer:
https://litthist.systime.dk/
https://indidansk.dk/analysehjul/maleri/
Kong Lindorm
Ebbe Skammelsen
Harpens kraft
Thomas Kingo "Hver har sin skæbne"
Nik og Jay "En dag tilbage"
Holberg "Jeppe på Bjerget" (2.+3. akt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken
I forløbet har vi arbejdet med romantikken som litteraturhistorisk periode. Vi har haft nedslag på nationalromantikken, universalromantikken, idealismen, dualismen og poetisk realisme.
Materialer:
https://litthist.systime.dk/
Adam Oehlenschläger : "Guldhornene"
H.C Andersen "I Danmark er jeg født"
Oh Land "Sådan ligger landet"
Natasja: "Giv mig Danmark tilbage"
Gnags "Danmark"
Uige numre: "Frit land"
Schack von Staffeldt "Indvielsen"
Adam Oehlenschläger "Morgenvandring"
St. St. Blicher "Sildig Opvaagnen" Værklæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Litterær metode
I forløbet har vi arbejdet med forskellige litterære metoder og afprøvet metoderne på forskellige tekster. I forløbet har vi også arbejdet med skriftlighed og haft fokus på den reflekterende artikel som genre.
Materialer:
H.C Andersen "Tepotten"
Michael Strunge "Rebel"
https://www.dr.dk/skole/michael-strunge
Tove Ditlevsen "Katten"
Karen Blixen "Ringen"
Djämes Braun: "Kigger på fugle" (tekst og musikvideo)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3432
minlæring.dk
godstil.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Autobiografisme
I forløbet har vi arbejdet med autobiografismen som genre og taget udgangspunkt i Yahya Hassans digtsamling.
Materialer:
Yahya Hassan: "Yahya Hassan" (værk)
"Flugt" (film, Jonas Poher Rasmussen, 2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Modernisme og realisme
I dette litteraturhistoriske forløb har eleverne arbejde med de to spor "modernismen" og "realismen" i det vi har kigget på, hvad der askiller de to -ismer og hvordan de træder frem op igennem 1900-tallet. I forløbet har vi også arbejdet med billedskrivelse og forskellige -ismer inden for billedkunst (surrealisme, naturalisme, ekspressionisme, impressionisme"
Materiale:
Baudelaire ”Et ådsel”
Johannes V. Jensen ”Paa Memphis station”
Tom Kristensen ”De blomtrende slagsmål"
Martin A. Hansen ”Paradisæblerne”
Helle Helle ”Globryllup”
Litteraturhistorien på langs og tværs
Ind i dansk https://indidansk.dk/analysehjulet/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
De sidste kanoner
Forløbet blev et opsamlings forløb, hvor vi arbejde med de kanonforfattere, som vi ikke havde nået. I forløbet arbejdede vi også med remediering ("Foran alteret") og repeterede retorik og argumentation i forbindelse med "Patienten"
Materialer:
Grundtvig: "Er lyset for de lærde blot"
Herman Bang "Foran alteret"
Klaus Rifbjerg "Livet i badeværelse"
Peter Seeberg "Patienten"
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/laeger-forbereder-transplantation-i-etisk-og-medicinsk-graenseland
Toulmins argumentationsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Identitet og mangfoldighed - Nyeste tid
I forløbet har vi arbejdet med den nyeste tids litteratur under emnet "Identitet og mangfoldighed" idet vi har set på, hvorledes disse to tematikker især er gennemgående i den nyeste tids litteratur. Vi har også arbejdet med teori om identitetspolitik og Collins matrix of domination.I forløbet har eleverne også læst et selvvalgt værk
Materialer:
Selvvalgt værk (værklæsning)
Édouard Louis "Færdig med Eddy Bellegueule" (uddrag)
Gry Stokkedahl Dalgas: "At person transkønnet vrede" (uddrag)
Thomas Korsgaard "Bo og hans søn"
Patricia Hill Collins: Matrix of domination (teori)
Litteraturhistorien på langs og tværs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862295100",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862295100",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862295100"
}