Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mulernes Legatskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Meike Claudia Voigt Wandam
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nordisk krimi (VÆRK)
Titel 2 Historisk læsning: Middelalderens litteratur
Titel 3 DHO: Det moderne gennembrud
Titel 4 Retorik og argumentation i taler
Titel 5 Autofiktion (VÆRK)
Titel 6 Dokumentargenren: & SKÅL (VÆRK)
Titel 7 Autofiktion del 2
Titel 8 Romantikken  (VÆRK)
Titel 9 Sproghandlinger
Titel 10 Performativ litteratur: SLAM poetry
Titel 11 Impressionisme
Titel 12 Realisme og Modernisme (VÆRK)
Titel 13 Litterære metoder
Titel 14 Kampagner og reklamer
Titel 15 Identitet og Nyeste tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nordisk krimi (VÆRK)

Der skrives og læses krimier som aldrig før. Især fra de skandinaviske lande flyder krimierne i et hæsblæsende tempo.  

Vi går i dette forløb tæt på krimien med udgangspunkt i værklæsning Brian Wind-Jensen HCAndersenmorderen og forsøger gennem en vekselbevægelse mellem teori, nærlæsning og skriveøvelser at blive klogere på genrens litterære og stilistiske karakteristika.

I naturlig forlængelse heraf stiller vi spørgsmålet: Hvorfor læser vi krimier? Hvilke menneskelige behov tilfredsstiller krimigenren?

Endelig retter vi blikket mod krimiserien, hvor vi med udgangspunkt i teori om tv-serier og teorien om krimigenren ser og analyserer 1 afsnit fra den danske TV-serie "Broen".

Skriftligt arbejder vi med genrerne Referat/Redegørelse og diskussion og ender med at have lavet vores egen diskuterende artikel.


Faglige mål:
- at anlægge en teoretisk vinkel på genren og få et overordnet overblik over krimitypologier, forskellige krimitraditioner og genrehistorie
- at undersøge og analysere genretypiske træk i opbygning, sprog, stil og persontegninger
- at reflektere over krimigenrens popularitet og tiltrækningskraft
- at læse og arbejde med et selvlæst værk
- at skrive os ind på genren gennem kreative øvelser (kriminovellen)
-arbejde med tv-serien og lave fremlæggelse, hvor også filmiske virkemidler gennemgås og dokumentation trænes.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Det moderne gennembrud

I samarbejde med historie arbejdes med det moderne gennembrud/industrialiseringen.

J P Jakobsen: "To Verdener" (1879)
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1887)
Amalie Skram: af Constance Ring (1885)
Herman Bang: "Foran Alteret", (1880)
Jeppe Aakjær: "Tyende-sang" (1907)
Martin Andersen Nexø: af Pelle Erobreren (1906-10)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik og argumentation i taler

Retorik og argumentation i taler

Med udgangspunkt i Ciceros pentagram arbejdes med tale-genren både analytisk og kreativt i form af skrivning og fremførelse af egne taler. Talegenrer,Toulmin, det simple argument og det udvidede argument, argumenttyper, appelformer og retoriske virkemidler.
Der arbejdes med taler af Stoltenberg, Sofie Linde og i grupper med nytårstaler af Dronningen, Lars Løkke, Sara Omar og Tessa. Her trænes oplæg.
Endelig anvendes Diskursanalysens vigtigste begreber på talerne.

Der arbejdes skriftligt med en analyse af HKH prinsesse Maries tale ved HKH Prins Joakims 50-års fødselsdagsfest.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mulerbrev 14-08-2023
Tale 03-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Autofiktion (VÆRK)

Der arbejdes med teori og begreber  "Livsværk - det selvbiografiske i ny dansk litteratur" - og øvelser med tilhørende tekster fra Min læring.
Der arbejdes med værket og paratekster til Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi samt tekster af Pape (uddrag fra Planen), Hassan og Leonora Christina Skov, samt enkelte artikler bl.a. "Banal selvbefamling" af Søren Staal Belaslev-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dokumentargenren: & SKÅL (VÆRK)

Dokumetargenren introduceres og der analyseres anslag fra forskellige dokumentarfilm: Alt for kliken, Q´s Barbershop og Spies og Morgenbolledamerne.
Der arbejdes med den færøske dokumentarfilm "SKÅL" (værklæsning), herunder deltager eleverne i et oplæg med instruktør og hovedrolleindehaver i filmen. Desuden arbejdes med et par af de digte, der indgår, bl.a. digtet "Skål" (remediering).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantikken (VÆRK)

Blicher: Hosekræmmeren
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sproghandlinger

Forløbet er inden for det sproglige perspektiv i danskfaget: Vi skal se på, hvordan vi handler med sproget, SPROGHANDLINGER, og desuden kommer ind på begreber som facework, middle region, nedtoning og optrapning, samarbejds- og høflighedsprincipper.

Vi tager udgangspunkt i sociale medier, og hvordan der kommunikeres der. Vi skal lave samtaleanalyse på starten af det legendariske og meget morsomme (og tåkrummende) interview med Ghita Nørby (lavet af Iben Marie Zeuthen 2019).

Endelig skal vi bruge teorien om sproghandlinger og facework i forbindelse med analyse af et par litterære tekster:

Thomas Korsgaard: "Lasagne" (2019)
August Strindberg af Frøken Julie (1888)
Helle Helle: "Søndag 15:10 (1996)

+ uddrag fra "Hele Danmarks Ghita"

Faglige mål:

- Dokumentere kendskab til sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Performativ litteratur: SLAM poetry

vi analyserer eksempler på slam poetry, Sara Hauge: "Det var en lørdag aften" og Lasse Nyholm Jensen: "Jeg er begyndt at strikke". Eleverne skriver selv tekster inden for genren i forbindelse med en workshop og som aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Realisme og Modernisme (VÆRK)

Inkl VÆRKLÆSNING: BLOD
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kampagner og reklamer

Med udgangspunkt i teori omkring reklamer, kampagner, branding med mere analyseres fælles en reklame fra Kohberg - og perspektiveres til to andre.
Derefter arbejder eleverne i grupper med fremlæggelse med kampagne/reklame-filmene: Filips far, Oddset, Tak til alle jer, der viser respekt (Rådet for Sikker trafik), Interflora (Mor-eksperimentet) samt to kampagner fra Landbrug og fødevarer. Desuden arbejdes med en trykt kampagne fra Radikal ungdom. Forløbet rundes af med en skriftlig aflevering.

Metoder: det retoriske pentaram, filmanalyse, sproglig/retorisk analyse, diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Identitet og Nyeste tid

Der arbejdes i forløbet med fokus på nyeste tids fokus på identitet gennem uddrag fra teksterne
Caspar Eric: af "Dage med Covid-19" (2020) og af Nye Balancer (2023)
Amina Elmi: af Barbar (2023)
Gry Stokkendahl Dalgas af At performe transkønnet vrede (2022)
Glenn Bech: af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer