Mulernes Legatskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mulernes Legatskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Mulernes Legatskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Meike Claudia Voigt Wandam
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nordisk krimi (VÆRK)
Titel 2
Historisk læsning: Middelalderens litteratur
Titel 3
DHO: Det moderne gennembrud
Titel 4
Retorik og argumentation i taler
Titel 5
Autofiktion (VÆRK)
Titel 6
Dokumentargenren: & SKÅL (VÆRK)
Titel 7
Autofiktion del 2
Titel 8
Romantikken (VÆRK)
Titel 9
Sproghandlinger
Titel 10
Performativ litteratur: SLAM poetry
Titel 11
Impressionisme
Titel 12
Realisme og Modernisme (VÆRK)
Titel 13
Litterære metoder
Titel 14
Kampagner og reklamer
Titel 15
Identitet og Nyeste tid
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nordisk krimi (VÆRK)
Der skrives og læses krimier som aldrig før. Især fra de skandinaviske lande flyder krimierne i et hæsblæsende tempo.
Vi går i dette forløb tæt på krimien med udgangspunkt i værklæsning Brian Wind-Jensen HCAndersenmorderen og forsøger gennem en vekselbevægelse mellem teori, nærlæsning og skriveøvelser at blive klogere på genrens litterære og stilistiske karakteristika.
I naturlig forlængelse heraf stiller vi spørgsmålet: Hvorfor læser vi krimier? Hvilke menneskelige behov tilfredsstiller krimigenren?
Endelig retter vi blikket mod krimiserien, hvor vi med udgangspunkt i teori om tv-serier og teorien om krimigenren ser og analyserer 1 afsnit fra den danske TV-serie "Broen".
Skriftligt arbejder vi med genrerne Referat/Redegørelse og diskussion og ender med at have lavet vores egen diskuterende artikel.
Faglige mål:
- at anlægge en teoretisk vinkel på genren og få et overordnet overblik over krimitypologier, forskellige krimitraditioner og genrehistorie
- at undersøge og analysere genretypiske træk i opbygning, sprog, stil og persontegninger
- at reflektere over krimigenrens popularitet og tiltrækningskraft
- at læse og arbejde med et selvlæst værk
- at skrive os ind på genren gennem kreative øvelser (kriminovellen)
-arbejde med tv-serien og lave fremlæggelse, hvor også filmiske virkemidler gennemgås og dokumentation trænes.
Indhold
Kernestof:
Have læst H. C. Andersenmorderen færdig
Læs Krimiens 10 bud De 10 bud (Webvisning) og tag derefter stilling til, hvorvidt H. C. Andersen-morderen lever op til disse ved at besvare spørgsmålene De 10 bud formuleret som spørgsmål (Webvisning)
Læs Karsten Wind Meyhoff Krimimani (Webvisning) Slå de ord op, du ikke kender.
Læs uddraget fra Kakerlakkerne Jo Nesbø: Kakerlakkerne (Webvisning) I skal ikke lave spørgsmålene. Men læs med fokus på beskrivelsen af Harry Hole (indre og ydre karakteristik)
Læs uddraget fra "Panserhjerte" Jo Nesbø: Panserhjerte (Webvisning)
Læs uddraget fra Katrine Engbergs Isola
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Historisk læsning: Middelalderens litteratur
I forløbet fokuseres på Middelaldersamfundet og folkeviserne. Der læses Germenad Gladensvend og Ebbe Skammelsen.
Der er fokus på visernes form, bug, typer, struktur og sprog.
Som eksempel på en folkevise læses Kong Lindorm.
Indhold
Kernestof:
Skrivemodul - LEKTIE afl. i ELEVFEEDBACK (her på timen)
Læs Litteraturhistorien på langs og tværs: Middelalderen, Middelalderens samfund, Middelalderens litteratur (9-11) og Folkeviser (25-27)
Genlæs/læs Germand Gladensvend færdig og besvar spørgsmålene 1-4
Læs "Ebbe Skammelsen" så godt du kan. Prøv at genfortælle stroferne for dig selv - der er ordforklaringer til sidst. Noter de strofer, der ikke giver mening. Ebbe Skammelsøn (Webvisning)
Afsnit
Skim eller genlæs "Ebbe Skammelsen og besvar i ELEVFEEDBACK inden timen:
Lille prøve i alt, hvad vi har lært om folkeviser, så læs dine noter og skim de to viser.
Læs "Kong Lindorm" Kong Lindorm (Webvisning) Genfortæl folkeeventyret for dig selv, eller din mor, din kat eller lign ;)
Ret de sproglige fejl i din stil og SKRIV selv i boksen under sprog, hvilke "problemer" dit sprog har.
Lav øvelser på Min Læring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO: Det moderne gennembrud
I samarbejde med historie arbejdes med det moderne gennembrud/industrialiseringen.
J P Jakobsen: "To Verdener" (1879)
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1887)
Amalie Skram: af Constance Ring (1885)
Herman Bang: "Foran Alteret", (1880)
Jeppe Aakjær: "Tyende-sang" (1907)
Martin Andersen Nexø: af Pelle Erobreren (1906-10)
Indhold
Kernestof:
Læs om romantikken her:
Læs om DMG Det moderne gennembrud som periode.pdf Læs 91-97
Få udfyldt notatarket 2. modul: Det moderne gennembrud (Webvisning) - i hvert fald de første 3 "kasser"
1. Skriv en redegørelse på baggrund af de gule spørgsmål. aflever redegørelsen i ELEVFEEDBACK her på modulet inden timen :-)
Læs Henrik Pontoppidan: "Nådsendsbrød". slå vigtige ord op, som I ikke kender og giv et kort resume af teksten (I behøver ikke skrive det ned)
Besvar spørgsmålene 2, 3, 4 og 5 til "Nådsensbrød" - vi starter tirsdag.
Læs uddraget af romanen "Constance Ring" 6. modul: Kønsroller: Constance Ring (Webvisning)
Læs om Det folkelige gennembrud s. 157-168 7. modul: Det folkelige gennembrud (Webvisning) Skriv lidt noter ned til spørgsmålene undervejs :-) Spørgsmål 10 behøver I ikke at svare på :-)
Læs de to uddrag fra "Pelle Eroberen"8. modul: Pelle Erobreren (Webvisning)
Litteraturen og kunstens rolle.pdf
Ingen lektie - men få forberedt jer til torsdagens vejledning. Der vil være DHO-spørgetid og ellers arbejder I videre med "Den reflekterende artikel" på "Min læring".
1. Orienter jeg i de to andre tekster (links i opgaven) og snak om, hvordan de kan bruges i en reflekterende artikel. 2. Snak om, hvordan I kan starte konkret (eksempler)...
Læs jeres returnerede stil med rettelser grundig igennem :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Retorik og argumentation i taler
Retorik og argumentation i taler
Med udgangspunkt i Ciceros pentagram arbejdes med tale-genren både analytisk og kreativt i form af skrivning og fremførelse af egne taler. Talegenrer,Toulmin, det simple argument og det udvidede argument, argumenttyper, appelformer og retoriske virkemidler.
Der arbejdes med taler af Stoltenberg, Sofie Linde og i grupper med nytårstaler af Dronningen, Lars Løkke, Sara Omar og Tessa. Her trænes oplæg.
Endelig anvendes Diskursanalysens vigtigste begreber på talerne.
Der arbejdes skriftligt med en analyse af HKH prinsesse Maries tale ved HKH Prins Joakims 50-års fødselsdagsfest.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage: Læs om Ciceros pentagram Ciceros pentagram (Webvisning) og Talegenrer Talegenrer (Webvisning)
Se videoen og læs arket - forsøg at lære terminologien. Retoriske virkemidler (Webvisning)
Afsnit
Læs om argumentation (påstand, belæg og hjemmel) og Toulmins argumentationsmodel. Find påstand, belæg og hjemmel i:
Argumenttyper - læs og lav opgaverne a-o Argumenttyper (Webvisning)
Gruppearbejde med fremlæggelser (Webvisning) Gruppearbejde: Du skal læse/høre den tale grundigt, som du skal arbejde med.
Max 15 min pr gruppe...
Fremlæggelser
Dem, der ikke holder oplæg/tale skal i timen arbejde med en "lektie" om diskursanalyse, der ligger på min læring. Når man er færdig, må man gå i gang med sin danske stil.
Alle der ikke har holdt taler holder deres taler. Når man ikke holder tale, må man arbejde på sin danske stil.
Opsamling på diskursanalysen (fra Min Læring) med eksempler fra de taler, I har analyseret og fremlagt.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mulerbrev
14-08-2023
Tale
03-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Autofiktion (VÆRK)
Der arbejdes med teori og begreber "Livsværk - det selvbiografiske i ny dansk litteratur" - og øvelser med tilhørende tekster fra Min læring.
Der arbejdes med værket og paratekster til Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi samt tekster af Pape (uddrag fra Planen), Hassan og Leonora Christina Skov, samt enkelte artikler bl.a. "Banal selvbefamling" af Søren Staal Belaslev-
Indhold
Kernestof:
Læs rettelserne til din stil grundigt igennem
Minlæring https://app.minlaering.dk/lektier?vis=228436
Ingen lektie: Men I skal i gang med at læse "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
Læs forord og kap 1Hvis der skulle komme et menneske forbiOCR.PDF af "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
Ingen lektie - men romanen skal læses til idag.
Gruppe arbejde. Individuel lektie
Individuel lektie: I har 45 minutter til at gøre jeres gruppearbejde færdigt.
Alle skal have lavet deres kreative opgave med illustration og titel til et kapitel HVIS DER SKULLE KOMME Et MENNESKE FORBI (Webvisning)
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentargenren: & SKÅL (VÆRK)
Dokumetargenren introduceres og der analyseres anslag fra forskellige dokumentarfilm: Alt for kliken, Q´s Barbershop og Spies og Morgenbolledamerne.
Der arbejdes med den færøske dokumentarfilm "SKÅL" (værklæsning), herunder deltager eleverne i et oplæg med instruktør og hovedrolleindehaver i filmen. Desuden arbejdes med et par af de digte, der indgår, bl.a. digtet "Skål" (remediering).
Indhold
Kernestof:
I skal have lavet alle opgaverne om filmiske virkemidler på "Min Læring"
SE FILM
Se filmen færdig og udvælg tre screenshot/eksempler, der passer til dit fokus.
SKÅL - gruppearb. (Webvisning) (Til brug i timen)
Fremlægge i Matrixgrupper
Læs digtet ""SKÅL". Øv oplæsning og overvej tempo, volumen, tone etc. Gør din oplæsning personlig. Til venstre står der numre, der refererer til klasselisten - til højre linjetal i digtet. Dvs. Aisha og Omran øver oplæsning af linje 1-12 (men læser h
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Autofiktion del 2
Indhold
Kernestof:
Læs uddraget fra "Den, der lever stille" Leonora Christina Skov (Webvisning)
Ark til karaktersamtale.docx
Lav gruppearbejdet færdigt fra sidst. Så skal der fremlægges i timen. Alle fremlægger (i grupper) I får de første 15 min til lige at aftale, hvem der siger hvad.
Lyt til "Karens Jul" Inden du fortsætter til Google Søgningmens du følger med i teksten (vedhæftet) og overvej hvordan man kan se, den er fra Det moderne Gennembrud... juletekster.docx
Den lille pige med svovlstikkerne af H.C. Andersen (Lydbog) - Riise Fortæller
Himlen Over Os - Yahya Hassan
Nærlæs artiklen fra Weekendavisen 2019 Yahya Hassan (Webvisning) samt indholde på siden i Onenoten.
Opsamling (fremlæggelser) - og lille prøve (autofiktion).. .ikke noget vildt; I skal kunne de vigtigste begreber, men dem har vi været igennem mange gange og så får I et lille stykke tekst, som I skal lave en analyse af.
Prøve i autofiktion - og tid til at få lidt mere styr på podcast :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantikken (VÆRK)
Blicher: Hosekræmmeren
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Besvar spørgsmålene til digtet "Indvielsen" Indvielsen 1804 (Webvisning)
1. Læs OM guldhornene (linket) 2. Lyt til oplæsningen (linket), mens du følger med i teksten. 3. Prøv at inddele teksten i mindre dele (efter hvem der taler/tales om fx). Giv hver del en overskrift.
Læs digtet Simon Peder (Webvisning). Lav en liste over alle de blomster, der nævnes i digtet. Sørg for, du ved, hvordan de alle ser ud. Hvad bliver de brugt til?
Bo og hans søn.docx
Lav jeres historier færdig og send dem til mig senest tirsdag. Jeg lægger dem i Onenoten med et link her tirsdag aften, så kan alle læse dem.
Webinar: Thomas Korsgaard
Gode historier (Webvisning) Læs historierne og argumenter for i elevfeedback, hvilken du bedst kan lide :-)
Læs "Den Lille Karen" færdig. Den lille Karen (Webvisning)
Vi gennemgår spørgsmålene til "Den lille Karen" med lykkehjul, så de skal være lavet færdig...
Læs digtet "I en Landsbykirke" af Emil Aarestrup og redegør for dets indre og ydre komposition. Svar på hvem, hvad og hvor?
Læs om romantisme i Litteraturhistorien på langs og tværs": Romantisme, dobbeltgængermotivet, H C Andersen: Skyggen og Emil Aarestrup. Skriv 5 stikord til romantisme. Hvordan kan vi se, at "I en Landsbykirke er romantisme"
Læs side 1-4 af "Hosekræmmeren" (1. besøg) og besvar spørgsmålene til Miljøet Værklæsning: Hosekræmmeren (Webvisning)
Hosekræmmeren skal være læst færdig, besvar undervejs:
Lille prøve: Læs jeres noter fra de forskellige "kasser" (som I selv har udfyldt) eller genlæs de relevante afsnit fra "Litteraturhistorien på Langs og Tværs". Fokus: Kendetegn for romantikken overordnet og for de 5 litterære retninger: nyplatonisme
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=265197 Lav lektien om sociale medier og sproghandlinger på "Min Læring"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Sproghandlinger
Forløbet er inden for det sproglige perspektiv i danskfaget: Vi skal se på, hvordan vi handler med sproget, SPROGHANDLINGER, og desuden kommer ind på begreber som facework, middle region, nedtoning og optrapning, samarbejds- og høflighedsprincipper.
Vi tager udgangspunkt i sociale medier, og hvordan der kommunikeres der. Vi skal lave samtaleanalyse på starten af det legendariske og meget morsomme (og tåkrummende) interview med Ghita Nørby (lavet af Iben Marie Zeuthen 2019).
Endelig skal vi bruge teorien om sproghandlinger og facework i forbindelse med analyse af et par litterære tekster:
Thomas Korsgaard: "Lasagne" (2019)
August Strindberg af Frøken Julie (1888)
Helle Helle: "Søndag 15:10 (1996)
+ uddrag fra "Hele Danmarks Ghita"
Faglige mål:
- Dokumentere kendskab til sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark (Webvisning) Besvar spørgsmålene i arbejdsarket (opsamling)
Lyt til de første 7 min og marker i teksten. Analyser samtalen, kom ind på sproghandlinger, facework, undertekster, brud på høflighed- og samarbejdsprincipper, styrkemarkører og andet godt. Hele Danmarks Ghita (Webvisning)
Læs Lasagne. Karakteriser personerne i teksten og overvej hvor der er noget interessant i forhold til sproghandlinger, facework etc.
Ingen lektie: Vi læser "Frøken Julie" sammen.... Det bliver så hyggeligt ....
Ret jeres stil og find et sted, som I synes er særligt godt - marker det (det skal "fremlægges" i en gruppe) Sammenfat ud fra mine rettelser jeres personlige fokuspunkter til årsprøven, Hvad skal I huske? Dette skal skrives her Fokuspunkter, skriftli
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Performativ litteratur: SLAM poetry
vi analyserer eksempler på slam poetry, Sara Hauge: "Det var en lørdag aften" og Lasse Nyholm Jensen: "Jeg er begyndt at strikke". Eleverne skriver selv tekster inden for genren i forbindelse med en workshop og som aflevering.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage!! Jeg glæder mig til at se jer :-)
Læs om poetry Slam poetry: Slam poetry.docx .
Jeg er begyndt at strikke Lyt til teksten (videoen) og besvar spørgsmål 1.
I skal have skrevet jeres HOBBY-SLAM-DIGT. Med hver jeres del:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Impressionisme
Indhold
Kernestof:
Læs resten af novellen "Foran Alteret" og udpeg 5 impressionistiske træk i teksten.
Læs: En lille replik (Webvisning) og prøv om du kan få fat i noget af det, Impressionisten vil og ikke vil (spørgsmål 4) skriv det i "skemaet"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Realisme og Modernisme (VÆRK)
Inkl VÆRKLÆSNING: BLOD
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie :-) Med mindre I ikke nåede at blive færdige med at udfylde arket: Skema om Modernisme og Realisme (Webvisning)
Læs "Nat i Berlin" og besvar
Læs digtet "Århundredet" af Emil Bønnelycke og lav overskrifter til "afsnittene" undervejs. Emil Bønnelycke (Webvisning)
Lav spørgsmålene til "Århundredet" færdige.
Læs første del af forsvarstalen til BLOD (s. 33-34) og besvar:
ODALISK SKØNHED: Adskil beskrivelse fra handling. Hvad sker der? Har du en bud på en tolkning - hvad vil RBJ med dette digt? (Altså ud over at han jo ikke har en hensigt med sine digte, det opstår ligesom bare... ;))
image.png
Læs digtsamlingen færdig og udvælg 3 digte, som "taler" til dig…… - Det må ikke være: ODALISK-SKØNHED, FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN el. BORDELPIGE DRÆBER UFØDT Skriv 5 linjer om de to af digtene og tegn en tegning til det sidste. Læg dette i Samarbejdso
Ingen lektie - gruppearbejde om fremlæggelser.
Afslutning på værklæsning: Vær klar til at fremlægge jeres analyse iagttagelser/tolkning fra i går.
Gruppearbejde (2 moduler) om individuelle tekster og retninger.... Fremlæggelser efter efterårsferien. Se i det vedhæftede dokument, hvilken tekst, du skal arbejde med og læs den til timen.Gruppefremlæggelser 3x.docx
Fremlæggelser: Agerhønen og Patienten.
Omlagt skriftlighedsmodul: Her kan man få indspillet sin aflevering, der skal afleveres om aftenen. Og man kan evt. stille spørgsmål til mig.
Fremlæggelse: Uro i forstæderne (begge grupper) - vi trækker lod og den gruppe, der ikke fremlægger er opponentgruppe og afleverer deres powerpoint til mig. Gruppen med "Patienten" fremlægger også.
1 Konfrontationsgruppe fremlægger.
Læs Fredag, lørdag, søndag (Webvisning) ...vi bevæger os ind i en mere realistisk præget strømning. Hvorfor? Læs "Fredag", "Lørdag" Søndag" og om bekendelseslitteratur og knækprosa.
Læs Natmaskinen Storbymodernisme og Strunge: Natmaskinen (Webvisning) og besvar spørgsmål 1.
Oprydning 3x uge.docx
Natmaskinen - analyse.docx Jeg har samlet og struktureret jeres fine arbejde fra sidst. Læs noterne og overvej de sidste tre spørgsmål, den sammenfattende tolkning af Strunges digt.
Strunge-noter.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Litterære metoder
Indhold
Kernestof:
Læs eventyret "Tepotten" af HCA og om den biografiske læsning s. 1-4 her: Tepotten (Webvisning)
Læs eller LYT til Snemanden af HCA snemanden oplæsning - Google-søgning
Afsnit
Ringen.docx
45 min til at gøre gruppeopgaverne (fra i går) færdige. Små fremlæggelser...oplæsninger etc.
Tjek stilemne til julestilen (se under opgaver). Skim og find ud af, hvilken stil, du vil skrive. Læs materialet grundtig til den, du vil arbejde med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kampagner og reklamer
Med udgangspunkt i teori omkring reklamer, kampagner, branding med mere analyseres fælles en reklame fra Kohberg - og perspektiveres til to andre.
Derefter arbejder eleverne i grupper med fremlæggelse med kampagne/reklame-filmene: Filips far, Oddset, Tak til alle jer, der viser respekt (Rådet for Sikker trafik), Interflora (Mor-eksperimentet) samt to kampagner fra Landbrug og fødevarer. Desuden arbejdes med en trykt kampagne fra Radikal ungdom. Forløbet rundes af med en skriftlig aflevering.
Metoder: det retoriske pentaram, filmanalyse, sproglig/retorisk analyse, diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:
Læs mine rettelser til jeres stil. Foretag gerne sproglige rettelser og marker, hvis der er spørgsmål.
Besvar forståelses/opsamlingsspørgsmål til de tre første "faner" Opsamlingsspørgsmål (Webvisning). Du bestemmer selv, om du vil skrive noget ned - bare du kan svare.
https://www.youtube.com/watch?v=VEZ3pCQpZUw Se reklamen og kommenter på sproglige og filmiske virkemidler. Sammenlign med de andre to reklamer, som vi havde for længe siden.
I får 50 minutter til fremlæggelser. Derefter fremlægger gruppe 2 og 7.
Se reklamer/kampagner 1, 3, 4, 5, 6 og 7Kampagner og reklamer (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Identitet og Nyeste tid
Der arbejdes i forløbet med fokus på nyeste tids fokus på identitet gennem uddrag fra teksterne
Caspar Eric: af "Dage med Covid-19" (2020) og af Nye Balancer (2023)
Amina Elmi: af Barbar (2023)
Gry Stokkendahl Dalgas af At performe transkønnet vrede (2022)
Glenn Bech: af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
Indhold
Kernestof:
Læs om tendenser i nyeste tids litteratur her:Fra de seneste 5 års litteratur (Webvisning)
Læs starten af den 4-delte digtsamling af Gry Stokkendal: At Performe transkønnet vrede. Tekst 1: At performe transkønnet vrede (2022) (Webvisning) Noter 3 steder, der gør et indtryk på dig.
Se
Tekst 3: Caspar Eric: Dage med Covid 19 (2020)/ Nye balancer (2023) (Webvisning)
Læs Tekst 2: Amina Elmi: af Barbar [Tavshedens objekt] (2023) (Webvisning) Indtil "perfekt på kisten", s. 9 (pdf-sidetal).
Rep "retorik" - se REP (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862299999", "T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862299999", "H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50862299999" }